Gå til innhold

Anbefalt Radeon/Geforce kort til tusenlappen(?)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GPU er grafikkprosessoren. Tilsvarer "den vanlige" prosessoren (CPU), men er spesiallaget for grafikkoperasjoner. Båndbredde er et mål på hvor mye data som kan flyttes til og fra minnet per tid, måles typisk i gigabyte per sekund (GB/s).

 

Men det beste er nok å lese tester (eller å spørre en som har lest mange).

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Den begynner å dra på årene, men en god Test for å vise forskjellen 128MB vs 256MB.

 

En GeForce 4 Ti4200 med 64MB RAM (78,5fps) tar knekken på en GeForce FX5600 med 256MB RAM (62,1fps)

 

Et skjermkort med 256MB RAM som ellers er 100% identisk med et annet skjermkort med 128MB RAM vil nok være 1-2% raskere enn kortet med mindre RAM. Forskjellen i ytelse vil øke når oppløsningen øker og Anti Aliasing slås på.

 

Doom 3 Ultra High Quality krever 512MB skjermkort for å kjøre tilfredsstillende. Det har med størrelsen på texturene å gjøre. Likevl vil ikke en GeForce 6200 med 512MB RAM klare denne grafikken. Men nok om teknisk babbel...

 

Man kan sjelden lese ytelsen ut av et skjermkort ved å bare se på spesifikasjonene. Man må lese en god del tester for å få et mest mulig komplett bilde av ytelsen.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Å...ok, da skal jeg lese tester før jeg kjøper nytt skjermkort neste gang ;)

 

tenker vel på en prisklasse rundt 1000 kr....konf til søndag serru.. :p

Er det GeForce kortet som han ene karen la fram bra?

Er det et godt kjøp? Spiller ikke FarCry og Doom III og sånna fps med syk grafikk, det spillet jeg har som krever mest er nok BFME (startegi spill)

 

Men hadde tenkt å kjøpe meg Tyhe Elder Scrolls IV: Oblivion når det kom ut, og du trenger hvist rå maskin kraft for å kjøre det...

 

Som dere kan se her.

Lenke til kommentar
Jeg mener, et Sapphire Radeon 9200 256mb er vel bedre en det samma på 128mb?

Nei , desverre .

Oftest er det brukt mye tregere minnebrikker på 256 kontra 128 modellene .

Og 256 kortet yter ofte dårligere grunnet dette .

Dette gjelder mange av low-mid end kortene .

Svært sjelden trengs VRAM over 128M .

Og evt. hvis det trenges benyttes system minne for texture lagring (AGP Aperture )

 

Skal man være sikker på at 256 er like bra (eller nesten) som 128 modellene må aksesstidene på minnet som er brukt sammenliknes ( oppgitt i ns~nanosekunder)

Lenke til kommentar
Å...ok, da skal jeg lese tester før jeg kjøper nytt skjermkort neste gang ;)

 

tenker vel på en prisklasse rundt 1000 kr....konf til søndag serru.. :p

Er det GeForce kortet som han ene karen la fram bra?

Er det et godt kjøp? Spiller ikke FarCry og Doom III og sånna fps med syk grafikk, det spillet jeg har som krever mest er nok BFME (startegi spill)

 

Men hadde tenkt å kjøpe meg Tyhe Elder Scrolls IV: Oblivion når det kom ut, og du trenger hvist rå maskin kraft for å kjøre det...

 

Som dere kan se her.

til 1000kr peisklassen så er nok det skjermkortet eg anbefalte det beste du kan få tak i

Lenke til kommentar

hvordan vil dette grafikkorte funke på spill som f.eks hl2, far cry og doom3??

