Gå til innhold

Aktiv dødshjelp, hva mener dere om det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er i prinsippet for å la mennesker selv velge om de vil slippe å lide på slutten av livet.

 

Når det er sagt, må det aldri bli slik at helsepersonell kan pålegges å gi aktiv dødshjelp. Dersom det er i mot deres overbevisning å hjelpenoen med å avslutte livet, må også deres standpunkt respekteres.

 

Dessuten er det et annet aspekt å tenke på. Hvor skal grensen gå for når det er akseptabelt å gi aktiv dødshjelp?

Lenke til kommentar

Jeg er meget sterkt for. Hvorfor? Vel, det finnes mange situasjoner hvor det ikke finnes håp what so ever og lever i et smertehelvete. Dette kan f.eks være enkelte typer kreft. Jeg anser det som uverdig at en person skal ligge med smerter man overhode ikke klarer å dempe og samtidig ikke ha mulighet til å ta sitt eget liv. Å kunne avslutte livet v.hj.a aktiv dødshjelp synes jeg vil være en verdig måte å dø på. Det er overhode ingen grunn til at man skal ligge der å ha det vondt når man alikevel ikke kan gjøre noe med smertene eller sykdommen.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg er såvidt imot. Samtidig må folk få dø om de ønsker det. Et tenkelig utfall måtte være om pasienten fikk sette sprøyte selv...

Tror aktiv dødshjelp kan legge et uønsket press på enkelte leger.

 

Problemet er også når det gjelder grensene for hvor dette skal være godkjent

Lenke til kommentar

veldig sterkt FOR, de som trenger det er jo folk som ikke kan ta selvmord pga de f.eks er lam men alikevel har store smerter. Syns det er helt sykt at de skal ligge med smerter i maaaaaange år pga det er politisk ukorrekt med aktiv dødshjelp.

 

PK greiene provoserer meg så sinnsykt!

Lenke til kommentar

Mange gode svar her ja, men kom gjerne med fler. Hva med slikt som de har i Australia, såkalte "suicide bags". En pose du trer over hodet etter en sterk sovepille, slik at du dør i søvne. Er det et bedre alternativ eller er det for lett å misbruke av folk som egentlig ikke vil dø? Hvor går grensene?

Lenke til kommentar

synest at det burde være låvt. men pasienten burde sette sprøyta selv om han er i stand til det. men synest det bare burde være låvt for folk som har en grunn. om jeg nettopp har mista dama, mista jobben og mista huset og mista vennene mine ville jeg selfølgeligt tatt livet mitt der og da. men noen månder etterpå er alt på topp igjenn, og da vil man leve.

 

kort sagt burde man være syk på en eller annen måte for og gjøre det. og det må være fælt for en lege og drepe noen, derfor syneste jeg også at passienten bør få gjøre det om han er i stand til det.

Lenke til kommentar
Hva med de som ligger i koma og ikke er i stand til å uttrykke noe ønske om å dø/ikke dø?

Dette er et utrolig vanskelig spørsmål. Hva gjør vi med dem?

 

Fra naturen sin side så vil jo koma påpeke det samme som død, selvom det kan høres forferdelig ut. Dyr som havner i koma, dør.

 

Så kanskje dagens ordning på dette området ikke er så dårlig, at etter en viss tid med liten sannsynlighet for at pasienten kommer tilbake igjen, så ... ja... trekker man hjelpemidlene og lar personen dø...

 

Jeg vil ikke si at dette er det samme som aktiv dødshjelp, man tilfører ikke pasienten noe som medfører at han/henne dør. Det blir da rett og sett naturens gang.. (Har jeg oversett folk som ligger i koma og fungerer fysisk selv nå? Finnes det slike tilfeller?)

 

Problemet her er jo at, man kan vel heller ikke si at, erklæring av en person død etter noen minutters jobbing for å redde livet hans/hennes, er aktiv dødshjelp. Hvem vet om det "kunne ha gått" om man hadde forsatt.

 

Alle uhelberedlig syke som lider bør få kunne slippe. Vi gir hus- g kjæledyrene våre mer verdighet enn oss selv og våre medmennesker.

 

Nå kan jeg vel si selv, at jeg ville personlig kjempet til siste åndedrag for å overleve... Når det gjelder husdyr debatten så tilter jeg vel litt til at de får litt FOR mye "verdighet" til tider. Folk ser ut til å synes det er relativt greit å ta livet av dyr, så lenge det skjer på en "human" måte.

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Nå kan jeg vel si selv, at jeg ville personlig kjempet til siste åndedrag for å overleve...

 

Selv om du visste du var uhelberedelig syk og i store smerter? Ja vel, men det er så ditt valg... det er snakk om aktiv dødshjelp ikke aktiv dødsstraff. Det er ingen som kommer til å ta livet av deg hvis du ikke vil. Bare vær med på å gi oss andre valget.

 

Når det gjelder husdyr debatten så tilter jeg vel litt til at de får litt FOR mye "verdighet" til tider. Folk ser ut til å synes det er relativt greit å ta livet av dyr, så lenge det skjer på en "human" måte

 

Hva er alternativet? At vi oppretter spesialklinikker for forskjellige dyrearter over hele verden?

Lenke til kommentar
Det er ingen som kommer til å ta livet av deg hvis du ikke vil. Bare vær med på å gi oss andre valget.

 

Det er ikke gitt at du klarer å tenke klart i en slik situasjon.

 

Hva er alternativet? At vi oppretter spesialklinikker for forskjellige dyrearter over hele verden?

 

Ja hvorfor ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...