Gå til innhold

Hardstyle - anbefaling og diskusjon


sluffy

Anbefalte innlegg

Ok, her kommer det et langt innlegg i flere deler. Spørs hvor mye jeg gidder å skrive.

I

Vi tar for oss starten av sjangeren. Har hatt et langt innlegg om dette tidligere, så tar bare kortversjonen nå. Hardstylens opprinnelse er fra hardtrancen på slutten av 90-tallet og starten av 2000-tallet. Første låta som i dag regnes som "early hardstyle" ble vel produsert i 1999 om jeg ikke tar feil. I sånn 2000-2001 begynte flere artister å gå mot denne nye typen musikk. Scot Project er kanskje foregangsmannen for disse. Sangene ble ikke regnet som hardstyle den gang, men som hardtrance. Likevel var det en forskjell i sangene som ble laget av feks Scot Project enn de andre som laget hardtrance, slik som S.H.O.K.K. , Cosmic Gate og Flutlicht for å nevne noen. Bruken av reverse bassline var den store forskjellen og denne basslinja har blitt det grunnleggende i musikken og det som kjennetegner hardstyle og early hardstyle.

 

II

Vi tar for oss utviklingen av sjangeren. Et par år gikk, og sjangeren har blitt mye større og for seg selv. Store events kommer til slik som Qlimax, Defqon, Q-Base, Qlubtempo osv. Alt dette er Q-Dance, men den gangen var de ikke som de er i dag. Kommer tilbake til dette etterpå. Siden starten har musikken utviklet seg en del. Det har nå blitt en markant forskjell mellom hardtrance og hardstyle. Men i motsetning til hardstylen begynner hardtrancen å "dø" litt ut. Man selger ikke så mye som før og flere slutter å produsere. Hardstylen fortsetter og blir større. Det har blitt hardere kicks og en mer markert reverse bass. Samtidig blir breaks kortere og melodiene mørkere, det blir rett og slett mørkt og dystert, hardt! Rundt denne tiden er hardstylen på sitt bedre. Veldig mye av det som produserer er kun klasse.

 

III

Vi tar for oss begynnelsen på det negative. Rundt 2006-07 begynner endringene. Q-Dance blir opptatt av penger. Det samme gjelder for The Prophet (og Scantraxx). Begge to skal bli ledende innenfor sjangeren og gjør det de kan. Det er ikke alt for merkbar i starten, men har blitt tydelig gjennom årene. Den første sangen som kan regnes som nustyle ble vel laget i 06 eller starten av 07. Herfra utvikler det seg fort. Headhunterz vinner en konkurranse hos Scantraxx og skal frontes. På denne tiden har han vel akkurat brutt med sin kompis som ville studere i steden for (HHz var to stk frem til etter releasen av Sacrifice). Scantraxx skal fronte han. Musikken han lager er fra en hardstylers point of view elendig. Den bryter med alt som har grunnleggende hardstyle å gjøre. Kicksene blir ekstremt tokkete og basslinjen blir nesten så godt som borte. Samtidig starter en ekstremt pitching (altså at bassen går opp og ned) og kommersielle melodier. Et godt eksempel på dette er Headhunterz - Forevers Az One. Makan til makkverk spør du meg. Han blir av en rar grunn fort populær og mange følger i sporet hans. Denne kommersielle musikken som kommer trekker også kids og Q-Dance ser dette. Før var det en "kunst" å lage musikken, nå TROR alle at de kan lage det. Trist. Tilbake til der jeg var... Q-Dance ser at musikken trekker fler unge og gjør sitt for at de skal følge. Musikken på eventsene endres til det kommersielle slik at eventene selges ut timer etter de legges ut. I seg selv er ikke dette dumt, men det er hva som generelt gjøres på eventene som er feil. Musikken som spilles bestemmes av Q-Dance. Man kan ikke spille noe annet enn de vil, "man må jo fronte det som trekker mest", uansett hvor elendig musikken er.

