Gå til innhold

Intel planlegger integrert minnekontroller


Anbefalte innlegg

Slutt med det tullet, "Geforce 6600 på 3 GHz". En Pentium 4 yter bare en brøkdel av et Geforce 6800 Ultra, målt i antall FLOPS. Én av grunnene er at grafikkbrikker ikke har så mange "abstraksjonslag" som CPUer. GPUer har også mye flere pipelines, tror jeg.

Hehe, "3GHz"en er som turtallet i en bil, og pipeliningen som gir, jo høyere gir, jo fortere går bilen i forhold til turtall :!:

 

Er vel ikke helt sånn, men danner sikkert et bra bilde på hvordan det er med dette med frekvens, cache, pipelining, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slutt med det tullet, "Geforce 6600 på 3 GHz". En Pentium 4 yter bare en brøkdel av et Geforce 6800 Ultra, målt i antall FLOPS. Én av grunnene er at grafikkbrikker ikke har så mange "abstraksjonslag" som CPUer. GPUer har også mye flere pipelines, tror jeg.

Hehe, "3GHz"en er som turtallet i en bil, og pipeliningen som gir, jo høyere gir, jo fortere går bilen i forhold til turtall :!:

 

Er vel ikke helt sånn, men danner sikkert et bra bilde på hvordan det er med dette med frekvens, cache, pipelining, osv.

Ville det ikke værer riktigere å sammenlikne det med dreimoment? Jo høyere dreimoment ved ett gitt turtall (og motasatt), jo større effekt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ville det ikke værer riktigere å sammenlikne det med dreimoment? Jo høyere dreimoment ved ett gitt turtall (og motasatt), jo større effekt?

Denne MHz-myten vil nok snart være like latterlig som amerikanske biler, der hverken antallet hestekrefter eller effekt står i stil med bensinforbruket:

Two cars are in a race. The Blue Car has a 6-cylinder engine while the Green Car has a 9-cylinder engine. While the Blue Car’s engine works hard in terms of high RPMs, it doesn’t actually go all that fast down the road. In contrast, the Green Car’s more powerful engine doesn’t have to run at high RPMs. Yet on the road, the Green Car blows the doors off the Blue Car. The more powerful engine of the Green Car is designed to run efficiently and to deliver a faster, more powerful driving experience.

Jeg får legge til at den blå bilen måtte bryte etter noen runder ettersom motoren ble overopphetet. Tilbake til tegnebordet? :p

Lenke til kommentar
Ville det ikke værer riktigere å sammenlikne det med dreimoment? Jo høyere dreimoment ved ett gitt turtall (og motasatt), jo større effekt?

Denne MHz-myten vil nok snart være like latterlig som amerikanske biler, der hverken antallet hestekrefter eller effekt står i stil med bensinforbruket:

Two cars are in a race. The Blue Car has a 6-cylinder engine while the Green Car has a 9-cylinder engine. While the Blue Car’s engine works hard in terms of high RPMs, it doesn’t actually go all that fast down the road. In contrast, the Green Car’s more powerful engine doesn’t have to run at high RPMs. Yet on the road, the Green Car blows the doors off the Blue Car. The more powerful engine of the Green Car is designed to run efficiently and to deliver a faster, more powerful driving experience.

Jeg får legge til at den blå bilen måtte bryte etter noen runder ettersom motoren ble overopphetet. Tilbake til tegnebordet? :p

Ett meget dårlig eksempel. Blant annet fordi man i USA finner verdens strengeste miljøkrav til biler.

Det riktige vil være å si:

 

AMD=Amerikanske biler; Høyt sylindervolum, Flere sylindere (execution Units), høyt dreiemoment, lavt turtall (MHz) for å oppnå ett gitt antall hestekrefter

 

Intel=Europeiske/Japanske biler; Lavere sylindervolum, Færre antall sylindere (execution units), lavere dreiemoment, høyt turtall (MHz) for å oppnå ett gitt antall hestekrefter.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Ett meget dårlig eksempel.  Blant annet fordi man i  USA finner verdens strengeste miljøkrav til biler.

Tja, SUV (Sports Utility Vehicles) er de mest populære bilene i USA for tiden. Disse bilene er neppe særlig miljøvennlige ettersom de bruker vesentlig mer bensin på mila enn asiatiske og europeiske biler. Miljøkrav er en ting, hva som skjer i praksis er noe helt annet.

