Gå til innhold

Du har en ultraportabel eller monsterbærbar?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har også en ibm x40, og må si at folk som påstår at "2 kg er ingenting" og "alle klarer å bære 3 kg" har aldri prøvd en skikkelig ultraportabel.

 

har også en stasjonær maskin, men den brukes sjeldnere og sjeldnere. kan jo ikke dra den inn i stua, opp i senga osv.

Lenke til kommentar

Men likevel, å droppe et alternativ på grunn av en eneste tast er etter min mening idiotisk. Dessuten, laptop'ene fra IBM er nesten fullt støttet i GNU/Linux, om ikke fullt ut. Har sett en del støtte for forskjellige funksjoner for IBM laptop'er i selve linux-kjernen, og det er IBM som står for det.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg Netshop 1557GLS med ATI Mobility Radeon 9700 128Mb dedikert, 1.7GHz Centrino og 1GB RAM. Ville nå si at dette er en veldig god bærbar med høy nok ytelse i spill og det var jo det jeg skulle ha. Men nå sitter jeg her etter 7 måneder og ønsker meg en ultraportabel maskin fordi jeg bruker aldri den bærbare til spill allikevel.

 

Så, min neste uten tvil blir en ultraportabel PC..enten Dell eller Fuitsju Siemens Lifebook serie..

Lenke til kommentar
Men likevel, å droppe et alternativ på grunn av en eneste tast er etter min mening idiotisk. Dessuten, laptop'ene fra IBM er nesten fullt støttet i GNU/Linux, om ikke fullt ut. Har sett en del støtte for forskjellige funksjoner for IBM laptop'er i selve linux-kjernen, og det er IBM som står for det.

Jeg bruker ofte WIN+R for å starte programmer og WIN+E til Explorer. Dessuten går det raskere å trykke på WIN kontra Ctrl+Esc.

 

Jeg likte ikke WIN-tasten når den kom, men etter å ha blitt vant til å bruke den ønsker jeg ikke å kvitte meg med den. Det er lite trolig jeg ville kjøpt en bærbar uten WIN-tast, med mindre den var totalt overlegen på andre områder. Om dette er idiotisk og lite gjennomtenkt av meg får så være.

Lenke til kommentar

HVorfor ikke gå for en mellomting? Skaffet meg en Asus W3N. 14" WXGA skjerm, PM735 cpu, 512MB (bør vel oppgraderes), 60gb disk, DVD RW, Wlan, bluetooth Windows XP Pro og Radeon 9700 64MB skjermkort. Veier 2,2kg og har fysiske mål 33 cm x 24.7 cm x 3.3 cm. Batterilevetid ca. 3 1/2 time.

Lenke til kommentar

Skal jeg ha ultraportable, blir det nok den nye til MSI med x300 grafikkkort og 12" skjerm.. Man får valgmuligheter til større harddisk enn den på 40 som ble linket til, og man kan spille de fleste av dagens spill uten å føle at du har kjøpt en pc utelukkende til surfing.

 

Den ser også veldig fin ut, utifra bildene jeg har sett.

 

edit: En bærbar pc er en bærbar pc.

 

hva skal du med en bærbar som overgår stasjonær? Du kan alltids oppgradere den stasjonære, det kan du ikke med en laptop (ennå)

Endret av scarface15
Lenke til kommentar
Skal jeg ha ultraportable, blir det nok den nye til MSI med x300 grafikkkort og 12" skjerm.. Man får valgmuligheter til større harddisk enn den på 40 som ble linket til, og man kan spille de fleste av dagens spill uten å føle at du har kjøpt en pc utelukkende til surfing.

 

Den ser også veldig fin ut, utifra bildene jeg har sett.

 

edit: En bærbar pc er en bærbar pc.

 

hva skal du med en bærbar som overgår stasjonær? Du kan alltids oppgradere den stasjonære, det kan du ikke med en laptop (ennå)

hvor selges denne MSI 270? Er det den man finner som bygg selv pc hos komplett.no?