 

IV

Vi tar for oss hvordan det er i dag. Scenen er en kommersiell svinesti. "Alle" skal høre på denne musikken som er så populær. Folk mister grepet på hva sjangeren er og nustylen begynner å havne på cder som Hard Dance fuckings Mania. Allerede her burde det gå opp for folk at det er noe galt, men neida. All for the money. Folk som har vært med siden starten riser på hodet eller bare slutter å høre på sjangeren. Finner seg noe annet. De som holder ut blir bare ledd av for deres syn. Om man prøver å forklare en vanlig nustyler om musikken får du bare banneord og kjefting tilbake siden du sier dritt om heltene deres. Meget få prøver faktisk å høre på hva de sier. De fleste som hører på er nå kids, der halvparten er under 18. Alle tror samtidig at de er like pro som DJene og lager musikk selv som de tror er ekstremt bra. De som kjenner til sjangeren bare ler av dem. Kvaliteten er så lavmål at det er latterlig.

En annen ting som følger med det kommersielle er at ingen (gjelder på events i Nederland) danser. Om du ser på videoer fra dagens events er det ikke mye dansing osv. Det er å strekke armene opp i været og kanskje hoppe litt rundt her og der. Det er rett og slett kjedelig å være på events i Nederland om dagen, siden det føles ut som ingen er der for musikken mer. Folk er der kun for å høre på heltene sine som spyr ut dritt. Flere venner av meg og jeg har snakket med flere av de større DJsene og snakket med dem om early vs nu. De sier det samme som jeg sier over her. Folk danser ikke til musikken slik de gjorde før. Om de spiller på events der de er satt opp til å spille early eller får lov til å spille det er det noe helt annet. Folk danser faktisk ordentlig. De nyter musikken og lever fullt ut til den.

Nok en ting som følger med nustyle er ekstremt lange breaks. Fra et minutt til over to minutter er ikke uvanlig. Sangene er så enkelt bygget opp. En innmixingsstart på 30-45 sek, en intro på kanskje minuttet, et break på 1-2 min, en cheesy melodi og 40-70 sekunders outro. Nesten alle sangene har samme oppsett. Med andre ord blir sjangeren jævla forutsigbar. Du vet alltid hva som kommer. For min del kan jeg vite hvordan en sang kommer til å være selv om jeg aldri har hørt den før. Det er alltid likt. Og det blir heller ikke mye dansing til sanger når hver fuckings sang skal ha langt break. Måten sangene også lages i dag gjør at de ikke virker noe harde. Det er liksom så mykt hele greia. Det river ikke i bassen som før. Spør du meg minner dette meg mer om trance som er pitchet opp til 150-bpm og lagt på noen andre kicks. Det mørke i musikken er borte.

Er det noe sangene i dagens nustyle mangler så er det drive i sangene. En følelser ser du sitter med en ekstremt gåsehud og bare må ut av stolen for å bevege deg. For min del blir dagens nustyle mer stillestående og billig. Det er liksom ikke noen glede i sangen, kun "jeg skal ha mest mulig penger for denne sangen"-preg i den.

 

V

Vi tar for oss en ny evolusjon i musikken. I dag er det en ny type sjanger på vei opp. Den kalles for Rawstyle og det var vel Zatox som kom med navnet (Rawstyle E.P. - 2010). I denne sangeren finnes artister som Zatox, Crypsis, B-Front og til dels Noisecontrollers. Her er det på en måte hardere kicks, men ikke som den gamle måten. I steden for en skikkelig reverse basslinje brukes mere standard kicks med meget mye distortion, altså støy. For mange minner dette mere om hardcore-kicks som bare er lagt inn i hardstyle/nustyle. Fordelen med denne sjangeren er at den har blitt litt mørkere igjen. Melodiene kan fortsatt være kommerse, men de er mørkere. Et godt eksempel på Rawstyle som er bra er B-Front & Frontliner - Magic. En ordentlig mørk melodi, men for min del kunne de brukt andre kicks.

