Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vanlige spørsmål om nettverk. Update 26/9.


Anbefalte innlegg

Nå skal du åpne CMD. (Kjør -> CMD) Der skriver du "shutdown", og da skal du få en komplett liste over alle parameterene du kan bruke. Den grunnleggende kommandoen er:

shutdown -s -m \\maskinnavn

Da vil målmaskinen (spesifisert istedenfor \\maskinnavn) slå seg av innen 1 minutt. Hvis du vil stille et mer eksakt tidspunkt der maskinen skal slå seg av, legger du til -t. F.eks. shutdown -s -t 120 -m \\maskinnavn vil slå av maskinen innen 120 sekunder. Dvs 2 minutter.

 

shutdown -i for UI, my lettere en å slite med -* ** ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Prøver å få kontakt med min fars pc på et hjemmenettverk, begge er for øvrig koblet opp mot en router. Hans pc kjøer xp home, min kjører xp pro corp.

 

Er rimelig sikker på at det meste av protokoller og instillinger skal være i orden.

 

Problemet er at jeg ikke har mulighet til å velge deling, den er rett og slett ikke klikkbar.

Endret av kidstar
Lenke til kommentar
Nå skal du åpne CMD. (Kjør -> CMD) Der skriver du "shutdown", og da skal du få en komplett liste over alle parameterene du kan bruke. Den grunnleggende kommandoen er:

shutdown -s -m \\maskinnavn

Da vil målmaskinen (spesifisert istedenfor \\maskinnavn) slå seg av innen 1 minutt. Hvis du vil stille et mer eksakt tidspunkt der maskinen skal slå seg av, legger du til -t. F.eks. shutdown -s -t 120 -m \\maskinnavn vil slå av maskinen innen 120 sekunder. Dvs 2 minutter.

 

shutdown -i for UI, my lettere en å slite med -* ** ;)

Er indeed mer nyttig med UI ja, men skal få folk til å forstå hvordan dette fungerer :) .

Lenke til kommentar
Hei.

 

Prøver å få kontakt med min fars pc på et hjemmenettverk, begge er for øvrig koblet opp mot en router. Hans pc kjøer xp home, min kjører xp pro corp.

 

Er rimelig sikker på at det meste av protokoller og instillinger skal være i orden.

 

Problemet er at jeg ikke har mulighet til å velge deling, den er rett og slett ikke klikkbar.

Kjør nettverksveiviser på nytt, da du får et alternativ om å aktivere deling.

Lenke til kommentar

Nå kom jeg et lite steg videre. Har må mulighet for å merke av for deling, men så kommer denne hyggelige og uforståelige meldingen: Det oppstod en feil ved forsøk på å dele BACKUP (min mappe). Servertjenesten er ikke startet. Den delte ressursen ble ikke opprettet nå.

 

:mad:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har kommet over et merkelig problem. Det har seg slik at jeg deler min musikk mappe. Det rare er at når jeg prøver å overføre mapper, så er det noen mappe som velger å gi opp denne feilmeldingen ”Kan ikke kopier ……: Ingen tilgang. Kontroller at disken ikke ……….” Finner det merkverdig at noen av mappen lar seg overføre, og noen ikke lar seg overføre. Noen som har vært borti noe lignende, eller har en løsning på problemet? :hmm:

Lenke til kommentar
Nå kom jeg et lite steg videre. Har må mulighet for å merke av for deling, men så kommer denne hyggelige og uforståelige meldingen: Det oppstod en feil ved forsøk på å dele BACKUP (min mappe). Servertjenesten er ikke startet. Den delte ressursen ble ikke opprettet nå.

 

:mad:

Du må starte tjenesten "Server". Administrive Verktøyer -> Tjenester/Services

Lenke til kommentar
Har kommet over et merkelig problem. Det har seg slik at jeg deler min musikk mappe. Det rare er at når jeg prøver å overføre mapper, så er det noen mappe som velger å gi opp denne feilmeldingen ”Kan ikke kopier ……: Ingen tilgang. Kontroller at disken ikke ……….” Finner det merkverdig at noen av mappen lar seg overføre, og noen ikke lar seg overføre. Noen som har vært borti noe lignende, eller har en løsning på problemet? :hmm:

Sjekk om filene som ikke lar seg kopiere er skrivebeskyttet, eller om du i en eller annen sammenheng bruker filene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Når jeg skriver gpedit.msc i run så kommer det ikke opp noe! Jeg kjører XP Pro!

Ein anna metode for å finne fram gpedit.msc er via kontrollpanelet -> administrative verktøy -> lokal sikkerhetspolicy. da kjem du rett inn til sikkerhetsinstillingene.

 

gå så til lokale policyer -> tilordning av brukerrettigheter -> nekt tilgang til denne datamaskinen fra nettverket. fjern så gjestekontoen fra lista...

