Intempestus Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Etter å ha spilt WoW en god stund starter jeg en human warrior som skal være av den mer fredelige sorten. (Ja, jeg spiller på en RP-server...) Fyren skal ikke drepe annet enn hva som er strengt tatt nødvendig og etisk riktig sett fra hans side. M.a.o. skal bare onde individer og aggressive dyr nedlegges. Temmelig kjapt innser jeg at dette er en fungerende måte å spille på. Og så til spørsmålet jeg stiller meg selv, og nå dere der ute: Hva om det hadde vært lagt opp til at også fredelige karakterer kunne eksistere i Azeroth? Hadde det gjort spillet rikere? Som det er nå må man drepe for å rykke opp. En karakter på level seksti må jo ha en ufattelig mengde liv på samvittigheten. Det burde jo dukke opp noen moralske skrupler etter et liv med dreping... Jeg gleder meg veldig til neste generasjons MMORPG's. Fokus på problemløsning og interaksjon er ting som jeg savner litt når jeg spiller WoW. Når det er sagt må jeg likevel påpeke at World of Warcraft er en utrolig bra og sammensatt spill. Arbeidsmengden og innsikten som ligger bak dette spillet er imponerende og synlig hver gang jeg spiller - noe jeg gjør litt for mye for mitt eget beste.
FJERNET111 Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Vel... da burde du kanskje ikke velge et hack 'n slash mmorpg da... (som det ikke er til å legge under en stol at WoW in en viss grad er). De fleste spillere er svært lite interresert i slike fredelige yrker, ingen som gidder å sitte i en fiskebåt å fiske, inne i et spill hele dagen...
AvaloN - TLW Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Vel... da burde du kanskje ikke velge et hack 'n slash mmorpg da... (som det ikke er til å legge under en stol at WoW in en viss grad er). De fleste spillere er svært lite interresert i slike fredelige yrker, ingen som gidder å sitte i en fiskebåt å fiske, inne i et spill hele dagen... ahhh...Ser det for meg! En Orc Warrior sitter i båten sin med en fiskestang og nyter godværet (siden det aldri regner) Så etter å ha fanget så mye fisk at jeg kan fore alle chars på Sylvanas 3 ganger så er d å fange ville kodoer og temme di!
Kirikiri Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Du får finne alle quests som er av typen "Samle ditt her og datt der", og gjøre mange av de. De finnes, men det er ikke så mange av dem. Tror det er vanskelig å levle uten å være ufølsom. Jeg var litt avholden med å drepe kattedyr til å begynne med, siden jeg både er night elf (bruker store katter til mounts) og fordi jeg personlig liker katter. Det sluttet jeg med etter noen dager. Hvis du velger herbalism og mining som professions, kan du lette samvittigheten din med å bare drepe det som angriper når du bedriver yrket ditt. Muligens litt treg form for leveling, men mindre "moralsk" forkastelig. Kirikiri
Intempestus Skrevet 15. april 2005 Forfatter Skrevet 15. april 2005 (endret) (Edit: Svar til SBS) Men det er jo nettopp hva jeg mener. De fleste gidder ikke det. Kanskje det er fordi det ikke er lagt opp til at man kan ha en variert spilleopplevelse som fisker, bonde, skogvokter, baker, skriver, tjenestepike, kurérrytter, fyllik, bøddel, byggmester, gamling, omreisende musiker o.s.v. o.s.v. Hvis spillutviklerne lager en bredere horisont i bunnen av spillene i tiden som kommer vil spillene tiltrekke andre typer spillere også. Jeg er strålende fornøyd med WoW - ikke misforstå. Men MMORPG's har et så utrolig stort potensiale som ennå ikke har blitt realisert fordi investorer ikke tør å satse på et produkt som ikke går i mainstream-sjangerene. Endret 15. april 2005 av Intempestus
Roberticus Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Etter min mening blander du litt begreper her. Du prøver å framstille din RP person som en pasifist. Noe som i seg selv blir en selvmotsigelse når du spiller en warrior. En "god" person er jo en som kjemper for de svake mot ondskap og undertrykkelse. Når du ser på verdensbildet i World of Warcraft så er det helt åpenbart at verstingene er undead. Orcs, Tauren og Troll er mer "naturlige" skapninger men med krigersk natur. Nå skal det også understrekes at "god" og "ond" er subjektive oppfatninger. Tror du bør revurdere den passifist-siden ved warrioren din.
