Gå til innhold

Hva er RAID?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kikket litt rundt og prøvd å finne ut av hva RAID på S-ATA disker er for noe rart. Da jeg ikke har funnet det ut (og det virker litt komplisert) så lurte jeg på om noen kunne være så greie å gi meg en grunninnføring hva det er...? Og ja, jeg er ny faget :)

 

Er RAID hard- eller software?

Er RAID nødvendig?

Hvilke fordeler/ulemper?

Koster det noe ekstra?

Har også skjønt at det er flere typer RAID (1,2,5,10 osv?). Hva er de forskjellige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Striping er at Filene blir delt på 2 (eller flere) disker (økt ytelese, (dårlig søketid!?))

Speiling er at filene er like på begge (eller flere) diskene (økt sikkerhet, 1disk død, data på andre OK)

 

Personlig, så kjører jeg Raid 0 (striping) på NorthBridge kontrolleren fra Intel med 2stk disker på 37Gb 10'000RPM Serial ATA og 8MbCache... selvsagt kun til Operativsystemet

 

mennen, no ska æ på jobb.. hadet!

Lenke til kommentar

Er det noen "vanlige" mennesker som har bruk for RAID da?

 

Jeg har brukt ulike typer RAID *mye* i jobbsammenheng (RAID1 på systemdisker og RAID5 på datadisker) og det er uunnværlig på servere men du skal ha rimelig sære behov for å virkelig ha bruk for det i heimen.

Lenke til kommentar

sære behov ?

Hvem har vel ikke opplevd at en disk tar kvelden og man mister filer man helst ville ta vare på ?

Synes ikke det er sært jeg da men men.

Har man disk(er) som kan brukes til dette så er speiling utrolig bra etter min mening... Får du ett uopprettelig diskkrasj eller havari på noen måte så skal du være uheldig hvis alle diskene går.

Lenke til kommentar

Behov og behov, det kommer an på hvor nøye man er på å ta backup, og hvor driftskritisk maskinparken er. Det er jo få av oss som er helt avhengig av fungerende systemer i heimen, men det er jo kjekt at alt fungerer. Raid har i hvertfall reddet mine data i de tider da Ibm-disker var billige (40 gb :-) ) de varte jo ikke så lenge, men det viste man jo ikke når man monterte dem. Så i to tilfeller ble dataene reddet pga speiling av disker. Har lært at vel så viktig er god kjøling av diskene, sørg for å ha god kjøling så mangedobler man levetiden på diskene, og derved sikrer man sine data bedre. Men det som er driftkritisk, MÅ man ta backup av, uansett diskoppsett.

 

Edit: skriveleif :-)

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar

Personelig foretrekker jeg å sikre mine private data med backup. RAID vil først og fremst redde deg fra hardware-feil. Hvis data går tapt på grunn av programvarefeil, virus, brukerfeil, brann, tyveri etc vil ikke RAID hjelpe noe som helst.

 

 

Jeg lagrer alle mine viktige data både på hjemmemaskinen og en privat katalog på jobbmaskinen min (stort sett bilder fra digitalkamera, MP3-filer er ikke viktige ;) ). Siden jeg bruker begge maskinene ca daglig så vil jeg oppdage om det er noe feil med en gang. Det trengs en viss grad av disiplin å til enhver tid å huske på å kopiere over nye data men det blir en vane.

 

Siden faren min heller ikke vil miste data ligger hans digitalbilder også på hjemmemaskinen min.

 

 

Problemet med å lagre ting på CD/DVD/tape er at med mindre du har skikkelige rutiner for å sjekke det så kan du få en svært lei overraskelse den dagen disken krasjer og backupen ikke virker.

Lenke til kommentar
Personlig, så kjører jeg Raid 0 (striping) på NorthBridge kontrolleren fra Intel med 2stk disker på 37Gb 10'000RPM Serial ATA og 8MbCache... selvsagt kun til Operativsystemet

Merker du noe forskjell i ytelsen (med unntak av placebo) ?

ja, helt rått! kunne ikke klart meg uten nå nei.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! Har skjønt mesteparten, men ikke alt. Har noen spørsmål som jeg sitter igjen med.

Er den eneste fordelen med striping at det går raskere å lagre/loade? Er det noen vits å ha det utenom OS-diskene?

Er RAID software eller hardware?

Hva er RAID 5, 10 osv?

Kan man ha raid på f. eks 2 av 7 HD'er?

 

Takker igjen for alle svar... :)

Lenke til kommentar

Hvis du bruker raidkontrollere som er innebygd på hk, eller pci-kort med raidkontroller på,og feks speiler to disker, slik at hvis du feks har to 40 gb. disker montert slik, har du fortsatt bare 40 gb. diskplass. For opperativsystemet vil de bli oppfattet som EN disk på 40 gb.

