Gå til innhold

Skal bestille 2 x 300GB disker - Hjelp til kabling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg vet ikke helt hva NCQ er (les: har ikke snøring) så det skal jeg ikke blande meg inn i, mene det ser veldig bra ut det du har lista opp nå ja, enste er at jeg hadde selv gått for western digital disker, enkelt å greit fordi de er stille nok og desuten så har de både s-ata strøm OG vanlig 4 pin molex tilkobling så da trenger du ikke sånn overgang

Lenke til kommentar

Ok, men da har jeg fått alt. Skal starte å montere imorgen. Har bare litt spørsmål da jeg ikke har gjort dette så ofte(første gang faktisk :roll: ) Jeg vet at kontrolleren trenger driver, men hva med diskene(antar at de også trenger det) ? Skal jeg innstallere drivere først når alt er koblet til, eller hur ?

Lenke til kommentar
Ok, men da har jeg fått alt. Skal starte å montere imorgen. Har bare litt spørsmål da jeg ikke har gjort dette så ofte(første gang faktisk :roll: ) Jeg vet at kontrolleren trenger driver, men hva med diskene(antar at de også trenger det) ? Skal jeg innstallere drivere først når alt er koblet til, eller hur ?

koble alt til og start maskina. installer drivere til disk kontrolleren, opprett partisjoner på diskene i diskbehandling og formater, husk hurtigformater, ellers så blir du sittende et par tre dager ;)

 

da skulle alt funke

Lenke til kommentar

Ok, nå trenger jeg hjelp. Jeg har lite peil på hvilke ledninger som skal hvor så jeg har bare gjort et forsøk, og nå starter ikke maskina opp :roll: Skrur jeg på on/off knappen på PSU så lyser det på hovedkortet som vanlig, men trykker jeg inn oppstart knappen så skjer det nada. Jeg ser bare at jeg har en haug av ledige kabler og ikke vet jeg hvor og hva jeg egentlig skal med den splitter kabelen. Jeg har også fjernet den Gatewatch viftestyringen min, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Jeg har en fri kabel hvor det står VGA/HDD på. Skal jeg koble ene harddisken til denne, eller hva er feil ? :(

 

Har forøvrig Tagan 480W PSU'en.

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar

VGA/HDD - kabelen på Tagan 480 PSU er skjerma for ekstra beskyttelse mot "støy" fra andre kabler og komponeter, om du bruker den eller ikkje betyr ingenting - brukte min på IDE disken før eg gikk over til SATA. Min Tagan 480 fra januar/feb. har 4 SATA power og 7 Molex + litt til..

De kablene du har til overs, er det kabler mellom kabinett og hovedkort?

 

Eller har maskina fungert tidligere og eneste som er blitt endra er nye SATA disker, SATA PCI-kontroller og strøm til S.-diskene og SATA kabler mellom diskene og kontrolleren?

Om kjøleren til prosessoren har mista kontakt med sin utvalgte kontakt på hovedkortet og dermed Bios mangler "kvittering" på fungerende kjøler kan det være et problem som fører til "startnekt" - normalt kommer det en advarsel på skjermen om manglende kjøler og mulighet til å "overkjøre" systemet ved og fortelle maskina at den skal kjøre videre - fatalt om kjøleren er ute av drift og "belønninga" blir en "grilla" prosessor - kanskje "redning" i temperaturkontroll på prosessoren som stenger maskina pga. temperatur utenfor normen..

Lenke til kommentar

Nei CPU vifta er kobla til samme plassen, og maskinen funket rett før jeg startet med dette. Eneste jeg har gjort er å koble den ene disken til den siste av de ledige S-ata strømledningene fra PSU. Så koblet jeg den strømkabelen jeg har kjøpt til disk nummer to, og så splitteren på denne og så over til en ledig Molex. Så har jeg koblet i diskkontrolleren, koblet den ene disken til der, og den andre til den siste ledige plassen på hovedkort. Hvorfor det da ikke starter vet ikke jeg :ermm:

De to viftene som var koblet til Gatewatch viftastyringen har jeg da koblet den ene til hovedkort der det står Sysfan, og den andre til der det står Auxfan.(om dette har noe å si)

 

EDIT: De kablene jeg har til overs er da alle de Molex greiene pluss litt annet smått. Disse kommer rett fra PSU.

 

Kan tillegge at det står i Manualen til kontrolleren at jeg skal koble til LED'en også. Dette har jeg ikke gjort da jeg ikke visste hvilken kabel jeg skulle bruke, og antar at dette ikke har noe med saken å gjøre da det bare er et lys :roll:

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
Ok, men da har jeg fått alt. Skal starte å montere imorgen. Har bare litt spørsmål da jeg ikke har gjort dette så ofte(første gang faktisk  :roll: ) Jeg vet at kontrolleren trenger driver, men hva med diskene(antar at de også trenger det) ? Skal jeg innstallere drivere først når alt er koblet til, eller hur ?

koble alt til og start maskina. installer drivere til disk kontrolleren, opprett partisjoner på diskene i diskbehandling og formater, husk hurtigformater, ellers så blir du sittende et par tre dager ;)

 

da skulle alt funke

Annbefaler full format første gangen, og nei det tar ikke dager å formatere 2x300GB. Om ikke eg husker feil kan du formater begge diskene på en gang i diskbehandlings verktøyet, og du kan også bruke maskinen mens formateringa kjører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...