Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å ha homofile foreldre.


Anbefalte innlegg

Det har vært et par heftige diskusjoner om homofile og om de bør adoptere.

 

I denne tråden vil jeg sette fokus på hvordan det er å ha homofile foreldre. Jeg er interessert i all fakta og dokumentasjon om emnet. Før du uttaler deg om hvordan du mener det er å være sønn/datter av homofile så ville det vært ønskelig om du underbygger denne med noe konkret.

 

Dette er ikke en tråd for å diskutere om homofile bør få adoptere, om homofile er unaturlige osv. Det er det andre tråder til. Her diskuterer vi problemstillinger ved å være barn av homofile.

 

Har funnet denne siden om emnet, og kan quote litt:

 

Just to note: of the dozens of studies on kids with gay parents to date, none has shown any noticeable detriment to the child of gay parents. Unfortunately, kids are still being taken away from their parents, solely because their parent is LGBT.

 

In the United States alone, there are millions of people with one or more lesbian, gay, bisexual, and/or transgender (LGBT) parent(s).

 

As of 1990, 6 million to 14 million children in the United States were living with a gay or lesbian parent. (National Adoption Information Clearinghouse, a service of the U.S. Administration for Children and Families.)

There is absolutely no evidence that children are psychologically or physically harmed in any way by having LGBT parents. There is, however, much evidence that shows that they are not.

People with LGBT parents have the same incidence of homosexuality as the general population, about 10%. No research has ever shown that LGBT parents have any affect on the sexuality of their children. (Patterson, Charlotte J. 1992)

Research claims that children with LGBT parents are exposed to more people of the opposite sex than many kids of straight parents. (Rofes, E.E., 1983, Herdt, 1989)

Studies have shown that people with LGBT parents are more open-minded about a wide variety of things than people with straight parents. (Harris and Turner, 1985/86)

Daughters of lesbians have higher self-esteem than daughters of straight women. Sons are more caring and less aggressive. (Hoeffer, 1981)

On measures of psychosocial well-being, school functioning, and romantic relationships and behaviors, teens with same-sex parents are as well adjusted as their peers with opposite-sex parents. A more important predictor of teens' psychological and social adjustment is the quality of the relationships they have with their parents. (National Longitudinal Study of Adolescent Health, 2004)

Most "problems" that kids of LGBT parents face actually stem from the challenges of dealing with divorce and the homophobia and transphobia in society rather then the sexual orientation or gender identity of their parents.

 

 

 

Er det virkelig slik at mange av de som frykter følgende for barn av homofile kun bygger dette på fordommer? Finnes det fakta som tilsier at barn av homofile har det tøffere mentalt sett enn barn av heterofile?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri sett noe dokumentasjon på at barn med homofile foreldre har det verre enn barn med hetrofile foreldre. Men samtlige undersøkelser på emnet som jeg har hørt om har konkludert med at barn med homofile foreldre har det helt greit.

 

Uansett, OM barn med homofile foreldre vokser opp til å bli anerledes en barn med hetrofile foreldre, er det i seg selv negativt?

Lenke til kommentar
Uansett, OM barn med homofile foreldre vokser opp til å bli anerledes en barn med hetrofile foreldre, er det i seg selv negativt?

Det spørs vel hva du mener med "anerledes". Hvis f.eks. (og legg merke til f.eks. der) barn med homofile foreldre selv hadde blitt homofile ville det vært en alvorlig trussel ettersom man som kjent krever en av hvert kjønn for å kunne formere seg.

Lenke til kommentar

Uansett, OM barn med homofile foreldre vokser opp til å bli anerledes en barn med hetrofile foreldre, er det i seg selv negativt?

Om dette skulle forekomme så er det jo, for diskusjonens skyld, interessant å komme til bunns i hvorfor dette er tilfellet og hva som kan gjøres for å bedre det. Men som sagt, fakta så langt tyder på at det ikke er tilfelle at barn av homofile har det tøffere. Og da er det jo relevant å diskutere hvorfor mange allikevel har denne oppfatningen. Det kunne vært interessant om det finnes noen undersøkelser som viser hva allmenheten tror om emnet.

Lenke til kommentar
Uansett, OM barn med homofile foreldre vokser opp til å bli anerledes en barn med hetrofile foreldre, er det i seg selv negativt?

