Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: Volvo 240 '83


zyrex

Anbefalte innlegg

Da er helga kommet, og jeg skal skru ut anlegget mitt, og levere den igjen for mer rustsveising.. Måtte skru ut basskassa for han som jobber med den måtte komme bak og innom for å sprøyte inn tektyl bakunder der.. :p

 

Så.. Er det smått her og der ja, skal ta noen flere bilder og fikse litt moro over helga. Så ja, lakkering i juni...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott at du holder bilen i live ;)

 

Hvor mye koster egentlig all rustsveisinga? Og lakkeringen?

8537433[/snapback]

Takktakk, klart den blir holdt i live :)

 

Ja, det lurer jeg også på. Lurer på å hel lakkere bilen om 2-3 år muligens og ta all rusta jeg finner. Vet ikke helt om jeg skal ha den rød, det er jo det enkleste. eller om jeg skal lakkere den svart metallic.

8541205[/snapback]

Nei tja.. Koster da litt.. Skiftinga av hjulbua med alt arbeid kom på 3600,- kroner.. Nå blir det en del mer uttover, men vet ikke hvor dyrt det blir før jeg er ferdig.

Hellakkering på en 240 er på ca. 20.000,- kroner nå, av en proff og autorisert (les: ikke svart).. Har blitt dyrere de siste årene fordi det har blitt skifta til vannbasert lakk..

 

Den var veldig fin! Skal du style den?

Bestefar bil ;P

8548882[/snapback]

Den er ferdig-styla ;) Bare bytte understell, så er den ferdig, sånn ca.

Lenke til kommentar

På tide med litt bilder og nyheter!

 

Igår, så satte jeg meg ned til slutt for å fikse sentrallåsen i venstre bakdør, da den ikke låste opp lenger. Følte det var merkelig, men okei.

 

Jeg setter meg ned og tar av dørtrekket, og kikker inn. Alt ser jo helt i orden ut der? Merkelig..

Så kikker jeg mellom døra og b-stolpe..

 

P1050268.JPG

whaaaat?

Åssen har detta skjedd? Kan ikke være anna enn sabotasje, da den ledningen aldri er i klem. Merkelig.

 

P1050269.JPG

Nærbilde, så ser dere hvor pen kuttet er, så jeg tror noen har klipt den over.. Fikk uansett skjøtt den og tapet den, så nå fungerer den ihvertfall.. Får prøve å lodde senere, hadde ikke tid i går.

 

Såå.. Måtte jeg til "værste" og tappe ut litt olje, da jeg oppdaga at jeg kjørte med en goood del for mye olje på.. :| liksom 10-12mm over max-punktet på målepinnen. ble litt mutt når jeg så det, skjedde når jeg tok oljebytte, må ha vært uoppmerksom. Men fikk tappa ut, så nå er den god igjen :)

 

Tok også å skrudde ut tennpluggene mine og pussa litt på dem, da jeg har kjørt godt over intervallet på de (1 år ca), fuskinga på høyt gir/tung load ble da borte, så det var fint. Men mens jeg gjorde det, oppdaga jeg at det var oljete/svart ut av tennplugghøla.. Merkelig syntes jeg..

 

P1050271.JPG

Merk da at dette er gammel stiiv olje, som tydeligvis har kommet over laang tid.. Ikke pga. for mye olje nå i det siste, da hadde det vært en mye penere olje.. (For den jeg tappa ut var skikkelig kos å jobbe med)

slik ca. så det ut på 3 av 4 hull.. Har spurt et par folk, vet ikke hva det kommer av. Og flere volvo-folk som har oppdaga samme fenomen, men motoren går da like godt, så de bare ga opp :p

 

Og enda et oljete bilde.. Fant en god del svetting nedover i bakkant av motoren (Selv om den nesten ikke bruker olje faktisk! :hmm: mye gammelt tenker jeg)

 

P1050277.JPG

Prøvde å tørke en god del, men vanskelig å komme til. Får kaste på litt avfetting og spyle av senere.. Men, lurte egentlig på hva den "stanga" midt på bildet er for noe.. Den går inn i eksosmanifolden, og så bak motoren liksom, så jeg ser den ikke.. begynt å bli gammel og, kunne skrape av metall av den.

