Gå til innhold

Inkassokrav - skal jeg betale eller ikke?


Anbefalte innlegg

Dette blir kanskje en lang forklaring, men here goes:

 

Jeg har sagt opp et medlemskap hos et treningssenter (la oss bare kalle det "Hiv og hoi") i desember/januar en gang. Da hadde jeg vært medlem i over 12 måneder, og bindingstiden på et år var gått ut. Før jeg sa opp medlemskapet ringte jeg til "Hiv og Hoi" og forhørte meg hvor jeg skulle sende oppsigelsen til. Jeg fikk da en mailadresse jeg skulle sende denne til. Jeg sendte mailen og ba spesifikt om bekreftelse på oppsigelsen. Dette gjorde jeg fordi jeg var litt usikker på når jeg skulle stoppe det automatiske trekket fra kontoen min. Da jeg ikke mottok noe bekreftelse stoppet jeg trekket noen få dager etter.

 

Det gikk så flere måneder, før jeg plutselig fikk en telefon fra et inkassobyrå (under en uke siden nå). Jeg hadde et inkassokrav fra "Hiv og Hoi" fordi jeg hadde stengt det autmatiske trekket for tidlig. Jeg satt selvfølgelig der som et spørsmålstegn og skjønte ingenting. Mannen i telefonen fortalte at det var 30dagers oppsigelsesfrist. Man måtte altså si opp medlemskapet og så betale for en ekstra måned. Dette stod faktisk i kontrakten, men dum som jeg er så leser jeg ikke det med liten skrift før jeg skriver under på noe. Det skal også sies at det var sjefen på treningssenteret som fylte ut kontrakten med navn, adresse, telefonnummer, kontonummer og mailadresse.

 

Jeg har ikke mottatt purring eller inkassovarsel. Hvorfor ikke? De hadde sendt det ut til feil adresse fordi det var ført opp en gammel adresse på kontrakten. Jeg hadde ikke meldt fra om adresseendring fordi jeg trodde saken var ute av verden da jeg ikke hørte noe rett etter oppsigelsen. Jeg ringte for å høre om eierne av postkassen hadde mottatt noe post for meg, og det hadde de ikke gjort.

 

I tillegg viser det seg at "hovedkontoret" deres har mottat min oppsigelse 27. januar. Det er dagen etter at det autmatiske trekket gikk. På grunn av at det er såpass mange måneder siden så har jeg ikke oppsigelsesmailen liggende. Oppsigelsen ble nemlig visstnok overlevert pr. telefon fra "Hiv og Hoi" lokalt i Bergen, til hovedkontoret på østlandet. Det er snakk om én dag for sent (hadde medlemskapet blitt avsluttet én dag før så hadde trekket gått dagen etter og dermed hadde jeg betalt for 30 dager etter medlemskapet og alt hadde vært OK, slik jeg forstår det). For alt jeg vet, så har jeg sendt mailen 25. januar, men de har vært for treige med å melde det videre. I følge damen i telefonen fra hovedkontoret, hadde dog dette ikke noe å si for dem. De forholdt seg nemlig bare til når de fikk saken til behandling. Så hvem sin feil er det da? De kan altså bare sitte og vente én ekstra dag på at det skal bli 27. januar og jeg må betale for 30 dager til?

 

 

Så saken koker da ned til dette:

1. Jeg fikk ikke bekreftelse på oppsigelsen slik jeg opprinnelig ba om

2. Jeg har aldri fått noe inkassovarsel

3. Det er mulig at det er deres behandlingsmåte som gjorde at saken ble behandlet 1 dag for sent

4. De kunne vist LITT skjønn da det var snakk om én dag for sent. Jeg er sikker på at de har hatt HAUGER av slike saker fra før av. De har til og med skrevet på websiden deres egne kontaktpersoner og telefonnumre i forbindelse med inkassokrav/varsel.

 

Problemene:

1. Adressen de hadde var desverre feil.. men posten skulle ha kommet frem uansett, og det er 100% sikkert at det ikke har kommet noe i den postkassen.. Hvem sin skyld er det egentlig når posten ikke kommer frem?

2. Jeg har ikke oppsigelsesmailen

3. Jeg får ikke pratet med "sjefen" i Bergen før jeg må betale inkassokravet 10. mai, fordi han er ikke tilstede før dette. Det er han som har oppsigelsesmailen min, og i følge damen på hovedkontoret så var det også han jeg måtte spørre hvorfor jeg ikke har mottatt bekreftelse på oppsigelsen.

 

Så da er det vel bare å betale da..? Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sier at de har sendt ut purringer:

 

Mail:

Din oppsigelse er behandlet 27 Jan 05.

Det er sendt ut to fakturaer til deg til adr. nevnt i denne mail.

 

1ste påminnelse er sendt ut 4/02-05- med 10 dg. betalingsfrist.

2ndre purring er sendt ut 18/02-05.

 

Ber deg derfor forholde deg til "inkassobyrå".

 

Jeg har ikke mottatt noe på min adresse (bortsett fra inkassokravet fra inkassobyrået), og det har ikke kommet noe til den adressen som var oppført på meg. Om de sender kopi.. så kan de vel fint fake den?

Lenke til kommentar

Er usikker på det juridiske, men min fornuft sier iallefall dette:

Du sendte mailen 25. Januar, som var en tirsdag. Da skal behandlingen av saken starte dagen etter (altså onsdag 26. Januar), og dermed kan ikke "Hiv og hoi" kreve penger for en måned til.

