Gå til innhold

Er GeForce 6200 noe tess?


torbx

Anbefalte innlegg

Til min store overraskelse dukket et nytt AGP skjermkort opp på komplett. Det er et lavprofil-kort, og det har at tall som høres nytt ut: 6200. Det er det første lavprofil-kortet jeg noensinne har møtt på som koster 1000 spenn. Det er MYE til lavprofil å være.

 

Link her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307191&cks=PRL

 

Spørsmålet er om dette kortet duger. Kan jeg spille WoW med det? Eller noen andre 3D-spill for den saks skyld? Hvordan stiller dette kortet seg i forhold til 9800 og den gjengen der?

 

Edit: skriveleif

Endret av torbx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til prisen er det et helt greit kort, og du vil nok klare å kjøre WoW med det. Hvis et lavprofilkort som takler spill er det du er ute etter, så er nok 6200 et greit valg.

Ja det sier jeg meg eni i ;) vis det er ett lavprofilkort han skal ha, er det ett veldig godt valg.. men ingen vet hvor mye penger han har tenkt å bruke på skjermkort.. Han kan jo få ett bedre skjermkort enn 6200 til 1000kr :)

Lenke til kommentar
Til prisen er det et helt greit kort, og du vil nok klare å kjøre WoW med det. Hvis et lavprofilkort som takler spill er det du er ute etter, så er nok 6200 et greit valg.

Ja det sier jeg meg eni i ;) vis det er ett lavprofilkort han skal ha, er det ett veldig godt valg.. men ingen vet hvor mye penger han har tenkt å bruke på skjermkort.. Han kan jo få ett bedre skjermkort enn 6200 til 1000kr :)

Mulig, men det *må* være lavprofil. Og AGP.

Lenke til kommentar
Til prisen er det et helt greit kort, og du vil nok klare å kjøre WoW med det. Hvis et lavprofilkort som takler spill er det du er ute etter, så er nok 6200 et greit valg.

Ja det sier jeg meg eni i ;) vis det er ett lavprofilkort han skal ha, er det ett veldig godt valg.. men ingen vet hvor mye penger han har tenkt å bruke på skjermkort.. Han kan jo få ett bedre skjermkort enn 6200 til 1000kr :)

Mulig, men det *må* være lavprofil. Og AGP.

Hvorfor må det være Lavprofil?... bare lurer da.. men jeg og mange andre kan sikkert finne ett billigere 6200 ;) 1000kr var "litt" dyrt :)

Lenke til kommentar
Til prisen er det et helt greit kort, og du vil nok klare å kjøre WoW med det. Hvis et lavprofilkort som takler spill er det du er ute etter, så er nok 6200 et greit valg.

Ja det sier jeg meg eni i ;) vis det er ett lavprofilkort han skal ha, er det ett veldig godt valg.. men ingen vet hvor mye penger han har tenkt å bruke på skjermkort.. Han kan jo få ett bedre skjermkort enn 6200 til 1000kr :)

Mulig, men det *må* være lavprofil. Og AGP.

Hvorfor må det være Lavprofil?... bare lurer da.. men jeg og mange andre kan sikkert finne ett billigere 6200 ;) 1000kr var "litt" dyrt :)

Det må være lavprofil fordi jeg har et såkalt "small form factor" kabinett. Kortet kan ikke være mer enn 8 cm bredt... :(

 

Angrer på hele kabinettet. Men gidder ikke skifte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
6200 kan jo moddes til 6600 :p

Spør "Corcky" om 6200 er dårlig...

Såvidt jeg har fått med meg.. (dårlig husk hos enkelte her).. er 6200 ett meget prisverdig kort..

"Out-of-the-box" er det ikke mye å skryte av, men dette er altså en lobotomert nv43..dvs. det er en 6600GT-chip hvor 4 pixel pipelines er deaktivert.. Ikke fordi de er ødelagt, men for å selge ett visst volum av chip'en montert på en PCB.. med tregt minne for "low-end" markedet..

Bruk Rivatuner..åpne de deaktiverte pipes'ne... og klokke GPU fra 300 til 500 (går visstnok glatt for de aller fleste ifølge ORB'n). Da har du ett kort som yter over 7k i 3DMark03 og nærmere 3k i 3DMark05...

For kr.800 er dette ett godt kjøp...

 

PS.

Når det er sagt..

Selv besilte jeg ett Sapphire X700 idag (kr. 925) istedetfor ett 6200-kort.. Dette av irrasjonelle hensyn... Er litt "mett" av Nvidia... har jo/har jo hatt ett 6800GT.. og 3 stk 6600GT.. så da synes jeg det var på tide med ett rimelig (og godt ytende) ATI-kort.. Dette skal i lav-budjsett S775-systemet jeg nettopp har satt sammen..

 

Ediit:

:blush:

Opps.. det var ett AGP-kort trådstarter lurte på..

Er ikke sikker på at dette også lar seg modde/klokke like lett..

Blir litt mistenksom når det er montert 256MB Ram.. og passiv kjøling... Lukter dr**kort lang vei.. Men kanskje noen kan finne en test?

Da jeg vurderte 6200 (vanlig) for en tid siden.. (AGP).. fant jeg en rekke innlegg om hvor bra dette kortet var på asiatiske forum.. Dette kortet (6200 "ikke-TC" utgaver) har av en eller annen grunn vært forbeholdt det asiatiske markedet (AGP-utgaven)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Spør "Corcky" om 6200 er dårlig...

Hei det er jo meg jo. :D

6200 kortene er greie kort de.

Ca 4000 poeng i 3d mark 03 originalt.