Samt så lurer jeg også på hva den svarte "ledningen" der også er.. Som kommer ovenfra, og midt på bildet går ned.. Den går opp til et tilkoblingspunkt på toppen av motoren, på toppdekselet. Lurer på hvor den ender opp.

 

anyways, et bilde av panseret mitt.

P1050279.JPG

Med rust i høyre øvre hjørne :p

 

Så et av motoren..

P1050287.JPG

Har lyst til å vaske bort det svarte, men det er jo tektyl, og det er kjekt.

 

 

På tide med ett nytt luftfilter... :innocent: Gisper visst etter luft :p

P1050288.JPG

Handler meg K&N innsattsfilter neste måned.

 

Og så syntes jeg det så fint ut her nede..

P1050294.JPG

 

:p

 

 

Sånn, det var vel en grei update?

Dog, er ikke helt ferdig..

 

Leverte som sagt bilen idag.. Da ble vi enige om å ta alle rustflekker og lakkskader på begge forskjermene, venstre bakskjerm, begge kanaler, gulv (fant litt drit gitt) og takrennene..

Så skal den lakkeres under lista (den som går over dørene og alt) Så da blir det nesten som en hellakkering, gitt.. Blir deilig.

Dog, dørene er stygge av rust også.. Og det er ikke noe vitsi å fikse på, så skal enten kjøpe helt nye dører, eller få tak i 4 stk '92-93 dører.. Mye bedre, da de er galvaniserte.. :)

 

Sånn, da er jeg vel ferdig med alt.. apropos pris, Zemeckis, han tippa 2000 til 5000 bare for rustsveisinga i gulvet, alt ettersom..

Lenke til kommentar

Tok også å skrudde ut tennpluggene mine og pussa litt på dem, da jeg har kjørt godt over intervallet på de (1 år ca), fuskinga på høyt gir/tung load ble da borte, så det var fint. Men mens jeg gjorde det, oppdaga jeg at det var oljete/svart ut av tennplugghøla.. Merkelig syntes jeg..

 

P1050271.JPG

Merk da at dette er gammel stiiv olje, som tydeligvis har kommet over laang tid.. Ikke pga. for mye olje nå i det siste, da hadde det vært en mye penere olje.. (For den jeg tappa ut var skikkelig kos å jobbe med)

slik ca. så det ut på 3 av 4 hull.. Har spurt et par folk, vet ikke hva det kommer av. Og flere volvo-folk som har oppdaga samme fenomen, men motoren går da like godt, så de bare ga opp

 

få tak i 4 stk '92-93 dører.. Mye bedre, da de er galvaniserte.. :)

 

8551446[/snapback]

 

 

dårlige gjenger i toppen eller pluggene der ser det ut som.. kanskje du må sette inn helicoil eller no..

 

nye dører ja.. må sveise listehull da.. hehe

Lenke til kommentar

Snodig ja.. Men men, har tørka nå og skrudd til fint.. Så får vi se om det kommer igjen og hvor fort..

 

ellers.. Prøver å få tak i en signalkabel til som jeg kan legge inn, så jeg har gjort siden jeg har basskassa ute nå uansett.. Like greit, da det er en god del jobb å få kobla til detta.

Og da skal jeg også koble frontsettet på forsterkern så jeg får riktig lyd overalt. Med andre ord legge litt ekstra med høyttalerkabler og.

 

Fant også noen '92-dører igår, men han skulle ha 1500,- stykket, eller 5000,- for alle sammen ... :no: Nei, det ble litt for mye du.

Endret av ZyreX
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jauda.. Da har jeg kjøpt/fått meg vinterbil.. Endelig kan Volvoen holde seg inne, og bare kose seg på finværsdager :)

 

Nissan Sunny 1986.. Ikke så verst bil, veldig glad i den, da den har vært i familien ;) Det er den det er bilder av tidligere i tråden her. Skal se om jeg finner.

 

Har ikke hørt noe mer om Volvoen da, men skal prøve å stikke innom den i morra.