Theracords er en annen del for hardstyle vi har i dag og dette kan faktisk kalles hardstyle. Samtidig som det er nyere tar de vare på det originale og og grunnleggene i hardstylen; nemlig harde kicks, reverse bassline, korte break og mørk musikk. De fleste som produserer for Theracords er fan av early hardstyle og sangene har inspirasjon derfra. Q-Dance nekter dog å booke mange Theracords-artister grunnet at hovedmannen, DJ Thera, har hatt diverese ting gående med Brennan Heart (Thera var sammen med Brennan før og de het da Brennan & Heart). Q-Dance tar selvfølgelig side med Brennan, selv om det er sistnevnte som er den slemme i denne saken. På den måten kommer ikke musikken til Theracords så godt frem i dagens hardstyle.

 

VI

Vi tar for oss noen eksempler på gammelt vs nytt.

 

Første sangen jeg legger ut er en av mine all-time favoritter. En sang fra ganske tidlig i utviklingen av hardstyle.

Yoji Biomehanika - Ding A Ling (DJ Scot Project remix)

http://www.youtube.com/watch?v=MoRmBrspnIM

 

Sang nummer to er fra samme fyr, som viser råskap i gammel hardstyle.

Arome - Visions of Paradise (DJ Scot Project remix)

http://www.youtube.com/watch?v=foixXPdMWr4

 

Vi går litt videre og hører på hvordan det fortsatte. Neste sang er litt mindre kjent enn remixen (Al Pachino mix) som for det meste blir spilt i dag. Spør du meg er originalen mye bedre. Den viser hvor hardt og deilig det kan bli.

DJ Duro - Cocaine MF

http://www.youtube.com/watch?v=biLtWZDY1zc

 

Går nå over til det italienske med Technoboy. Denne er fra 2003 og viser en herlig bassline et digg screech og en fet melodi. Det trenger virkelig ikke være avansert for å være bra.

Technoboy - Chapter Two

http://www.youtube.com/watch?v=lYB4QMk-880

 

Kjører videre med et herlig anthem fra Sensation Black 2005. Anthemet har en mørk atmosfære, god basslinje og en skikkelig mørk melodi. Rett og slett et klasse-anthem. Absolutt et av de beste.

The Rush vs Thalamus - Shock Your Senses (Busy Dark mix)

http://www.youtube.com/watch?v=p68n7ZUTpb8

 

--

Slenger så opp noen eksempler som viser hvor stor forskjell det kan være mellom sjangrene. Første eksempel er en låt jeg har nevnt tidligere i innlegget.

Headhunterz - Forever Az One

http://www.youtube.com/watch?v=LI3QgjAV76U

 

Neste er årets anthem for Defqon.1 Down Under. Denne viser hvor ekstremt cheesy og soft sjangeren har blitt. Alt er så veikt.

Headhunterz - Save Your Scrap For Victory

http://www.youtube.com/watch?v=uNeeFqIuk9w

 

Folk vil sikket klage over at jeg drar frem Headhunterz, men han er det aboslutte lavmålet innenfor nustylen. Videre kan jeg dra frem en av de som har vært mest populære de siste årene. Også et makkverk av en sang.

Frontliner - Spacer

http://www.youtube.com/watch?v=QwqSu7eZpso

 

--

Over til Rawstylen. Slenger ut et par eksempler her, de jeg liker.

B-Front & Frontliner - Magic

http://www.youtube.com/watch?v=_vY4U9mqjdc

 

Crypsis - Strike

http://www.youtube.com/watch?v=u_JwhYwuCJQ

 

--

Så til sist slenger jeg opp litt musikk fra Theracords. Den første er kanskje en av de festeste som er laget i år. Jeg blir virkelig ikke lei denne sangen.

