Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, det har det vært. Stalin var kommunist, Pol Pot var kommunist, Lenin var kommunist, Arbeiderpartiet var lenge et kommunistparti, Arbeiderpartiet samarbeidet lenge med NKP da de ikke hadde flertall.

Stalin skulle bygge opp Sovjet som kommunismens utstillingsvindu. Mange millioner måtte bøte med livet. Pol Pot skulle bygge opp et kommunistisk samfunn fra grunn av ved å stille tiden tilbake til år 0. Alle som hadde et snev av utdannelse ble drept. Kommunismen har tatt livet av mange titalls millioner, kanskje helt oppi 100-millionersklassen. Alle kommuniststatene var preget av korrupsjon og terror mot de som ikke delte statens grunnsyn, den kommunistiske lære. Kommunisme er nesten like ille som fascister/nazister. Eneste som skiller kommunisme fra fascisme/nazisme er raseideologi. Hvorfor samarbeidet Hitler og Stalin så bra i begynnelsen av 2. verdenskrig?

Lenke til kommentar
SV er ikke akkurat kommunister... De er sosialister!

"Sosialister er kommunister med nytt navn"

Sitat frigjøringskampen i Bulgaria under kommunisttidens siste dager.

Sosialisme er da et mye eldre begrep enn kommunisme, er det ikke?

 

Og det er vel ingen her inne som kan være imot at alle statlige organer skal bruke åpne standarer og fri kildekode. Jeg synes det er skikkelig surt at mine skattepenger går til å betale lisenser for proprietær programvare, og jeg vil helst at alle offentlige dokumenter skal skrives i åpne standarer slik man ikke er låst til å benytte ett sett med prgrammer for å lese dem.

 

Ingen som tror SV vil inn og detaljstyre hva du skal bruke hjemme hos deg vel?

 

Og hadde Microsoft vært eid av den norske stat ville vel SV gitt Windows ut under GPL eller liknende og det ville ikke vært noe problem at de var enerådende.

Lenke til kommentar
Jo, det har det vært. Stalin var kommunist, Pol Pot var kommunist, Lenin var kommunist, Arbeiderpartiet var lenge et kommunistparti, Arbeiderpartiet samarbeidet lenge med NKP da de ikke hadde flertall.

Stalin skulle bygge opp Sovjet som kommunismens utstillingsvindu. Mange millioner måtte bøte med livet. Pol Pot skulle bygge opp et kommunistisk samfunn fra grunn av ved å stille tiden tilbake til år 0. Alle som hadde et snev av utdannelse ble drept. Kommunismen har tatt livet av mange titalls millioner, kanskje helt oppi 100-millionersklassen. Alle kommuniststatene var preget av korrupsjon og terror mot de som ikke delte statens grunnsyn, den kommunistiske lære. Kommunisme er nesten like ille som fascister/nazister. Eneste som skiller kommunisme fra fascisme/nazisme er raseideologi. Hvorfor samarbeidet Hitler og Stalin så bra i begynnelsen av 2. verdenskrig?

Det du sier her viser jo bare at du har null peiling på hva kommunisme er. Ingen av disse landene var kommunistiske. Derimot proklamerte lederene selv landet som det. Et land med kommunisme kan vel egentlig ikke ha noen stat i det hele tatt.

 

Jeg kan være fullt enig at det ikke var store forskjeller mellom Stalins Sovjet og Hitlers Tyskland, men som sagt ovenfor, Stalins Sovjet hadde ikke mye til felles med noe som kan kalles kommunisme.

Lenke til kommentar
Jo, det har det vært. Stalin var kommunist, Pol Pot var kommunist, Lenin var kommunist, Arbeiderpartiet var lenge et kommunistparti, Arbeiderpartiet samarbeidet lenge med NKP da de ikke hadde flertall.

Stalin skulle bygge opp Sovjet som kommunismens utstillingsvindu. Mange millioner måtte bøte med livet. Pol Pot skulle bygge opp et kommunistisk samfunn fra grunn av ved å stille tiden tilbake til år 0. Alle som hadde et snev av utdannelse ble drept. Kommunismen har tatt livet av mange titalls millioner, kanskje helt oppi 100-millionersklassen. Alle kommuniststatene var preget av korrupsjon og terror mot de som ikke delte statens grunnsyn, den kommunistiske lære. Kommunisme er nesten like ille som fascister/nazister. Eneste som skiller kommunisme fra fascisme/nazisme er raseideologi. Hvorfor samarbeidet Hitler og Stalin så bra i begynnelsen av 2. verdenskrig?

Nå må du da ikke tro på all idioti amerikanerene sier :p

 

Ta og les Animal Farm, av George Orwell. Anbefaler.

 

EDIT: http://www.online-literature.com/orwell/animalfarm/

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Sosialistisk programvarepolitikk:

 

digi.no

 

Ahh... Jeg blir i humør!  :cool:

Det er jo teh lol at SV er et av de partiene som kjører web-siden sin på en MS IIS 5.0-server. :p

Jeg vet. Sendte webmaster der en mail hvor jeg påpekte det... Fikk aldri noe svar :p

 

Forøvrig: Stå på! Heia! (dere har allerede min stemme til høsten, nå er den garantert. Eneste som fikk noen hjerneceller til å skrike RV var at jeg har alvorlig sansen for programmvare- og informasjonspolitikken deres, men nå er jeg ikke i tvil :D )

 

Forøvrig - monopoler og sosialisme:

Hva er negativt med monopoler:

- Lite/ingen nyskapning av produkt (skill produkt og produksjonsmetode her!)

