Gå til innhold

Ut med firefox inn med ...?


Anbefalte innlegg

Fatter ikke hvorfor dere ikke bruker Opera 8, dette er den beste leseren på markedet til nå, både på sikkerhet og hastighet. Slik som jeg har forstått det så for at man skal få tilnærmet en "normal" nettleser i Firefox, så man laste inn hel haug med plugins. Det gidder ikke jeg, er mer fan av "plug and play".

Ikke alle liker et lass av unødvendige funksjoner. Selv har jeg ingen exensions installert i Firefox, og føler ikke at jeg trenger det heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man trenger ingen plugins for at Firefox skal bli "normal". Opera er og vil alltid bli bloat. Hva mener du med at Opera er mer sikker? Opera er ikke raskere, den er avhengig av QT og MOTIF noe som gjør den er mye treigere en andre alternativer. Opera er ikke gratis, den er shareware/spyware.

Jeg trenger plugins for å kunne bruke Firefox, hadde det ikke vært for dem hadde jeg definitivt brukt Opera. Opera ER raskere, i hvertfall på min maskin. Den bruker mindre minne, ikke så mye kanskje. Du kan laste ned static-linked eksekverbar, som gjør at du ikke trenger QT installert, vil jeg tro. Er enig med at den ikke er gratis, når det er reklame.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Opera er ikke gratis, den er shareware/spyware.

Spyware? Våkn opp litt kamerat :no: Hadde det vært innlagt spyware så hadde vel ikke Opara overlevd lenge! Og er det spyware i den så hvorfor finner ikke Ad-ware, SpyBot, Microsoft AntiSpyware og X-Cleaner noe da?

 

Shareware det kan vel sies om Firefox, og ikke Opera.

 

Og ja, jeg har full versionen av Opera, men jeg har også hatt dem i gratis utgave tidligere, uten at overnevnte antispyware har funne noe mistenkelig.

Lenke til kommentar
Shareware det kan vel sies om Firefox, og ikke Opera.

 

Og ja, jeg har full versionen av Opera, men jeg har også hatt dem i gratis utgave tidligere.

Der finnes ingen gratis versjon av Opera, og Firefox er ikke shareware, men free software.

 

Husk at du er "in the land of the free", here...

Lenke til kommentar

Hva gjør Opera til bloat? At det følger med en enkel mail og irc klient? Man må ikke bruke det hvis man ikke vil! Og de utgjør ikke noen stor del av nedlastingen uansett. Hadde de fjerna det så hadde jeg ikke merka det engang.

 

Jeg vil ikke si at Opera er tregt på grunn av Qt heller. Bruker Opera på en P166 og en Celeron 300, og det går ganske bra. Firefox derimot er totalt ubrukelig, for den er så treg at det er nytteløst å surfe med den. Det er ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Spyware? Våkn opp litt kamerat :no: Hadde det vært innlagt spyware så hadde vel ikke Opara overlevd lenge! Og er det spyware i den så hvorfor finner ikke Ad-ware, SpyBot, Microsoft AntiSpyware og X-Cleaner noe da?

 

Shareware det kan vel sies om Firefox, og ikke Opera.

Hva kaller du den banneren i toppen da? Det kaller jeg spyware.

 

Firefox er ikke shareware, men fri programvare. Shareware betyr at man må betale for den fulle versjonen, i Operas tilfelle betaler man for å få fjernet reklamen.

Lenke til kommentar
Jeg er delvis enig i at Opera er bloated.

Opera for windows er 0.4MB mindre enn Firefox, Opera for Linux er ca 5MB mindre enn Firefox, og da er en rekke "extensions" inkludert i Opera.

 

Faktisk vil jeg anbefale alle å betale de 217 kronene som skal til for en studentlisens av Opera. Litt reklame skader ingen, men ingen reklame er også bra!

 

Det er faktisk sånn at Opera (objektivt sett) er den desidert beste nettleseren på markedet. Hva man personlig foretrekker er naturlig nok en annen sak.

Lenke til kommentar
Jeg er delvis enig i at Opera er bloated.

Opera for windows er 0.4MB mindre enn Firefox, Opera for Linux er ca 5MB mindre enn Firefox, og da er en rekke "extensions" inkludert i Opera.

