Gå til innhold

Egne brikkesett fra AMD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD har nå laget brikkesett selv en god stund allerede; det begynte med AMD-640 for K5/K6 (sokkel 7), så AMD-750 for Athlon (slott A), AMD-760 for Duron/Athlon/XP (sokkel A), deretter AMD-760 MP/MPX for Athlon MP (sokkel A), og AMD-8000 for Opteron (sokkel 940).

 

Mer informasjon om AMD sine brikkesett finnes her:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...202_873,00.html

 

AMD-8000 brikkesettet, som består av komponentene AMD-8111, AMD-8132 og/eller AMD-8151, er meget stabilt og bra og har den funksjonaliteten en trenger på en tjener-plattform.

 

Likevel, så hadde det vært positivt om AMD kom ut med brikkesett for Athlon 64 og Turion 64 også som en slags referanseplattform. Noen må sette standarden liksom.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

tror også dette er en smart manøvre av AMD, dvs å satse sterkere på produksjon av egne brikkesett. På sikt kan resultatet være at enda flere vil ta dem seriøst, noe som er positivt. Akkurat dette er nok noe Intel har tjent mange bedriftskunder på, dvs at de kan levere "fullstendige" løsninger. Neste skritt for AMD kan kanskje være å sette igang produksjon av egne hk?

 

Slik jeg har oppfattet det har brikkesett satsingen til AMD så langt vært litt halvhjertet og har egentlig oppfattet det som ett resultat av nødvendighet til enkelte plattformer.. Utbredelsen har vel heller aldri blitt den store, muligens av samme årsak?

 

Hadde selv HK med "AMD brikkesett" på engang, problemet var at Abit hadde bestemt seg for å bruke AMD nordside og VIA sørside.. Resultatet etter min mening var "så som så", vet egentlig ikke helt hvorfor Abit gjorde dette(mulig AMD ikke hadde noen bra sørside?) eller AMD tillot denne type oppsett.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Vet nå ikke helt om dette er så fryktelig lurt heller da, den ledige kapasiteten kunnet kanskje vært brukt til å lage enda flere cpu'er og kanskje få ned prisen litt på det øverste segmentet?

 

Men det er vel snakk om å benytte seg av den gamle fabrikkens teknologi og da kan jeg godt forstå at man bruker den til å lage egne brikkesett, selv om det kanskje også kunnet vært lurt å holde i live noen av de seriene som fortsatt selger bra.

Lenke til kommentar
tror også dette er en smart manøvre av AMD, dvs å satse sterkere på produksjon av egne brikkesett. På sikt kan resultatet være at enda flere vil ta dem seriøst, noe som er positivt. Akkurat dette er nok noe Intel har tjent mange bedriftskunder på, dvs at de kan levere "fullstendige" løsninger. Neste skritt for AMD kan kanskje være å sette igang produksjon av egne hk?

Det kommer neppe til å skje, for i motsetning til Intel så ser ikke AMD på sine partnere som konkurrenter.

 

Slik jeg har oppfattet det har brikkesett satsingen til AMD så langt vært litt halvhjertet og har egentlig oppfattet det som ett resultat av nødvendighet til enkelte plattformer.. Utbredelsen har vel heller aldri blitt den store, muligens av samme årsak?

AMD-760MPX for Athlon MP og AMD-8000 for Opteron er meget godt utbredt for disse plattformene, så jeg foreslår at du ser litt mer nøye etter når du ser et slikt system neste gang.

 

Hadde selv HK med "AMD brikkesett" på engang, problemet var at Abit hadde bestemt seg for å bruke AMD nordside og VIA sørside.. Resultatet etter min mening var "så som så", vet egentlig ikke helt hvorfor Abit gjorde dette(mulig AMD ikke hadde noen bra sørside?) eller AMD tillot denne type oppsett.

Du tenker sikkert på AMD-760 brikkesettet, som består av komponentene AMD-761 (nordside) og AMD-766 (sørside). Dette var også et meget stabilt brikkesett i sin tid for Duron/Athlon/XP, men dessverre så tok noen hovedkortprodusenter å byttet ut AMD-766 med VIA VT82C686B på sine hovedkort trolig for å presse prisen ned samt øke funsjonaliteten.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Du tenker sikkert på AMD-760 brikkesettet, som består av komponentene AMD-761 (nordside) og AMD-766 (sørside). Dette var også et meget stabilt brikkesett i sin tid for Duron/Athlon/XP, men dessverre så tok noen hovedkortprodusenter å byttet ut AMD-766 med VIA VT82C686B på sine hovedkort trolig for å presse prisen ned samt øke funsjonaliteten.

Dessverre? Hva var så galt med å presse pris og øke funksjonaliteten? Er det ikke akkurat det AMD har hadd som mål for sine CPU'er?

Lenke til kommentar
tror også dette er en smart manøvre av AMD, dvs å satse sterkere på produksjon av egne brikkesett.

Siden AMD da vil bli direkte konkurrenter til sine egne partnere tenker jeg heller at denne beslutningen satt ganske langt inne.

 

Når det i tillegg er snakk om firmaer som har hatt mange år på å skaffet seg et navn som solide produsenter av AMD-brikkesett, kan jeg ikke skjønne annet enn at det eneste fornuftige AMD kan gjøre er å gå for servermarkedet. (Som forøvrig vil være i tråd med resten av selskapets strategi.)

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Du tenker sikkert på AMD-760 brikkesettet, som består av komponentene AMD-761 (nordside) og AMD-766 (sørside). Dette var også et meget stabilt brikkesett i sin tid for Duron/Athlon/XP, men dessverre så tok noen hovedkortprodusenter å byttet ut AMD-766 med VIA VT82C686B på sine hovedkort trolig for å presse prisen ned samt øke funsjonaliteten.