DJ Thera - A Little Touch (Geck-O Oldschool mix)

http://www.youtube.com/watch?v=yBOde8DX_Kw

 

Chris One er en 17-åring fra Sverige som virkelig kan det å produsere ordentlig hardstyle som fenger!

Phrantic & Chris One - Just a Shadow (Chris One mix)

http://www.youtube.com/watch?v=7uoScSNpDS8

 

Hvor hardt kan de bli? Her er vel kanskje svaret. Thera og Geck-O syntes det ble rart når orientalsk musikk ble blandet med hardstyle (Toneshifterz - Sahara). De gikk med andre ord andre vei og dette ble resultatet:

DJ Thera vs Geck-O - Trespassing

http://www.youtube.com/watch?v=POGSCeAIjxk

 

 

 

Takk for meg.

Endret av DJ_Dark
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke ta innlegget ditt fullstendig seriøst, Dark, når det er så gjennomsyret av din subjektive mening. Om du hadde spart deg for kommentarer som "Makan til makkverk spør du meg" så hadde jeg kunne lest det uten å bli provosert. I denne saken har din personlige smak null å si, og det er det som irriterer meg med denne "krigen". Hvorfor krangle om smak, det er totalt uinteressant.

 

Jeg kaller nyere hardstyle for nustyle. Hardstyle og nustyle er såpass forskjellige at jeg personlig liker å skille de. Hva andre kaller det for bryr ikke meg særlig.

Problemet her er vel at folk kaller det hardstyle. Hvis vi hadde begynt å kalle det nustyle eller noe slikt, hadde problemene forsvunnet da? Da kunne hardstylerne hatt musikken sin i fred.

 

Btw, jeg hører på nustyle. Jeg gir blanke faen i hvor populært det er. Når jeg begynte å høre på det trodde jeg at jeg nærmest var aleine om det. Jeg bryr meg ikke om det er populært eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sykt digg bootleg.

 

Jeg klarer ikke ta innlegget ditt fullstendig seriøst, Dark, når det er så gjennomsyret av din subjektive mening. Om du hadde spart deg for kommentarer som "Makan til makkverk spør du meg" så hadde jeg kunne lest det uten å bli provosert. I denne saken har din personlige smak null å si, og det er det som irriterer meg med denne "krigen". Hvorfor krangle om smak, det er totalt uinteressant.

 

Jeg kaller nyere hardstyle for nustyle. Hardstyle og nustyle er såpass forskjellige at jeg personlig liker å skille de. Hva andre kaller det for bryr ikke meg særlig.

Problemet her er vel at folk kaller det hardstyle. Hvis vi hadde begynt å kalle det nustyle eller noe slikt, hadde problemene forsvunnet da? Da kunne hardstylerne hatt musikken sin i fred.

 

Btw, jeg hører på nustyle. Jeg gir blanke faen i hvor populært det er. Når jeg begynte å høre på det trodde jeg at jeg nærmest var aleine om det. Jeg bryr meg ikke om det er populært eller ikke.

Jeg regnet med at jeg kom til å få kommentarer på at jeg skriver det sånn, men jeg valgte likevel å skrive det sånn. Går litt vekk fra min journalistiske skrivemåte der, men det er rett og slett for å få frem min mening. Dette innlegget er mye mer kritisk enn det som er skrevet et sted mellom side 70-80 (mener jeg). Grunnen er at jeg har blitt veldig mye mer kritisk siden da, selv om det ikke er lenge siden. Grunnen er rett og slett fordi jeg er så drittlei hvordan hardstyle har blitt nå om dagen.

