Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
chrishan: Er vel en uavhengig phising-side, litt som websiden http://fuckvg.no -- ikke så mye "wtf" egentlig, bare litt morsomt :-)

8471420[/snapback]

 

det var litt pussig da... satt hjemme hos mor og far og gjorde et forsøk på å rette div småfeil på "værmeldinga" (som maskinen kalles, da det er mye det den brukes til:) ). søkte etter info om en windows-feil via google og skulle akkurat til å klikke download på en fix da jeg ser adressen.... siden virket urovekkende ekte, lurer på om det er bøff, svindel og bedrageri eller om det bare er et "mobbedomene" som microsoft har kjøpt?

Lenke til kommentar

Har to små spørsmål(siden jeg er lat og ikke fant ut noe særlig selv).

 

(Har Ubuntu 7.04)

 

Har installert nyeste nVidia driverne, men får ikke noe høyere oppløsning enn 1024x768, noen forslag?

 

+

 

Noen som har aning på et sted med lyddrivere? Har et X-Fi XtremeGamer, drivere til det eller bare drivere som gjør det mulig å få poppet litt lyd ut av høyttalerene min?

 

Takker :innocent:

Lenke til kommentar
Noen som har aning på et sted med lyddrivere? Har et X-Fi XtremeGamer, drivere til det eller bare drivere som gjør det mulig å få poppet litt lyd ut av høyttalerene min?

 

Takker :innocent:

8477648[/snapback]

Som jeg har sagt mange ganger før, det finnes ikke X-Fi drivere til noe annet operativsystem enn Windows. Creative nekter konsekvent å frigi noe specs på kortene sine, og de lukkede driverne som Creative skulle utgi er forsinket. Nå er de ikke ventet før 3. kvartal i år.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å tagge noen mp3 filer, som tilhører brukeren min; men det får jeg ikke lov til. For å kunne tagge dem må jeg åpen programmene som root som for meg virker helt ulogisk(som eier kan jeg jo slette dem!). Så hvorfor kan ikke brukeren min tagge dem?

 

Dette gjør seg gjeldende for hhv.; MusicBrainz, kid3, Audio Tag Tool and Mp3tag...

8476353[/snapback]

 

Hva er rettighetene på filene? Selv om du eier filene betyr ikke det at alle rettigheter er på.

Lenke til kommentar
Har to små spørsmål(siden jeg er lat og ikke fant ut noe særlig selv).

 

(Har Ubuntu 7.04)

 

Har installert nyeste nVidia driverne, men får ikke noe høyere oppløsning enn 1024x768, noen forslag?

 

+

 

Noen som har aning på et sted med lyddrivere? Har et X-Fi XtremeGamer, drivere til det eller bare drivere som gjør det mulig å få poppet litt lyd ut av høyttalerene min?

 

Takker :innocent:

8477648[/snapback]

 

Så jeg har da ingen mulighet for å få noe lyd? Eneste jeg har liggende er det lydkortet + et eksternt et(Creative det også :thumbdown: )

Lenke til kommentar
Du kan jo sjekke denne listen om det eksterne lydkortet ditt vil fungere. Jeg fikk et X-Fi  kort i gave men måtte gi det fra meg igjen når jeg fant ut at idiotene bak ikke leverte drivere til Linux(du finner det merket som rødt på den listen jeg nevner).

8477787[/snapback]

Det er for jævlig at Creative ikke vil gjøre kortene sine tilgjengelige for en drøss av kunder.

Lenke til kommentar

> Det er for jævlig at Creative ikke vil gjøre kortene sine tilgjengelige for en drøss av kunder.

 

Spør du meg høres det ut som de ikke har lyst på kunder, så da er det kanskje best å la dem få viljen sin og boikotte dem imens. :evil:

 

> Og kanskje det ikke er så lett å levere drivere til alle distroene.

