Gå til innhold

Hvorfor LCD, hvor er det blitt av CRT?


HandyAndy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ser alle vil ha LCD her å LCD der.. hvorfor er alle så keen på å ha en LCD skjerm? hvor er det blitt av den gammle gode CRT skjermen som står stødig å fint på borde?

 

Jeg har selv sitti på en data med LCD skjerm, å da fikk jeg en "ALDRI LCD igjen" innstilling.

Nå sitter jeg på ab bærbar å taster til dere her. å den er jo ikke akkurat bra den skjermen her heller.. Du får jo ikke samme glatte fine skjermbilde på en LCD. Vet ikke helt åssen jeg skal si det, men det er noe ved LCD som får det til å grøsse nedover ryggen.

 

Hva kan dere si til LCD's forsvar?

Har LCD kommet seg på samme nivå som en CRT skjerm?

Klarer de å yte like bra når jeg sitter å spiller?

 

Vennlig hilsen

Ole-Bjørn Olsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, jaha... ... ..

Vel, jeg har bare denna utrolige dårlige magefølelsen om dissa LCD skjermene deres. leste hw.no sin forklaring til at de bare anbefaler LCD, men enda ikke overbevist.. er ikke noen her som kan overbevise meg da?

 

Vær så snill?

 

Vennlig hilsen

Ole-Bjørn Olsen

Lenke til kommentar

Orker ikke overbevise deg, det får du gjøre selv, når jeg sammenligner LCD skjermen min / går fra pc'n med LCD til PC'n med CRT, så ser CRT'en helt blurry og utydelig ut, dette gjelder også hvis jeg bruker laptoppen til mutter'n. Bruker jeg derimot en "gammel" LCD skjerm, så er det motsatt. Der ser LCD'en utydelig ut og det er bedre å komme tilbake til CRT'en. Nå skal det nevnes at det er en vesentlig forskjell mellom de gamle LCD skjermene og de nye, som du sikkert har skjønt.

 

Men, vil du ikke ha LCD så vil du ikke ha LCD, er lite jeg kan gjøre med den saken. :p

Lenke til kommentar
Jeg har selv sitti på en data med LCD skjerm .....

Nå sitter jeg på ab bærbar....

Skal være enig i at en CRT er bedre å sitte på. LCD blir jo altfor tynn, skjærer seg inn i rumpa. CRT gir mye bedre støtte.

 

Spøk til side:

Det er ingen tvil om at CRT kan gi det beste bildet av alle teknologier, spesiellt til video (og spill?). Til vanlig PC bruk kan LCD gi meget godt resultat, men det er stor forskjell på dyre og billige skjermer.

En ting du bør forsøke er ClearType: http://support.microsoft.com/default.aspx?...;306527&sd=tech

Lenke til kommentar

500 000 tusen Nordmenn sliter med hodepine og synsplager etter å ha sitti forann en CRT skjerm i alle disse år. LCD gjør at:

 

1) Man får et krystallklart bilde

2) Man har en skjerm som fungerer i dagslys

3) Den stråler ikke og er heller ikke følsom for stråling

4) Den er mer miljøvennlig

 

+ alle andre fordeler. Rett og slett vil vi få et mindre antall folk med migrene og synsplager når de nå sitter forann en LCD skjerm.

Lenke til kommentar
Nei, det takla ikke skjermen min ;oP da ble teksten bare mer uklar =)

Cleartype er primært ment for LCD skjermer, så hvis du har en CRT skjerm i dag blir det nok ikke så mye bedre. Og du bør bruke den medfølgende "wizarden" for å stille det inn korrekt.

 

Når det gjelder CRT vs LCD så har jeg en av hver her på jobb (sitter med en Linux maskin som primær arbeidsstasjon, og en Windows for å kunne snakke med resten av kontoret som bruker Windows). En Viewsonic PF790 19" og en Dell 2001FP 20" LCD. Sistnevnte klarer 1600x1200 og er en drøm å bruke. Hvis jeg flytter blikket mellom de to skjermene så er det ingen tvil om at LCD-en har et mer behagelig bilde. Jeg jobber som programmerer, så jeg jobber utelukkende med tekst. Da er en LCD utmerket.

 

Og hvis jeg skal ha 1600x1200 med CRT så må jeg gjerne drar rundt på 30Kg.

