Gå til innhold

Nextgentel øker igjen


Anbefalte innlegg

Er juni "inneværende måned"?

 

Og sensur da... Nedlasting av piratkopier er ulovlig. Derfor må vi lage et warezfilter som brukes av norske ISPer.

 

Forøvrig kommer ikke politiet og tar deg hvis du bare er inne og surfer på en side... Besittelse/nedlasting er ulovlig, ikke titting. Det har vært diskutert i media, og hvis du bare surfer innom, så blir du ikke tatt, så lenge bildene bare er i browser-cachen din og ikke lagret andre steder.

Forhåpentligvis blir det ikke sånn som du sier, men hvis moralpolitiet plutselig ser sin mulighet til å gripe inn så får vi fort disse filtrene :

 

*Warezfilter.

*Pornofilter.

*Arabiske nettsider som kan ha skrevet om Al-qaida.

etc etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Du fatter det bare ikke du.. det er IKKE nedgang i upload hastighet. angry.gif

 

Charlie er for øyeblikket 512kbit brutto, som vil si 435kbit netto om jeg ikke tar helt feil. Så du har fått en økning på ca 65kbit!

 

Dvs ca 7-8kb/s."

 

 

Nei jeg fatter det ikke. Nextgentel nevner ikke noe steder at de har fått en ny måte å regne på. før hadde jeg 640 kbps nå har jeg 500. Ettersom 500 er mindre en 640 så får jeg en nedgang. Kan du vise til en side der NGT sier at de regner på en ny måte nå, eller er dette noe du bare tar utfa ingenting?

Du får ingen nedgang i uthastighet for n'te gang.

 

Hvis du leser artikkelen hw.no presenterer, så står det i tabellen:

 

* Nyhet: Ut-hastighetene benevnes nå netto (tidligere brutto)

 

Tabellen er sakset ut av følgende pressemelding:

 

http://www.nextgentel.no/ressurser/pressem...norsk_press.pdf

 

Som nevnt tidligere:

 

Delta 3600/704 gir i praksis 3600/600 og den nye linjen blir 4200/600 i "praksis"

Lenke til kommentar

Giraf:

 

Hvilket abonnement er det du egentlig har? Du sier at du har Charlie 3600, noe som ikke finnes. Så sier du at du nå har 640 kbps i upload hastighet, noe som kan indikere at du har Delta 2600 per dags dato. Videre sier du at etter endringen så vil du få 500 kbps i upload hastighet noe som igjen betyr at du har det som kommer til å hete Charlie 3000 (som før kun het Charlie?).

 

Vet du egentlig selv hvilket abonnement du har? :roll:

Ofte en fordel å vite det før du begynner å klage...

Lenke til kommentar
NGT er en av ISPene som lar Kripos filtrere ut sider for dem. Det begynte med Telenor. Problemet er at ingen demokratiske representanter har innsyn i filteret, og filteret er ikke lagt ut til "peer review" i fagpublikasjoner, slik man normalt ville gjøre. I et demokratisk samfunn som Norge er dette et stort problem.

Uff ja, filtrerer ut ting som barneporno - MEGAKJIPT! :(

 

 

 

:roll:

Dette filteret skal man ha i hodet. Tvang og sensur hører ikke et demokrati til.

Lenke til kommentar
Raptor' date='03/05/2005 : 22:54'] Tja... Nextgentel gir 33% bedre upload enn Telenor, så forskjellen er der...

 

Noen som vet om Telenor oppgir hastighetene brutto eller netto (uten overhead) som Nextgentel har begynt med nå?

 

Det er også viktig å få med deg at Telenor krever 60 kroner ekstra hvis du ikke har fasttelefon fra dem, dette krever ikke Nextgentel

Hmm, mange som ikke vet helt hva de snakker om her, nå er jo ikke jeg den største eksperten men... Før så var det sånn som du sier, da var det bare alpha linjene som du ikke fikk de 60 kr inkludert, men etter oppgraderingene nå så må alle som har linje fra ngt måtte betale 60kr hvis de ikke har fastelefon fra telenor eller bredbåndstelefon fra ngt.

Dette har de gjort for å kapre flere kunder fra IP-telefoniselskapene, noe som forøvrig er veldig smart med tanke på de som har tenkt å skaffe seg feks. Telio med fri ringing til utlandet så sparer du på å ha ngt sin bredbåndstelefon.

 

Så de som sier at ngt har dårlig tilbud på bredbåndstelefoni, har ikke undersøkt helt for de har bare 0.58,- alle samtaler i norge og da kan du snakke så lenge du vil. Pluss at du sparer 60 kroner hver måned og det kan du ringe masse for.

 

Alle hastighetene vil komme i løpet av mai ja!

 

De som klager på dårlig kundesørvis burde se litt nærmere, du får noe som heter Glub pakker, Gull, Platina og Diamant.

