Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet

Et lite problem:

Jeg har Ubuntu 8.04.1 LTS Desktop Edition, på 2 datamaskiner, en laptop og en server. Jeg har lasted ned LinuxDC++ på begge. Når jeg prøver å koble til serveren så får jeg bare: "Connect failed: connection refused". Jeg har tastet in riktig IP, og det samme komner når jeg prøver med 127.0.0.1 med serveren.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet

Ops :blush: , har gjort det nå.

Skrevet

Heisann!

Har nå fått opp en server basert på Debian Lenny og har konfigurt alt slik jeg vil ha det, er det mulig å lage ett snapshot/ghost av systemet, slik at jeg kan reverte tilbake til det hvis / partisjonen går fløyten...?

Skrevet

Sikkert ikke den beste løsningen. Men jeg har gjort det ganske enkelt med "dd if=/dev/sda of=/dev/sdb/backup/sda.tar.gz" hos meg. Hvor sda er / og sdb er en annen disk jeg bruker til backup. :)

Skrevet
Sikkert ikke den beste løsningen. Men jeg har gjort det ganske enkelt med "dd if=/dev/sda of=/dev/sdb/backup/sda.tar.gz" hos meg. Hvor sda er / og sdb er en annen disk jeg bruker til backup. :)

Hvordan funker det i praksis hvis uhellet skulle være ute? installere på nytt og overskrive?

Skrevet

Hvordan funker det i praksis hvis uhellet skulle være ute? installere på nytt og overskrive?

Jeg gjetter på å starte en live CD og bare bruke dd til å overskrive.

Skrevet

Jeg gjetter på å starte en live CD og bare bruke dd til å overskrive.

Hva med MBR, blir den med...?

Skrevet

Vet ikke helt hvordan det er om du bare har en partisjon som du skriver over. Men om du bruker dd til å legge alt rett tilbake til sda(1) så burde det ikke ha noe å si.

Skrevet

Hvorfor kaller du fila .tar.gz når den verken er gzipped eller er et tar-arkiv?

Skrevet
Hvorfor kaller du fila .tar.gz når den verken er gzipped eller er et tar-arkiv?

Egentlig ingen anelse. En ekkel uvane eller noe, antar jeg. Var en gang jeg faktisk skulle komprimere filen, og det henger bare igjen. Dog, totalt unødvendig. :ermm:

Skrevet

Det kan være lurt å komprimere filen (pipe den gjennom gzip for å slippe et ekstra steg). Du sparer mye i filstørrelse på det om du har mye ledig plass (som ikke har blitt skrevet til) på disken du kopierer.

dd if=/dev/sdX | gzip > /media/eksterndisk/sdX_image.gz

Skrevet
Artikkel om hvordan Google bruker Linux kjernen:

http://lwn.net/Articles/357658/

Leste den i går kveld. Er vel et godt eksempel på hvordan du ikke bør drive utvikling. :p

Ligger langt etter og backporter all funksjonalitet med tusenvis av patcher. Og ingenting går upstream. Må være frustrerende å jobbe sånn.

Skrevet

Hvorfor er det så jævla tungvindt å få satt opp VNC i Mint/Ubuntu? Eksternt skrivebord fins i Brukervalg-menyen, men jeg får ikke koblet til meg selv. Noe magisk som må gjøres?

Skrevet

Noen som har opplevd (med Ubuntu 9.04) at skjermen enkelte ganger uventet fader ut = langsomt blir mørkere, som om skjermsparer kicker inn? Dette altså selv om du sitter å bruker pc'n. Dog går det umidelbart tilbake til normalt bilde ved å bevege musen.

Dette må ha kommet inn med en eller annen oppdatering, for maskin oppførte seg ikke slik tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...