 

Det riktige vil være å si:

 

AMD=Amerikanske biler;  Høyt sylindervolum, Flere sylindere (execution Units), høyt dreiemoment, lavt turtall (MHz) for å oppnå ett gitt antall hestekrefter

 

Intel=Europeiske/Japanske biler; Lavere sylindervolum, Færre antall sylindere (execution units), lavere dreiemoment, høyt turtall (MHz) for å oppnå ett gitt antall hestekrefter.

Nei, jeg tenker på effektforbruket iforhold til ytelsen. Alle vet jo at AMD Athlon 64 har et lavere effektforbruk iforhold til ytelsen sammenlignet med Intel Pentium 4. Sammenligner man AMD Opteron med Intel Itanium så blir disse forskjellene enda større. Dette vet du veldig godt, så spar meg for kveruleringen :hrm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ett meget dårlig eksempel. Blant annet fordi man i USA finner verdens strengeste miljøkrav til biler.

Jeg må si meg enig med snorreh her. California har vist verdens høyeste miljøkrav til biler, resten av USA er nesten blottet for miljøkrav til biler. Praksis er at i California har folk måttet kjøpe seg miljøvennlige biler og selge unna de brukte miljøsinke-bilene sine til andre stater. Likevel får diverse amerikanske media og presidenten det til å høres ut som om hele USA er så veldig miljøvennlig...

 

Men nå sporer vi vel litt av her. Med tanke på ytelse/effekt-faktoren og den relativt korte pipelinen i Dothan, så mener jeg den er svært godt egnet for å få integrert minnekontroller. Langt bedre egnet enn Pentium4 (Netburst). Jeg håper Intel satser sterkere på denne. FSB-kontrolleren ryktes å forbruke relativt mye effekt i forhold til resten av dothan-brikken, så det ville vært en fordel å bytte den ut med en minnekontroller + en busskontroller ala PCI-express, HyperTransport eller lignende.

Lenke til kommentar
Ett meget dårlig eksempel.  Blant annet fordi man i  USA finner verdens strengeste miljøkrav til biler.

No way! Tenk på Hummer-serien nå. De sluuuuuuuuuker drivstoff som bare det, og ikke prøv deg på at det ikke slipper ut mye avgasser. Nivået på utslippet fra en H2 er (med GMs meget optimistiske tall) rundt det dobbelte av en vanlig ny bil. GMs tall tilsier forøvrig at man får 4,7km på hver liter drivstoff (ca 2,1liter pr mil). Dog sier eiere at det faktiske tallene er 3,6km pr liter (ca 2,75liter pr mil). Ut av dette kan man lese at utslippene dessverre nok er enda høyere. Dessverre er ikke GM av en eller annen grunn pliktig til å oppgi utslippstallene Hummer-serien.

 

Men dette var et godt stykke off-topic. Poenget er vel i bunn og grunn at biler vil være et dårlig eksempel i dette tilfellet samme hva du finner på. Biler kan blant annet ha høyt turtall, mange sylindre og stort volum pr sylinder. Lamborghini Diablo kan vel trygt sies å være et godt eksempel her. V12, 5,7l og maks 7,2rpm.

 

Men igjen, dette er off-topic.

Lenke til kommentar
Hvis en CPU skal støtte 2 minnestanderer vil ikke da det være litt upraktisk å ha integrerte minnekontroller. Eks DDR2 og DDR3 o.s.v

Her har de egentlig 4 valg:

A. Minnekontroller for en minnestanard på CPU'en. Det gjør at man bytte CPU og hovedkort samtidig som man bytter standard type ram.

B. Minnekontroller for to minnestanarder på CPU'en. Dette vil gjøre CPU'en en liten smule dyrere fordi areal til to minnekontrollere koster mer penger enn areal til bare en. Her trenger man ikke å bytte hverken CPU eller hovedkort. *

C. Minnekontroller for en minnestandard på brikkesettet. Dette vil gi noe lavere ytelse på grunn av tregere latency til minnet. Til gjengjeld trenger man ikke bytte CPU dersom man vil bytte ram. (Men jeg tror de aller fleste likevel vil velge ny CPU samtidig)

D. Minnekontroller for to minnestandarder på brikkesettet. Dette vil gi noe lavere ytelse på grunn av tregere latency til minnet. Fordelen er at man ikke trenger å bytte hverken hovedkort eller CPU når man bytter ram. * Brikkesettet vil derimot bli litt dyrere enn vanlige brikkesett.