At de har treig saksbehandling får være deres problem.

 

Ikke betal, og kontakt forbrukerombudet! :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tviler på at jeg har noe sak er:

 

Jeg har ikke mailen jeg sendte

Det var registrert feil adresse på meg

 

Samtidig så synes jeg det er litt rart at de mottok saken 27. januar, og påstod jeg hadde stoppet trekket 3. februar. Trekket pleide å gå 26. da burde jo trekket ha gått som den 26. januar. Hvorfor har de da purret meg 4. februar? Dette tyder på at jeg sendte mailen før 26. januar. Jeg stoppet nemlig IKKE trekket før etter jeg sendte mailen.

 

Arf.. alt blir bare til spekulering.. fordi jeg ikke får tak i fjompenissen i Bergen. Når de først har et hovedkontor med ansvar for dette, burde de ikke legge ansvaret over på nissen i Bergen.

Lenke til kommentar
Samtidig så synes jeg det er litt rart at de mottok saken 27. januar, og påstod jeg hadde stoppet trekket 3. februar. Trekket pleide å gå 26. da burde jo trekket ha gått som den 26. januar. Hvorfor har de da purret meg 4. februar? Dette tyder på at jeg sendte mailen før 26. januar. Jeg stoppet nemlig IKKE trekket før etter jeg sendte mailen.

 

:blink: Kan dem lese krystallkule ? Kan du sjekke ut kontoen din ang. tidspunkter ?

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å betale.. men hvis jeg først betaler så tror jeg det skal MYE til for å få pengene tilbake. Da er saken gått inn i systemet og umulig å reversere. I det jeg betaler "godkjenner" jeg saken.

 

Tviler på at TV2 hjelpe deg kan hjelpe meg, med tanke på at jeg har deler av skylder selv med tanke på feil adresse og det er JEG som har gjort en feil.

 

Jeg har sjekket kontoen min. Siste trekk gikk 27.12.04. Jeg er svært usikker på når jeg egentlig sa opp. 23.02.05 kanskje? Så stoppet jeg vel muligens trekket 25.02.05? Dette er bare vill gjetning. Jeg har vel betalt for 1 måned for lite.. men det forandrer ikke at jeg aldri fikk noe inkassovarsel på forhånd.

Lenke til kommentar
De sier at de har sendt ut purringer:

 

Mail:

Din oppsigelse er behandlet 27 Jan 05.

Det er sendt ut to fakturaer til deg til adr. nevnt i denne mail.

 

1ste påminnelse er sendt ut 4/02-05- med 10 dg. betalingsfrist.

2ndre purring er sendt ut 18/02-05.

 

Ber deg derfor forholde deg til "inkassobyrå".

 

Jeg har ikke mottatt noe på min adresse (bortsett fra inkassokravet fra inkassobyrået), og det har ikke kommet noe til den adressen som var oppført på meg. Om de sender kopi.. så kan de vel fint fake den?

Saksbehandlingsfeil, finner sikkert flere hvis jeg bruker mer tid på din sak... :)

 

1ste påminnelse er sendt ut 4/02-05- med 10 dg. betalingsfrist.

 

Purring

 

Kreditor kan sende deg et ubegrenset antall gratis purringer. Det kan kreves 1/10 av inkassosatsen når purringen

 

er skriftlig

er sendt ut minst 14 dager etter at kravet forfalt

angir kravets størrelse

angir hva kravet gjelder

har 14 dagers betalingsfrist.

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023981620.19

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Hm.. men hva gjør jeg med saken? Ser jo at saksbehandlingen ikke har fulgt de retningslinjene Forbrukerportalen legger frem.

 

Edit: Nå ble jeg litt usikker. De må nemlig ikke sende purring før de sender inkassovarsel.. utgår ikke da retningslinjene?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Hm.. men hva gjør jeg med saken? Ser jo at saksbehandlingen ikke har fulgt de retningslinjene Forbrukerportalen legger frem.

 

Edit: Nå ble jeg litt usikker. De må nemlig ikke sende purring før de sender inkassovarsel.. utgår ikke da retningslinjene?

Inkassoselskapet burde ha sett disse feilene :hmm:

 

Du kan påpeike feilene ovenfor inkassoselskapet og si at du betaler det

opprinnelige beløpet og ikke noe mer...

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke de punktene teller som feil likevel..

Inkassloven er klinkende klar på sitt område.

Ta en tlf. til Forbrukerrådet du. på prinsipielt grunnlag....

 

Ps. De fleste inkassoselskaper regner med at så små beløp vil bli betalt

uansett, folk gidder ikke å stresse så mye med "filleting" i dag...

 

 

Edit: her er "o" hvis noen savner den.. ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Har kreditor eller inkassator opptrådt i strid med god inkassoskikk, kan han ikke kreve deg for kostnadene knyttet til inndrivingen. Det samme gjelder hvis han har gjort andre brudd på inkassoloven, som for eksempel at han ikke har fulgt reglene for innholdet i et inkassovarsel og en betalingsoppfordring, eller at han ikke har fulgt tidsfristene i loven.

 

Edit: ble rene fargekart nå.... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Joda, men så vidt jeg ser så er det ikke 14 dagers frist for selve inkassovarselet, som kan regnes som den siste purringen de har sendt ut. Første purring har jeg ikke rett på å motta engang:

 

Vær oppmerksom på at kreditor kan sende deg et inkassovarsel uten å ha purret på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...