Lenke til kommentar

Har selv en IBM X40. Eneste jeg angrer på med denne maskinen var å ikke vente 2 uker... Da hadde jeg fått Dothan varianten :)

 

Utrolig maskin, med et skal som banker billig plastikk langt ned i støvlene :)

 

Angående manglende windows knapp. Det går fint ann å mappe om taster på IBM'ene via medfølgende program. Jeg kjører høyre CTRL knapp som windows knapp. Hvor ofte er det man benytter den høyre ctrl knappen - EGENTLIG... Alle relevante hurtig knapper ctrl-c v x z s ligger på venste siden, eneste jeg kan se er o og p, men disse benyttes ikke på langtnær så ofte.

 

Batteri kapasiteten er også bra, hvis man ikke kjører full fart på cpu og lysstyrke. I standard modus (surfe, skrive) kjører cpu'en min på 300MHz (hardeste speedstep).

Lenke til kommentar
Skal jeg ha ultraportable, blir det nok den nye til MSI med x300 grafikkkort og 12" skjerm.. Man får valgmuligheter til større harddisk enn den på 40 som ble linket til, og man kan spille de fleste av dagens spill uten å føle at du har kjøpt en pc utelukkende til surfing.

 

Den ser også veldig fin ut, utifra bildene jeg har sett.

 

edit: En bærbar pc er en bærbar pc.

 

hva skal du med en bærbar som overgår stasjonær? Du kan alltids oppgradere den stasjonære, det kan du ikke med en laptop (ennå)

hvor selges denne MSI 270? Er det den man finner som bygg selv pc hos komplett.no?

MSI 270 regnes å ankomme komplett.no snart. Da får du muligheten til å konfigure den slik du ønsker. Det er ikke den som er på komplett.no nå, den har integrert skjermkort (msi 260)

Lenke til kommentar

Siden en del folk her har erfaring med 12,1" widescreen bærbare (1280x768) må jeg lure inn et spørsmål:

 

Hvordan er størrelsen på ting på denne (skjermen) i forhold til en 15" skjerm med 1400*1050?

 

Har et ikke akkurat prikkfritt syn, så må forsikre meg om at jeg kan lese alt (uten å måtte myse og krype helt opp i skjermen).

Lenke til kommentar

Det funker helt greit. Har hatt en bærbar med WSXGA. Og det var ganske smått, men ble vandt til det etterhvert. Leste testen av AOpen 1551 her på hardware.no, og der sier han som har skrevet testen at det blir for smått med 1280x786 til hverdagsbruk, men der tar han helt feil mener jeg.

Lenke til kommentar
Siden en del folk her har erfaring med 12,1" widescreen bærbare (1280x768) må jeg lure inn et spørsmål:

 

Hvordan er størrelsen på ting på denne (skjermen) i forhold til en 15" skjerm med 1400*1050?

 

Har et ikke akkurat prikkfritt syn, så må forsikre meg om at jeg kan lese alt (uten å måtte myse og krype helt opp i skjermen).

Min erfaring med 12,1" widescreen (1280x800) på en Elkjøp maskin (basert på MSI S250) er at det er knall på en slik skjerm. Nå var det en såkalt glossyglarewhitebrite typen skjerm så den er vel litt mer klar og tydelig enn andre skjermer. Kunne fint stå et par meter unna og forsatt se hva som stod på skjermen. Jeg bruker briller så kanskje det gjorde at jeg så ekstra godt høhø.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingen. Tror på det er godt nok til meg. Hvis ikke kan jeg til nød bruke zoom i Opera og/eller tekstprogram, så det er egentlig ikke noe stort problem.

 

CannibalCorpse: Trodde det var 1280x800, men siden det både i prisguiden og på Dell sine sider stod 1280x768 brukte jeg det :)

Lenke til kommentar
CannibalCorpse: Trodde det var 1280x800, men siden det både i prisguiden og på Dell sine sider stod 1280x768 brukte jeg det :)

På 15-tommere er det hvertfall 1280x800 som brukes.

 

1280x800 = 1.6:1

1280x768 = 1.67:1

16:10 = 1.6:1

5:3 = 1.67:1

 

Da er det i så fall en 5:3 skjerm. Synes dem skal bestemme seg for et standard format, 16:9, 18:9, 16:10 eller 5:3 :no:

Lenke til kommentar
Jeg sitter her å skal kjøpe en bærbar pc. Etter å ha tittet litt rundt begynner jeg å bli veldig usikker på om jeg skal kjøpe en ultrabortabel pc eller en større og krafigere maskin...