 

Analyse: A er billig og yter bra men er litt lite fleksibelt. Greit nok dersom man ikke skal endre så mye på systemet før man bytter ut alt. B gir litt dyrere CPU'er yter bra, og gjør det lett å bytte ram. * C mener jeg er upraktisk og heller ikke gir spesielt god ytelse. D er svært praktisk og billig ved bytte av ram selv om det ikke gir topp ytelse og kan gi litt dyre hovedkort.

 

* = Forutsetter at det finnes begge typer minnesloter eller på ett og samme hovedkort eller kombisloter, noe som egentlig er opp til produsenten.

 

Personlig liker jeg løsning B bra, særlig om hovedkort kommer med begge typer minnesloter eller kombisloter.

Lenke til kommentar
Ett meget dårlig eksempel.  Blant annet fordi man i  USA finner verdens strengeste miljøkrav til biler.

No way! Tenk på Hummer-serien nå. De sluuuuuuuuuker drivstoff som bare det, og ikke prøv deg på at det ikke slipper ut mye avgasser. Nivået på utslippet fra en H2 er (med GMs meget optimistiske tall) rundt det dobbelte av en vanlig ny bil. GMs tall tilsier forøvrig at man får 4,7km på hver liter drivstoff (ca 2,1liter pr mil). Dog sier eiere at det faktiske tallene er 3,6km pr liter (ca 2,75liter pr mil). Ut av dette kan man lese at utslippene dessverre nok er enda høyere. Dessverre er ikke GM av en eller annen grunn pliktig til å oppgi utslippstallene Hummer-serien.

 

Men dette var et godt stykke off-topic. Poenget er vel i bunn og grunn at biler vil være et dårlig eksempel i dette tilfellet samme hva du finner på. Biler kan blant annet ha høyt turtall, mange sylindre og stort volum pr sylinder. Lamborghini Diablo kan vel trygt sies å være et godt eksempel her. V12, 5,7l og maks 7,2rpm.

 

Men igjen, dette er off-topic.

den ordentlige Hummeren bruker visstnok opptil 6 liter/mil :)

 

Utover det, C-alternativet ditt.. vil det virkelig funke på A64 med integrert minnekontroller. Man må vel da legge inn en opsjon for å koble fra den integrerte minnekontrolleren eller på en eller annen måte "konvertere" signalet? Høres ikke akkurat ut som AMD burde satse på, dersom de har fokus på ytelse...

 

Kan man ikke ha 2 minnekontrollere på CPUen(mulig det du sikter til i B)? Det blir vel dyrere, men det gjør det vel totalt sett uansett dersom man skal støtte 2 standarder.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tenker på effektforbruket iforhold til ytelsen.

Nettopp derfor er bil ett dårlig eksempel siden effektforbruk og ytelse følger hverandre i langt større grad enn når det gjelder cpuene til AMD og Intel.

(skal du sammenligne med SUV må du forøvrig sammenligne med europeiske/japanske SUV med mindre du syntes det er ok å sammenligne Opteron med Celeron).

 

Alle vet jo at AMD Athlon 64 har et lavere effektforbruk iforhold til ytelsen sammenlignet med Intel Pentium 4.  Sammenligner man AMD Opteron med Intel Itanium så blir disse forskjellene enda større.  Dette vet du veldig godt, så spar meg for kveruleringen :hrm:

Kverulere? Tja, jeg er kanskje ikke så selektiv i argumentene som deg, så om du kaller det å se litt lenger enn bare bensinforbruk/watt for kverulering får du det i grunn til å fremstå som et komplement. :)

Nå har jeg vist i mitt forrige innlegg at dersom du skal sammenligne med bil er det er gode grunner til å sammenligne arkitekturen til AMD med amerikanske biler og Intel med europeiske/japanske biler.

