Gå til innhold

Hva er RAID?


Anbefalte innlegg

Striping med paritet(RAID5) betyr at informasjonen spres over flere disker men at du i tillegg har en "paritetsdisk" som inneholder informasjon til å gjenopprette hvilken som helst av de andre diskene(egentlig spres paritetsinformasjonen over alle diskene i settet men effekten er den samme). Avhengig av kontroller kan RAID5 gi dramatiske ytelsesforbedringer. Krever flere disker(minimum 3) og kontrollerne kan være dyre. Mindre "svinn" enn RAID1, i et RAID5-sett med 10 disker vil typisk 8 være tilgjengelig for lagring, 1 vil være paritetsdisk mens den siste vil være "hotswap"-disk (hvis kontrolleren støtter det, betyr at hvis en disk ryker vil innholdet på den bli rekonstruert på hot-swap disken)

Jeg vil arrestere deg litt her.

 

I et RAID 5 oppsett, vill dataene spres over flere disker. Opsettet krever minst tre disker. Det er ingen dedikert hotswap disk og ingen dedikert paritets disk. Pariteten (feilopprettingsinformasjon) vil spres over diskene, på samme måte som filene gjør.

 

Et enkelt eksempel;

1 fil skal legges på et RAID 5 system bestående av 3 disker.

* 1. halvdel av filen legges på den første disken. (1)

* 2. halvdel av filen legges på den andre disken. (2)

* Paritetsinformasjon legges på den 3. disken. (3)

 

For fil nr 2, blir det på en annen måte;

* 1. halvdel av filen legges på den andre disken.

* 2. halvdel legges på den 3. disken.

* Paritetsinformasjon legges på den første disken.

 

Tilsammen er verdien (1+2) av filen 3. Hvis du mister den første disken, kan systemet fortsette å jobbe (med redusert ytelse), for vi vet at x+2=3 - da må x være 1, og vips så har du innholdet i første halvdel av filen. Det samme gjelder uansett om du mister noen av de andre diskene, kontrolleren (hardware eller software) regner ut den ukjente og systemet arbeider videre.

 

På denne måten mister man ikke all paritetsinformasjon selv om en disk ryker.

 

Når du så setter i en ny harddisk, vil kontrolleren gjenoppbygge informasjonen som er borte og etter en stund vil du ha et fullt fungerende RAID igjen.

 

Problemet med RAID 5 er at du MÅ bytte en ødelagt disk ASAP. Mister du disk nr. 2, er ALL informasjon borte.

 

Hotswap er muligheten for å bytte en disk (en ødelagt, f.eks.) mens systemet arbeider. Har du ikke hotswap, må systemet taes ned (slås av) før du kan bytte disk. Hotswap er fint å ha, men ikke en nødvendighet.

 

I et RAID 5 oppsett brukes 1/n av plassen til paritetsinformasjon. Har du 3 disker, 1/3. Har du 10 disker, 1/10.

 

_

johanf

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ble det veldig fristende å arrestere deg for å ha arrestert meg på sviktende grunnlag :p

(hvis du leser den teksten du har quotet ser du at jeg nevner (i parantes) at paritetsinformasjonen egentlig er spredd på alle diskene i settet. Det er bare sånn at når du skal forklare hvorfor du trenger en disk ekstra med RAID5 så er det veldig nyttig, sånn reint pedagogisk sett å kalle den disken "paritetsdisk". En dedikert hot-swap disk derimot er ikke uvanlig. )

 

Hvis jeg ikke husker aldeles feil så blir forøvrig paritetsinformasjonen generert ved en XOR-operasjon, men det blir kanskje vel teknisk for noen.

 

 

 

En ting vi har glemt begge to er at hverken RAID1 eller RAID5 gir noen beskyttelse mot datatap med mindre det går en alarm når en disk ryker.

Lenke til kommentar

Vel, dedikert i min ordbok, betyr vel noe som én egen spesiell disk kun for det formålet, men jeg skjønner den pedagogiske bruken av det. Det er fortsatt like feil, spør du meg. Det samme gjelder hotswap disken. Dette er ikke noe som er en del av standarden, RAID 5 - mange bruker kombinasjoner eller enkle grep for å forbedre systemet, men da er det en spesialløsning og ikke et rent RAID 5 oppsett.

 

Og ja, en alarm er vel mer eller mindre en nødvendighet. En eller annen slags varsling må det jo være for at man skal få muligheten til å bytte disk - jeg ville fått noia av å være nødt til å sjekke manuelt, en gang om dagen. ;)

 

_

johanf

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Speiling (RAID1) Kan gi inntil dobbel ytelse på leseoperasjoner. Det gir også god robusthet mot diskkrasj siden informasjonen alltid ligger på to disker. Ulempen er at du bare utnytter 50% av diskkapasiteten. Vanlig på systempartisjoner på servere, nyttig på mindre database/web-servere også

Trodde Raid 1 bare var sikkerhet og ikke hastighet. Hvordan kan du dobble lesehastigheten ved raid 1?

Lenke til kommentar

Tror det knytter seg til nivået (kvalitet) på kontrolleren, og på biosen til kontrolleren, hvordan den eventuelt er konfigurert. Det er som med alt annet, man får det man betaler for. En 300 kroners kontroller kan man ikke vente de store finessene på. Gode scsi-raid kontrollere for servere øker lesehastigheten med vekslende lesing etter det jeg kan huske å ha lest. Kan neppe vente dette på intergrerte kontrollere på hk, når man vet at de fleste hk koster mindre enn halvparten av et godt scsikort.

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...