 

 

 

GeForce Go 6800

Memory Interface 256-bit

Memory Bandwidth (GBps) Up to 35.2

Fill Rate (pixels/sec.) 3.6 billion

Vertices/Second 470 million

Memory Data Rate 700 MHz DDR/DDR2

1100 MHz GDDR3

RAMDACs 400 MHz

 

 

 

med 1024ram :hmm:

Lenke til kommentar

"Go" betyr at det er et skjermkort for bærbare PC´er. Men det holder i massevis til nevnte spill.

 

Apropos minne: www.xbitlabs.com har nettopp testet ATI sitt siste skjermkort med 512 MB VRAM, og det eneste spillet det yter bedre i, er HL2 (20% bedre i høy oppløsning med AA/AF). I alle andre spill yter det identisk med 256 MB- utgaven av samme kort (X850 XT, tror jeg).

 

Tilbake til temaet: 128 MB holder fint til alle spill som finnes på markedet nå :)

Lenke til kommentar
"Go" betyr at det er et skjermkort for bærbare PC´er. Men det holder i massevis til nevnte spill.

 

Apropos minne: www.xbitlabs.com har nettopp testet ATI sitt siste skjermkort med 512 MB VRAM, og det eneste spillet det yter bedre i, er HL2 (20% bedre i høy oppløsning med AA/AF). I alle andre spill yter det identisk med 256 MB- utgaven av samme kort (X850 XT, tror jeg).

 

Tilbake til temaet: 128 MB holder fint til alle spill som finnes på markedet nå :)

Bra test!

Den viser jo faktisk at id og John Carmack tok feil når det gjaldt 512MB skjermkort på Doom 3 ultra high!

Lenke til kommentar
"Go" betyr at det er et skjermkort for bærbare PC´er. Men det holder i massevis til nevnte spill.

 

Apropos minne: www.xbitlabs.com har nettopp testet ATI sitt siste skjermkort med 512 MB VRAM, og det eneste spillet det yter bedre i, er HL2 (20% bedre i høy oppløsning med AA/AF). I alle andre spill yter det identisk med 256 MB- utgaven av samme kort (X850 XT, tror jeg).

 

Tilbake til temaet: 128 MB holder fint til alle spill som finnes på markedet nå :)

Bra test!

Den viser jo faktisk at id og John Carmack tok feil når det gjaldt 512MB skjermkort på Doom 3 ultra high!

Det viser iallefall at akkurat det kortet ikke klarte å gjøre nytte av 512 MB RAM i Doom 3. Om et 6800-kort ville klart det er en annen sak tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Apropos minne: www.xbitlabs.com har nettopp testet ATI sitt siste skjermkort med 512 MB VRAM, og det eneste spillet det yter bedre i, er HL2 (20% bedre i høy oppløsning med AA/AF). I alle andre spill yter det identisk med 256 MB- utgaven av samme kort (X850 XT, tror jeg).

 

Tilbake til temaet: 128 MB holder fint til alle spill som finnes på markedet nå :)

Det holder tydligvis ikke fint til HL2 med høy oppløsning og 6xAA ;) Med høy oppløsning og 4xAA+ er det flere spill i dag der 128MB blir lite. Men for kort der dette ikke er særlig akktuelt holder 128MB fint forsatt.

 

Bra test!

Den viser jo faktisk at id og John Carmack tok feil når det gjaldt 512MB skjermkort på Doom 3 ultra high!

http://www.beyond3d.com/reviews/sapphire/512/index.php?p=tb

Lenke til kommentar

Jeg har da ikke skrevet at 512MB RAM ikke har NOEN betydning? Jeg viste til en test som viser at så mye RAM kun har effekt på ekstreme kvalitetsinnstillinger, i ekstreme spill, på ekstreme skjermkort. At listen med spill kan utvides til å omfatte flere spill enn www.xbitlabs.com viser til, betyr ikke at testresultatene deres er feil...?

 

Skal vi definere ordet "FINT"? 128 MB VRAM holder fint til alle spill som er på markedet i dag. Det kan da ikke være noe å bestride? Det er ikke megasuperultraoptimalt, men det holder fint.

 

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...