Hvis du konfigurere dem slik at du striper dem, vil begge diskene bli oppfattet som en 80 gb disk, (40+40) og da vil du få større lese og skrivehastighet, siden du bruker to kanaler til overføring av data. Dette er en løsning for å få økt ytelse, men hvis den ene disken ryker, vil du miste alle data, da de er spredt tilfeldig på begge diskene. Dette er i begge tilfeller hardwareraid. Det finnes flere konfigurasjonsmuligheter innen raid, dette var bare et par eksempler. Det finnes muligheter til software raid innebygd i bla windows server-os, men dette er ikke noe jeg har erfaring med.

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svar! Har skjønt mesteparten, men ikke alt. Har noen spørsmål som jeg sitter igjen med.

Er den eneste fordelen med striping at det går raskere å lagre/loade? Er det noen vits å ha det utenom OS-diskene?

Er RAID software eller hardware?

Hva er RAID 5, 10 osv?

Kan man ha raid på f. eks 2 av 7 HD'er?

 

Takker igjen for alle svar... :)

Du får både software-RAID og hardware-RAID men jeg kan ikke komme på *noen* situasjoner hvor software-RAID er best.

 

Striping (RAID0) har en stor og en liten fordel: Ytelsen (les/skriv/aksess) kan bli inntil dobbel så bra som med bare en disk. Dessuten kan det være enklere å forholde seg til en stor disk istedet for to små. Ulempen er som nevnt at hvis en disk ryker så mister du *alle* data. RAID0 er ypperlig hvis du driver med noe som krever *mye* diskbruk(videoredigering?). Jeg ville ikke brukt det på en systemdisk. Også bør du sikre deg mot datatap på annen måte (backup)

 

Speiling (RAID1) Kan gi inntil dobbel ytelse på leseoperasjoner. Det gir også god robusthet mot diskkrasj siden informasjonen alltid ligger på to disker. Ulempen er at du bare utnytter 50% av diskkapasiteten. Vanlig på systempartisjoner på servere, nyttig på mindre database/web-servere også

 

Striping med paritet(RAID5) betyr at informasjonen spres over flere disker men at du i tillegg har en "paritetsdisk" som inneholder informasjon til å gjenopprette hvilken som helst av de andre diskene(egentlig spres paritetsinformasjonen over alle diskene i settet men effekten er den samme). Avhengig av kontroller kan RAID5 gi dramatiske ytelsesforbedringer. Krever flere disker(minimum 3) og kontrollerne kan være dyre. Mindre "svinn" enn RAID1, i et RAID5-sett med 10 disker vil typisk 8 være tilgjengelig for lagring, 1 vil være paritetsdisk mens den siste vil være "hotswap"-disk (hvis kontrolleren støtter det, betyr at hvis en disk ryker vil innholdet på den bli rekonstruert på hot-swap disken)

 

Det finnes andre varianter av RAID men 0,1 og 5 er de vanligste.

Lenke til kommentar

Jeg kjører RAID0 (striping) på to 160 GB Samsung Spinpoint-disker og dette fungerer helt fint. Da jeg bygget pc'n var det 160GB-disker som ga mest GB for pengene, så jeg ville ha to slike. Når hovedkortet mitt støttet RAID0, kunne jeg like godt benytte meg av det. Når det gjelder ytelse er jeg ikke så sikker på om lesinga er så mye raskere enn med en harddisk, men skrivinga går etter min erfaring mye raskere. Synes frykten for datakrasj i RAID0 er noe overdrevet. Med to disker i RAID0 er sjansen for at du mister dataene dine dobbelt så høy som med en harddisk. Denne risikoen er akkurat like høy som risikoen for å miste halvparten av dataene dine hvis du har to harddisker uten å sette disse i RAID0. Og ingen kan forutse hvilken av diskene som kommer til å ryke... Dessuten er det vel strengt tatt såpass sjeldent at nye disker ryker at jeg kommer til å ha byttet dem ut før det evt skjer uansett.

Lenke til kommentar

Det stemmer at harddisker ryker relativt sjelden men du burde fortsatt tenke over hva du har på harddiskene dine og finne ut hva som ikke kan erstattes og hva det ikke er så farlig med.

 

Basert på "magefølelse" og 8 års erfaring med brukerstøtte vil jeg tro at det er ca 5% sjanse for totalhavari på disken hvis du beholder maskinen i 3 år.

(kult om noen har tilgang på litt troverdig statistikk om dette forresten. Hint hint ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...