 

Det er flott at du selv sier nustyle, for det er det ikke mange som gjør. Det kommer også at Q-Dance ikke vil kalle det for nustyle; men rawstyle er visst helt greit. Det hadde faktisk vært mye lettere om det faktisk ble skilt fra hverandre, siden det er en så stor forskjell mellom musikken. Hadde det vært et skille hadde det ikke vært en krangel på samme måte. Grunnen er at vi som har hørt på det lenge ikke liker at en helt ny type sjanger skal "ta navnet" fra en annen sjanger, bare fordi noen vil tjene penger på det. Samtidig er det utrolig vanskelig å diskutere med folk som hører på nu, siden de så intenst mener de har rett. Det kan sies motsatt vei og, jeg vet noen kommer til å nevne det sånn, men nu-folk (mooibois) er ekstremt ignorante til å i det hele tatt høre på meninger og fakta. Jeg har jo faktisk hørt noen som har sagt at Headhunterz oppfant hardstyle, noe som er artig med tanke på at han aldri har laget det.

 

Kan dra frem et sitat fra 2008 og svaret til det i dag:

"This is rock bottom. It can't be worse than this." (2008)

"I was sooo wrong. That we called shit in 2008 is good compared to this." (2010)

Lenke til kommentar

Forandring må begynne et sted. Jeg kaller det nustyle og kanksje de i min krets som hører på slikt også begynner å kalle det det. Da vil vi kanskje slippe å bli flamet så jævlig også. Jeg har ingen interesse av hardstyle vs nustyle opplegget, så jeg velger å skille de. Men faen ta de som klager på at jeg hører på nustyle.

Lenke til kommentar

Edit: Takker for lesingen, Dark. Ut i fra det jeg leste er det kun penger som er viktig for Q-dance, noe som selvfølgelig er kjedelig. Men er det ingen som er villig til å ta opp kampen mot Q-dance? De som ikke liker det kan boikotte. Hvis artistene lar seg bli herset med av Q-dance mot å få penger og status så er de like kommersielle som Q-dance selv. Er ikke noen artister og fangrupper villige til å gå sine egne veier?

Så ikke editen din før nå. Trodde du ville svare på PM.

 

Skal ta flere ting i litt korte versjoner. De som har skrevet om det du har skrevet skulle legge dette ut på nettet, men Q-Dance fikk nyss om det og begynte med trusler. Og det fortsatte, så til slutt ga det opp, men "gruppen" folk lever enda i sitt beste velgående. Om man skal gå ut offentlig med noe som du faktisk har grunnlag for og bevis for å si er det stor sannsynlighet at de kommer med trusler på en eller annen måte.

Q-Dance er størst og de som har penger. Om artistene ikke gjør som de sier kan fort hele karrieren deres gå i dass ettersom de blir totalt utelukker fra Q-Dance- og evt B2S-eventer. Artistene vil rett og slett ikke gi opp sine karrierer for det. Showtek gikk til slutt lei og stakk av. Flere andre har gjort det og, men de spiller på ingen store events mer som er hostet av Q-Dance. Slik som Platinum (det største booking-selskapet, drives av Q-Dance) driver på er også sært. Artister får nesten ikke en dritt for å spille på store Q-Dance events. Det er events i utlandet de tjener på. Q-Dance har jo hatt sine episoder der de ikke har betalt artister som har krav på pengene. Sier artistene noe imot det blir de truet med at de ikke får spille på events mer. Utrolig hvor langt man kommer med makt.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke noe imot nu-style, det i seg selv er en musikksjanger som jeg ikke har noe imot. Men når det tar navnet til hardstyle, som er helt i andre enden av hva det skal representere, blir jeg irritert. De som kaller nu-style for hardstyle har jeg dessverre ikke noe til overs for.

 

Men for all del, de som liker rosa barnehagemusikk, skal få lov til å like det. Men kall en spade for spade, og ikke spade for monstertruck.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Takker for lesingen, Dark. Ut i fra det jeg leste er det kun penger som er viktig for Q-dance, noe som selvfølgelig er kjedelig. Men er det ingen som er villig til å ta opp kampen mot Q-dance? De som ikke liker det kan boikotte. Hvis artistene lar seg bli herset med av Q-dance mot å få penger og status så er de like kommersielle som Q-dance selv. Er ikke noen artister og fangrupper villige til å gå sine egne veier?

