Gå til innhold

olje kjøling av pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nokon som føler for å oversetje eit samandrag?

han skriver at olje ikke leder strøm, derfor bruker han det. Vifter er også innebygd for å få sirkulasjon. Før han satte alt i olje ble alt renset med trykkluft. Pcen er ikke noe spesielt, bare min gamle desktop maskin, den ejg bruker til dags dato.

 

intel celeron 550MHz

 

192 MB Ram

 

30GB hdd

 

så skildrer han hvorfor han gjorde det:

 

Han kjedet seg, og ideen oppstod etter et par øl med kompisene. Så sjekket han @ internett og så at han ikke var den første og at alt funket bra. Så han bare prøvde det selv for å sjekke. Og se her: det funker

 

Fordeler med dett er at pcen ikke lager én lyd (unntatt disken som bråker), derfor jobber jeg mye i det rommet siden det er så stiller der. Viften lot jeg være inne, da sirkulerer oljen bedre.

Lenke til kommentar

Er jo ikke overkill datamaskin heller.

 

Siste delen:

Jeg har tenkt å lage en side over fordeler og bakdeler med erfaringer og en detaljert byggeplan, men jeg har exam osv.

 

Oljen har vært inne i ett år allerede, jeg har altså ikke skiftet. Det lukter litt underlig hver gang jeg åpnet lokket.

 

Som sakt funker det uten prblemer siden ett år, men jeg har hørt at kondensatorer (elkos) "dør" eller går istykker pga. oljen.

Et tips til, jeg skal sette pcen under bordet så slipper jeg at oljen kommer ut av musen og slikt.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Jeg har en følelse av at man slipper å smøre viftene i den PCen den på en god stund :p

 

Bare lurte litt, stinker det ikke ganske mye av den PCen der? Det kan da ikke akkurat lukte så veldig godt...

Jepp, han skriver at det oser hver gang han åpner lokket.

Lenke til kommentar

har også vært inne på denne ideen, men har ikke tatt skrittet fullt ut.

 

det finnes alternativer til vegetabilsk olje, disse er:

 

Transformatorolje: Har bedre varmeledningsevne og flytegenskaper enn veg. olje

 

Appelsinolje: veldig gode varmeledningsevner, men krever kjemikalier tilsatt for ikke å råtne, og ikke ta til seg fuktighet, og ikke danne en form for syre når oljen reagere med vann.

 

ellers finnes det noen svinedyre greier som er nesten like bra som vann som jeg ikke husker navnet på, men de utvikler giftige gasser om de utsettes for høye temperaturer, så de er ikke å anbefale i tilfelle brann.

 

man kan gjøre et eksperiment for å sjekke varmeledningsevnen/varmekapasiteten til olje i forhold til vann: sett et glass med vann og et glass med olje i kjøleskapet, la stå en time, ta ut glassene og stikke en finger i hvert glass. du merker da at oljen nesten ikke kjennes kald ut i det hele tatt, mens vannet føles veldig kaldt.

 

problemet er gjerne å skaffe til veie disse mediene. jeg vet at det er noen som selger appelsinolje i usa, og at det finnes noe som heter fulmar transformer oil, som man kan kjøpe fra england, men det selges i veldig store kvanta, så med mindre det finnes noen importører/produsenter i norge blir det litt kronglete.

 

Best sjanse er det vel for å oppdrive transformatorolje her til lands, men hvem som selger det har jeg ikke aning om.

Endret av MiNdNuMb
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...