Gå til innhold

AGP til PCIe-bro fra Albatron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil tro at dersom dingsen koster 5-600 kr kan man på ett gitt tidspunkt sikkert kan finne ett fullverdig PCIe kort som vil yte bedre enn kortene man rent praktisk kan benytte denne saken på.

ikke sant.. brukte 700 på å få en socket til slot konverter i de gamle tider da jeg gikk fra P3 450 til P3 600 på det beste hovedkortet noensinne abit med bx brikkesett

Jo, brukte også en slik konverter(og kanskje samme Abit HK), men jeg vil påstå at denne situasjonen er anderledes. Så vidt jeg vet er det stort sett "low-end" kort som har den rette profilen her og ett halvt år gammelt low-end kort vil neppe yte like mye som ett nytt low-end kort til 7-800kr? Jeg forutsetter da at man ikke kjøper denne saken + skjermkort nytt, det må i såfall være at man begynner å selge AGP skjermkort til spottpriser.

 

Må jo si dette er genialt for oss som har akkurat oppdatert pc(hk,cpu osv.) 

Men fortsatt har AGP port.

Tror det er 2 ting som vil stoppe deg; 1) dette var vel fra AGP til PCIe 2) ser heller ikke bort fra at det kan være begrensninger på hvilke HK som kan benyttes.

 

De fleste har vel kabinetter som er minst 15 cm + 2-3 cm, som jo kreves for at man skal kunne få plass til CD/DVD-spillere liggende.

Nå skal du jo også feste kortet + få tilgang til portene på skjermkortet.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Jo, brukte også en slik konverter(og kanskje samme Abit HK), men jeg vil påstå at denne situasjonen er anderledes.

det er andeledes ja, men likheten er slående. det er en nødløsning mellom standarder som tidligere. man alltids finne grunner til å kjøpe denne typen løsninger.. men jeg drister meg til å påstå at den som i dag sitter med ati 9xxx eller ett nVidia 66xx nok er bedre tjent med å bruke pengene denne konverteren koster og heller selge det gamle kortet for å finansiere ett nytt..

Lenke til kommentar
Jo, brukte også en slik konverter(og kanskje samme Abit HK), men jeg vil påstå at denne situasjonen er anderledes.

det er andeledes ja, men likheten er slående. det er en nødløsning mellom standarder som tidligere. man alltids finne grunner til å kjøpe denne typen løsninger.. men jeg drister meg til å påstå at den som i dag sitter med ati 9xxx eller ett nVidia 66xx nok er bedre tjent med å bruke pengene denne konverteren koster og heller selge det gamle kortet for å finansiere ett nytt..

Ja, dersom det passer i kabinettet. Det var vel ankepunktet her.

Lenke til kommentar

For mange her vil det kanskje virke tullete. Forstår godt at mange er intressert. Må oppgradere selv nå snart, men tror jeg drøyer det så lenge at jeg kvitter meg med skjermkortet sammen med hovedkort (+CPU og minne)

 

Hvordan slike er konstruert og ytelsen er også ofte intressant uten at man trenger dette produktet...

 

LOZER ;)

Lenke til kommentar
ja nettopp agp til pci-e akkurat det jeg mente jo :thumbup:

skal kjøpe meg 1 850 xt pe kort nå i AGP.

Greit at jeg kan bruke det kortet ved neste hk skifte da det 99% sikkert blir pci-e type.

Det er jo dette som er så bra. Har selv et relativt nytt Socket 754 system med bare AGP slot. Hadde tenkt å kjøpe et relativt high end AGP skjermkort til denne maskinen. Når jeg oppgraderer til et PCIXpress system så slipper jeg å kjøpe nytt skjermkort med en gang. (håper den greia passer i et standard miditower, ikke Chieftech standard altså :p )

Lenke til kommentar
Tror suksessen avhenger totalt på prisen. Blir ganske meningsløst hvis man på ut med nesten 1000 kr. En passelig sum etter min mening vil være 3-400 kroner

Helt enig.

Ser også at man må i de fleste tilfeller modifisere baksiden av kabinettet for å få plass til kortet i det hele tatt hvis man har et high end kort.

Lenke til kommentar

Nei, dette blir nok ingen bestselger.

 

Derimot, en PCI_E/PCI-adapter tror jeg kunne slått ann. Nå når PCI e iferd med å forlate hovedkort til fordel for PCI_E, så ville den slik adapter kanskje forlenge livene til diverse lydkort, lowprofile wlankort og andre kort man ikke har fått integrert på hovedkortet enda.

Lenke til kommentar
PCI-e er vel bakoverkompatibel med PCI, så lydkort/TV-kort m.m. er ikke noe problem uansett. Det er AGP som er problemet.

men ikke sokkel kompatible.. Så en sokkelkonverter her kunne jeg sett poenget med, begge veier. Har kun 2stk PCIe 1x spor på HKet mitt, heldigvis kjøpte jeg ett såpass bra utstyrt HK siste gangen at jeg kunne legge bort de fleste ekstra kortene mine. Dersom det du sier er riktig, vil en slik konverter kunne lages svært billig...

 

Tror suksessen avhenger totalt på prisen. Blir ganske meningsløst hvis man på ut med nesten 1000 kr. En passelig sum etter min mening vil være 3-400 kroner

Poenget er vel at prisen avhenger av etterspørselen og konkurransen.. noen konkurrent finnes vel ikke enda.. Dersom ingen vil ha saken, blir den kun produsert i ett begrenset antall og prisen blir deretter. Jeg har mest tro på det siste scenarioet, da neppe noen av de store PC-produsentene vil satse på saken og kun ett begrenset antall hjemmebyggere vil se poenget med den.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...