Gå til innhold

Skal bestille 2 x 300GB disker - Hjelp til kabling


Anbefalte innlegg

full format er bare for å se om diskene funker, mene ja du kan formatere i diskbehandlinga og bruke maskina utenom, bare ikke reboot eller kræsj den

 

til gixxerman: du vet den mangefarga kabelen fra kabinettet som ender i en multisplitt av mange små svarte 2 pin klosser som det står hdd led, reset, powerswitch osv på? du har ikke kobla ut noen av de vel?

 

om det ikke er saken, så bare koble fra alt du ikek bruker, extra disker, dvd osv og prøv da. funker dette så koble til litt av gangen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
full format er bare for å se om diskene funker, mene ja du kan formatere i diskbehandlinga og bruke maskina utenom, bare ikke reboot eller kræsj den

 

til gixxerman: du vet den mangefarga kabelen fra kabinettet som ender i en multisplitt av mange små svarte 2 pin klosser som det står hdd led, reset, powerswitch osv på? du har ikke kobla ut noen av de vel?

 

om det ikke er saken, så bare koble fra alt du ikek bruker, extra disker, dvd osv og prøv da. funker dette så koble til litt av gangen

Jo, det var faktisk akkurat det jeg hadde gjort :huh: Ikke vet jeg hvordan det har skjedd, for jeg har ikke gjort det bevisst. Må ha blitt nappet ut mens jeg holdt på med noen andre ledninger, vel vel. Nå funker maskina og starter opp, men ejg kommer meg jo ikke inn i Windows fordi jeg må få innstallert driveren til diskkontrolleren. Så er problemet at det får jeg ikke til. Jeg stapper i den driver disketten som fulgte med og fyrer opp maskina, men jeg kommer ikke lenger enn til at det står:

 

Non-System diskette - Replace and press any key to reboot
:yucky:

 

Hvordan får jeg kommet meg videre nå :roll:

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar

Du har vel hatt operativsystem og brukt maskina som har fått ekstra sata PCI kort og 2 sata disker tidligere. Står HDD som første boot device i Bios? - gjør den det og maskina kommer med "non sys. disk" kan det være at ho ikkje finner operativsystemet (disken med det) kanskje disken har fått nytt "koblingspunkt". Ei løsning kan være og ta bort de 2 siste sata diskene - la maskina være slik som ho var når ho fungerte (fant operativsystemet) med PCI SATA kortet tilkobla (uten disker) for så og oppdage ny komponent og legge inn drivere (ikkje boote med driver CD i CDrom, legg inn driver CD når operativsystemet spør etter den).

 

Er maskina uten operativsystem med xx tomme disker blir det et annet løp - boote med operativsystem CD og bruker F6(10) for drivere fra egen "diskett" under innst. av operativsystem.

Lenke til kommentar

Sånn, da har jeg fikse problemet. Problemet var at OS RAID diskene plutselig ikke stod som nummer 1 lenger, og jeg har da endret dette i bios. Har nå fått innstallert raid kontroller og prøver og finne ut hvordan diskene skal komme opp i windows utforsker og hvordan jeg så får formatert.... to be continued...

Lenke til kommentar

Jeg huket ikke av for File and folder compression. Burde jeg ha gjort det :roll: En annen ting. Hvorfor kommer de nye diskene opp som Dynamic mens de gamle står som Basic ?

På layout på de gamle diskene står det Partition og på den jeg holder på og formatere nå står det Simple. Hvorfor :ermm:

 

Sjekk bildet:

post-62-1117212823_thumb.jpg

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar

Har nå funnet ut av det på egenhånd så nå har jeg slettet de to jeg hadde formatert og formaterer nå på nytt igjen. Jeg må høyreklikke i den ruten jeg har markert i rødt, og velge "Convert to basic disk". Hvorfor det var standard som Dynamic aner jeg ikke, men nå er jeg på gang vettu. Fant ut at det ikke er så smart å kjøre dynamic disks da Windows ikke leser filer derfra :p Kjipern og laste ned masse filer og så er det bare søppel :tease:

post-62-1117298364_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...