Gå til innhold

PAL vs NTSC... og... kjøpe kamera i USA?


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
EDIT: Og er HD likt uansett hvor man befinner seg i verden, eller er det forskjell på PAL og NTSC der også?

 

Noken som kan svare?

 

Er i USA no. Er klar til å kjøpe Canon Vixia HF11, men vil ikkje gå på et bomkjøp om det blir berre rot å bruke det i europa.

 

Sjølv om det er HD er det vel en grunn til at der er 2 versjoner (PAL og NTSC). Men er PAL/NTSC software eller hardware basert? I førstnevte tilfelle kan det vel fiksast med å endre firmwaren.

Lenke til kommentar
er PAL/NTSC software eller hardware basert? I førstnevte tilfelle kan det vel fiksast med å endre firmwaren.

tipper det er begge deler, de analoge utgangene på us modellene sender ntsc, og så trangt som det er i et videokamera tviler jeg på at de har kretser også for pal. selve HD delen kan være lik hardwaremessig men med andre firmware settings, siden kun frame rate skiller avchd i us og eu versjonene. men ring canon for å få et riktig svar. med en moderne tv vil du neppe få problem med å vise film, de eneste to tingene jeg ser som potensielle problem er den svake garantien du får i usa og overraskelser i dårlige redigeringsprogram når frame rate blandes.

Lenke til kommentar
Hvorfor er PAL-kameraer så mye dyrere enn NTSC-kameraer?

 

Tenker på f.eks her:

PAL

NTSC

 

Frister ikke så mye å kjøpe PAL-versjonen da den koster så mye mer...

 

EDIT: Og er HD likt uansett hvor man befinner seg i verden, eller er det forskjell på PAL og NTSC der også?

 

Om du filmer inne med NTSC, vil videoen flimre. Europeiske lyspærer er 50 hz, NTSC filmer med 60hz.

Lenke til kommentar
Hvorfor er PAL-kameraer så mye dyrere enn NTSC-kameraer?

 

Jeg har hørt at det vanligvis er fordi produsenter lager kameraet i NTSC-versjon og så modifiserer dette til PAL i ettertid. I tillegg kommer jo at markedet bestemmer.

 

Ved HD er det ikke bare oppløsning som er poenget, men også oppdateringsfrekvensen. På NTSC-kameraer bruker ofte HD å være 60 el 30/24 Hz, mens PAL er 50 el 25/24.

Endret av roolf
Lenke til kommentar
Hvorfor er PAL-kameraer så mye dyrere enn NTSC-kameraer?

 

Jeg har hørt at det vanligvis er fordi produsenter lager kameraet i NTSC-versjon og så modifiserer dette til PAL i ettertid. I tillegg kommer jo at markedet bestemmer.

 

Ved HD er det ikke bare oppløsning som er poenget, men også oppdateringsfrekvensen. På NTSC-kameraer bruker ofte HD å være 60 el 30/24 Hz, mens PAL er 50 el 25/24.

 

Dette er bare noe du har hørt.

 

Valutakurser, tilbud og etterspørsel er med på å styre priser i ett åpent marked. Utstyr er ikke lenger så billig fra USA pga høy dollarkurs. Prisen vil og kunne variere pga at feks større nettbutikker kan kjøpe inne mye mer enn mindre forhandlere og dermed får de bedre priser.

 

Europa er i 25 ELLER 50 bilder til video, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Tja det er vel en sannhet med modifikasjoner.

 

At tilbud og etterspørsel er grunnleggende for prisfastsettelse er jo åpenbart, men svaret på hvorfor denne prisforskjellen opprinnelig har opptått kan jo ha flere sider. NTSC-kameraer er uansett generelt dyrere enn PAl-versjonene, uavhengig av valutakurs. Det er selvsagt ikke umulig at konkurransen i NTSC-land har vært hardere og nødvendiggjort lavere priser.

 

Kameraer som selges i Europa er forøvrig 24, 25 og/eller 50 bilder til video, beroende på type kamera og hva bruker velger. 24p brukes av enkelte til filmprod, mens 25 eller 50 stort sett brukes når produksjoner lages for TV.

