Gå til innhold

Hva gir man i dåpspresang?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det samme for tre år siden.

 

I gammel engelsk tradisjon ble det gitt en kasse portvin til barndåpen. Denne skulle lagres og åpnes ved vedkommenes 18 års dag.

(goggle litt her, for jeg er ikke 110% sikker, men mener det er slik tradisjonen er)

 

Jeg hadde ikke råd til en kasse, så jeg kjøpte en litt bedre portvin som kunne lagres så lenge (glem rød og hvitvin, de dauer av så lang lagring)

Denne portvinen la jeg i en kasse, med dagens aviser + et par populære ukeblad. Meningen er at den skal åpnes på 18 års dagen hennes, slik at hun får seg en god latter.

 

Husk å la kassen stå tørt og mørk + at den snus hvert 1/2 år. Kasse fikk jeg med på polet når jeg kjøpte flaska der (spør gjerne betjening om hjelp, de er ofte gode).

 

 

 

Deretter ga jeg litt penger til barnet, slik at foreldrene kunne bruke det til å kjøpe ting de virkelig trengte.

 

Min mening er at søltøy + all annet rææl, kan gamle tanter og bestemødre stå for :)

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Til min dåp fikk jeg noen sølvskjeer, et SØLVEGGEGLASS(!!), og en konto fra farmor og farfar med tyve tusen innestående. Inflasjonen tok dem :p . Neida. Jeg tok ut litt en gang, men det står nærmere 18 000 på dåpskontoen fra farmor og farfar den dag i dag. Portvin fikk jeg ikke..

 

Nå fikk jeg sikkert en hel haug med dritt til, men det husker ikke jeg..

Lenke til kommentar

En annen fin gave er å sette et beløp inn i livsfond eller aksjer.

Jeg fikk 5000 i dåpsgave av min farmor og farfar, de var satt i livsfond og ble utbetalt da jeg fylte 15. Da var de vokst til 15000. Evt. kan mange gå sammen å gi penger i aksjer eller livsfond. Det var i hvert fall utrolig gøy å få 15000 da jeg fylte 15 :p

Lenke til kommentar
Bibel er ingen dåpspresang. Konf. ja.

Jeg har faktisk sett det i dåp også. Riktignok i meget kristne familier, noe som jeg også påpekte fra starten av. ;)

Jeg har en fot innefor i noe av det mest kristne som finnes i Oslo... Men det har jeg aldri hørt om.. Barnebibel i såfall vil jeg tro..

 

Legg merke til at en fot, ikke er det samme som hverken å støtte dem eller noenting. Norsk kristendom er lett så sosialistisk..

Lenke til kommentar
Bibel er ingen dåpspresang. Konf. ja.

Jeg har faktisk sett det i dåp også. Riktignok i meget kristne familier, noe som jeg også påpekte fra starten av. ;)

Jeg har en fot innefor i noe av det mest kristne som finnes i Oslo... Men det har jeg aldri hørt om.. Barnebibel i såfall vil jeg tro..

Selvsagt en barnebibel. En slik med illustrasjoner og lignende.

Lenke til kommentar
Bibel er ingen dåpspresang. Konf. ja.

Jeg har faktisk sett det i dåp også. Riktignok i meget kristne familier, noe som jeg også påpekte fra starten av. ;)

Jeg har en fot innefor i noe av det mest kristne som finnes i Oslo... Men det har jeg aldri hørt om.. Barnebibel i såfall vil jeg tro..

Selvsagt en barnebibel. En slik med illustrasjoner og lignende.

Ja, da er jeg litt mer med. Men tror ikke det er særlig vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...