Endret av TheHunter
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Remote shutdown

 

Det er ikke noe problem å "fjern slå av" en fjernstyrt PC (hvis man bruker Remote Desktop).

Trykk enkelt og greit Alt+F4, og valgene "slå av" og "start på nytt" dukker opp.

Begge fungerer perfekt.

 

 

 

Unngå passord på delte mapper

 

Jeg selv opplevd dette på LAN flere ganger.

Det vi gjorde, var å aktivere enkel fildeling.

Så testet vi det, og detg fungerte.

Så fjernet vi eklet fildeling og fremdeles fungerte det uten passord.

Gjestekontoen brøy vi oss ikke om.

Den er på min deaktivert og det var de sikker på de andre maskienene også.

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med dette:

 

Remote shutdown

 

Antageligvis det mest spurte spørsmålet her på forumet. Mange av dere vet om "shutdown" kommandoen i CMD (kommandolinje), men ikke alle vet hvordan man kan bruke den. Microsoft har nemlig gjort slik at BARE maskiner spesifisert et spesielt sted i den lokale sikkerhetspolicyen, vil kunne gjøre dette.

For å legge til brukere må du inn i policyen og endre på dette.

Kontrollpanel -> Administrive verktøy -> Lokal sikkerhetspolicy -> Lokale policyer -> Brukerrettighets tildeling -> Bla nedover til du finner "Tving systemavslutning fra eksternt system" -> Dobbeltklikk og legg til maskiner/brukere som skal ha rettigheten.

Det fine med dette er at BARE de som er i denne listen, kan avslutte systemet via den kommandoen, ikke engang Administratorer kan gjøre dette med mindre de står i listen. Nå skal du åpne CMD. (Kjør -> CMD) Der skriver du "shutdown", og da skal du få en komplett liste over alle parameterene du kan bruke. Den grunnleggende kommandoen er:

shutdown -s -m \\maskinnavn

Da vil målmaskinen (spesifisert istedenfor \\maskinnavn) slå seg av innen 1 minutt. Hvis du vil stille et mer eksakt tidspunkt der maskinen skal slå seg av, legger du til -t. F.eks. shutdown -s -t 120 -m \\maskinnavn vil slå av maskinen innen 120 sekunder. Dvs 2 minutter.

 

Jeg finner ikke "Tving systemavslutning fra eksternt system".

Lenke til kommentar

For noen dager siden dukkert det opp et merkelig problem. Vi har montert mange pc-er i nettverk. Vi monterte et nytt nettverkskort i en pc. Vi spilte litt. Alt gikk normalt, men så plutselig klikket en pc, og deretter alle de andre sju pc-ene. Vi slo av alle pc-en. Koblet ut switchen og kobla den inn. Nå prøvde vi, men da ville ingen pc-er komme inn på nettverket. Alle sendte, men ingen mottok!!!

 

Videre fikk vi feilmeldingen at MSHOME ikke var tilgjengelig! Servertjenesten og serverlisten var utilgjengelig.

 

 

 

Et lite spørsmål til! Hvorfor skal gjest-kontoen aktiveres? Jeg bruker den ikke uansett!

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar
For noen dager siden dukkert det opp et merkelig problem. Vi har montert mange pc-er i nettverk. Vi monterte et nytt nettverkskort i en pc. Vi spilte litt. Alt gikk normalt, men så plutselig klikket en pc, og deretter alle de andre sju pc-ene. Vi slo av alle pc-en. Koblet ut switchen og kobla den inn. Nå prøvde vi, men da ville ingen pc-er komme inn på nettverket. Alle sendte, men ingen mottok!!!

 

Videre fikk vi feilmeldingen at MSHOME ikke var tilgjengelig! Servertjenesten og serverlisten var utilgjengelig.

 

 

 

Et lite spørsmål til! Hvorfor skal gjest-kontoen aktiveres? Jeg bruker den ikke uansett!

Det som noen ganger har skjedd når man ikke har hatt gjeste kontoen aktivert er at det vil komme opp passord og bruker navn hvis folk prøver å få adgang til det du deler.

 

Ved og aktivere gjeste kontoen kommer ikke det opp noe passord og bruker navn.

 

Se etter at alt fra Protocol's er instalert (TCP/IP), og at alle bruker automatisk ip eller at alle bruker manuel ip.

Endret av ConeX
Lenke til kommentar
Du snakker om å aktivere gjeste-kontoen. Skal jeg bare gå inn på kontrollpanel--> Brukere--> Aktiver gjest kontoen ? Må jeg logge inn på dette kontoen hvis jeg skal komme over til den andre pc-en?

Om du aktiverer gjestekontoen der så kan det hende at du får den opp på innloggingen når du starter pc'n din. Dette kan du unngå ved å aktivere den slik:

Kontrollpanel > Administrative verktøy > "computer management" (husker ikke hva det heter i norsk xp i farta) > Lokale brukere og grupper > brukere > Gjest egenskaper > ta vekk haken på deaktivert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...