 

Det er vel ikke navnet på distroen de må forholde seg til, men snarere versjonsnummeret på Linux-kjernen. Det _kan_ riktignok være litt pain at Linux ikke har stabilt API/ABI (edit: Application Programming/Binary Interface: grensesnittet mellom kjernemoduler, programmer, drivere og kjernen), slik at proprietære drivere som ikke vedlikeholdes av produsenten kan brekkes ved oppgradering av kjernen (det er bl.a. derfor proprietære kjernemoduler er noe ekstra drit), men man burde da forventet litt mer av Creative (1,12 MRD USD i omsetning, 118 MILL USD nettoresultat, 2006 [1], ) -- vi får håpe at når driverne først dukker opp at de i hvert fall er flinke til å vedlikeholde dem siden de neppe vil frigi kildekode etc.

 

Edit: Ja, nVIDIA er relativt flinke på dette (selv om jeg "heier" på folka bak Noveau).

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Det _kan_ være litt pain at Linux ikke har stabilt API/ABI, slik at proprietære drivere som ikke vedlikeholdes av produsenten kan brekkes ved oppgradering av kjernen

 

Hvis vi tenker oss at 90% bruker Linux i morgen - hvordan vil de ulike selskaper kunne klare å lage drivere da?

8478527[/snapback]

For å ta det først om noen lurte, det jeg sa med "ikke stabilt API/ABI" handler ikke om ustabilitet à la typen kræsj og dårlig kode, men heller det at API/ABI ikke er fastlåst og kan endre seg litt fra versjon til versjon, alt ettersom Linus Torvalds & co synes best.

 

Hvis det finnes frie drivere (dvs skrevet som fri programvare) for en komponent så kan selskapet spare mye på å la FOSS-utviklere vedlikeholde driverne selv, siden de da kan tilpasse den gamle frie driveren man har fra før. En fri driver kan i prinsippet vedlikeholdes til evig tid, og det kan utføres av hvem som helst.

 

For proprietære drivere med hemmelig kode, så hviler alt ansvar på produsenten på at de oppdaterer driverne i takt med når endringer i Linux-API/ABI forekommer. Ofte er det ikke store endringene som skal til, men problemet er bare at det må gjøres av noen bestemte og det er ikke alltid at dette blir prioritert like høyt hos dem.

 

Hvis et selskap ikke vil lage frie drivere er de nødt til å enten påta seg all vedlikeholdsjobb selv, eller regne med svært dårlig salg. For eksempel har jo kjerneutvikleren Greg Kroah-Hartman tilbudt seg flere ganger å utvikle frie Linux-drivere helt gratis for selskaper som ønsker det, hvilket samtidig betyr at selskapet kan slippe alt vedlikeholdsansvar for driveren (og siden driveren inkluderes i kjernen vil komponenten alltid fungere rett ut av boksen!). Han tilbyr seg til å med å gjøre dette under såkalt NDA (non-disclosure agreement) så selv om han får lese spesifikasjoner på hvordan komponenten fungerer kan han ikke fortelle dette videre til andre (men koden blir jo tilgjengelig). Et bra tilbud spør du meg! Men dessverre er enkelte selskaper er så livredde for at driverne vil avsløre teknologitricks i hardware.

Lenke til kommentar

I så fall burde det ikke være noe problem. Jeg skrev mail til en utvikler på opensource.creative.com og fikk dette svaret (jeg har sitert det før, og gjør det igjen):

When it comes to proprietary drivers, we do have a plan to release a full-featured X-Fi driver for Linux only. On the open source front, we have helped (mainly through specification distribution, but also through GPL code disclosure of EMU10K1 driver code) in the development of many drivers -- essentially for all our audio products _except_ the X-Fi series.

 

I can release specifications for many of our chips to individual developers who are willing to sign an NDA that is applicable for open source development. Driver code which is to be released under any OSI-approved license (FreeBSD and Open Solaris should qualify) would be relevant. The NDA boils down to an agreement to not further distribute the documentation itself, even though development being done using the documentation is open source code. Interested developers can contact me directly.

Dermed burde det ikke være noe problem for Creative å frigi spesifikasjoner til de som frivillige vil skrive en driver for X-Fi. Slik velger jeg å tolke dette svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...