Gå til innhold

Ut med firefox inn med ...?


Anbefalte innlegg

Noen andre som har lagt merke til at at dersom musapila befinner seg over et område med flash i Firefox, så funker ikke hjulet på musa eller tastaturet lenger? Prøv selv med f.eks en alt + piltast (en klar favoritt snarvei).

 

Dette kommer i tillegg til alt det andre jeg tidligere har klagd på

 

- Flash gjør sider usannsynlig treige

- Bookmarks slettes helt uten videre.

- Programmet har alt for ofte en stygg tendens til å henge seg i flere sekunder.

(ofte når man trykker i adressefeltet for å taste inn en ny adresse. veldig plagsomt)

- Avslutter gjerne seg selv når du minst trenger det.

- Spiser opp CPU'en

 

Med andre ord; jeg er drittlei og vil nå skifte nettleser. Fyr løs med forslag! Det må da finnes andre gode løsninger det ute som gir god brukervennelighet, stabilitet og god sikkerhet, (ikke opera, for mye stæsj)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flashblock gjør jobben. Flashblock er en plugin til firefox som gjør at man er nødt til å trykke på flashen før den vises. Ettersom 90% av all flash er reklame, så er ikke dette så dumt.

 

Med denne så slipper du å browser vg.no med 100% i load.

 

http://flashblock.mozdev.org/

 

 

Ellers kom jo Opera 8 nå om tirsdagen, dette er også en glimrende browser. Den er ikke fri programvare, men den er Norsk, så det går vel opp i opp :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Med andre ord; jeg er drittlei og vil nå skifte nettleser. Fyr løs med forslag! Det må da finnes andre gode løsninger det ute som gir god brukervennelighet, stabilitet og god sikkerhet, (ikke opera, for mye stæsj)

Skal gi deg det tipset du ikke ville ha, nemlig Opera. Som en i tråden sier det kom en ny utgave nå nylig. Den er bedre enn forrige utgave ver 7.54 på mange områder, inkl sikkerhet og stæsj faktor.

 

Den er mye renere i utsende enn version 7.54 og raskere, masse mye mer valgbart stæsj, om du skulle velge å bruke det. I standard innstillinger så er det nesten ingen knapper og se, du må aktivere dem selv for at de skal vises.

 

GÅ for Opera 8 du.... :thumbup:

 

EDIT: leif was here...

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Noen andre som har lagt merke til at at dersom musapila befinner seg over et område med flash i Firefox, så funker ikke hjulet på musa eller tastaturet lenger? Prøv selv med f.eks en alt + piltast (en klar favoritt snarvei).

Årsaken til det er at Flash får input'en og ikke browsern. Så det er opp til flash å bestemme hva som skal skje når du bruker hjulet. :yes:

 

Se for deg at flash brukte hjulet til et eller annet, samtidig som vinduet fløy opp og ned fordi browsern scrollet... :no:

Lenke til kommentar
Noen andre som har lagt merke til at at dersom musapila befinner seg over et område med flash i Firefox, så funker ikke hjulet på musa eller tastaturet lenger? Prøv selv med f.eks en alt + piltast (en klar favoritt snarvei).

Årsaken til det er at Flash får input'en og ikke browsern. Så det er opp til flash å bestemme hva som skal skje når du bruker hjulet. :yes:

 

Se for deg at flash brukte hjulet til et eller annet, samtidig som vinduet fløy opp og ned fordi browsern scrollet... :no:

Virker jo i windows, så den forklaringen holder ikke helt vann!

 

Enig at det er skikkelig irriterende med scrollingen, men mener man ikke burde bruke av addBlock, flashBlock og lignende. Reklame er levebrødet til mange sider og uten reklamen ville ikke siden eksistert. Man får ta en side som den er eller la være å se på den, selv slutter øyeblikkelig å lese på en side straks det kommer lydreklame(er jo helt sykt irriterende, hater jambo).