Gull: 29,- garantert svar hos kundesørvis innen 3 minutter +150kbps/64kbps

 

De andre pakkene inneholder litt mer stash som tillegspakker osv,

De har lagd det sånn for at kundene skal ha muligheten til å velge selv, hvis de betaler litt ekstra så får de ett helt greit tilbud og garantert svar innen 3 minutter er bedre en det telenor har på sine kundesørvistelefoner. + den positive tingen som at du får mer download og uppload.

 

Svar på noe i tidligere poster.

sånn her ser lista over leverandører ut: CA. tall men vet at de skal være passe nøyaktig.

 

Telenor topper lista med sine 300 000 kunder.

NGT med sine 108 350.

Bluecom/catch regner alle sine kunder sammen, så de har 52 000.

 

Det er ihvertfall de 3 øverste.

 

Lurer på hvor dere har lest at NGT har 2 års binding? Jeg vet at du kan binde deg i 2 år men prisen blir ikke noe annerledes en hvis du binder deg til 1 år.

 

Hastighetsøkningen skjer i løpet av Mai. Du som har snakket med kundersørvis tar mest sannsynlig feil, har kontakt daglig med folk fra NGT og alle sier det samme. Den vil skje i løpet av mai måned.

Og en gledelig nyhet til alle som er i tvil om NGT klarer å levere, det gjør de. Når NGT nådde 100 000 kunder brukte de vare 7% av sin linjekapasitet.

 

Tror det var fra 2001 den nye loven om at kobbertrådensom går inn i huset ditt er blitt allemannseie, det som telenor har med linjene å gjøre er å drive vedlikehold og utbygging av nettet. NGT setter sine sentraler opp på feks telefonstolper, det tar ca. 1 kvadratmeter. og den plassen leier de av telenor.

 

Bare post og kommenter hvis det er noe jeg har skrivd feil.

Lenke til kommentar
Er juni "inneværende måned"?

 

Og sensur da... Nedlasting av piratkopier er ulovlig. Derfor må vi lage et warezfilter som brukes av norske ISPer.

 

Forøvrig kommer ikke politiet og tar deg hvis du bare er inne og surfer på en side... Besittelse/nedlasting er ulovlig, ikke titting. Det har vært diskutert i media, og hvis du bare surfer innom, så blir du ikke tatt, så lenge bildene bare er i browser-cachen din og ikke lagret andre steder.

hvis du så FBI nå nettopp så, om loven i Norge kommer til å bli skjerpet, kommer politiet og opphavsfolka kun å gå etter de store fiskene.

Lenke til kommentar

De som klager på dårlig kundesørvis burde se litt nærmere, du får noe som heter Glub pakker, Gull, Platina og Diamant.

Gull: 29,- garantert svar hos kundesørvis innen 3 minutter +150kbps/64kbps

 

De andre pakkene inneholder litt mer stash som tillegspakker osv,

De har lagd det sånn for at kundene skal ha muligheten til å velge selv, hvis de betaler litt ekstra så får de ett helt greit tilbud og garantert svar innen 3 minutter er bedre en det telenor har på sine kundesørvistelefoner. + den positive tingen som at du får mer download og uppload.

Synes du det er rett og rimelig at man må betale opptil 1200 kr ekstra i året for å KANSKJE få litt mindre uholdbar kundeservice? Jeg sier "kanskje" fordi det såkalte NextGenTel Club leveres under følgende vilkår (som gjelder responstid): "*Hvis dette ikke overholdes gis en gratis nettfilm som erstatning (maks 1 gang pr mnd)". Som om det ikke var frekt nok å ta klekkelig betalt for noe som burde være en selvfølge, gir ikke NextGenTel engang noen garanti for at du får den tjenesten du betaler for. Du får én jævla "nettfilm" i måneden som kompensasjon!

 

NextGenTel Club har ingenting med service å gjøre - det er bare et forsøk fra NextGenTel på å suge til seg litt ekstra penger. Resten av Club-pakkene er stort sett bare dritt som du aldri får bruk for, slik som: "Dersom du flytter – ingen avgift",

"15 % rabatt på videoleie og bredbånds-tv på broadpark.no", "Utvidet åpningstid på Kundeservice". Det er forresten feil som du sier at man får bedre responstid med "Gull" til 29 kr måneden. Det får man kun med "Platina" og "Diamant". Eller, man får det kanskje! Hvis man er uheldig får man en film i stedet, men kun én film i måneden - man kan jo ikke gi ved dørene heller!

 

 

Jeg ringte forresten to ganger til Telenor Online kundeservice i dag, og begge gangene fikk jeg svar uten å vente et sekund. Det er dette som er akseptabelt - ikke 2, 3 eller 50 minutters ventetid, men svar med en gang.