 

P1040500.JPG

 

Skal skrive papirer i morra tenker jeg, så var det forsikring da.. blir nok billig, jernbaneforsikring, 12.000 km året holder og bare ansvar..

Endret av ZyreX
Lenke til kommentar

Fikk litt dårlige nyheter idag ja.

 

Verkstedet han står på ringte idag, sa det var ganske masse rust i gulvet, så prisen ble på ca. 10.000,-

 

Helsike er mitt rolige utbrudd. Faen ta er det andre.

 

Men men, får faen meg liksegodt helvete fikse det når vi først er igang, og gjørra det skikkelig. Ikke noe vitsi å bare lappe, da kommer det bare att mer så. Faen jaja.

 

Uansett, ringte til forsikringselskapet idag, for å høre på forsikring til Nissanen.

 

Jeg skal ha Ansvar, 12.000km i året.

De skal ha (første året, 0%): 4909,-

Etter ett år, 30%: 3500,-

 

Så det var ikke så verst.

 

 

Spurte om volvoen bare for moro skyld (Da den står på min far nå fremdeles).. Skulle hatt delkasko og 12.000 km på den.

De skulle ha 6756,- første året, og 5130,- de kommende årene.

 

Helt greit, ikke altfor billig og ikke altfor dyrt. Men syns detta er greie priser for en førstegangsforsikrer.

 

MENMEN, skal sta å se på bilen i kveld for å se selv åssen det ser ut.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som om det er så mange som bryr seg men :p

 

16052007_005_.jpg

 

Høyt henger'n! Siste uka har den hatt et fugleperspektiv på ting..

 

16052007_001_.jpg

Her var det litt ja..

 

16052007_002_.jpg

Oi! litt mer..

 

16052007_003_.jpg

eenda mer.. Og HELE kanalen har blitt slipt ned, og retta ut bulker og

lagt på ei fin mjuk guffe. Begge kanalene forresten. De var utrolig rustete og stygge.

 

 

16052007_004_.jpg

Her er gulvet, ferdig sveist.

Dårlig bilde, men det som er mørkere, er området hvor plata blei bytta.

Måtte skjære bort masse, når han begynte å pirke, ble det et såpass hull i gulvet

at han kunne ta hånda si igjennom. Så ja, var litt rust :(

 

videre,

16052007.jpg

begge hjulbuene foran og venstre bak er blitt pussa ned..

 

Så var det noe på førersida, på dørene og sånt, som jeg ikke rakk å ta bilde av.

Så det var mye shit, men orker ikke ta det nå.

Eneste som gjenstår, er i takrennene.. Der er det hull og stygt av rust.

 

Får den igjen neste tirsdag, så da må jeg få den til lakkerern så fort som mulig,

bare å glede seg med andre ord! JADETGJØRJEG! :D:love:

Lenke til kommentar

Takk takk, oletider :) Den tar jeg godt vare på veit du.. Derfor jeg koster på den 15-20.000 nå.. :p

 

 

RCP-88: Ja, helsike ass.. Men nå blir det gjort skikkelig av en som kan detta skikkelig, så nå blir det bra. Skal holde seg. Vakke så flinke de som har vært på den før, så.

Lenke til kommentar

Blir nok fin-fint detta her ZyreX :) Slå ned rusta før den sprer seg som ild i tørt gress!

 

Driver på med bil om dagen selv, første bilen min. :) Ikke volvo da. Har ikke laget worklogg ennå, men skal kanskje gjøre det. Håper å ha den ferdig til midten av Juli, men mangler litt motivasjon. Mye som må gjøres.

 

Men 240en din er veldig pen! Koselig å se hvor godt du tar vare på den. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takktakk, viktig å ta det før det går for langt.

 

Driver du selv du da? Det er ikke dumt, trenger å lære meg å gjøre mer selv.

 

Kanskje du får litt motivasjon når du ser min kommer tilbake igjen fra lakkeren ;) Ringte å bestilte time nå nettopp, så er jeg heldig så er den ferdig hos opprettern i morra, og lakkerern neste uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...