 

Så var det integrering av minnekontrolleren. Intel har faktisk forsøkt dette før uten nevneverdig suksess:

Chip maker drops plans for delayed CPU that integrates graphics and memory controllers

The company announced Friday that it has cancelled plans for Timna, a processor with integrated graphics and memory controllers targeted for low-cost PCs and scheduled to ship in the first quarter of 2001.
Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Utover det, C-alternativet ditt.. vil det virkelig funke på A64 med integrert minnekontroller. Man må vel da legge inn en opsjon for å koble fra den integrerte minnekontrolleren eller på en eller annen måte "konvertere" signalet? Høres ikke akkurat ut som AMD burde satse på, dersom de har fokus på ytelse...

Jeg tenkte ikke på Athlon64 eller noen andre eksisternede CPU'er. Jeg tankte på hvilke valg systemdesignere står ovenfor når de skal utvikle en ny generasjon CPU'er og tilhørende brikkesett fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Så var det integrering av minnekontrolleren. Intel har faktisk forsøkt dette før uten nevneverdig suksess:

Chip maker drops plans for delayed CPU that integrates graphics and memory controllers

Interessant!

What's the Lesson Learned?

 

The interesting thing about Intel's original decision to build Timna is that the company had tried to create an integrated product before and it failed, Brookwood says. About ten years ago the company created an integrated product line, Brookwood notes. Intel shipped both the 386SL and a related 486SL after some delays. But vendors stayed away, and by 1992 Intel had cancelled the line.

 

Intel said it wouldn't try integration like that again, Brookwood says. Then came Timna--and here we are again, he adds.

 

Although the Timna announcement tarnishes Intel's image, especially on the heels of the suspected P4 delay and its other recent problems, the company is unlikely to suffer any permanent damage, Brookwood adds. To bolster its image, Intel needs a good P4 launch, he says. "For intermediate and long-term success they have to get P4 right," he says.

Det virker som intel har dårlig er faring med å integrere minnekontrollere. Da må det være spesiellt surt å se at AMD plutselig gjør knallsuksess med nettopp dette trikset.

Lenke til kommentar
Ett meget dårlig eksempel.  Blant annet fordi man i  USA finner verdens strengeste miljøkrav til biler.

No way! Tenk på Hummer-serien nå. De sluuuuuuuuuker drivstoff som bare det, og ikke prøv deg på at det ikke slipper ut mye avgasser. Nivået på utslippet fra en H2 er (med GMs meget optimistiske tall) rundt det dobbelte av en vanlig ny bil. ... Dessverre er ikke GM av en eller annen grunn pliktig til å oppgi utslippstallene Hummer-serien.

 

Men igjen, dette er off-topic.

 

*Snippet posten litt for ikke å få for stort quote*

 

Sikkert fordi en Hummer blir klassifisert som en SUV. SUV's er utrolig populære i USA i dag, og det er en stor grunn for det.

 

SUV's er untatt fra de utslippskravene det stilles til vanlige personbiler i USA...(tror de stiller i klasssen varbil elns..) (ja, Clinton gjorde noe annet dumt enn å ha det gøy med sekretæren) Det er derfor billigere å lage, billigere å kjøpe...og bensinen koster jo en slikk og ingenting der borte, så forbruk driter de en lang i..

 

On topic: Jeg håper iallefall at Intel "kommer seg på bena" igjen og blir hvassere... ikke nok til at AMD går konk, men nok til at AMD ser seg nødt til å gjøre det teknologi ledere gjør best... spytte ut nyvinninger som bare juling ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Nei, jeg tenker på effektforbruket iforhold til ytelsen.

Nettopp derfor er bil ett dårlig eksempel siden effektforbruk og ytelse følger hverandre i langt større grad enn når det gjelder cpuene til AMD og Intel.

(skal du sammenligne med SUV må du forøvrig sammenligne med europeiske/japanske SUV med mindre du syntes det er ok å sammenligne Opteron med Celeron).