Lenke til kommentar

Hvis vi ser litt dypere på "ting" i samfunnet ellers er det mye som er dyrere i europa, spesiellt vi i Norden har en gjennomsnittlig levestandard Usa ikke er i nærheten av. Dette kan nok til en viss grad utnyttes av komersielle aktører, har vi mer penger, så tenker ikke mange over om dem betaler litt mer enn andre land.

En butikkansatt i Norge får betalt lønninger til og med svensker kommer hit for å ta en del av, og amerikanske butikkansatte kan vel ikke drømme om nivåene i Norge en gang.

Alt slikt er med på å dra opp prisene fordi man må dekke inn kostnadene ved å drive butikk i Norge på ett eller annet sted i kjeden.

 

Video i SD er i europa 25 bilder i sekundet uansett hvordan vi vrir og vender på det, dette gjelder alt PAL utstyr. I SD er det snakk om 50i, 25p bilder kan dog lagres i en 50i datastrøm. For kringkasting derimot er det i SD 50i som blir sendt idag som når for mange år siden.

 

Mye av det samme gjelder HD, man kan skyte 1080p med billige forbruker kameraer da disse lagrer bildene i en 1080i50 strøm. Det er og 1080i formatet som er mest aktuelt for forbrukere da det ikke finnes 720p kameraer i akseptable prisklasser.

 

Det finnes som du sier en del dyrere high end kameraer som kan skyte 24 bilder, men dette er mer tiltenkt som "digital" film. Bruksområdene er de samme som film, men til syvende og sist er det vi ser på TV eller DVD 25 bilder så lenge vi er i PAL land.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
straumforsyninga er den viktigaste forskjellen

Når det gjelder Canon og HF100, jeg har flere produkter fra Canon - på alle strømforsyningene står det oppført 110V-240V 50/60Hz. Dette er kjøpt i Norge.

Men kjøper man altså dette i USA så får man altså en strømforsyning som kun er for 110V?

Hva er det for en sær gjeng...?

 

De er ikke så sære :p

Dersom du kjøper Canon videokameraer av nyere sort(ca. opptil 2 år gamle), er laderene støttet med 110-240volt.

Eneste forskjellen er den fysiske kontakten(selve pluggen) på slutten av laderen. Denne kan enkelt byttes ut, eller du kan kjøpe et lite adapter som du setter utenpå originalen.

 

Kjøper du kamera i USA, blir den eneste ekstra utgiften for å kunne bruke det i Norge ca 100kr for et lite adapter.

 

Et eksempel på adapter finner du her:

http://webshop.batterystore.no/product/404...USA_Europa.html

Endret av unified86
Lenke til kommentar
Som som har peiling på om det vil bli flimring ved filming med et HD kamera som tar opp i 30p i europa? - pga 50Hz strøm.

 

Jeg har filmet mye inne i stuer og rom, både i Norge, Sverige, og USA.

Har sett filmen på LCD Tv og LCD pc skjerm.

Har ikke sett noe flimring fra lys/lamper enda.

Filmet med 60i, som kameraet selv anbefaler. Canon Vixia HF10 ntsc

Endret av unified86
Lenke til kommentar
Som som har peiling på om det vil bli flimring ved filming med et HD kamera som tar opp i 30p i europa? - pga 50Hz strøm.

 

Jeg har filmet mye inne i stuer og rom, både i Norge, Sverige, og USA.

Har sett filmen på LCD Tv og LCD pc skjerm.

Har ikke sett noe flimring fra lys/lamper enda.

Filmet med 60i, som kameraet selv anbefaler. Canon Vixia HF10 ntsc

 

Interessant

 

Da gjenstår problemet med å lage PAL DVD av filmen. Er det vanlig at DVD-spillere leser både PAL og NTSC?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nei, det er ikke vanlig

 

"I haven't seen any "PAL" DVD players that won't play "NTSC" discs.