- Mulighet for for høye priser

 

Men enkelte ting er rett og slett umulig å få til skikkelig konkuranse på - konkuranse om hvem som skal levere kloakk-rør? Vann? Veier? Sykehus? (hei, jeg er stort sett bevistløs, men jeg skal på DET sykehuset, assa... Ellers så har jeg ikke råd/NEKTER å ligge på samme rom som en slik fattiglus!) Skoler? (Beklager sønnen min, men pappa gikk på en dårlig skole, så han tjener nesten ikke noe i dag, så du må nok gå på den halvveis-nedfalne skolen hvor 50% av gutta går med kniv.)

 

Slik som jeg ser det, egner noen ting seg for offentlig kontroll - da tenker jeg på INFRASTRUKTUR. De over havner alle på en eller annen måte i den haugen. Det er offentlige tjenester, som skal være likt tilgjengelig for alle, for å gi alle en best mulig bakrunn å konkurere ut i fra. Det er uansett ikke som om det er lett å innovere på måter strøm kan leveres - det er stort sett 50 Hz / 230 V som gjelder. Det er en STANDARD. Hvordan man kommer fram til det, er opp til hver enkelt implementasjon - men jeg vil gjerne vite at det ikke sier POFF når jeg plugger inn noe hos naboen - som har en annen type, inkompatible strømkontakter...

 

Det ble faktisk gjort et forsøk på å innovere på strømleveringsmetode. I New York, i det gullglinsende landet (not) USA. Man byttet frekvensen på strømmen - med det resultat at en hel haug med motorer til brått falske hammond-orgler måtte byttes ut. De var ikke-kompatible...

 

Det var mye rart i en post, det.

Lenke til kommentar

Maser litt om torsmo igjen jeg.

La det inn på nye laptopen nå og brukte $battery -variabele, men den vil ikke vise hvor mye batteri jeg har igjen. Står bare "AC". Dette er i Fluxbox.

I Gnome og KDE vises batteri-ikonet helt fint og ACPI står på.

 

Skjønner ingenting jeg.

Lenke til kommentar
Maser litt om torsmo igjen jeg.

La det inn på nye laptopen nå og brukte $battery -variabele, men den vil ikke vise hvor mye batteri jeg har igjen. Står bare "AC". Dette er i Fluxbox.

I Gnome og KDE vises batteri-ikonet helt fint og ACPI står på.

 

Skjønner ingenting jeg.

Laptopen er koblet til strømnettet. Dra ut strømkabelen, og prøv igjen ;)

Lenke til kommentar
Maser litt om torsmo igjen jeg.

La det inn på nye laptopen nå og brukte $battery -variabele, men den vil ikke vise hvor mye batteri jeg har igjen. Står bare "AC". Dette er i Fluxbox.

I Gnome og KDE vises batteri-ikonet helt fint og ACPI står på.

 

Skjønner ingenting jeg.

variabele? Sikker på at det ikkje er variable?

Lenke til kommentar

Eg hadde eit liknande problem i XFCE, så eg hacka ACPI-pollinga til XFCE (den

støtta ikkje laptopen min, dei hadde hardkoda mappenamn i /proc (eller var det

/sys?) istaden for å leite gjennom mappane rekursivt og sjå etter kva for ein

fil ein fann denne informasjonen i...

 

Eg leverte aldri bugfix/patch, -- tenker nokon andre har oppdaga det og fiksa

det allereie. Eg er ingen mester i C akkurat ;)

 

--

Elles; bra SV. Eg las Peru-brevet for nokre uker sidan, og eg må seie at

dei *eig* MS sine argument til dei grader. Flott å sjå at «den grå mengden»

med folk begynner å forstå at IT-verden, patenter og standarder FAKTISK

er viktige. Alt for ofte tar folk på seg «nerdbrillene» sine når eg kjem inn på

tema, sett eit stempel på meg som «linux-fanatikar» utan noko konstruktivt

å seie.

 

Dei preller alt av med «Det er fint det. («Sjå som eg bryr meg») Men Linux

er så vanskeleg («hade bra, idiot»)»..... Off. -- Diverre blir det vanskeleg å

leggje om SV sine sider, dei er allereie ganske store. Men Kristin H. sin blogg

ser forferdelig ut i FireFox... GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.

Skal sjå om eg kan lage ein fix. (eg må drite i IE ant., men standarder er

viktig veit ein, så fylgjer heller dei!)

Lenke til kommentar
Eg hadde eit liknande problem i XFCE, så eg hacka ACPI-pollinga til XFCE (den

støtta ikkje laptopen min, dei hadde hardkoda mappenamn i /proc (eller var det

/sys?) istaden for å leite gjennom mappane rekursivt og sjå etter kva for ein

fil ein fann denne informasjonen i...

 

Eg leverte aldri bugfix/patch, -- tenker nokon andre har oppdaga det og fiksa

det allereie. Eg er ingen mester i C akkurat ;)

Takk for det.

Da er det bare å hacke i vei... :fun:

Lenke til kommentar
Eg hadde eit liknande problem i XFCE, så eg hacka ACPI-pollinga til XFCE (den

støtta ikkje laptopen min, dei hadde hardkoda mappenamn i /proc (eller var det

/sys?) istaden for å leite gjennom mappane rekursivt og sjå etter kva for ein

fil ein fann denne informasjonen i...

 

Eg leverte aldri bugfix/patch, -- tenker nokon andre har oppdaga det og fiksa

det allereie. Eg er ingen mester i C akkurat ;)

Takk for det.

Da er det bare å hacke i vei... :fun:

Bare pass deg for Gry :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...