Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva betyr DSL, T1 og T3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik jeg har forstått det så er:

DSL = ADSL eller SDSL, altså via telefonlinje, alt fra 256/256 til 25.000/8.000

T1 = 10Mbit/10Mbit (vanlig 10Mbit nettverk)

T3 = 100Mbit/100Mbit (vanlig 100Mbit nettverk)

Hei,

 

Hvor har du det fra? :-)

 

T1:

Network transmissions of a DS1 formatted digital signal at a rate of 1.5 Mb/s

T3:

Network transmissions of a DS3 formatted digital signal at a rate of 45 Mb/s

 

Tatt fra google linken lengere oppe i tråden :thumbup:

Joda, men når man sitter med mer "normale" hastigheter (dvs 10 eller 100) så passer jo ingen, defor har jeg også brukt tolkningen t1= 10 mbit, og t3= 100 mbit (selv om t3 er nærmere 10 mbit enn t1 er)

 

AtW

Kan vel ikke være så vanskelig å tolke dette uansett hvilken hastighet man har.

T1 går fra ~1.5Mbit til 44.7Mbit, og T3 videre oppover.

Lenke til kommentar

Joda, men når man sitter med mer "normale" hastigheter (dvs 10 eller 100) så passer jo ingen, defor har jeg også brukt tolkningen t1= 10 mbit, og t3= 100 mbit (selv om t3 er nærmere 10 mbit enn t1 er)

 

AtW

Det er strengt tatt veldig uvanlege hastigheitar(10Mbit og 100Mbit) å ha i eit kjernenett. På aksessnettet er 10Mbit på veg inn, men eg trur nok fleirtalet i dag har E1 og ein del bedrifter har E3. Dette er gamle telestandarar frå den tida då det digitale kjernenettetet kom og eg trur ikkje ein bør oversjå desse om ein vil bli tatt seriøst.

Lenke til kommentar

Joda, men når man sitter med mer "normale" hastigheter (dvs 10 eller 100) så passer jo ingen, defor har jeg også brukt tolkningen t1= 10 mbit, og t3= 100 mbit (selv om t3 er nærmere 10 mbit enn t1 er)

 

AtW

Det er strengt tatt veldig uvanlege hastigheitar(10Mbit og 100Mbit) å ha i eit kjernenett. På aksessnettet er 10Mbit på veg inn, men eg trur nok fleirtalet i dag har E1 og ein del bedrifter har E3. Dette er gamle telestandarar frå den tida då det digitale kjernenettetet kom og eg trur ikkje ein bør oversjå desse om ein vil bli tatt seriøst.

Javel? Har ikke de fleste kjernenett 10, 100, 1000 eller 2500 mbit? Uansett så har man ofte bare valget mellom t1 og t3, og da må du jo velge noe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Joda, men når man sitter med mer "normale" hastigheter (dvs 10 eller 100) så passer jo ingen, defor har jeg også brukt tolkningen t1= 10 mbit, og t3= 100 mbit (selv om t3 er nærmere 10 mbit enn t1 er)

Det er jo egentligt opp til folk selv, hvordan man vil tolke den info, der er til rådighet.

 

Men å fremlegge sine egne (feil)tolkninger som 'fakta' på et offentligt forum - vil jeg nu kalde 'å feil-informere folk'.

 

I dette tilfelde er 'feilinformationen' ikke noget videre skadelig :thumbup: - men kunne jo lett ha dukket opp igen, hvis ikke nogen hadde gjort opppmerksom på dette.

 

Lidt info:

I 1997 kostet en E1-linje i Danmark 70.000 kroner i måneden ( i år 2000 kostet den bare 9.000)

(Har en kompis i Odense.dk, der drev et lite Softwarehus fra en 3. etasjes leilighet med en E1-linje. Han utviklet bl.a den spillmotor, der fremdeles legger til grunn for online-spillene på tv2.dk).

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Joda, men når man sitter med mer "normale" hastigheter (dvs 10 eller 100) så passer jo ingen, defor har jeg også brukt tolkningen t1= 10 mbit, og t3= 100 mbit (selv om t3 er nærmere 10 mbit enn t1 er)
Men å fremlegge sine egne (feil)tolkninger som 'fakta' på et offentligt forum - vil jeg nu kalde 'å feil-informere folk'.

Jeg beklager om du mener jeg eller AtW feilinformerer. Jeg og AtW sier tydelig at dette er vår bruk av terminologien og ikke nødvendigvis det teknisk korrekte. En tolkning jeg er enig i er bra nok til å konfigurere programmer ut fra selv om det er teknisk ukorrekt. Hva som er det teknisk korrekte har jo kommet frem tidligere i tråden så akkurat den diskusjonen er vi vel ferdig med.

 

Det er en ulempe at mange programmer ikke gir oss valgene 10 og 100Mbit/s så man får gjøre det beste ut av det og velge det som er nærmest. Mange studentbyer, bedrifter og borettslag har en mye bredere linje som går inn til bedriften og som fordeles ut i et tregere og langt billigere 10 eller 100 Mbit/s nettverk helt ut til hver enkelt bruker. Når man bare kan velge mellom T1 og T3 i programmene på nogenlunde høye hastigheter så synes jeg det er en helt grei daglig praksis å krysse av for T3 dersom man har 100MBit og T1 dersom man har 10Mbit. Jepp, selv om det er langt i fra teknisk korrekt. Man har dessverre ikke noen bedre valg.

 

Edit: Ordla meg annerledes

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
En tolkning jeg er enig i er god daglig bruk selv om det er teknisk ukorrekt.

Hei,

 

Innrømmer at jeg sku ha qoutet ditt første innlegg - sorry! Det var jo dig der feilinformerte!

 

Forstår ikke helt, hva du mener med dagligt bruk og hvor dette sku forekomme?

Jeg har aldrig hørt eller lest (før nu), at en T1-linje sku være synonym med en 10Mbit linje.

Snakker trods alt med en del IT-folk til dagligt.

 

Eidt: Amerikanske standarder i programmer, er noget vi har slit med alle dager.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Hva kan man da kalle bredbånd via kabel-tv, som Chello?

Bare bredbånd?

det kaller man for cable!

 

Kan vel ikke være så vanskelig å tolke dette uansett hvilken hastighet man har.

T1 går fra ~1.5Mbit til 44.7Mbit, og T3 videre oppover.

 

dette stemmer vel ikke helt i og med at T1 er 1,5mbit og T3 er 45mbit. Og da er det bare den hastigheten som betegnes som det. Dette har med det amerikanske systemet og hvordan de bundler linjene, hvis jeg ikke tar helt feil.

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar
Det er litt synd at produsentene av programmer benytter sånne betegnelser i stedet for opp og nedlastingshastigheter direkte. Det er nok mange flere som vet hva hvor rask linje de har opp og ned enn de som vet hva disse betegnelsene egentlig betyr.

 

Edit: Ordla meg annerledes

Ja det er litt tragisk, men uansett hvordan du gjør det i en god del applikasjoner så fungerer det tilfredstillende. I div p2p så har det lite å si så lenge du kan stille opp og ned hastighet, evt antall åpne conncetions.

 

De som spiller hardcore i fps spill legger alltids inn en rate verdi som passer bedre for deres linje enn ferdigdefinert setting..

 

2mmy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...