 

Dessuten er det mye vanskeligere å få gjort rent under og rundt en CRT :)

Lenke til kommentar

Joda, du har en del bra punkter der andnaess, eller, dere alle har en del bra punkter =)

 

Men jeg skal vel ikke flytte rundt på dataen min =) jeg skal sitte hjemme å spille på den 16/7 (-8 timer der jeg dessverre må jobbe :p).

Men blir vel noen flyttninger til lan osv, men det vil jo ikke skje hver dag akkurat =) og jeg kommer i grunn bare til å bruke dataen min til spilling.. noe HTML/PHP osv koding, litt design.. men, først å fremst så er dataen for at jeg skal spille World of Warcraft mest behaglig.. når jeg sitter å spiller skal det være slik at jeg kan sitte der i åre vis uten å bli for sliten, eller noe lignende.

 

Så hvis noen kan si meningene sine nå, med dette som hovedpunkt(beklager med dårlig norks :p) så ville det være toppers =D

 

Takk til alle dere som allerede har sagt noe her, dere er alle til god hjelp ;)

 

Vennlig Hilsen

Ole-Bjørn Olsen

 

Edit:

Jeg satt på en LCD skjerm når jeg testa Cleartype =)

Endret av HandyAndy
Lenke til kommentar
+ alle andre fordeler.

Vel, det er jo ikke bare fordeler med LCD. Da jeg gikk over fra CRT (type billig crap) til LCD la jeg veldig godt merke til ting som screendor, etterslep, "buing", og dette sølvskinnet som det var en del snakk om for en tid tilbake. Misforstå meg rett, den nye skjermen min slår den gamle CRT-en ned i støvlene og vel så det, men det er ikke bare velstand.

 

Jeg kan jo også tilføye at dette stort sett er fenomener du opplever når du er vant til CRT, derfor kan LCD være uvant den første (korte) tiden.

Lenke til kommentar
500 000 tusen Nordmenn sliter med hodepine og synsplager etter å ha sitti forann en CRT skjerm i alle disse år..... Rett og slett vil vi få et mindre antall folk med migrene og synsplager når de nå sitter forann en LCD skjerm.

Hyggelig å merke seg at unge Dahle er bekymret for den almenne helstilstand i kongeriket..Folkehelseinstituttet neste stopp? :p

 

Vi andre, som objektivt prøver å vurdere crt opp mot lcd, er ikke like overbevist om lcd'ens egenskaper når det kommer til gaming. Undertegnede prødve nettopp en NEC 1970GX-8ms (som påståelig skal være noe av det 'kvassere' med hensyn til etterslep), unten å bli særlig imponert. Faktisk så lite imponert at skjermen gikk i retur. En 'klase' med døde (illrøde) pixler midt i glaninga bidro heller ikke til å blidgjøre en ihuga crt'er..

 

Skal vurdere å teste når 4ms lcd'ene kommer, intill da, tygger jeg freidig vekk på migrene-tabletter, og spiller- med null etterslep.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Betroz har egentlig ett godt poeng, men det blir jo fort dyrt.

 

Skal man ha en god CRT skjerm, er det to ting som gjelder.

Det ene er pris, det andre er total skanningfrekvens skjermen takler.

Sistnevnte har gjerne noe med prisen å gjøre.

En god CRT skjerm koster mye og har alltid gjort det, regn med rundt 10.000 Kr. og oppover.

For en vanlig bruker med normalt budsjett, er det ikke tvil om at LCD skjermer er det beste alternativet.

 

Øivind er inne på en del fordeler som er viktige, først å fremst det at man ikke får vondt i hodet og øynene.

Skal en CRT skjerm være skarp, samtidig som du kjører oppløsning på 1600x1200 og ikke vil slite med hodepine og slitne øyne.

Da må du opp i en oppfriskningshastighet på 100-120 Hz.

Det er ikke mange CRT skjermer som takler dette, så det er ikke rart at folk finner det befriende og bytte til LCD.

 

Selv ville jeg aldri byttet ut min CRT ennå, men jeg jobber også på LCD og synes det er mer enn godt nok til vanlig bruk.

Skal du derimot sitte å spille raske FPS spill, redigere eller se mye på video, eller drive mye med fotobehandling. Ja da er det CRT som gjelder.

 

Har du derimot under 10 laken å slenge på bordet, men ønsker en god skjerm, da er det ingen tvil om at du bør prøve en LCD.

Let litt rundt, å test de i butikken, eller les tester eller komentarer fra brukere. Så finner du nok garantert en god LCD som du vil bli fornøyd med.

Men husk å legge litt penger i skjermen da, det er jo tross alt den delen av en datamaskin du bruker mest...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...