Skal man sammenligne noe så bør man selvsagt sammenligne epler med epler, ikke epler med pærer eller tør jeg si appelsiner med sitroner? ;)

 

Alle vet jo at AMD Athlon 64 har et lavere effektforbruk iforhold til ytelsen sammenlignet med Intel Pentium 4.  Sammenligner man AMD Opteron med Intel Itanium så blir disse forskjellene enda større.  Dette vet du veldig godt, så spar meg for kveruleringen :hrm:

Kverulere? Tja, jeg er kanskje ikke så selektiv i argumentene som deg, så om du kaller det å se litt lenger enn bare bensinforbruk/watt for kverulering får du det i grunn til å fremstå som et komplement. :)

Nå har jeg vist i mitt forrige innlegg at dersom du skal sammenligne med bil er det er gode grunner til å sammenligne arkitekturen til AMD med amerikanske biler og Intel med europeiske/japanske biler.

Det er vel øyet som ser antar jeg. Mens Intel har en drøss med forskjellige arkitekturer så har AMD ganske få, og samtlige er stort sett veldig effektive mhp. ytelse/watt iforhold til Intel sine.

 

Så var det integrering av minnekontrolleren.  Intel har faktisk forsøkt dette før uten nevneverdig suksess:

Chip maker drops plans for delayed CPU that integrates graphics and memory controllers

The company announced Friday that it has cancelled plans for Timna, a processor with integrated graphics and memory controllers targeted for low-cost PCs and scheduled to ship in the first quarter of 2001.

Meget interessant, for "Timna" ble faktisk designet av den samme gruppen som stod bak "Banias" (Pentium-M). Disse jobbet på oppfølgeren til Pentium 3 "Tualatin" som var basert på den gode gamle P6-arkitekturen. Det at Intel på den tiden kjøpte opp flere brikkesett-produsenter forklarer nok sikkert litt om hvorfor de vraket "Timna" til fordel for "Banias". For med Centrino-markedsføringen så kom brikkesettet mer i fokus sammenlignet med prosessoren enn noensinne før.

 

Når det er sagt så var nok Intel "Timna" rettet mot et helt annet marked enn AMD "Hammer", men det er iallefall positivt dersom det viser seg at Intel har snudd i denne saken. Det er iallefall på høy tid at de lever opp til det opprinnelige navnet sitt, altså INTegrated ELectronics :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Nei, BTX har ingenting med saken å gjøre. Man kan lett designe hovedkort i BTX-formatet både for systemer med og uten northbridge. Det er flust av tilpasningsmuligheter på BTX også.

 

Problemet er bare at nesten ingen kjøper BTX kabinett fordi det ikke er kompatibelt med gamle kabinetter + at det ser uvant ut. Nesten ingen kjøper BTX hovedkort av samme grunn. Folk vil tydeligvis ha den gode gamle ATX-standarden.

 

Hvor minnekontrolleren er spiller ingen rolle for hvilket format hovedkortet og kabinettet kan ha.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

** Skru tiden et år frem **

 

 

Intel har nylig luftet noen tanker rundt integrering av grafikk -og minnekontroller. I første omgang handler det trolig om andre generasjon Clovertown (eller tilsvarende serie), men det er vel ikke utenkelig at integreringen vil overføres til desktop-segmentet i overskuelig fremtid...

 

Speaking at a conference June 13 in New York hosted by analyst firm Bear Stearns Security, Dileep Bhandarkar, architect at large for Intel, in Santa Clara, said that when Intel's quad-core "Clovertown" is released in the first half of 2007, it will be a single package of two dual-core chips, and that the chips will not have the memory controller integrated into the chip.

 

Bhandarkar admitted that integrating the memory controller - which handles the flow of data to and from system memory - directly into the chip rather than housing it on a chip set would improve performance with some workloads.

 

However, he said, Intel officials felt it was more important to bring a quad-core processor to the market before AMD does. The company expects to precede its rival by a quarter or two.

 

Bhandarkar also said there is no pressing need right now for an on-board memory controller. "With the new products, we have shown you can increase performance without having to integrate the memory controller," he said.

 

That said, he added that Intel probably will put the memory controller on the chip at some point, though he declined to be more specific. In the same vein, Intel also is looking at integrating the graphics controller with the processor, though Bhandarkar said no timetable has been set.

http://www.eweek.com/article2/0,1895,19763...w.dailytech.com

 

 

Bhandarkar feels that its server products will offer enough of performance advantage that it won’t need to delve into integrated memory controllers for now. In the mean time, integrated memory controllers are definitely in the pipeline as is an integrated graphics controller, but no timeline was given for either.
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2850
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...