Nei, det ville jeg se på som positivt. Mangfold er en god ting.

 

Hvis f.eks. (og legg merke til f.eks. der) barn med homofile foreldre selv hadde blitt homofile ville det vært en alvorlig trussel ettersom man som kjent krever en av hvert kjønn for å kunne formere seg.

Og hvorfor i all verden er det en trussel? Fødes det ikke nok barn her i verden? Problemet er vel snarere overbefolkning...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Og hvorfor i all verden er det en trussel? Fødes det ikke nok barn her i verden? Problemet er vel snarere overbefolkning...?

I stort sett hele den vestlige verden (med unntak av USA) er fødselsraten for lav.

Dette skyldes ikke homfile. Men dette er ikke hva jeg er ute etter å diskutere i denne tråden. ;) Hvis du ser på faktaopplysningen presentert over:

 

People with LGBT parents have the same incidence of homosexuality as the general population, about 10%. No research has ever shown that LGBT parents have any affect on the sexuality of their children. (Patterson, Charlotte J. 1992)

 

Så eksempelet du nevner kan ikke underbygges med noen som helst fakta presentert. Om du kan komme med noen dokumentasjon som tyder på at barn av homofile lettere blir homofil selv, så ville dette vært veldig interessant å lese. Intil da blir akkurat dette lite relevant å diskutere, ettersom det tar for seg en oppdiktet realitet.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid likt dette lille innspillet når det gjelder homofili og hvordan det påvirker barn:

 

Ekkelt og kvalmt

 

Vi har fått tak i eit internt notat til KrFs stortingsrepresentantar om korleis dei skal te seg i debatten om adopsjonsrett for homofile.

 

Det er ingen store overraskingar her, men vi vel likevel å offentliggjere notatet:

 

Til: Alle i Krf.

Om: Homoane igjen.

 

Retningslinjer:

1. Vi er motstandarar av adopsjonsrett for homofile av alle dei vanlige grunnane som vi ikkje kan seie høgt denne gongen heller (Det er ekkelt, vi blir kvalme, kva skal dei med tissane sine der? Osv.)

 

2. Vi skal som vanlig legge vekt på barnas interesser i argumentasjonen vår. Både fordi folk framleis tar kristne politikarar meir alvorlig når vi snakkar om barn, og fordi vi då kan snakke om dette emnet utan å faktisk måtte snakke om homofile (ekkelt, kvalmt osv.).

 

3. Vi skal legge vekt på at det er ei belastning for barn å ha homofile foreldre fordi barna kan bli utsette for mobbing og trakassering. Dette veit vi faktisk ein del om. Eg, og mange med meg, har i alle fall tenkt å oppfordre mine barn til å mobbe barn med homoforeldre.

 

4. Vi skal legge vekt på at samfunnet ikkje er modent for å godta homofile foreldre. Det er eit faktum at det framleis finst fordommar mot homofile i dagens Norge, og at desse fordommane kan ramme dei uskyldige barna. Dette veit vi også mykje om, i og med at det først og fremst er vi som har desse fordommane (Ekkelt. Unaturlig. Grisete. Kvinner skal ikkje køyre traktor. Alle veit at homomenn er femiklæddar som går omkring og prøver å late som om dei er vanlige menneske, men med ein gong det blir mørkt så kler dei seg i gummi og stikk tissane sine overalt der dei kjem til osv.)

 

5. Vi skal legge vekt på å smile litt og sjå medfølande ut. Men det skal vi jo alltid. Lykke til, alle saman!

 

PS. Dersom nokon veit kva dei skal med tissane sine der, så ta gjerne kontakt. Eg blir på kontoret i heile dag.

http://www.arekalvo.no/syning.asp?id=86

 

Spesielt er nr. 3 og 4 relevant for denne debatten, og kan oppsummeres som : "Barn av homofile blir mobbet (det sørger vi for)".

Lenke til kommentar
Og hvorfor i all verden er det en trussel? Fødes det ikke nok barn her i verden? Problemet er vel snarere overbefolkning...?

I stort sett hele den vestlige verden (med unntak av USA) er fødselsraten for lav.

Dette skyldes ikke homfile.