Lenke til kommentar
Nei jeg fatter det ikke. Nextgentel nevner ikke noe steder at de har fått en ny måte å regne på. før hadde jeg 640 kbps nå har jeg 500. Ettersom 500 er mindre en 640 så får jeg en nedgang. Kan du vise til en side der NGT sier at de regner på en ny måte nå, eller er dette noe du bare tar utfa ingenting?

La oss ta en liten økonomitime og gå igjennom begrepene brutto og netto.

 

Brutto er en størrelse som er beregnet uten fradrag - f.eks. er bruttolønnen din det du tjener før skatten er trukket.

 

Netto er størrelsen man sitter igjen med når alle utgifter og fradrag er trukket fra - f.eks. den lønnen du faktisk får utbetalt.

 

Så lenge det finnes fradrag og utgifter vil netto være lavere enn brutto - det er en universell sannhet.

 

For å overføre disse begrepene tilden diskusjonen vi har her må vi først gå gjennom litt elementær kunnskap om nettverkspakker. All data du sender og mottar deles opp i små pakker som sende individuelt. For at disse skal komme fram, og kunne monteres sammen til de samme dataen som du sendte fra deg er disse pakkene nødt til å inneholde litt ekstra data, som en adresselapp, informasjon om hvilken del av dataen dette er, og gjerne et lite felt som advarer mot at innholdet har blitt endret underveis. Dette er informasjon som tar plass.

 

For å gjøre beregningen enkel kan vi si at denne informasjonen tar opp 10 % av hver pakke. Det vil si at den totale datamengden som skal sendes øker med 10 %, og en mp3-sang på 3 MiB faktisk må sendes som 3.1 MiB.

 

Så over til NGTs måte å regne på. Før ble innhastigheten oppgitt som total båndbredde. Det som ble oppgitt var den maksimale overføringskapasiteten inn - altså brutto. Den reelle hastigheten du opplevde med en 2600/640-linje var nærmere 550 kbps inn.

 

Nå har NGT satt ned nedlastingskapsiteten på papiret, men det de oppgir i dag er netto overføringskapasitet. De har altså beregnet inn de 10 prosentene som forvinner i overhead. Det du faktisk får i brutto kapasitet, som igjen er sammenlignbart med den tidligere oppgitte kapasiteten er rundt 600 Kibps.

 

La meg bare påpeke at de 10 prosentene jeg opererer med er brukt som et forenklende eksempel. Det er ikke noe poeng å starte en lang diskusjon om hvor stor overhead man egentlig må beregne.

 

Hvis vi i retrospekt skal se på den analogien vi startet med så sitter du her og klager til sjefen din at du ikke fikk utbetalt 30.000 forige måned, selv om det er din brutto årslønn delt på 12 :)

 

Nextgentel nevner ikke noe steder at de har fått en ny måte å regne på
Tror du hardware.no tar det de skriver i artiklene sine rett ut av luften? Sjekk grundig før du er så standhaftig ved argumentene dine: http://www.nextgentel.no/ressurser/pressem...norsk_press.pdf
Lenke til kommentar

Veldig fin post, virka som om det var mange som ikke forstod det med netto/brutto. Synes det er genial bra at NGT setter opp hastighetene så dramatisk, det setter et stort press på markedet noe som kanskje kan føre til enda høyere hastigheter eller lavere priser, sånt liker vi!

 

Sitter selv på Telenor 1024/256 til 419,- mnd, har fortsatt is i magen og ser ann utviklinga i markedet, en ting er sikkert, skal over til noe annet enn Telenor om ikke lenge!!

Lenke til kommentar

"Tror du hardware.no tar det de skriver i artiklene sine rett ut av luften? Sjekk grundig før du er så standhaftig ved argumentene dine: http://www.nextgentel.no/ressurser/pressem...press.pdf"

 

Det handler ikke om å være standhaftig vet du.. Jeg etterlyste bare en link til en eller annen uttalelse fra NGT der de opplyste at de nå var begynt å bruke netto i stedet for brutto. At en eller annen 14tis hyler og skriker, og sier sånn er det.. Det hjelper ikke meg "eller noen", noe særlig.

 

Men endelig var det en som sendte en link.. "du alså"

 

Jeg har forøvrig Charlie 3000.

Lenke til kommentar

Hjelper lite at NGT setter opp farten (i teorien) når vi kunder aldri får økningen, de har allerede overfylte sentraler som ikke greier å ta unna all trafikken! Vi skal egentlig ha rundt 4 mbit men får 600kbit!! Jeg blir rett og slett forbanna når jeg endelig får kontakt med NGT kundeservice og de sier at de ikke kan gjøre noe med det... De kan ikke selge oss et produkt og levere under 1/4 av det vi betaler for! Håpløst...

 

 

-MortenGj

 

Har snakket med flere i mitt nabolag og alle får rundt en 600Kbit/sek!

