Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå skjønner jeg ingenting!!

Her er to screenshots som jeg har tatt som forklarer min frustrasjon. De popup tingene kommer opp to ganger (en på hvert bilde) på startupen. Jeg har slettet svhost fra det autostart programmet, men se i min taskmanager da...Fullt av dem, og hver gang jeg restarter maskinen så disables task manageren så jeg må enable den hver gang... Skulle ønske jeg bare kunne bestille en fyr som bare renset opp alt for meg!

post-131-1115030509_thumb.jpg

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

svchost.exe skal du ikke være redd for. Det er systemkjernen din, og at det er flere av dem i task manager er helt normalt.

Den jeg ba deg om å bli kvitt het c:\svhost32.exe, altså TILSYNELATENDE lignende en systemprosess, men nettopp derfor svært farlig.

 

Hvis du nå kan poste autoruns-listen igjen - og sørg for at du trekker ut kolonnene slik at vi kan lese hele beskrivelsen og hele filnavnet med sti - på bildet du sendte sist forsvinner en del av informasjonen.

Lenke til kommentar

Neste skritt for deg er å bli kvitt disse:

 

msdev control (2 steder i listen)

Windows kev Messenger (2 steder i listen)

 

eventuelt også ViewMgr - dersom du ikke da selv har installert viewpoint media player.

 

De filene som plutselig er på c: - slett dem. nubunit.exe og tmp2.exe ser også mistenkelige ut - hva er de for noe?

 

Etter at du har gjort dette, ta en reboot og vis oss en autorunsliste igjen. Det kan hende at slettingen må gjøres grundigere enn dette - slike ting har en tendens til å mutere seg unna...

Lenke til kommentar

de to som så mistenkelige på C: :

Jeg har ingen anelse over hva det er...

 

 

Edit..

Jeg sjekket den temp2 tingen (åpnet den) så fikk jeg over 10 alarmer fra Avast 4, og slettet alle virusen som de kom opp med så dette var nok noe dritt. Så slettet jeg selfølgelig selve filen. Igjen på C: nå er bare nubunit.exe

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar

Ser du en mistenkelig .exe-fil, google den - hele filnavnet. Får du ingen treff (og du er sikker på at du har skrevet riktig navn) så er det temmelig sannsynlig at det er et virus som muterer seg til tilfeldige filnavn.

 

Er du usikker, kan du jo flytte filene inn i en mappe og zippe mappa. Så bruker du maskinen litt og ser om den plutselig mangler noe vesentlig.

Lenke til kommentar

Først kan jeg si at det er masse forbredninger nå.

1. Ingen feilmeldinger ved oppstart (se tidligere screenshots)

2. Task manager er ikke disablet denne gangen (noe som den vanligvis gjør på oppstart)

3. Finner ikke de jeg slettet igjen på Autostart programmet

 

Men jeg tar her allikevel et nytt scrn av autostart programmet.

Se ekstra en gang til over hele listen for denne gangen har jeg tatt

på noen alternativer slik at den viser noe i tillegg. Så merk at det

nå kan være nye ting som ikke var der i det andre screenshotet.

 

Så var det den filen da... Jeg googlet den ;fant ingenting, skannet den for virus; fant ingenting. Så kanskje jeg skal gjøre det du sa om å RAR.'e den?

 

Takk for tipset om å sjekke exe. filer i google forresten.

(jeg skrev nøyaktig filnavnet inn i søkefeltet og søkte på hele verden).

post-131-1115036259_thumb.jpg

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar

Nå er disse spywarene dukket opp:

IST Service

Media Access

 

Få dem vekk.

Tips nå: Etter at du har tatt dem bort, ikke reboot, men kjør en housecall fra http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp

 

Deretter kjører du en registry clean med JV16 Power Tools fra http://www.jv16.org og sletter alt den finner.

Se også under starting programs i jv16 og rapporter mistenkelige linjer.

Lenke til kommentar

Ja jeg merket disse spywarene..(kom popup)

For det første når det gjelder registriet, så bruker jeg noe som heter Registry Mechanic (anbefalt av HjemmePC (magasin) ). Er det bra nok?