Samme core som 6600GT (NV43) med 4 deaktiverte pipelines.

6200TC (turbocache) derimot har NV44 kjernen med bare 4 fysiske pipelines.

Det går rykter om at NV44 kjernen også finnes i noen vanlige 6200 kort uten at jeg vet noe mer om det.

 

 

For å ta mitt 6200 kort som et eksempel så får det rundt 4000 poeng i 3d mark 03 på default. (4 pipelines 300/550)

Med 8 pipelines får det ca 5000 poeng

Med 8 pipelines overklokket til 560/650 får det ca 7000 poeng.

Med 8 pipelines, voltmoddet minnet og overklokket til 570/700 og 6600GT ID får det 8000 poeng i 3d mark.

Så kortet har stort potensiale for de som gidder.

 

Ut av esken er det litt bedre enn 9600/X600 xt kortene fra ATI.

 

Sammenlignet med 5800/5900 kort så er 6200 kortet bedre i DX9.

Farcry fks gikk bedre på standard 6200 kortet enn det gjør på mitt FX5900 kort.

I dx8 derimot så ligger selvsagt 5800/5900 kortene langt foran.

 

Kortet trådstarter nevner har derimot 64bit bus.

Minnet er også klokket til 200mhz ddr.

Noe som bare gir en båndbredde på 3,2GB/s

 

Ytelsen vil jeg tippe ligger mellom vanlig 6200 og 6200TC.

 

TLS1000S. Sapphire kortet du snakker om er det det med DDR2?

Vet du hva kortet kjører på originalt?

Prisen er meget god. Kortet er nok mest sannsynlig bedre enn nvidia 6600 ut av esken.

Ser komplett har fått de inn nå. *klør i fingrene*

Endret av corcky
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip-forklaring-fra-en-som-har-peil-i-motsetning-til-de-fleste>

:)

TLS1000S. Sapphire kortet du snakker om er det det med DDR2?

Vet du hva kortet kjører på originalt?

Prisen er meget god. Kortet er nok mest sannsynlig bedre enn nvidia 6600 ut av esken.

Ser komplett har fått de inn nå. *klør i fingrene*

Ja.. det er DDR/DDR2..

Jeg er ikke sikker på specs, men følger Sapphire standarden (noe de ikke alltid har gjort med 9600 "Pro").. så har den 400/350(700) på GPU/Minne.

Jeg "vaklet" en god stund mellom 6200, X700NP og X700Pro..

Det jeg fant var at X700 var *vesentlig* bedre enn 6600/6200 ut av esken.. dvs. ca. 2500 i 3DMark05..mot 2800/3300 for X700Pro og 6600GT (1400/1800 på 6200/6600NP).

Søkte en del på ORB/Nett .. og fant at X700 skal klokke greit.. også på minne.. og la derfor vekt på den lave prisen.. samt "irrasjonellt" ønske om ett ATI-kort denne gangen..

Her er en test i 3DMark03 som viser forskjellene på X700 kontra X700Pro/XT og 6600/6600GT.

Jeg kommer tilbake med "resultater".. når jeg har fått testet det... :)

 

Edit:

Her er en annen test av X700.

 

Edit2:

Her er link til min egen lille review...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
er ikke så dårlig nei, men ville heller ha spart sammen 500kr ekstra og kjøpt eit 6600GT

Jeg har 2 allerede (AGP riktignok)..bla. ett til kr.795. Nå *ville* jeg ha ATI.. :p

Lenke til kommentar
Til prisen er det et helt greit kort, og du vil nok klare å kjøre WoW med det. Hvis et lavprofilkort som takler spill er det du er ute etter, så er nok 6200 et greit valg.

Ja det sier jeg meg eni i ;) vis det er ett lavprofilkort han skal ha, er det ett veldig godt valg.. men ingen vet hvor mye penger han har tenkt å bruke på skjermkort.. Han kan jo få ett bedre skjermkort enn 6200 til 1000kr :)

Mulig, men det *må* være lavprofil. Og AGP.

Hvorfor må det være Lavprofil?... bare lurer da.. men jeg og mange andre kan sikkert finne ett billigere 6200 ;) 1000kr var "litt" dyrt :)

Det må være lavprofil fordi jeg har et såkalt "small form factor" kabinett. Kortet kan ikke være mer enn 8 cm bredt... :(

 

Angrer på hele kabinettet. Men gidder ikke skifte.

Da foreslår jeg likevel at du bytter kabinett, og heller kjøper et 9800PRO til 1100 kroner.

Lenke til kommentar

Corcky!

 

Tusen takk for fyldig svar. Jeg hang med helt til linje 2 ;)

 

...Dette med de poengene i 3DMark; Hva betyr de? Hva slags spill kan jeg forvente å kunne spille?

 

Og den overklokkingen, er det vanskelig? Er det programvare som gjør dette for meg, eller må jeg lodde og styre? For det kan jeg ikke..

 

Dette er jo et passivt kjølt lavprofil-kort. Har det noe å si for mulighetene til overklokking? Kabinettet er varmt nok så det holder allerede.

 

Ar`Kritz!

 

Det er en god idé å bare bytte ut hele kabinettet. Men nå har jeg betalt for det jeg har, og undersøker derfor alle muligheter til å sette et dugelig kort inn i det.

 

Dessuten liker jeg godt det her har, det er et sånt desktop-kabinett som skjermen kan stå oppå. Lite og nett. Hendig. Men det blir vel til at jeg må bytte, som du sier...

 

Hva synes du (/dere) om dette? http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=48922

Det ser riktignok litt fjollete ut, men strøm følger med, og til intet mer en 500 spenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...