Gå til innhold

Beste video-encoder CPU


N_R

Anbefalte innlegg

Hei, gjør en del encoding på jobben, men har planer om å mase på sjefen for å få noe kjappere enn den 3.0 P4'en jeg jobber på nå. Ellers har jeg 1024 MB ram og 200 gigg i RAID 0, så jeg tror ikke det er mye å hente på ting annet enn prosessor.

 

Litt forenklet er det dette som tar tid:

 

- ripper kunders promo-dvd'er til Windows media (noen som har en enkel måte å gjøre dette på uten å gå gjennom AutoGK?) og sender de ut på video-distribusjonssystemet

- Lager filmer og animasjoner i Premiere og After Effects

- Encoder filmer fra Quicktime til Windows Media via Premiere (også fint hvis dette kunne automatiseres på noe vis)

 

Men hva bør jeg gå for? Fra tester ser en AMD X2 ut til å være beste valget, men når kommer disse i salg? Og hvilke forskjeller kan jeg forvente meg fra min 3.0 P4? Er det verdt det, eller bør jeg vente lenger før jeg oppgraderer? Jobben betaler forsåvidt, men bør jo være noe kost-nytte forhold her......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel er kjent for å være best på encoding jobber, så du burde satse på intel (det hadde hvertfall jeg gjort). en dual core prosessor er ingen dum ide, hvis programmvaren støtter det (premiere og after effects gjør jo det).

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Tviler litt på at du får særlig merkbar ytelsesøkning kun ved å bytte CPU (hjelper lite med stort blandebatteri hvis rørene er for tynne, liksom). Begynn med kilden (nettverk/ROM etc). Du kan få en marginal økning ved å bytte til en P4 HT-prosessor, men for at det skal ha noe å si må du nok vente på dual core, ja.

Lenke til kommentar
Ville definitivt gått for en dualcore prosessor. Eller hvis det haster skikkelig, en dual opteron/xeon.

 

Du kan tjene litt på å oppgradere den 3GHz'ern til 3.8GHz, men det er ikke enorm forskjell.

Man kan jo kjøpe en p4 3Ghz med m0 stepping og klokke den til 4ghz... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...