Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jorgis: Hvis du har et program som du tror slår an (som et forum), så vil det ikke slå gjennom med mindre det er det beste programmet i hele verden, eller det er lisensiert under GPL.

 

Se bare på tidligere nevnte CMS.

5115225[/snapback]

 

Joda, du har vel rett. Veien å gå er vel å heller selge support eller lage en sånn "powered by blabla-greie" eller noe annet plagsomt på. :/

Lenke til kommentar

Dersom *du* har copyrigth, kan du gi ut eller relisensiere som du vil. Men du kan ikke bytte lisens på allerede eksisterende kode., dvs. ta bort GPL.

 

F.eks. kan jeg godt lage "kyrreapp", og slippe v1.0 som GPL, og så ta *de delene jeg har copyrigth på* (enten ved å ha skrevet dem selv eller ved å kreve å få rettighetene for å inkorporere det i distribusjonen(har ikke sun sin sak dette?)/ha en lisens som forbyr vidredistribusjon av patcher (MS shared source så vidt jeg vet), kode versjon 2.0 tuftet på dette og slippe det under en 50 sider lang advokatmat überevil lisens komplett med bonzibuddy.

 

Ellers så søker jeg oppmerksomhet i denne tråden!:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=492805

Lenke til kommentar
jorgis: Hvis du har et program som du tror slår an (som et forum), så vil det ikke slå gjennom med mindre det er det beste programmet i hele verden, eller det er lisensiert under GPL.

 

Se bare på tidligere nevnte CMS.

5115225[/snapback]

 

Hvorfor det være GPL? LGPL er jo et alternativ som kan være verdt å undersøke, eller evt BSD lisensen eller Mozilla lisensen 1.1...

 

Du kan også finne en hel liste over forskjellige Open Source lisenser her.

 

Hilsen en som synes GPL er alt for ekstrem....

Lenke til kommentar

Jeg ser at fler og fler snakker om og få "alle" serverene sine over på linux/unix alternativer. Jeg har sett meget bra alternativer til det meste av M$ sine produkter.

Men hvordan gjør man det med bruker-administrasjon.

Finnes det noe som ligner på AD som er gratis og bra? Eller er det noen andre gode program som de bruker?

Lenke til kommentar

Ah, de to store FLOSS lisensene, BSD og GPL.

 

Når jeg leser om lisens diskusjoner, ranting og flamewares på nettet står det oftest mellom GLP og BSD. Det er klart at begge disse har sine fordeler og bakdeler.

Fordelen med de begge er at de er lisenser for alle, i motsetning til de ca. 80 andre "opensource-lisensene" godkjent av OSI. Jeg har lite til overs for en god del av disse, jeg mener de alle fleste skulle aldri blitt godkjent fordi de skaper inkompabilitet mellom seg og BSD/GLP, og kun er konstruert av firma som ikke helt vet hva de gjør og dermed ønsker å dytte fingern (eller annet ^^ ) sin så langt ned i paien som de kan uten å bli uglesett av verdens geeker.

 

Hvis en putter GLP og BSD i en gryte og koker det inn over en god flamefest over natta, ender en ofte opp med følgende store forskjell:

BSD lisensiert kode kan brukes i både åpne og lukkede løsninger (like brukbart for OpenBSD som for MS ), mens GLP ikke tillater dette.

 

Mange som koder "i" BSD-lisensen er ikke interessert i å legge restriksjoner på andre rundt bruk av deres kode. De ønsker å utvikle så god kode som de kan, men bryr som ikke stort om noen andre velger å ta koden deres og videreutvikle den i et lukket kode miljø. Hvis ingen vil bidra tilbake til samfunnet med koden er det greit for BSD-lisensen.

For mange, eller kanskje de fleste, som koder "i" GLP-lisensen syns dette er galt. De ønsker at alle kan dra nytte av den koden som de, og andre, utvikler. Hvis f.eks. Apple vil bruke no super GLP-programvare (se gcc ) er dette helt greit, men Apple kan ikke ta koden, videreutvikle den og sende den ut igjen uten å tilby kildekoden. Apple kan ta gcc og gi den ut som AppleC-kompiler, OG tjene penger på det, men da må de også tilby kildekoden.

 

Så det det koker ned til er rett og slett om du ønsker at andre skal kunne ta koden din og bruke den som de vil, uten å gi koden tilbake eller ikke. Altså vil du at MS skal kunne bruke koden din binært i Windows uten å tilby kildekoden? BSD. Ikke? GLP.

 

JA, det er mer enn det, men vi er ikke advokater her er vi vel? Jeg er det ikke ihvertfall :)

Les litt mer om dette her: DING

 

BTW.

