Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva sier "cat /etc/X11/xorg.conf"? vis den ikke sier noe, har noe gått galt.

Da bruker du rm(les: slette kommandoen) til å slette alle xorg.confs som finnes i /etc/X11(bruk f.eks "cd /etc/X11" for å komme deg dit).

Og husk at det er noe som heter tab fullføring, skriver du /etc/X og trykker tab kommer 11 brasende for at den er det den matchen(f.eks xorg. og tab trykking gir xorg.conf osv). Kommandoen "ls" gir det hva en plass inneholdet i en mappe.

Det forstod eg liite av. Er det i prompt du meinar med kommandolinja? I recovery mode?? Skrive eg inn t.d. cat /etc/X11/xorg.conf så står det kun at plassen ikkje finst.

Skrevet (endret)

Ok, da sliter du :p

X(grafikk greia) trenger en fil for å vite hva den skal gjøre(xorg.conf er hva den trenger) uten er det ikke bra.

Du skulle kjøre i "promt" ja.

Kjør "aticonfig --initial" i "promt" altså i recovery modus. Dette SKAL fikse det. Kjør "cat /etc/X11/xorg.conf" etterpå, om den fortsatt påstår at den ikke finnes, kjører du "touch /etc/X11/xorg.conf" og kjører "aticonfig --initial". Da SKAL det være i orden, basta <3

Endret av del_diablo
Skrevet
Ok, da sliter du :p

X(grafikk greia) trenger en fil for å vite hva den skal gjøre(xorg.conf er hva den trenger) uten er det ikke bra.

Du skulle kjøre i "promt" ja.

Kjør "aticonfig --initial" i "promt" altså i recovery modus. Dette SKAL fikse det. Kjør "cat /etc/X11/xorg.conf" etterpå, om den fortsatt påstår at den ikke finnes, kjører du "touch /etc/X11/xorg.conf" og kjører "aticonfig --initial". Da SKAL det være i orden, basta <3

Niks du trenger ikke xorg.conf for å starte X. Dette ble mulig for ikke lenge siden, nye versjoner av X bruker hal o.l. for å avgjøre hva som trengs.

Skrevet

Hvordan skrur jeg av de trykkfølsomme knappene på musepanelet? Vanligvis har jeg kun brukt System > Preferences > Mouse, men kommer ikke opp noen alternativer for Touchpad på denne maskinen; Asus UL30A.

Skrevet
Hvordan skrur jeg av de trykkfølsomme knappene på musepanelet? Vanligvis har jeg kun brukt System > Preferences > Mouse, men kommer ikke opp noen alternativer for Touchpad på denne maskinen; Asus UL30A.

Installere synaptics-pakka fra pakkebrønnen?

Skrevet

Gnome har herpet hele touchpadopsettet med siste gdm-versjon, og respecterer ikke lengr HAL-settings for hverken touchpad eller tastatur. Jeg hadde satt opp touchzones i hjørnene, de er det bare å glemme nå. Står på to-do-listen min å lage en bugreport hos gnome hvis ingen har gjort det.

Skrevet

Xorg gjorde seg jo nylig *veldig* HAL-avhengig, så det tviler jeg på (automatisk lasting av alle moduler ved hjelp av HAL, som aktivt må nektes i .conf-filen hvis man ikke vil ha det). Det er ikke det motsatte du har lest da?

Skrevet (endret)

Ubuntu dropper hal ja:

Karmic Alpha 1's underlying technology for power management and laptop Fn key maps was moved from "hal" (which is going to be deprecated soon) to "DeviceKit-power" and "udev-extras".

Hm, syns å ha lest det en plass. Det var noe som skulle droppe hal. Xorg kanskje?

Mulig du leste det i artikkelen min om Karmic release candidate?

Endret av cyclo
Skrevet

Hva? Jeez, hvor mange bugs skal det nye opplegget ha underveis i utviklingsfasen da? Ellr er det noe som har vært der lenge. Nei, hal og udev er gode greier, spør du meg..

Skrevet
As of 2009, HAL is in process of being deprecated as it has "become a large monolithic unmaintainable mess"[4]. It will be replaced by DeviceKit and existing functionality in udev and the kernel.
Skrevet
Ubuntu dropper hal ja:
Karmic Alpha 1's underlying technology for power management and laptop Fn key maps was moved from "hal" (which is going to be deprecated soon) to "DeviceKit-power" and "udev-extras".

Hm, syns å ha lest det en plass. Det var noe som skulle droppe hal. Xorg kanskje?

Mulig du leste det i artikkelen min om Karmic release candidate?

Det var det vettu. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...