Lenke til kommentar
Hjelper lite at NGT setter opp farten (i teorien) når vi kunder aldri får økningen, de har allerede overfylte sentraler som ikke greier å ta unna all trafikken! Vi skal egentlig ha rundt 4 mbit men får 600kbit!! Jeg blir rett og slett forbanna når jeg endelig får kontakt med NGT kundeservice og de sier at de ikke kan gjøre noe med det... De kan ikke selge oss et produkt og levere under 1/4 av det vi betaler for!  Håpløst...

 

 

-MortenGj

 

Har snakket med flere i mitt nabolag og alle får rundt en 600Kbit/sek!

Dumt spørsmål: Greier du å laste ned med 600 kilobyte pr sekund, eller viser tester, som speedometeret til itavisen 600 kilobit pr sekund? Det er skremmende mange som ikke skjønner forskjellen, så det er det første spørsmålet jeg må stille :)

 

Ellers er jeg enig i at det er mer sansynlig at det er problemer på linja, og ikke sentralen, men uansett er det for dårlig. NGT bør ikke selge deg et produkt hvor du får så dårlig utnyttelse av linja. Hvor langt fra sentralen bor du? Har du mye pakketap?

 

Forresten, kan ikke huske at NGT hadde en linje på 4000 før - har du fått oppgradert alt, eller er det jeg som er på bærtur? Anyway, hvis du har en Echo-linje så er det faktisk kontraktsfestet at NGT leverer best effort - altså så godt de kan, men uten garantier om effektiv linjekapasitet. Allikevel har jeg vanskelig for å tro at de ville solgt inn en Echo-linje hvis målinger viste så dårlig resultat.

Lenke til kommentar
"Tror du hardware.no tar det de skriver i artiklene sine rett ut av luften? Sjekk grundig før du er så standhaftig ved argumentene dine: http://www.nextgentel.no/ressurser/pressem...press.pdf"

 

Det handler ikke om å være standhaftig vet du.. Jeg etterlyste bare en link til en eller annen uttalelse fra NGT der de opplyste at de nå var begynt å bruke netto i stedet for brutto. At en eller annen 14tis hyler og skriker, og sier sånn er det.. Det hjelper ikke meg "eller noen", noe særlig.

 

Men endelig var det en som sendte en link.. "du alså"

 

Jeg har forøvrig Charlie 3000.

Du kan umulig ha lett veldig hardt etter infoen på egenhånd i alle fall. Det var det jeg ville poengtere :)

Lenke til kommentar
NGT bør ikke selge deg et produkt hvor du får så dårlig utnyttelse av linja.

Problemet for de er at dersom NGT ikke skal selge de ADSL, grunnet for langt strekk (som jeg tipper det er, siden nabolaget får samme hastighet), så kunne de ikke fått ADSL.

 

De får bare håpe på at hastigheten stiger når og om sentralen blir klargjort for ADSL2+, siden en da får lengre rekkevidde enn vanlig ADSL. Selv om de ikke skal regne med full speed der heller.

Lenke til kommentar

Svar på litt spørsmål som er postet over! ^^

Vi har litt bekjentskaper innefor NGT systemet! Så vi annskaffet oss 4 mbit linje til laveste pris omtrent et halvt år etter NGT begynte å levere ADSL! Når vi da lastet ned og tok tester (som f.eks IT-avisens speedometer) så viste den at vi fikk det vi "betalte" for... Slik var det veldig lenge! Så kom det en mann å rotet i boksen i nabolaget, (fra Bravida) og jeg spurte han hva han drev med, og om det kom til å påvirke nettet mitt (tenkte mest på nedetid osv da) Han sa at det han gjorde nå ikke hadde noe med oss å gjøre det var noe TV greier, men han sa også at han visste at NGT var utrolig sein på å ligge trafikken over på ny sentral!

 

Slik jeg ser det så kan det være forskjellige grunner til at alle har rundt 600kbit.

Enten har ikke NGT fått fingen ut å flyttet trafikken og sentralen er overfylt, ellers så har de skiftet sentral til en som er lenger vekke og som da svekker alle i mitt område... "If it ain't broke, don't fix it!"

Hvis dette er tilfellet tror dere da at det er mulig å be NGT om å flytte oss over på den gamle sentralen?

 

Og til enden: Seff vet jeg forskjellen på bit og bytes!

 

-MortenGj

 

EDIT: LEIFS :p

Endret av MortenGj
Lenke til kommentar

Tror det er en sentral som er lengre vekke. Hadde den vært overfylt, så burde hastigheten variere avhengig av lasten. Altså tregt når de fleste brukermaskin (etter jobb og utover kvelden), mens hastigheten hadde vært fin på dødtidspunktene (natten, tidlig morgen).

 

Men tror ikke det er NGT som har flyttet over linjene deres til ny sentral, isåfall er det Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...