Olawl Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Etter å ha spilt WoW en god stund starter jeg en human warrior som skal være av den mer fredelige sorten. (Ja, jeg spiller på en RP-server...)Fyren skal ikke drepe annet enn hva som er strengt tatt nødvendig og etisk riktig sett fra hans side. M.a.o. skal bare onde individer og aggressive dyr nedlegges. Temmelig kjapt innser jeg at dette er en fungerende måte å spille på. Og så til spørsmålet jeg stiller meg selv, og nå dere der ute: Hva om det hadde vært lagt opp til at også fredelige karakterer kunne eksistere i Azeroth? Hadde det gjort spillet rikere? Som det er nå må man drepe for å rykke opp. En karakter på level seksti må jo ha en ufattelig mengde liv på samvittigheten. Det burde jo dukke opp noen moralske skrupler etter et liv med dreping... Jeg gleder meg veldig til neste generasjons MMORPG's. Fokus på problemløsning og interaksjon er ting som jeg savner litt når jeg spiller WoW. Når det er sagt må jeg likevel påpeke at World of Warcraft er en utrolig bra og sammensatt spill. Arbeidsmengden og innsikten som ligger bak dette spillet er imponerende og synlig hver gang jeg spiller - noe jeg gjør litt for mye for mitt eget beste. Det her må jo være noe av det dummeste jeg noensinne har lest. For at jeg skal komme meg gjennom min hverdag, må jeg jo drepe noe! Da nytter det ikke med fredelige løsninger, og sånt piss som de i FN preiker om. Drep alle dyrene i Azeroth, drep alle Alliance! -B-kæææææk, b-kæææk, b-kææææææk
FJERNET111 Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 (Edit: Svar til SBS) Men det er jo nettopp hva jeg mener. De fleste gidder ikke det. Kanskje det er fordi det ikke er lagt opp til at man kan ha en variert spilleopplevelse som fisker, bonde, skogvokter, baker, skriver, tjenestepike, kurérrytter, fyllik, bøddel, byggmester, gamling, omreisende musiker o.s.v. o.s.v. Hvis spillutviklerne lager en bredere horisont i bunnen av spillene i tiden som kommer vil spillene tiltrekke andre typer spillere også. Jeg er strålende fornøyd med WoW - ikke misforstå. Men MMORPG's har et så utrolig stort potensiale som ennå ikke har blitt realisert fordi investorer ikke tør å satse på et produkt som ikke går i mainstream-sjangerene. Det er som jeg sa tidligere en ekstremt liten gruppe som gidder å bedrive disse dagligdagse tingene foran en pc, istedenfor å gjøre det i virkeligheten. Har du lyst til å fiske? Dra på fisketur da vel... Fylla er vel også like i nærheten og alle kan da dyrke sin egen lille jordlapp og se godsakene gro. Alle kan vel også plukke seg opp en lutt eller gitar å begynne lære seg noen grep. At folk har lyst til å bruke flerfoldige timer på å utvikle en virtuell ferdighet, som er fullstendig ubrukelig i virkeligheten, er for meg ganske meningsløst. Jeg spiller spill bare på pur underholdning.