Bloat trenger ikke å ha noe med filstørrelse å gjøre.

 

BTW: Opera er 2.8MB mindre en Firefox ;)

Endret av olear
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Og forresten så har jeg 2 stk regkoder, en for ver 7.54 og for ver 8.0. Begge er kjøpt og betalt for, hvorfor jeg har 2 koder? Det er fordi jeg visste ikke at regkode for ver 7.54 også skulle virke på ver 8.0

 

Så jeg har blitt ca 250 kr fattigere :mad:

 

VET IKKE OM DETTE ER I STRID MED RETTNINGSLINJENE

 

Send meg en PM så får du denne gratis av meg, fordi jeg trenger ikke 2 koder, og penger får man ikke tilbake :no:

 

EDIT: førstemann til mølla...

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Med litt tweaking i "about:config" i Firefox vert Firefox mykje raskare enn Opera her.

 

Synes også at det er betre å bruke Firefox mot ein proxy, enn det er med Opera. Går fortare. Kva er problemet med Extensions då? Så lenge ein bruker dei populære og velutvikla, så har i alle fall ikkje eg merka noko som helst på hastigheit og den har aldri klikka.

 

Bruker:

 

- Tabbrowser preferences (kan styre korleis tabs skal fungere)

- Mouse gestures

- Disable targets for downloads (gjer at om ein klikker på ein nedlastingslink til ei fil, så kjem det ikkje nytt vindauge, som er irriterande)

- Web developer (ein kvar web-utviklar vil få livet mykje enklare med den, det er ein verktøylinje)

 

EDIT: Gløymte AdBlock! Genialt! Har 0 reklame på alle aviser o.l. eg les.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opera er gratis, fri programvare.

 

Dette er spyware:

A general term for a program that surreptitiously monitors your actions. While they are sometimes sinister, like a remote control program used by a hacker, software companies have been known to use Spyware to gather data about customers. The practice is generally frowned upon.

 

Spyware is commonly known as malicious software installed on a machine, sometimes with a user's consent. Some software producers and webmasters who offer downloadable content put spyware in executable downloads in order to earn a profit from a third party or track the activity of a user. Spyware can be removed with free products like AdAware and Spybot. Websitenova does NOT distribute spyware or adware. Anything downloaded from this site, unless otherwise mentioned, should be clean.

 

Opera er ikke shareware, det er "Adware" [http://en.wikipedia.org/wiki/Adware]

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Og forresten så har jeg 2 stk regkoder, en for ver 7.54 og for ver 8.0. Begge er kjøpt og betalt for, hvorfor jeg har 2 koder? Det er fordi jeg visste ikke at regkode for ver 7.54 også skulle virke på ver 8.0

 

Så jeg har blitt ca 250 kr fattigere :mad:

 

VET IKKE OM DETTE ER I STRID MED RETTNINGSLINJENE

 

Send meg en PM så får du denne gratis av meg, fordi jeg trenger ikke 2 koder, og penger får man ikke tilbake :no:

 

EDIT: førstemann til mølla...

Det har stått på forsiden på Opera.com i 6 uker at 7.00 brukere får gratis oppgradering til 8.0

Lenke til kommentar

Uansett hva Opera, er er det noe dritt med reklame inkludert. Kommer aldri til å bruke et progam som kommer med innebygget reklame, eller annen dritt, uansett om det er det beste i verden (Det hører hjemme i windows-verden, og kan holde seg der)!! Hadde alle vært like prinsippfaste hadde det ikke vært maked for slikt, og vi ville sansynligvis fått opera uten reklame, netsider uten lydreklame osv.

Lenke til kommentar

Å diskutere Opera vs. Mozilla er ikke noe vits.

 

De som liker Opera argumenterer jo for at den er best, og det samme gjør de som liker Mozilla.

 

Det som er fakta er at:

 

Opera:

- Gratis (kommer da med reklame)

- Betalversjon som koster 312,-

- Dårlig integrering med Linux

 

Mozilla:

- Fri

- Finnes utallige nettlesere som bruker motoren (Mozilla, Firefox, Galeon, Epiphany, Konqueror+++)

- Integreres perfekt i de fleste WM/DE gjennom de utallige nettleserene som bruker motoren

- Mulighet for å utvide ved hjelp av tilleggspakker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...