Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med SATA2? Mht til ytelse..


Anbefalte innlegg

Hvorfor shipper de ut S-ATA2 med en teoretisk overføringshastighet på 300 MB/sec, når vi enda ikke har nådd den første standaren..150 MB/sec..

 

Kan noen vise til en S-ATA harddisk som når over 150 MB/sec på uansett kontroller?

 

Ser liksom ikke poenget :dontgetit:

Eller er jeg på bærtur? :blush:

 

Help..! :hmm:

 

edit: High Speed Storage Compared : Raptor WD740 vs. Cheetah X15.3

Her er testen

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
P-ATA yter heller ikke 100Mbs selv om de er oppgitt til det, og fosrkjellen er stor mellom 300 og 150, så hva er problemet? så lenge ytelsen øker så hvorfor bry seg med detaljer? Alle vet jo at det er snakk om teoretiske ytelser!

Ja, så med andre ord så er det meningsløst å ha SATA2-kontroller på hovedkortet?

Hvor er logikken i det?

Lenke til kommentar
P-ATA yter heller ikke 100Mbs selv om de er oppgitt til det, og fosrkjellen er stor mellom 300 og 150, så hva er problemet? så lenge ytelsen øker så hvorfor bry seg med detaljer? Alle vet jo at det er snakk om teoretiske ytelser!

Ja, så med andre ord så er det meningsløst å ha SATA2-kontroller på hovedkortet?

Hvor er logikken i det?

Nei det er ikke meningsløst, da man kan overføre 300Mbs (teoretisk) kontra 150Mbs (teoretisk)

Lenke til kommentar

Støtter ikke sata 2 NCQ (hvis jeg husker riktig navn) ? Da er det i såfall en hensikt når det kommer til ytelse, selv om hastigheten er milevis over hva en hdd klarer. Men kan jo ha noe å si hvis en har mange hdder på samme kabel, fra f.eks. et rack. Hvis det finnes sånne produkter?

Lenke til kommentar

Blir som å kjøpe Ferrari i Norge. Bilen gjør lett over 300, men Norske veier er sperra på 100. Showoff, blingbling, status osv...

 

Gleder meg til solid state-disker faller i pris og får litt bedre overføringshastighet, jeg for min del... :p

 

Edit: Klart, det er fremtidsretta å kjøpe Ferrari i Norge også. Man KAN jo plutselig få en radikal samferdselsminister som har 98 høyoktan og en boschpumpe istedetfor blod og hjerte. Men sansynligheta? Neeeh...

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

...Hotswap.... dra ut disken mens pc'en er på? Hvis jeg ikke husker feil hadde de planer om å få det med i SATA1, men det ble aldri noe av? Funker sånn halvveis å hotswappe sata1 her når jeg kloner disker, har ikke tørt å prøve i Windows... :-)

Lenke til kommentar
Blir som å kjøpe Ferrari i Norge. Bilen gjør lett over 300, men Norske veier er sperra på 100. Showoff, blingbling, status osv...

 

Gleder meg til solid state-disker faller i pris og får litt bedre overføringshastighet, jeg for min del... :p

 

Edit: Klart, det er fremtidsretta å kjøpe Ferrari i Norge også. Man KAN jo plutselig få en radikal samferdselsminister som har 98 høyoktan og en boschpumpe istedetfor blod og hjerte. Men sansynligheta? Neeeh...

Ja, men i den sammenligningen er ferrarien kontrollern og asfalten hardisken..

 

Å vite at man har en kontroller som kan yte 300MB/sec og ikke kan utnytte 1/3 av den engang synes jeg ikke er så kult.. :roll:

Lenke til kommentar

Det jeg tror han vil fram til er følgende : P-ATA yter ikke den teoretiske hastigheten, men, si 80% (for å ha ett tall)

 

S-Ata yter heller ikke den teoretiske hastigheten, men, la oss si at den også yter 80%. Da er den raskere enn P-ata.

 

S-Ata2 yter ei heller sin teoretiske hastighet, men, hvis den også kan nå 80% av den teoretiske hastigheten, så vil du ha den raskeste disken av disse 3.

 

Men, raske disker har ett problem. De bråker.... MYE, ta f.eks en WD raptor disk, den er rask... Men, den bråker jo rimelig mye, det må nesten være ett kompromiss mellom støy og hastighet... Med mindre du skal ha harddisken inne i en server da. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...