 

Og så har jeg både tatt et skann med Microsoft AnitSpyware OG Spybot- Search and destroy (anbefalt av pcdoktor.no eller noe sånt). Og de fant de nevnte og tok dem vekk men jeg får vel gjøre det du sa i tillegg sånn at jeg er sikker.

Den microsoften er jo bare en Beta tross alt...

Lenke til kommentar

Microsofts antispyware har jeg bare godt å si om. Spybot er også bra. Men de tar ikke virus, bare spyware. Housecall er en online virusscanner. Veldig kjekk å ha hvis du mistenker at din lokale antivirus bommer på noe.

 

Registry Mechanic er nok helt ok. Jeg vil likevel anbefale JV16 på grunn av funksjonaliteten og påliteligheten.

 

Årsaken til at en registerrens må foretas samtidig med filsletting er at filene og registeroppføringene er to sider av samme sak hvis du har virus/spyware. Sletter du en fil, vil filens tilhørende registeroppføring kunne sørge for at filen fødes på nytt etter omstart. Tilsvarende hvis du sletter registeroppføringen, vil filen legge inn oppføringer i registeret igjen. Sammenlign det med å kappe en meitemark i to, og så bare ta livet av den ene halvparten! Den andre vokser ut til hele marken igjen.

 

Med andre ord må begge deler bort samtidig.

Lenke til kommentar

Register-rens er i utgangspunktet en risikabel affære. Registeret er en kjernedel i Windows. Sletter du noe du ikke skulle ha slettet, kan helvete være løs.

 

Jeg kjenner ikke Registry Mechanic, men jeg har brukt jv16 i flere år og opplever den som trygg.

 

Begge programmene tar backup før de sletter, så som oftest vil du kunne redde deg inn igjen dersom noe galt skulle ha skjedd.

 

Når du har scannet i jv16, kan du velge "Select items that should be safe to remove" hvis du ikke ønsker å ta hele listen. Merk at du kan få opp en advarsel om at du prøver å slette hele listen. Svar bare OK.

 

En annen ting du kan gjøre, som er litt mer manuell, er å bruke registry finder-funksjonen i jv16 eller Reg Mech. Skriv inn navnet på den fil du vet er spyware - i ditt tilfelle f eks msdevctrl.exe - og fjern oppføringer som inneholder dette filnavnet. Da renser du grundig. Men som sagt - ikke gjør noe du ikke er sikker på.

Lenke til kommentar

oi! Nå holder jeg på med Housecall skanningen og den holder på ennda men den har funnet et virus som heter RBOT.BIX også står det ved siden av

"Non cleanable"

Jeg fant litt info om denne ormen her:

http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyc...e=WORM_RBOT.BIX

 

Edit! NÅ blir jeg helt tussete...

Det fant to andre til.

De het BKDR SDBOT.NF

og RBOT.GEN

 

får hodepine av alt dette her

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar

Jepp. Selv ikke det beste antivirusprogram kan ta filer som er i aktivitet når de blir funnet.

 

Først gjør du det nevnte:

 

# Open Windows Task Manager.

» On Windows 98 and ME, press

CTRL+ALT+DELETE

» On Windows NT, 2000, and XP, press

CTRL+SHIFT+ESC, then click the Processes tab.

# In the list of running programs*, locate the process:

SERVICE32.EXE

 

Så må du kjøre en register find på

 

service32.exe

 

og fjerne alle funn som dukker opp.

Deretter noterer du deg plasseringen til filen, i følge housecall. Så starter du maskinen i safe mode og fjerner den.

Lenke til kommentar

nå er power tools registry skannet ferdig og fant ekstremt mange.

Har nå merket alle.. Men det er to alternativer "FIX" og "REMOVE".

Hvilken av dem skal jeg ta?

 

 

BTW. Er det mulig å laste ned en 30 dagers trial på housecall og laste ned sånn

"template" for disse virusene? Jeg mener å huske at det stod noe om det i disse analysene av virusene på nettsiden

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar

Hvor mange?

Hvis du har nyeste PT kan du velge fix først, men så må du muligens gå gjennom en og en og se hva som foreslås. Du kan la programmet velge den beste løsningen selv.

 

Det er også en jobb, men så får du en bra rens.

 

Merk at det meste PT har funnet er normalt slagg fra vanlig pcbruk. En ukentlig registerrens er et bra tips for å holde maskinen i form.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...