Dessverre? Hva var så galt med å presse pris og øke funksjonaliteten? Er det ikke akkurat det AMD har hadd som mål for sine CPU'er?

Joda, men problemet var bare at mens funksjonaliteten til VIA VT82C686B var bedre så var ikke kvaliteten i nærheten av AMD-766. Brikkesett for både Intel og AMD som benyttet denne sørsiden opplevde derfor en del problemer, bl.a. i kombinasjon med Creative-lydkort som medførte DMA-feil ved filoverføring.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Som gammel Intel tilhenger, skal jeg innrømme at dette ser bra ut ;)

Mer helhetlig linje er bra, brikkesett og prosessor fra samme levrandør er et must!

Noen som noen gang har lurt på hvorfor Apple lykkes? Alt er gjennomført fra hardware og software av samme produsent..

 

Mulig det blir amd i fremtiden på meg! hehe..

Lenke til kommentar
' date='26/04/2005 : 15:52'] Noen som noen gang har lurt på hvorfor Apple lykkes? Alt er gjennomført fra hardware og software av samme produsent..

Sant nok, de ligger foran på design og integrasjon. Det at Intel & co (Dell & Microsoft) ikke er i stand til det samme sier egentlig mye om hvor konservativ PC-bransjen egentlig er, for det står neppe på kapitalen akkurat. Når det er sagt så benytter Apple Power Mac G5 brikkesett fra AMD (AMD-8111 & AMD-8131) og prosessorerer fra IBM (PowerPC 970).

Lenke til kommentar
AMD-760MPX for Athlon MP og AMD-8000 for Opteron er meget godt utbredt for disse plattformene, så jeg foreslår at du ser litt mer nøye etter når du ser et slikt system neste gang.

Men nå er vel utbredelsen av denne typen systemer noe begrenset, jeg tenkte mer i retning av HK med AMD brikkesett for den jevne PC-bygger/bruker.

 

Det kommer neppe til å skje, for i motsetning til Intel så ser ikke AMD på sine partnere som konkurrenter.

Dersom de skal øke satsingen vil det på ett eller annet tidspunkt måtte konkurrere med disse partnerene? Mht Intel systemer er vel heller situasjonen at Intel sin egne brikkesett faktisk er såpass bra at det er vanskelig for NVidia, VIA, SiS eller ATI å tilby bedre løsninger. Dog skal vel Nvidia begynne med produksjon av brikkesett for P4, det samme skal ATI? Dvs det går faktisk an å både være konkurrent og partner i dette markedet. Intel skal visstnok også samarbeide om SLI løsninger på egne HK, så jeg tror ikke det er noe grunnlag for å polarisere på den måten du forsøker her(slik jeg tolker det).

 

Du tenker sikkert på AMD-760 brikkesettet, som består av komponentene AMD-761 (nordside) og AMD-766 (sørside). Dette var også et meget stabilt brikkesett i sin tid for Duron/Athlon/XP, men dessverre så tok noen hovedkortprodusenter å byttet ut AMD-766 med VIA VT82C686B på sine hovedkort trolig for å presse prisen ned samt  øke funsjonaliteten.

Ja, det var det :) Og kan underskrive på at den sørsiden ikke holdt helt mål, tror aldri jeg har hatt så mye problemer med ett HK før eller siden. Dog vet jeg ikke om problemet var kombinasjonen av disse to brikkene eller om sørsiden rett og slett ikke holdt mål, selv om den var i ett system med VIA nordside?

Lenke til kommentar
AMD-760MPX for Athlon MP og AMD-8000 for Opteron er meget godt utbredt for disse plattformene, så jeg foreslår at du ser litt mer nøye etter når du ser et slikt system neste gang.

Men nå er vel utbredelsen av denne typen systemer noe begrenset, jeg tenkte mer i retning av HK med AMD brikkesett for den jevne PC-bygger/bruker.

 

Det kommer neppe til å skje, for i motsetning til Intel så ser ikke AMD på sine partnere som konkurrenter.

Dersom de skal øke satsingen vil det på ett eller annet tidspunkt måtte konkurrere med disse partnerene? Mht Intel systemer er vel heller situasjonen at Intel sin egne brikkesett faktisk er såpass bra at det er vanskelig for NVidia, VIA, SiS eller ATI å tilby bedre løsninger. Dog skal vel Nvidia begynne med produksjon av brikkesett for P4, det samme skal ATI? Dvs det går faktisk an å både være konkurrent og partner i dette markedet. Intel skal visstnok også samarbeide om SLI løsninger på egne HK, så jeg tror ikke det er noe grunnlag for å polarisere på den måten du forsøker her(slik jeg tolker det).

 

Du tenker sikkert på AMD-760 brikkesettet, som består av komponentene AMD-761 (nordside) og AMD-766 (sørside). Dette var også et meget stabilt brikkesett i sin tid for Duron/Athlon/XP, men dessverre så tok noen hovedkortprodusenter å byttet ut AMD-766 med VIA VT82C686B på sine hovedkort trolig for å presse prisen ned samt  øke funsjonaliteten.

Ja, det var det :) Og kan underskrive på at den sørsiden ikke holdt helt mål, tror aldri jeg har hatt så mye problemer med ett HK før eller siden. Dog vet jeg ikke om problemet var kombinasjonen av disse to brikkene eller om sørsiden rett og slett ikke holdt mål, selv om den var i ett system med VIA nordside?

Si meg er ikke nForce4 til Intell det beste Hk'et å velge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...