Grunnen til at jeg skal kjøpe pcen er skole og studier, siden jeg skal dra med meg pcen til skolen hver dag kunne det være deilig med en liten og lett pc. Og siden jeg har den stasjonere pcen til å spille på trenger jeg egneltig ikke en så kraftig sak.

Men likevell får jeg så veldig mye mer ytelse for pengene om jeg kjøper en litt større bærbar pc... Og det blir vel til at jeg sitter å spiller på skolen likevell :p

 

Er det noen av dere som har bærbar idag som ville valgt en annen type pc om dere skulle kjøpt på nytt?

Jeg har to maskiner, en IBM X40 (1,4 Dothan, 1024 RAM) som reisemaskin og en FS S7010 (1,8 Dothan, 80Gb, 1024 RAM) som hjemmemaskin. Bruker S7010 i dockingstasjon og ekstern skjerm. Kjempefornøyd med den og den er mer enn kraftig nok til videoredigering etc. Spill går greit så lenge man ikke er spillegal. I docking er den kjempebra men i tillegg kan man ta den med seg også da den ikke veier mer enn 1,7 kg. Har selvsagt Slot in batteri og det urvider batterikap til ca 6,5 timer effektiv bruk.

 

IBM X40 kjøpte jeg mest for ha som reisemaskin og den er faktisk den maskina jeg ender opp med å bruke hele tiden. Dette grunnet størrelsen og vekten, kun 1,2 kg med std batteriet. X40 er virkelig ultraportabel med kraftig ytelse, dog ingen spillmaskin, men drar lett CS og Sims 2 f.eks. Skulle jeg valgt idag ville jeg gått for S7010 da den er mer allsidig og kan brukes til noe mer enn X40, særlig siden den har dual layer dvd brenner også. Med docking har du derfor en maskin som yter som en stajsonær (med unntak av spillytelse da).

 

IBM kommer jo uten DVD brenner, men i praksis er dette et mindre problem. Kjøpte en Asus ekstern CD/DVD combo, tynn jævel på noen hundre gram. Den er 1,5 cm tykk tror jeg og går nedi ei lur lomme i veska. Den er like stor og tynn som et CD cover ca. Men CD brenner trenger man sjelden. kjermen på x40 kan bli vel liten men man kan jo alltids kjøpe docking da og koble til ekstern.

 

Batterlevetiden på X40 er egentlig dårlig, mitt batteri varer ca i 2,5 timer og det er dårlig. Kjøp 8 cellers batteriet, da har du iallefall 5 timers kapasitet og det kommer du jo langt med ila en skolehverdag.

 

Byggekvalitet og robusthet må vel også telle endel vil jeg tro? Der mener nå jeg at IBM er den maskinen som er bygd for å vare. FS maskina er grei nok, men er preget av mer plastic fantastic enn IBM. Dell har jo ry for å være plastelskeres drøm, men mulig denne X1 er kvalitetsmessig på høyde også. Men min erfaring er at jo billigere ultraportabel maskin=dårligere kvalitet, mindre holdbarhet og robusthet.

Husk at ultraportable er beregnet på å fraktes rundt i forskjellige miljøer. Da må også tin og tang tåle den slitasjen også. Både IBM og Fujitsu Siemens er maskiner som er dyre av en grunn......det er ikke bare navnet liksom.

 

 

 

Lykke til med kjøp!

 

Hilsen IBM tilhenger.

Lenke til kommentar
Da må også tin og tang tåle den slitasjen også. Både IBM og Fujitsu Siemens er maskiner som er dyre av en grunn......det er ikke bare navnet liksom.

 

 

 

Lykke til med kjøp!

 

Hilsen IBM tilhenger.

Jeg satt her igår å hørte på en fyr som mente man aldri skulle kjøpe Fujitsu Simens for at de bare laget "billig" pcer, dårlige komponenter og lite solide maskiner. Og at det var de som hadde aboslutt høyes feilprosent av pcer på markedet. Er det noe i dette, eller er det bare fjas og fras fra en IBM-selger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...