Det har jeg da heller aldri hevdet. Jeg ville bare få fram at overbefolkning er et ikke-eksisterende problem for oss, problemet er snarere at vi står overfor en "eldrebølge."

At homofile skal få adoptere har jeg i grunn ikke så veldig mye mot. ;)

Endret av nr.4
Lenke til kommentar

Cybbe: Ja, det at man fordømmer homofile kan nok medføre økt mobbing. I den sammenheng ville det vært interessant å vite om barn av mobbere faktisk er utsatt for mer mobbing enn andre. Lurer på om lærere og andre som opplevere barna til daglig har noen formening om det.

Lenke til kommentar
LGBT

 

Lesbian, Gay, Bi, Transsexual/vestite?

 

As of 1990, 6 million to 14 million children in the United States were living with a gay or lesbian parent. (National Adoption Information Clearinghouse, a service of the U.S. Administration for Children and Families.)

 

Det tallet høres ganske utrolig ut. Det finnes cirka 85 millioner barn i USA (0-18år), og da ville hvert fjortende til hvert sjette barn levd med en homofil forelder, og det er så vidt jeg vet ikke tilfelle.

 

Og hvorfor i all verden er det en trussel? Fødes det ikke nok barn her i verden? Problemet er vel snarere overbefolkning...?

 

Vel, om homofili var et memè i likhet med religion (psykokulturellt virus), ville da fler og fler bli homofile, og menneskeheten slite med å overleve. Det er dog medfødt.

 

Ja, det at man fordømmer homofile kan nok medføre økt mobbing. I den sammenheng ville det vært interessant å vite om barn av mobbere faktisk er utsatt for mer mobbing enn andre. Lurer på om lærere og andre som opplevere barna til daglig har noen formening om det.

 

Det er ikke så greit å bruke fordømmingen av homofile i samfunnet som argument når man selv er den som fordømmer, som i KRFs tilfelle. Jeg var tidligere imot homofil adopsjon på det grunnlaget at jeg ikke synes det var i barnets beste interesse. Men det må gå ann å være pragmatisk og innse det at barn allerede bor sammen med homofile foreldre, og at de fortjener den samme beskyttelsen som andre. Samtidig er det svært mange forkomne små barn på planeten vår som trenger gode hjem. Personlig ville jeg heller hatt to homofile fedre enn å bli adoptert av en "personlig kristen" familie ;)

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett noe dokumentasjon på at barn med homofile foreldre har det verre enn barn med hetrofile foreldre. Men samtlige undersøkelser på emnet som jeg har hørt om har konkludert med at barn med homofile foreldre har det helt greit.

 

Uansett, OM barn med homofile foreldre vokser opp til å bli anerledes en barn med hetrofile foreldre, er det i seg selv negativt?

De har det utrolig bra, barn av homofile. Jeg tror ikke de blir mobbet på skolen. Da må det bli fra barn av kristen opprinnelse for de er imot det meste :p

 

Dette kan du kikke litt nærmere på her:

Homo og barn

 

Og litt til her:Eva og Elin

 

Jeg er for at homofile skal få adoptere. Hvorfor skal ikke de kunne oppdra barn like bra? Kanskje enda bedre for da blir ikke barna så fordomsfulle overfor endel saker i samfunnet. Det viktigste for ett barn er å ha en trygg oppvekst og få kjærlighet. Hva som indikerer at homofile/lesbiske par ikke klarer å gi barn dette?

 

Nei det er for mange barn som har det vondt (barnehjem, slummen i Brasil, gatebarn osv), hvorfor ikke la de som ikke kan få barn selv få lov å hjelpe verden?

Lenke til kommentar
Uansett, OM barn med homofile foreldre vokser opp til å bli anerledes en barn med hetrofile foreldre, er det i seg selv negativt?

Det spørs vel hva du mener med "anerledes". Hvis f.eks. (og legg merke til f.eks. der) barn med homofile foreldre selv hadde blitt homofile ville det vært en alvorlig trussel ettersom man som kjent krever en av hvert kjønn for å kunne formere seg.

Vel, for å få en ting klart. Det er ikke mulig å få et menneske til å gå over til en annen legning sånn uten videre. Det er medfødt. Det eneste en kan gjøre er å påvirke noen i den grad at personen blir usikker/nygjerrig. Det er mange eksempler på at mennesker er usikre på sin legning, men de får umiddelbart svar på sine spørsmål etter de har utforsket litt.