 

I assume some exist, but I've never seen one - and I've seen a lot of DVD players (over 40 different models).

 

Some lack a menu option to select what should be done to "NTSC" discs (i.e. played as "NTSC", or converted to "PAL") so you are stuck with whichever the manufacturer chose as the default - but most players include a menu which lets you choose:

 

1. play everything in "PAL"

2. play everything in "NTSC"

3. play everything in original format without conversion ("MULTI")"

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Skal snart til USA, og har tenkt å kjøpe ett HD kamera for turen. Spørsmålet som jeg forsåvidt ikke har funnet noe klart svar på hverken i denne tråden eller andre steder, er om NTSC og PAL problematikken fortsatt er gjeldene nå vi snakker HD?

 

Noen som kan opplyse meg?

 

vil en av disse skape problemer her i norge?

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/5974...#specifications

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/5979...#specifications

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg har brukt Canon HG20 fra Amerika i ett år nå. Har filmet masse, redigert i Sony Vegas, og testet ulike rendringer og brent til dvd. Har støtt på få/ingen problemer. Dvd'ene har funket både på en vanlig dvd-spiller, på PlayStation3, på min store gamle tv og min HD-projektor uten problemer.

 

I dag, først etter ETT år, oppdaget jeg mitt første problem. Jeg har redigert en "komplisert" filmscene med forskjellige video FX. Det ble en feil på bildet når jeg rendret dette ut til mpg til dvd (ikke andre formater). Fant til slutt at dette var pga NTSC/PAL.

 

Hvis man kun skal bruke kameraet på enkel "familiefilming og familieturer", samt enkel/vanlig redigering, har jeg INGEN problemer med å anbefale at man sparer litt penger og kjøper kamera i USA (i hvert fall ikke AVCHD).

 

Hvis man derimot skal bruke det til mer "proft" bruk, ville jeg kanskje vært mer betenkelig. Selv om det er lite sannsynlig at du støter på problemer, så er det utrolig irriterende at du gjør det når du er midt i redigereingen av en "viktig" spillefilm.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

De fleste kamera kan settes til 25 eller 50 bilder/sek (pal) og 30 eller 60 bilder/sek (ntsc) uavhengig av hvor i verden det er kjøpt. Faktisk aldri vært borti et kamera som ikke har denne muligheten. Selv de gamle gopro kameraene klarer dette, selv om de er kjøpt i USA

Endret av TGB
Lenke til kommentar

De fleste kamera kan settes til 25 eller 50 bilder/sek (pal) og 30 eller 60 bilder/sek (ntsc) uavhengig av hvor i verden det er kjøpt. Faktisk aldri vært borti et kamera som ikke har denne muligheten. Selv de gamle gopro kameraene klarer dette, selv om de er kjøpt i USA

No vart denne tråden laga for 11 år sidan, då det mest vanlege blant forbrukarar var DV-kamera, og GoPro-kamera ikkje eksisterte ...

Lenke til kommentar

 

De fleste kamera kan settes til 25 eller 50 bilder/sek (pal) og 30 eller 60 bilder/sek (ntsc) uavhengig av hvor i verden det er kjøpt. Faktisk aldri vært borti et kamera som ikke har denne muligheten. Selv de gamle gopro kameraene klarer dette, selv om de er kjøpt i USA

No vart denne tråden laga for 11 år sidan, då det mest vanlege blant forbrukarar var DV-kamera, og GoPro-kamera ikkje eksisterte ...

Redigering foregikk stort sett den gangen analog på amatørnivå, så Hz er/var meget aktuelt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

De fleste kamera kan settes til 25 eller 50 bilder/sek (pal) og 30 eller 60 bilder/sek (ntsc) uavhengig av hvor i verden det er kjøpt. Faktisk aldri vært borti et kamera som ikke har denne muligheten. Selv de gamle gopro kameraene klarer dette, selv om de er kjøpt i USA

Svart belte i nekro-tråding? ;)
Lenke til kommentar
  • Krozmar avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...