Hovedforskjellen mellom GLP og LGPL er at LGPL kan linkes mot ikke-(L)GPL lisensierte programmer, mens GPL ikke kan linkes mot ikke-(L)GPL lisensierte programmer

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Jeg ser at fler og fler snakker om og få "alle" serverene sine over på linux/unix alternativer. Jeg har sett meget bra alternativer til det meste av M$ sine produkter.

Men hvordan gjør man det med bruker-administrasjon.

Finnes det noe som ligner på AD som er gratis og bra? Eller er det noen andre gode program som de bruker?

5121424[/snapback]

Det finnes flere katalogtjenester for Linux/UNIX. OpenLDAP er en standard som blir brukt på både GNU/Linux, BSD og UNIX. Novell har portet sin katalogtjeneste til å fungere på GNU/Linux. Og NIS er en kraftig katalogtjeneste brukt på UNIX System V-baserte OS. Solaris UNIX har brukt NIS-protokollen i mange år, og går mye lengre tilbake enn Active Directory. Husk at det er bare i de senere årene at M$ har kommet inn på banen på servere. Før M$ kom med NT, var det Novell NetWare og UNIX som var tingen.

 

Edit: noe av grunnen til at folk prøver å migrere fra M$ til Linux/UNIX er at M$ er svært dårlige til å følge åpne standarder. Eller for å si det på en annen måte: M$ er ikke interessert i åpne standarder, fordi da får de mindre makt. Det er et gjennomgående trekk i så å si alt M$ foretar seg.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hvorfor det være GPL?

 

Fordi den opprinnelige diskusjonen omhandlet hvordan GPL virker, så husj, gå vekk, troll.

Jeg har ingenting imot BSD-lisensen(Skriver dette fra en FreeBSD 6.0 maskin), men temaet var ikke hvordan BSD, MIT eller Mozilla-lisensen fungerte, men hvordan GPL fungerte, svaret ditt er off-topic, svært lite relevant, og vil nesten helt sikkert forårsake en hel haug med poster rundt hvilken lisens som er "best", men det er hvert til sitt bruk.

BSD-lisensen hadde vært helt overlegen til drivere, for å gjøre det enklere å porte drivere til *BSD, Solaris og GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Syns det nå er å skjære alle med en kam å si at alle drivere burde vært BSD.

Missforstå meg rett: har ingenting imot BSD-lisensen, og syns BSD-lisensierte drivere, og biblioteker mind you, er en meget god idé, men jeg er rimelig sikker på at i noen (mange?) situasjoner ville LGPL være likså bra, om ikke bedre...

Lenke til kommentar

Hvorfor bedre? BSD-lisensen gjør det jo mye enklere, så slipper man å tenke på all politikken bak GPL/LGPL.

Hva gjør LGPL 'bedre' enn BSD i denne sammenhengen?

 

EDIT: Siterte feil innlegg, blir en smule forvirret av det nye forumet her, men dette var da altså til olefiver, om hvorfor LGPL er bedre enn BSD til drivere i noen instanser.

Endret av JonJ
Lenke til kommentar
Hvorfor bedre? BSD-lisensen gjør det jo mye enklere, så slipper man å tenke på all politikken bak GPL/LGPL.

Hva gjør LGPL 'bedre'  enn BSD i denne sammenhengen?

5122743[/snapback]

Er det så mye politikk bak GPL/LGPL a?

GPL er byggd etter RMS' og FSFs fire programvare friheter.

Friheten til å:

- bruke programmet til ditt bruk

- studere hvordan programmet fungerer og modifisere det

- redistribuere kopier

- forbedre programmet og offentliggjore dette

Er dette politikk liker jeg det :)

 

Siden GPL ikke kan linkes til ikke-GPL har FSF også lagd LGPL, som kan dette.

 

Her er et ( litt søkt ? ) eksempel på hvordan en LGPL driver kan være bedre enn en BSD:

Marwel slipper en ny serie nettverksbrikker på markedet. Et av brikkene blir basis i mange nye nettverkskort, men alle *NIX-drivere suger kanalvann. Du fikser en ny og bedre driver, så bra faktisk at Marwel tar din driver til seg og videreutvikler den; enda bedre driver.

Nå vil du at Marwel bare skal kunne komme å "stjele" din kode for så å ikke gi noe tilbake av sine klare forbedringer som kunne kommet alle til gode? Hva om du, igjen, kunne gjort driver'n enda bedre?

Hvis du syns det er greit -> BSD

Hvis ikke -> LGPL

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Har sett i flere programmer lisensiert under GPL at de er © Ola Normann 2003-2005.

Er dette virelig i henhold til GPL lisesieringen?

 

Kan noe som er tilgjengelig, åpent for alle og redistruerbart være copyright?

 

Kan ikke huske det stod noe om dette i de GPL lisensene jeg har lest igjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...