JPNord Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Hehe, jeg er så enig så enig, jeg spiller WoW for å få utløp for min trang til å drepe horde (kanskje litt ironisk.. )
Gakks Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 (Edit: Svar til SBS) Men det er jo nettopp hva jeg mener. De fleste gidder ikke det. Kanskje det er fordi det ikke er lagt opp til at man kan ha en variert spilleopplevelse som fisker, bonde, skogvokter, baker, skriver, tjenestepike, kurérrytter, fyllik, bøddel, byggmester, gamling, omreisende musiker o.s.v. o.s.v. Hvis spillutviklerne lager en bredere horisont i bunnen av spillene i tiden som kommer vil spillene tiltrekke andre typer spillere også. Jeg er strålende fornøyd med WoW - ikke misforstå. Men MMORPG's har et så utrolig stort potensiale som ennå ikke har blitt realisert fordi investorer ikke tør å satse på et produkt som ikke går i mainstream-sjangerene. Siden du spiller på RP-server og etterlyser de tingene her så vil jeg foreslå at du begynner med laiv. Laiv er real life rollespill i store grupper der du spiller en rolle over f.eks. en helg, sammen med mange andre deltagere som også spiller sin rolle. Der vil du få muligheten til å "leve ett pasifistisk liv". Når det kommer til idèen din om det samme i MMORPG-spill så syntes jeg idèen din er temmelig dårlig. Sett ut fra ett rollespillperspektiv så forstår jeg det, men sett ut ifra en spillers synspunkt så syntes jeg idèen blir dårlig. Å sitte hele dagen i ett spill og gjøre ting som du kan gjøre i virkeligheten i steden er jo rett og slett bortkastet tid og veldig kjedelig... Tror ikke så mange er interessert i dette heller. Om du vil leve ett fredlig liv i WoW så bør du ikke være warrior, warrior skal jo stort sett lemleste alt de ser, pluss litt til. Skal du prøve å spille en fredlig rolle så har du kanskje større hell med en prest eller paladin, characters som er houlier than thou.
-=Toasted=- Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 ikke så mange rollespill folk her nei... synes det er en god ide jeg, det finnes liksom ikke noen sånne spill. synes det blir litt for dumt når alle i verdenen er hard core killers.. foreks: hvor har det blitt av ungene til horde? de har ingen? bare human som kan få unger, men bare i stormwind seff.. uansett.. det er noe som mangler nemlig en befolkning. spillet hadde blitt mye mer levende hvis man kunne ha spilt noe anna enn en killer. /equip flameproof vest
FJERNET111 Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Hele spillet går jo bare ut på dreping, så det hadde jo vært litt merkelig... Hvorfor skal det være unger og slikt i spillet? Er det noen som har ett ønske om å stifte en virtuell familie i et spill eller noe? Det høres i mine ører ganske sykt ut, skaff deg en RL familie i stedet
Roberticus Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 "ikke så mange rollespill folk her nei... synes det er en god ide jeg, det finnes liksom ikke noen sånne spill" Den synes jeg var litt vel frekk... Rollespilling krever rolle-tolkning og hvis du innbiller deg at rollespilling er en pasifist-greie så er du dessverre litt på tyttebær-tur i hodet ditt. For all del, du kan rollespille akkurat som du selv vil (det er jo det som er så glimrende med rollespill). Du har jo alle mulige verktøy for å være pasifist i WoW også. At du har en Attack knapp er jo ikke noe hinder. Du utøver jo din pasifistiske rolle nettopp ved å IKKE bruke den. At du tusler rundt som en svekkling og fattiglus må du også bare akseptere. Du blir ikke steinrik og mektig i den virkelige verden heller uten å være en kynisk drittsekk som utnytter alt og alle til din egen fordel. Men for all del...lag deg gjerne et ditt eget online-rollespill (chat-baset?) hvor du kan utøve dine passifistiske sider og bygge ditt eget utopiske carebear-imperium.
AntatraCK Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 For å si det sånn: det er ikke "The Sims" vi spiller her.