 

De aller fleste grafiske nettleserne for linux er jo basert på samme motor, vet ikke med konqueror, hvis du kjører KDE kan du jo teste den. Er funksjonsrik og meget rask(når alle kde-biblotekene allt er lastet).

 

Personlig mener jeg nok at det er Opera som er den beste nettleseren, men den koster penger og jeg gidder ikke betale for noe jeg får nesten like bra gratis, og som er open-source! Så jeg har slått meg til ro med firefox, selv om den ikke er perfekt. Kommer seg nok !!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
men den koster penger og jeg gidder ikke betale for noe jeg får nesten like bra gratis

Opera er gratis, mot at du får ett pittelite reklame banner øverst til høyre, der ved minimer, maximer og kryse ut. Banneret er på 2 cm høyt og 4 cm langt. Mao man ser det ikke i heletatt....

 

That's it

Lenke til kommentar
Noen andre som har lagt merke til at at dersom musapila befinner seg over et område med flash i Firefox, så funker ikke hjulet på musa eller tastaturet lenger? Prøv selv med f.eks en alt + piltast (en klar favoritt snarvei).

Årsaken til det er at Flash får input'en og ikke browsern. Så det er opp til flash å bestemme hva som skal skje når du bruker hjulet. :yes:

 

Se for deg at flash brukte hjulet til et eller annet, samtidig som vinduet fløy opp og ned fordi browsern scrollet... :no:

Virker jo i windows, så den forklaringen holder ikke helt vann!

Forklaringen holder nok vann den, men det er mulig windows ikke forwarder scrollehjul-input til flash. :shrug:

 

Selv har jeg ikke flash innstallert siden 90% av alt flash er irriterende tull og tøys.

Lenke til kommentar
Enig at det er skikkelig irriterende med scrollingen, men mener man ikke burde bruke av addBlock, flashBlock og lignende. Reklame er levebrødet til mange sider og uten reklamen ville ikke siden eksistert.

Nå ønsker ikke jeg at bedrifter som har irriterende reklamer skal få leve. Lag ikke-irriterende reklamer, eller ! Personlig boikotter jeg alle bedrifter med irriterende reklamer, enten det er på nett eller TV.

 

Jeg ser på det som et bidrag til en bedre verden der all reklame er morsom og ingen reklmaer er irriterende. :fun:

Lenke til kommentar

Flott med tilbakemeldinger, men som fryktet forslår jo de fleste Opera. 2*4 cm reklame er og forblir for mye på en gammel 17" . Ellers så har jeg jo alltid hatt et øye til Konqueror. Hvorfor bruker ikke flere den (til tross for at den krever KDE) ? Er den sikker nok mon tro?

Det må da finnes noe annet snadder der ute enn Firefox og Opera! Vi hadde jo riktig nok mozilla og netscape, men de har jo begge blitt bortplassert på gamlehjem for å dø.

Lenke til kommentar

Konqueror er en veldig bra nettleser, men er som nevnt avhengig av KDE.

 

Nokia holder på med et prosjekt som heter GTK-Webcore der målet er å porte Konqueror/Safari over til GTK. Ser veldig lovende ut.

 

http://gtk-webcore.sourceforge.net/

 

BTW: Mozilla er _ikke_ død. Prosjektet fortsetter, men uten Mozilla foundation. Netscape finnes også. De bruker nå Firefox som base.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Virker jo i windows, så den forklaringen holder ikke helt vann!

Saken er den at flash-pluginen er tredjeparts godseid programvare fra Macromedia.

Flash pluginen for Windows er mye bedre enn den til Linux, og siden den ikke er fri kan man ikke forbedre den heller.

 

Akkurat problemer med input har jeg aldri opplevd, men jeg har opplevd flere andre problemer pga. flash.

F.eks før kræsjet firefox av og til når jeg besøkte sider med flash-reklamer. Etter jeg la inn flashblock har aldri firefox kræsjet uten videre.

 

Uansett om du bytter nettleser og skal ha flash så bruker den den samme flash-pluginen, så problemene følger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...