Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1000 mbit LAN - Nødvendig?


Anbefalte innlegg

Er egentlig 1000 Mbit LAN nødvendig nå til dags ? Normale harddisker IDE klarer å kopiere filer med en reell hastighet på ca 8 MB sekundet. Og mine S-ATA disker kopierer ca 4 ganger så raskt.. (30 MB/Sek) Med andre ord, må man ha noen skikkelig jævel harddisker hvis en skal kunne klarer å utnytte overføringshastigheten i en 1000 mbit (Som er noe nærmere 100 MB/sek)

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg får 25mb/s med helt vanlige ATA 133 IDE disker og et eldre hovedkort på filserveren min, om det er nødvendig blir noe helt annet, og er individuelt fra hvordan du bruker nettverket ditt. IDE disker kopierer mye mer en 8mb/s, det er ihvertfall sikkert :D

 

 

Edit: leif

Endret av tozer
Lenke til kommentar

Jeg kjører Gbps nettverk hjemme mellom laptop og stormaskin (se spec's). Bruker en 3Com OfficeConnect 8-port Gbps switch. Synes i hvert fall det er ganske hendig. Kjører DC++ fra laptop, med share på stormaskinen. Det går sinnsykt mye raskere å hashe opp filene mine nå enn det gjorde før, da jeg bare hadde 100 Mbps nettverk.

Lenke til kommentar

1000 Mbit / 1 Gbit nettverk er noe for deg hvis du ofte er tilknyttet et LAN med flere andre PC'er som har 1 Gbit NIC, og alle PC'ene er tilknyttet switcher med 1 Gbit.

 

Behovet ditt bør være at du med jevne mellomrom skal overføre store mengder data over nettverket (mange GB).

 

HardDisker henger ikke med på hastighetene til 1 Gbit nettverk pr i dag. Hvis ikke du begynner å leke deg med RAID 0, 5, 6, eller 10...

 

Jeg syntes ihvertfall 1Gbit nettverk er verdt det når jeg skal overføre store mengder med data (Gjerne 200 GB+). Da vil du selv med småtrege HardDisker MINST halvere tidsforbruket på overføringene.

=> 100 Mbit klarer omtrent 12 MB/sek

=> 1 Gbit klarer omtrent 120 MB/sek

Lenke til kommentar

Operativsystemet spiller også en rolle her. Det er bevist at GNU/Linux, BSD og System V UNIX systemer er mer effektive på nettverk enn det windows er. Klarer å dra maks 80-85 Mbps på et 100 Mbps-nettverk på windows-maskiner, men er det snakk om GNU/Linux-maskiner, drar jeg over 90 Mbps effektivt. På Gbps-nettverk blir forskjellene enda større.

Lenke til kommentar
Operativsystemet spiller også en rolle her. Det er bevist at GNU/Linux, BSD og System V UNIX systemer er mer effektive på nettverk enn det windows er. Klarer å dra maks 80-85 Mbps på et 100 Mbps-nettverk på windows-maskiner, men er det snakk om GNU/Linux-maskiner, drar jeg over 90 Mbps effektivt. På Gbps-nettverk blir forskjellene enda større.

Det der er vel noe av det største tullet jeg har hørt. Maks 85 Mbps på Windows? Det er jo ikke mer enn 10,6 MB/s. Filoverføringer på 12-12,5 MB/s er ikke uvanlig i det hele tatt, det har jeg selv ganske god erfaring på, selv om det er en stund siden jeg brukte 100 Mbps. Hvis du ikke klarer mer enn 85 Mbps så har du et usedvanlig dårlig nettverkskort.

Lenke til kommentar
Operativsystemet spiller også en rolle her. Det er bevist at GNU/Linux, BSD og System V UNIX systemer er mer effektive på nettverk enn det windows er. Klarer å dra maks 80-85 Mbps på et 100 Mbps-nettverk på windows-maskiner, men er det snakk om GNU/Linux-maskiner, drar jeg over 90 Mbps effektivt. På Gbps-nettverk blir forskjellene enda større.

Det der er vel noe av det største tullet jeg har hørt. Maks 85 Mbps på Windows? Det er jo ikke mer enn 10,6 MB/s. Filoverføringer på 12-12,5 MB/s er ikke uvanlig i det hele tatt, det har jeg selv ganske god erfaring på, selv om det er en stund siden jeg brukte 100 Mbps. Hvis du ikke klarer mer enn 85 Mbps så har du et usedvanlig dårlig nettverkskort.

Jeg må legge til at det er en Gbps-kontroller, og nå som jeg kjører på Gbps ethernet, klarer kontrolleren 200 Mbps. Så kontrolleren begrenser seg ikke bare til 85 Mbps.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Det er snart ikke snakk om det er nødvendig eller ikke. Om 2-3år produseres det nesten ikke 100mbit switcher. Alt blir lagt over til 1gbit fordi det ikke koster noe ekstra.

Og selv om det kan virke som litt overkill på et enkelt hjemmenettverk med 1Gbit i dag så vil jeg tro at om noen år så har vi funnet noe som gjør at det blir nesten et krav å ha 1gbit nett hjemme :p

Lenke til kommentar

Når jeg kopierer en fil (700 mb film f.eks) fra partisjon til partisjon, så tar dette ca 1,5 min på min IDE harddisk og 20-30 sekunder på S-ATA..

 

Hvilke andre ting enn harddisk type er det som spiller inn på kopieringshastigheten( overføringshastighet over LAN)

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...