Xeenon_ Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Skjønner trådstarter med at noen mmos mangler "ikke-voldelige" spill - men prøv for eksempel Star Wars:Galaxies, der kan du greie deg veldig bra uten å drepe noe som helst. Men, et spill som _WAR_ craft (legg merke til WAR ) må du regne med at krigerne er de som kommer til å gå lengst - og sånn som det er nå er det ikke noe plass i dette spillet for "ikke-voldelige" typer classes - priest er vel det nærmeste du kommer
Intempestus Skrevet 15. april 2005 Forfatter Skrevet 15. april 2005 Til Roberticus: Jeg hadde satt pris på om lesere på forumet kunne holdt seg til tema, sitert korrekt og ikke flamet saklige innlegg. Halvparten av energien jeg bruker på forum rundt om går med på nettopp slike ting som dette: Hjelpe folk til å lese og forstå hva jeg mener. Jeg uttrykker meg rimelig klart i første posten på denne tråden. Så hvis du skal svare meg, vær så snill... Les posten min, og ikke se ting som ikke er der. Synes du posten er teit - gå videre. Jeg er som sagt interessert i svar fra de som har en ærlig og noenlunde høflig mening om saken jeg presenterer. Ironi á la "bkæk" er greit - for det er morsomt. Korrigering: Min warrior er ikke pasifist. Han er bevisst på hva han dreper, og hvorfor. Definisjonen av ordet pasisfist er gjenstand for debatt. Dette er fra www.dictionary.com: "Pacifism: Opposition to war or violence as a means of resolving disputes." Pasifisme er å prøve alle andre løsninger før man tyr til vold. Ikke at man aldri bruker vold for å løse et problem. Eks: En tiger finner veien inn i en landsby befolket av kun pasifister. Den er sulten, og begynner å forsyne seg av befolkningen. Tror du pasifistene står og ser på? Nei... De forsvarer seg med vold fordi de ikke kan snakke med tigeren og be den spise noe annet. Jeg ser ingen problemer med å ha en fredelig warrior. Han trekker sverdet for å bekjempe Defiasmedlemmer og Gnolls som truer borgerne i Azeroth. Fredelige skapninger får gå i fred. Han klapper til og med villsvin i blandt.
Hanzo Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Start opp på en PVP server, etter å ha blitt ganka før ørtiene gang mens du sitter og fletter håret eller lukter på noen blomster så slår nok primalinstinktene til... Så er det bare å finne noen passende level hord/alliance og la hodene rulle. Vips, en kriger er født Nå har jeg ikke prøvd horde da, men ihvertfall på alliance siden så ser det ut til at de prøver å få en grei moral i det. Altså, frigi gisler, finne folk som har tusla seg bort, beskytte byen fra invasjon av ulver eller andre ting. Har enda ikke fått et "drep 8 skolebarn og ta med ringfingeren deres" oppdrag selv ihvertfall, noen andre?
Olawl Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Når man spiller et rollespill er det jo ingen begrensninger på hva man vil rollespille som. Jo flere som velger en "alternativ" spillestil, jo mer interresant og variert blir spillet. Jeg har hørt om folk som tigger; og da mener jeg ikke "omglol u haev månney åkei?!??!?!?++1+1+1lol" - Det de gjør er å fortelle deg en interresant historie, f.eks. hvordan ungene deres ble slaktet av noen alliance-pamper. Da fortjener de litt sølv. Ikke bare fordi ungene deres ble slaktet av alliance, også fordi de bidrar tli å gjøre spilleopplevelsen min bedre.
AntatraCK Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Har enda ikke fått et "drep 8 skolebarn og ta med ringfingeren deres" oppdrag selv ihvertfall, noen andre? Genialt :!:
Snipershot Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Personlig så ser jeg ikke noe problem med å spille på en ikke voldelig måte. Jeg brukte selv over 3 dager praktisk talt bare på fisking og utforsking denne uken. Jeg bestemte meg for å slutte å levle, stoppet på ca 1500 xp fra level 46 og holdt meg der i over en og en halv dag ingame time. (Ble desverre forstyrret da jeg så et Magister set item på ah og jeg begynte å grinde etter penger.) Har også sett folk som går ut av klassen sin som jeg også synest er en fin ting hvis de ikke tar det for langt. Sett forslag på å spille med en rogue som rollespiller en priest, ble litt for langt for klassen synest jeg. Men hvilken server spiller du på Intempestus?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå