Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mister du strømmen på servoene når du skrur av senderen? Om du ikke gjør det har ikke mottakeren skrudd seg av, det er bare dioden som slukker for å vise at den ikke er bundet til noen sender. Fungerer alt ellers som det skal?

 

Ser ut til at det er kun dioden som slukker. Servoene vil ihvertfall ikke røre på seg og hører at de er "på".

 

Men den vil ikke bremse :(

Selv om jeg stilte på full brems!

Lenke til kommentar

Har du prøvd å kjøre da? Elektronikk sjafset kan være mer intiligente enn hva man skulle tro. Regulatoren i bilen min vet sån ca. 90% når bilen er i bevegelse. Jeg har prøvd å få den i revers når den kjører fremover, men det er ikke snakk om, uansett fart. Siden du bruker 2,4Ghz så forundrer det meg nok ikke at den er en smule mer intiligent enn FM mottagerene. :p

Lenke til kommentar

Har du prøvd å kjøre da? Elektronikk sjafset kan være mer intiligente enn hva man skulle tro. Regulatoren i bilen min vet sån ca. 90% når bilen er i bevegelse. Jeg har prøvd å få den i revers når den kjører fremover, men det er ikke snakk om, uansett fart. Siden du bruker 2,4Ghz så forundrer det meg nok ikke at den er en smule mer intiligent enn FM mottagerene. :p

2,4Ghz eller 27Mhz spiller ingen rolle for hvordan motorregulatoren oppfører seg med innebygget "inteligens"

Den bare tar i mot signalene som mottakeren videresender.

Mottakeren er sånn set en ganske så dum dings som følger det senderen befaler.

Forskjellen med du nye 2,4Ghz systemene er at nå lytter kun mottakeren til en spesifik radio og ignorerer alle de andre der ute.

 

Siste generasjon FM var faktisk såpas smarte at de kunne skille ut tilhørende radio selv om andre brukte samme kanal.

Lenke til kommentar

Mottakeren er sånn set en ganske så dum dings som følger det senderen befaler.

Forskjellen med du nye 2,4Ghz systemene er at nå lytter kun mottakeren til en spesifik radio og ignorerer alle de andre der ute.

 

Det er nå mer og mer vanlig (ihvertfall for oss som har ting i luften) at sender/mottager har toveiskommunikasjon. Dvs. at man får realtime data (aka telemetri) fra fly/helikopter som man kan lese av på senderen (route til alarmer og vibrasjoner o.l.)

 

Så å si at mottageren er er dum dings er å ta litt vel hardt i :)

Lenke til kommentar

På driftebiler burde demperne være så stive som mulig. Er det ikke bedre å sette inn et stag der istedenfor dempere? Så kan man senke masse og man slipper at dekka subber oppi karroseriet og skraper vekk lakken.

De bør være stive, men ikke for stive. Hvis du hadde bytta ut demperene på en vanlig bil med metall rør, så hadde bilen blitt rista i stykker. De er der for en grunn. Når man senker bilen så er det ramma og karrosseriet som blir senket, uansett hvordan du vrir og vender på det. Da har du vel 2 valg som jeg vet om er enten ikke ha monster brede dekk og/eller heise karrosseriet hvis det er mulig. :p Og hvis du skal kjøre i gata, så er det jo litt driti ut om du setter deg fast bare av en liten stein. Også bruker de plastekk og da ser jeg ikke helt hvorfor man skal ha bilen stein stokk stiv xD

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

På driftebiler burde demperne være så stive som mulig. Er det ikke bedre å sette inn et stag der istedenfor dempere? Så kan man senke masse og man slipper at dekka subber oppi karroseriet og skraper vekk lakken.

 

Nope. Selv en liten RC bil må ha dempere for å fungere utmerket. Prøvde å stive opp min egen så mye som det overhode gitt, og litt til. Det ressulterte i at bilen ble brutalt fæl å kjøre.

Lenke til kommentar

På driftebiler burde demperne være så stive som mulig. Er det ikke bedre å sette inn et stag der istedenfor dempere? Så kan man senke masse og man slipper at dekka subber oppi karroseriet og skraper vekk lakken.

De bør være stive, men ikke for stive. Hvis du hadde bytta ut demperene på en vanlig bil med metall rør, så hadde bilen blitt rista i stykker. De er der for en grunn. Når man senker bilen så er det ramma og karrosseriet som blir senket, uansett hvordan du vrir og vender på det. Da har du vel 2 valg som jeg vet om er enten ikke ha monster brede dekk og/eller heise karrosseriet hvis det er mulig. :p Og hvis du skal kjøre i gata, så er det jo litt driti ut om du setter deg fast bare av en liten stein. Også bruker de plastekk og da ser jeg ikke helt hvorfor man skal ha bilen stein stokk stiv xD

 

 

På driftebiler burde demperne være så stive som mulig. Er det ikke bedre å sette inn et stag der istedenfor dempere? Så kan man senke masse og man slipper at dekka subber oppi karroseriet og skraper vekk lakken.

 

Nope. Selv en liten RC bil må ha dempere for å fungere utmerket. Prøvde å stive opp min egen så mye som det overhode gitt, og litt til. Det ressulterte i at bilen ble brutalt fæl å kjøre.

 

 

Okei, har demperne på det stiveste og så langt nede som mulig. Nye dekk er bestilt og jeg må dra å reklamere på radioen. Og etter det så blir det DRIFTING!!!! :D

Lenke til kommentar

I RC drifting burde du ha så myke dempere som mulig for å la dekka være i kontakt med bakken mest mulig, fordi driftedekkene er såpass harde. Stive dempere ender med at bilen bare hopper rundt.

 

Drifting med 1:1 bil funker motsatt, meget sitve dempere så bilen ikke krenger, og der er det gummi som er mykt som fester seg i bakken.

Endret av Znaky
Lenke til kommentar

Mottakeren er sånn set en ganske så dum dings som følger det senderen befaler.

Forskjellen med du nye 2,4Ghz systemene er at nå lytter kun mottakeren til en spesifik radio og ignorerer alle de andre der ute.

 

Det er nå mer og mer vanlig (ihvertfall for oss som har ting i luften) at sender/mottager har toveiskommunikasjon. Dvs. at man får realtime data (aka telemetri) fra fly/helikopter som man kan lese av på senderen (route til alarmer og vibrasjoner o.l.)

 

Så å si at mottageren er er dum dings er å ta litt vel hardt i :)

Joda telemetri er nylig introdusert mens 2,4Ghz har eksistert noen år.

Disse gutta kjører i tillegg bil og bruker nok ikke mere avanserte telemetriumoduler i bilene sine så for dem er nok firtsatt mottakeren en dum ting som videresender signalene fra radio og ut på kanalene.

 

Fordelen med 2,4Ghz som noen har nevnt er at signalet er digitalt og sammenlignet med FM mindre utsatt for støy.

Poenget var at en 2,4Ghz mottaker ikke gjør oppsettet mere inteligent i den forstand at det gir kjøretøyet noen logiske funksjoner som unngå å legge inn revers så lenge bilen er i gang.

Lenke til kommentar

Joda telemetri er nylig introdusert mens 2,4Ghz har eksistert noen år.

Disse gutta kjører i tillegg bil og bruker nok ikke mere avanserte telemetriumoduler i bilene sine så for dem er nok firtsatt mottakeren en dum ting som videresender signalene fra radio og ut på kanalene.

 

Fortsatt ikke helt enig med deg... Mottagerne er intelligente og reagerer bl.a. på lavt batteri nivå og/eller mistet kontakt med sender. Da går den inn i Fail Safe modus (dersom det er programmert inn) og overstyrer kommando fra sender.

Lenke til kommentar

På driftebiler burde demperne være så stive som mulig. Er det ikke bedre å sette inn et stag der istedenfor dempere? Så kan man senke masse og man slipper at dekka subber oppi karroseriet og skraper vekk lakken.

På et helt plant underlag kan demperne være stive, på et underlag som ikke er helt plant derimot bør de være myke, ellers blir bilen bare vond å kjøre. At dekka subber i karosseriet bør nok fikses på andre måter. ;)

 

Joda telemetri er nylig introdusert mens 2,4Ghz har eksistert noen år.

Disse gutta kjører i tillegg bil og bruker nok ikke mere avanserte telemetriumoduler i bilene sine så for dem er nok firtsatt mottakeren en dum ting som videresender signalene fra radio og ut på kanalene.

Telemetri nylig introdusert? Vi er i 2011 nå, ikke 2004. ;) Ellers må jeg si meg litt enig med Illus, om at mottakerne ikke nødvendigvis er så dumme lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...