Så ikke editen din før nå. Trodde du ville svare på PM.

 

Skal ta flere ting i litt korte versjoner. De som har skrevet om det du har skrevet skulle legge dette ut på nettet, men Q-Dance fikk nyss om det og begynte med trusler. Og det fortsatte, så til slutt ga det opp, men "gruppen" folk lever enda i sitt beste velgående. Om man skal gå ut offentlig med noe som du faktisk har grunnlag for og bevis for å si er det stor sannsynlighet at de kommer med trusler på en eller annen måte.

Q-Dance er størst og de som har penger. Om artistene ikke gjør som de sier kan fort hele karrieren deres gå i dass ettersom de blir totalt utelukker fra Q-Dance- og evt B2S-eventer. Artistene vil rett og slett ikke gi opp sine karrierer for det. Showtek gikk til slutt lei og stakk av. Flere andre har gjort det og, men de spiller på ingen store events mer som er hostet av Q-Dance. Slik som Platinum (det største booking-selskapet, drives av Q-Dance) driver på er også sært. Artister får nesten ikke en dritt for å spille på store Q-Dance events. Det er events i utlandet de tjener på. Q-Dance har jo hatt sine episoder der de ikke har betalt artister som har krav på pengene. Sier artistene noe imot det blir de truet med at de ikke får spille på events mer. Utrolig hvor langt man kommer med makt.

Flott av Showtek ikke lar seg herse med! Flere slike må det til. Jo flere artister som tar avstand fra Q-dance sin måte å drive på, jo bedre.

 

 

Men for all del, de som liker rosa barnehagemusikk, skal få lov til å like det. Men kall en spade for spade, og ikke spade for monstertruck.

 

Prøv hvertfall å holde et anstendig nivå på diskusjonen. Situasjonen gjøres ikke bedre av slike utspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men for all del, de som liker rosa barnehagemusikk, skal få lov til å like det. Men kall en spade for spade, og ikke spade for monstertruck.

Prøv hvertfall å holde et anstendig nivå på diskusjonen. Situasjonen gjøres ikke bedre av slike utspill.

Jeg er helt enig med Enzyme her.

 

Flott av Showtek ikke lar seg herse med! Flere slike må det til. Jo flere artister som tar avstand fra Q-dance sin måte å drive på, jo bedre.

Nå skal det sant sies at de har tapt seg som faen de og.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig får du lov til det. Men du tilfører ikke diskusjonen noen som helst verdi ved det. Når vi diskuterer et reelt problem hjelper det ikke å prøve å latterliggjøre noe fordi du ikke liker det.

 

Dark: Innlegget ditt var høyst saklig. Enzyme ser ut til å skulle "ta" nustylen, og det er blitt gammelt. Ser ikke poenget med å avslutte poster med "jeg liker det ikke, det er teit".

Endret av McBitch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enzyme ser ut til å skulle "ta" nustylen, og det er blitt gammelt.

Nei, du. Jeg kom med saklig sammenligning som ikke skiller seg ut ifra virkeligheten. Jeg kom med korrekte definisjoner som dessverre blir misbrukt (ikke av deg, heldigvis; og det skal du ha respekt for). Det at jeg tilføyde noe til sist, som endelig gav mitt syn på saken, er noe som man betrakter som vanlig – men ikke diskusjonsverdig da det er personlig. Hvorfor du i det hele tatt begynte å kommentere det er meg ikke forståelig.

Lenke til kommentar

Flott av Showtek ikke lar seg herse med! Flere slike må det til. Jo flere artister som tar avstand fra Q-dance sin måte å drive på, jo bedre.

Nå skal det sant sies at de har tapt seg som faen de og.

Jeg syns fremdeles dem gjør det bra, så vil nå ikke si det. så dem i stavanger for et års tid siden eller noe, og det er noe av det beste jeg har sett live!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...