 

Når det gjelder unger som har homofile foreldre, så vil jeg tro at de ikke vokser opp med samme fordommer som mange av ungene med heterofile foreldre.

Jeg tror egentlig en slik oppvekst ikke er så annerledes enn en med heterofile foreldre. De samme spørsmålene vil bli stilt av barna, og jeg ser ikke noe grunn til at ikke homofile kan svare på dem like godt som heterofile.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det tallet høres ganske utrolig ut. Det finnes cirka 85 millioner barn i USA (0-18år), og da ville hvert fjortende til hvert sjette barn levd med en homofil forelder, og det er så vidt jeg vet ikke tilfelle.

Fant også denne linken som nevner liknende tall. Men det ville vært interessant å vite hvordan man har regnet ut dette.

 

Her nevnes det at hver 5. homofil er foreldre i Skotland.

Lenke til kommentar

Det er et utsagn som er blitt et slags proverb som heter at 5% eller cirka en i tjue av hele befolkningen er homofil. Hvis dette er sant og vi tok Skottland som utgangspunkt ville det bety at 1% av den totale homofile befolkningen ville få barn, og at mindre enn halvparten av den prosenten ville være i riktig alder osv. for å få barn. Så dette blir veldig røff hodematte, men da sitter vi igjen med kanskje fem promille av alle barn som har homofile foreldre... og fem promille, eller en halv prosent, blir 1/200 del av 85 millioner, eller under en halv million barn i USA som har homofile foreldre, og høres mye mer sansynelig ut, eller hur? :hmm:

Lenke til kommentar

I USA regner man med at 10% er homofile. Ca 25 millioner mennesker. 10% er også det jeg har lært og lest er normen, dog er vel dette rimelig vanskelig å finne oversikt over.

 

Tallet på over 6 millioner kan så vidt meg bekjent kun stemme om det er snakk om samtlige som har homofile foreldre, altså ikke bare barn.

 

Men med 25 millioner homofile i USA (vel 15 millioner av dem voksne) så ville jeg nok mene at det er for lite å kun si at en halv million har homofile foreldre. Men jeg syntes 6-12 er litt vel mye. Skal undersøke mer med kilden som er oppgitt (et statistiskk byrå)

Lenke til kommentar
er vel like naturlig at to homoer skal få  barn som ett par på 90år i følge naturen?  Helt greit at de kan få barn når de starter og lage de selv.

 

Men, når det ikke lenger er noen debatt om homofile skal få adoptere så er kansje tiden moden. Barn skal ikke brukes for å "integrere" homoer..

Kunne vært en ide for deg å lese innledende post:

 

Dette er ikke en tråd for å diskutere om homofile bør få adoptere, om homofile er unaturlige osv. Det er det andre tråder til. Her diskuterer vi problemstillinger ved å være barn av homofile.

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

nå har ikke jeg lest noen av det andre som har blitt sagt her,men dette er mitt synspunkt :

 

Jeg tror at barn med 2 pappaer/mammaer kommer til å ha det tøffere enn vanlige barn i oppveksten.

 

hvorfor? Barn er slemme,det har de alltid vært,og det kommer de alltid til å være.

 

Det skal ikke mye til før barn mobber hverandre på barneskolen,det kan være alt fra at faren til ett barn er postbud til noe helt annet.

 

Jeg trur det går mye på hva barna hører hjemme,du blir ''lært'' opp til at postbud( nå bruker jeg det som eksempel,siden det ikke er den mest ekslusive jobben i byen) ''taper'' jobber....Barn får med seg så mye mer enn du aner.....

 

Det kommer til å ta lang tid før det er normalt at ett barn har 2 foreldre av samme kjønn,og inntill da,så kommer andre foreldre til å si at det er feil,og at det er unormalt,og det oppfatter barna fortere enn man trur,og dermed er mobbingen i gang.

 

*edit: jeg sier ikke at barn med foreldre av det samme kjønn kommer til å ha det værre ,men at de kommer til å oppleve enn tøffere oppvekst er det ingen tvil om,værtfall i løpet av de neste 20 åra!

Endret av Propaganda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...