Gå til innhold

Hovedkort: Forskjell på P2 & P4 ?

Sarasota

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg lurer på å oppgradere min 2dre PC fra P2 til P4 (prosessor, hovedkort + minne).

Er hovedkortet på P4 samme størelse som P2 mmx, eller kan jeg få problemer med mitt gamle kabinett ?

Kjetil

Endret av Sarasota
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det kommer litt an på.

Kabinettet er nok stort nok, men det er ikke sikkert det er skruehull til ATX-formfaktor (nyere hovedkort).

Er ikke sikker på om de fortsatt hadde AT da P2 var på topp.

Det står sannsynligvis på PSU-en din eller i kabinettet ditt.

Men du kan jo alltids bare bore nye hull.

Skrevet (endret)

Hei,

Letteste måte å se om du har et AT kabinett - er å se bak på (der du plugger i mus/keyboard osv) og sammenligner med en nyere datamaskin. Stor forskell.

Selvom du sku være heldig å ha et ATX kabinett, er det ikke sikkert at strømforsyningen har en såkaldt P4 kontakt (liten firkantet 4-pins kontakt). Da må du kjøpe ny PSU.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Skrevet
Hei,

Letteste måte å se om du har et AT kabinett - er å se bak på (der du plugger i mus/keyboard osv) og sammenligner med en nyere datamaskin. Stor forskell.

Selvom du sku være heldig å ha et ATX kabinett, er det ikke sikkert at strømforsyningen har en såkaldt P4 kontakt (liten firkantet 4-pins kontakt). Da må du kjøpe ny PSU.

Mvh

Kimmer

Glemte den lille 4'kantete P4 kontakten i noen mnd'er sist jeg var å knota i kabinettet. Hadde ingenting å si.. merket iallefall ingenting. 2.4C@3GHz.

Skrevet

Mener at de fleste hovedkort til p2 ble levert med zx eller bx chipsett og de var m-atx eller atx standard så gå for et m-atx hovedkort.

Problemet blir vel strømforsyning siden p2 maskinene sjeldent ble levert med 250 w max psu, evt 300 watt hvis du er heldig.

Skrevet (endret)

Se det heller slikt; hva kan brukes av det som er i den gamle pc'en? Akkurat! Har hatt det samme problemet selv. Kanskje en gammel treg cd spiller? En diskettstasjon? Tilnærmet ingenting. Se det heller sånn at du må ha ny pc. Det kabinettet du har er sikkert gammelt og stygt, og følger ikke dagens standarder.. Det samme gjelder PSU'en. Vet dessuten ikke hvor stor harddisken du har er, men en 40GB Samsung til 400 kr, er slett ikke en dårlig investering ;)

Endret av moestue
Skrevet

Takk for svar alle !

Kabinettene er like høye, dype men min (andre) pc med P4 er mye bredere. Der ser derimot ikke ut til a hovedkortet trenger denne bredden.

Min P2 hadde ekstra stort PSU siden den hadde 3 CD spiller/brenner + scsi.

Skal sjekke skruefester.

Trenger bare en ekstra celeron for å surfe. Har min P4 off net fo å slippe unna virus og whatever min sønn logger seg på internet.

Skrevet

Tips: Kjøp heller en ny maskin og legg inn linux/BSD på den gamle PII-maskinen. Den kan fint brukes som server av et eller annet slag, og linux/BSD byr på mange muligheter.

Skrevet

Min P2 hadde ekstra stort PSU siden den hadde 3 CD spiller/brenner + scsi.

Skal sjekke skruefester.

Trenger bare en ekstra celeron for å surfe. Har min P4 off net fo å slippe unna virus og whatever min sønn logger seg på internet.

Nåja, er ikke cd-rom + brenneren som bruker mye strøm i en data. Det er prosessoren og GPU(skjermkortet)

Hehe, så det er din sønn som er årsaken for at du få virus, nope det er ikke det. Installer et virus/firewall/spyware fjerner.

Det kabinettet er nok for gammelt, så du må nok kjøpe deg ett atx kabinett.

Den p2 maskinen kan du bruke som firewire/virus stopper i netverket ditt, har vudert å gjøre det samme med min gammle p3 1000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...