Gå til innhold

Ut med firefox inn med ...?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spyware? Våkn opp litt kamerat :no: Hadde det vært innlagt spyware så hadde vel ikke Opara overlevd lenge! Og er det spyware i den så hvorfor finner ikke Ad-ware, SpyBot, Microsoft AntiSpyware og X-Cleaner noe da?

Reklamebanneret av den typen som går etter Google-søk er en tracker. Den samler inn info om hvilke nettsteder du søker etter og sender info om IP-adresse og nettsider til Google. Dette er helt likt såkaldte "tracking cookies" som blir fanget opp av bl.a. ad-aware og spybot. Om disse er veldig alvorlig er en annen sak, men det er vel strengt tatt spyware.

 

Det andre store banneret har ikke en slik tracker, så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Opera. Jeg er ingen ekspert på forskjellige nettlesere, men Opera oppleves som mye raskere enn IE. Så har jeg innebygget popup-sperre, og "resumable downloads" integrert i nettleseren. Mao.: Bort med irriterende programmer som Star Downloader og GetRight.

 

Jeg er så fornøyd med Opera 7.54 at jeg gidder ikke bytte til Firefox eller Opera versjon 8 hvis det ikke gir en virkelig merkbar forbedring. (Noe jeg ikke kan se at det gjør...)

Lenke til kommentar
Opera er ikke gratis, den er shareware/spyware.

Spyware? Våkn opp litt kamerat :no: Hadde det vært innlagt spyware så hadde vel ikke Opara overlevd lenge! Og er det spyware i den så hvorfor finner ikke Ad-ware, SpyBot, Microsoft AntiSpyware og X-Cleaner noe da?

Anti-spyware søker etter mistenkelige .dll'er etc. ut i fra en liste over kjente ting. Om en variant ikke er kjent for produsenten av anti-spy programvaren, eller det er noe spesiallaget noe bygget direkte inn i kildekoden til programmet, vil dette ikke bli oppdaget uten å:

- analysere nettverkstrafikk ut/inn

- Debugge det mistenkte programmet direkte (krever kildekode til programmet)

- Debugge bibliotekene programmet bruker (krever kildekode på bibliotekene. Mulig på Linux, ikke på Windows.)

 

Dette tar tid, koster penger, og så lenge Opera neppe er "alvorlig" spyware (sender neppe kredittkortnummeret ditt etc. av gårde, logger kun surfevaner og liknenede for reklamebanneret's skyld), gidder neppe noen plukke på dem.

 

Når det er sagt, er opera en flott nettleser, men den er ikke like brukervennlig (for nye i alle fall) som Firefox. Moren min tok firefox på 2 sekunder, men skjønnte aldri noenting av Opera (5 tror jeg det var). Hvorfor? MDI-grensesnittet.

 

Ikke integrerer Opera spesiellt bra med linux heller (i alle fall gjorde ikke 6 det) - "åpne" etc. funker ikke, så man måtte gå via filbehandler og finne fila. For ikke å snakke om at den lagrer nedlasta filer i ~/.opera/downloads - en skjult mappe - som standard.

 

Og ja jeg har drevet brukersupport på både opera og firefox på linux. Den dagen opera gikk ut som "ustøttet, ikke annbefalt. Bruk Firefox om du skal ha hjelp!" var en lykkedag for meg.

Lenke til kommentar
Konqueror bruker ikke Gecko, Konqueror bruker KHTML, som også brukes i Safari.

Man kan bruke Gecko i Konqueror også ;)

WTF? Kan man? KHTML greier ikke rendre noenting... Om man kunne brukt Gecko, hadde jo det vært nydelig! For *ideen* med konquerror liker jeg, det er bare at motoren suger så villt....

Lenke til kommentar

Synes khtml funker bra jeg. Både raskere og mye lettere enn gecko. Jeg sveiver vel igang firefox en gang i måneden eller noe slikt, når jeg kommer over en eller annen frontpage-generert side som ikke vil. Ellers bruker jeg KDEs globale mouse gestures og privoxy til ad-blokking, noe som fungerer ypperlig.

 

Konqueror er forøvrig et nydelig kjempemodulært program, som fungerer nesten som en klassisk unix-pipe med kparts og kio-slaves.

Endret av drall
Lenke til kommentar

For min del så får jeg nok reklame gjennom TV og andre mediaer, og føler ikke behovet for å se på reklame mens jeg surfer. Derfor velger jeg Firefox (+adblock) fremfor Opera. Har 0 behov for alle featurene som følger med Opera. De jeg trenger kan lastes ned, veldig ENKELT. Er heller ikke alle som har råd til å betale for en browser - og hvorfor skal man, når man kan få en like bra browser _GRATIS_?

 

Blir bare teit å disktutere Opera vs Firefox, begge er knallgode browsere.

Blir som om en BMW-eier og en Mercedes-eier skal diskutere hvilket merke som er best(eller Linux vs *BSD). Ingen av de to kommer til å gi seg, og det tror jeg ikke noen vil gjøre når det gjelder Opera vs Firefox heller.

 

Dagens tips: Kjør firefox og kjøp en kasse pils for penga som dere kunne ha brukt på opera, det skal i hvert fall jeg gjøre i kveld :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

de fleste google-reklamer går vel bare etter hva du er inne på der og da, for eksempel om reklamen er på en side som omhandler dykking, så får du gjerne reklamer som har en eller annen sammenheng med dykking.

Anyway, vi vet jo at google ikke gjør noe suspekt, tvert imot. Er nesten vår plikt å gi noe tilbake til google, om ikke annet, i form av hits på reklamen deres.

Lenke til kommentar
de fleste google-reklamer går vel bare etter hva du er inne på der og da, for eksempel om reklamen er på en side som omhandler dykking, så får du gjerne reklamer som har en eller annen sammenheng med dykking.

Anyway, vi vet jo at google ikke gjør noe suspekt, tvert imot. Er nesten vår plikt å gi noe tilbake til google, om ikke annet, i form av hits på reklamen deres.

Gi noe tilbake til google?

 

Er du klar over hvor stor omsetning de har?

De er ikke akkurat et lite fattig firma.

Lenke til kommentar
de fleste google-reklamer går vel bare etter hva du er inne på der og da, for eksempel om reklamen er på en side som omhandler dykking, så får du gjerne reklamer som har en eller annen sammenheng med dykking.

Anyway, vi vet jo at google ikke gjør noe suspekt, tvert imot. Er nesten vår plikt å gi noe tilbake til google, om ikke annet, i form av hits på reklamen deres.

Gi noe tilbake til google?

 

Er du klar over hvor stor omsetning de har?

De er ikke akkurat et lite fattig firma.

Nå tenkte jeg i form av takknemmelighet.

Hva ville verden vært uten google?

Lenke til kommentar
Synes khtml funker bra jeg. Både raskere og mye lettere enn gecko. Jeg sveiver vel igang firefox en gang i måneden eller noe slikt, når jeg kommer over en eller annen frontpage-generert side som ikke vil. Ellers bruker jeg KDEs globale mouse gestures og privoxy til ad-blokking, noe som fungerer ypperlig.

 

Konqueror er forøvrig et nydelig kjempemodulært program, som fungerer nesten som en klassisk unix-pipe med kparts og kio-slaves.

Sant. Konquerror er et *nydelig* program. Nyyydelig :D

 

Og jeg bruker gnome - synes kde i sin helhet er for rotete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...