Gå til innhold

Inkassokrav - skal jeg betale eller ikke?


Anbefalte innlegg

Jepp, men det spiller egentlig ingen rolle. Det virket ikke som jeg hadde noe supergod sak. Pratet med en dame hos Forbrukerrådet. Hun anbefalte meg å betale kravet og eventuelt prøve å få det tilbakebetalt. Hun mente at jeg kunne kreve å få kopi av purringene de har sendt ut i hvert fall. Men jeg vet ikke hvor mye det løser. Brevene har vel forsvunnet i posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, men det spiller egentlig ingen rolle. Det virket ikke som jeg hadde noe supergod sak. Pratet med en dame hos Forbrukerrådet. Hun anbefalte meg å betale kravet og eventuelt prøve å få det tilbakebetalt. Hun mente at jeg kunne kreve å få kopi av purringene de har sendt ut i hvert fall. Men jeg vet ikke hvor mye det løser. Brevene har vel forsvunnet i posten.

Som sagt, TTT og ikke alt som er verd å bruke så mye krefter på når beløpet er

så liten..

 

Men nå vet du litt mer i tilfelle andre (sine) saker :)

Lenke til kommentar
Sjansen for at 2 brev på rad til samme person forsvinner i posten er vel forsvinnende liten?

 

Jeg har aldri, og kjenner heller ingen, som har opplevd det.

Helt enig... men en del bedrifter utnytter systemet max. som kanskje i dette

tilfelle også.... :mad:

Lenke til kommentar
Dette stod faktisk i kontrakten, men dum som jeg er så leser jeg ikke det med liten skrift før jeg skriver under på noe. Det skal også sies at det var sjefen på treningssenteret som fylte ut kontrakten med navn, adresse, telefonnummer, kontonummer og mailadresse.

Hvem som fyller ut kontrakten har lite å si. Da jeg jobba i Hafslund, var det alltid jeg som fylte ut kontrakten, så signerte kunden som en godkjenning på kontrakten og innholdet i den.

 

Du er selv pliktig å sette deg inn i det som står i kontrakten, og om du har skrevet under på den, så har du lite å stille opp med når det gjelder innholdet i den.

 

Oppsigelsestid er også ganske vanlig.

Lenke til kommentar

Jepp, men det forandrer ikke det faktumet at jeg ikke har fått inkassovarsel. I tillegg så har jeg heller ikke fått noe bekreftelse på oppsigelse (ikke det at jeg har krav på det). De burde hatt bedre prosedyrer, så hadde sikkert alle inkassosakene (jeg er overbevist om at de får en drøss) forsvunnet.

 

"Vi bekrefter med dette at du har sagt opp ditt medlemskap hos "Hiv og Hoi". Vi benytter samtidig anledningen til å minne Dem på at det er 30dagers oppsigelsesfrist"

 

Lett som en plett spør du meg.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det så har det her skjedd en feil som gjør at du BØR slippe unna med å betale originalbeløpet for de 30 dagene. Men ta kontakt med en advokat eller ditt lokale forbrukerkontor så kan nok de avkrefte/bekrefte hva du skal betale.

Men i utgangspunktet så må du nok betale. Men siden DE har rota med addressa, så bør du slippe å betale ekstra (les: purregebyr) for deres rot...

 

EDIT: Er forresten enig i at "hiv og hoi" burde ha bedre rutiner med oppsigelser...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

normalt skal en ikke betale noe det er strid om. Hvis han ikke er på jobb før 10., så må du nesten bare be selskapet om betalingsutsettelse, og si at du bestridiger det.

 

Betaler du summen og kommer etter en uke og krever pengene tilbake, så har du ikke noe å stille med. dersom du godtar et krav, så har du bundet deg.

Lenke til kommentar

Vil tro det beste er å bare betale dette for å få saken ut av verden. Du vil bruke mye energi på å forhandle med to parter ("Hiv og hoi" + inkassoselskapet), så de ~400 kronene er det verdt å slippe dette. Jeg hadde ihvertfall betalt for å få saken ut av verden når det gjelder såpass lite penger :)

Lenke til kommentar

Betaler du i morgen så slipper du å få dobla utgiftene, og enda større pengekrav. Siden det er filleting, så kan disse selskapene trekke i lange tråder. Enkelte selskaper eier ikke evnen til å kommunisere engang. De bare ignorerer det du sier, og skriver tilbake: "DU HAR IKKE BETALT! Betaler du ikke går vi til rettslig bla bla. ... Så det gjelder å tenke litt primitivt i starten, og ta deg en skikkelig tur på kommunehuset når du er skikkelig på dritern og betale tilbake i "form og farge".

 

Er digg å betale og bli kvitt irritasjonen. Den følelsen er nesten verdt pengene aleine.

Lenke til kommentar

det du sier er for rart Vu-can. Dersom det er strid om beløpet, skal man ikke betale før saken er løst. Hvis selskapet ikke kan kommunisere, så strider det med normal skikk vil heller jeg si.

 

Har faktisk vært klaget for inkasso selv. Jeg nektet å betale, ettersom qxl.no ikke kunne bevise hva de hadde krevd meg for. Når de først kunne så var det masse med ting jeg aldri skulle betalt for.

 

så enten får man gi opp nå, fordi hun godtar "avtalen" eller så får hun be om utsettelse for å undersøke saken mer.

Lenke til kommentar

Da var det betalt. Forbrukerråd-damen sa at jeg burde betale og så eventuelt prøve å få det ettergitt, så da gjør jeg det. Vet ikke om jeg gidder å jobbe mer med saken egentlig. Det er bare snakk om 337,50kr. Hvis jeg får ettergitt kravet om tilbakebetaling av inkassokravet så må jeg vel uansett betale masse purregebyrer.

Lenke til kommentar
det du sier er for rart Vu-can. Dersom det er strid om beløpet, skal man ikke betale før saken er løst. Hvis selskapet ikke kan kommunisere, så strider det med normal skikk vil heller jeg si.

Noen selskaper er utrolig frekke. De endrer saksbehandler til en som tror han veit alt om saken uten å lese papirer f.eks. Og når de truer med rettslig innkreving så får man litt kalde føtter. Og når det er bortimot umulig å komme i kontakt med de som driver inkassoselskapet, og flere timer venting i telefonen, hvor man heller ikke kan få noe skikkelig svar, så er det bare å gi opp. JA det strider mot normal skikk, men det DRITER de i! Du vet, parkeringsselskaper eier sine egne inkassobyråer, og da hjelper det lite om du har gode kort på bordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...