Gå til innhold

PAL vs NTSC... og... kjøpe kamera i USA?


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor alle maser om 110/220v? Finnes det i det hele tatt elektroniske produkter hvor strømadapteren ikke støtter begge deler?

Var akkurat i USA. Jeg kjøpte et Sony SR1 harddiskbasert HD kamera. Kameraten min kjøpte SR5 tror jeg (også hdd og hd).

Vi trenger ikke nye strømforsyninger. Ingen av pc-laderne, kamera-laderne, mobilladerne etc. trengte strømadapter. Eneste jeg har gjort er å bytte selve kabelen på laderen til videokameraet. Var plug`n play :)

 

Btw. begge kameraene vi kjøpe er NTSC, har fantastisk bildekvalitet og lar seg enkelt redigere på pc problemfritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Poenget mitt var uansett at tråden var full av dramatisering rundt både det ene og det andre, uten hold i virkeligheten. Redigering blir bl.a. trukket frem i post 44 og 47.

Men det du skriver Torbjørn (om framerates og p/i) er jo helt riktig. Så ikke ta dette som kritikk mot deg. Er vel heller en del andre her inne som uttaler seg som om det de sier er fakta, når det tvert i mot ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Kanskje ein burde lage ein ny tråd, der nokon (ikkje meg) som kan mykje om emnet (og gjerne har erfaring) skreiv slags FAQ. Kva forskjellane er, kva slags problem ein kan støte på, HD vs. SD osb. Denne tråden er på ein måte ikkje ein «verdig» sticky, då den ikkje har samla noko informasjon i ein fyrstepost, den er berre ein diskusjon rundt emnet.

Lenke til kommentar
Eg tok til slutt initiativet og laga ein skrøpeleg liten sak (litt stasj må ein likevel ha). Kopier den gjerne til wikien dersom de synes at den er bra, men viktigst av alt: hjelp meg med å gjere den komplett

If you shoot 60i (NTSC) and convert to 50i (PAL) that conversion is extremely difficult. Broadcasters use equipment costing $50,000+ and the result still isn't perfect.

 

If you shoot 24p (NTSC) and speed it up to 25p (PAL) the conversion is trivial. For HD, the resolution is identical, so you just play the same frames slightly faster. In this case, apart from the small speed up (which PAL viewers are used to for film material anyway) the quality is identical.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, ser at debatten stadig går om dette temaet, og melder derfor at jeg nylig kjøpte et Canon HF100 da jeg besøkte USA (New York, på B&H). Inkl. 2x8 GB minnekort(2x210 kr), to Lowepro vesker (ca. 250 kr, en stor med plass til ledninger, lader etc. og en liten som tar bare kameraet), 3 års "idiotforsikring" (ca. 500 kr) der reparasjoner blir foretatt i Norge etter anvisning fra USA, mini HDMI kabel (100 kr) og overgang på stikkontakten (20 kr) ble prisen 4800 kr. Har filmet et par-tre timer så langt og koblet det til et gammeldags TV fra år 2000 og det funket fint med NTSC. Måtte imidlertid kjøpe en RCA/S-VHS-til-SCART overgang på Chlas Ohlson til 79 kr for å plugge den til AV1 eller AV2 på TVen. AV3 (gul plugg på fremsiden av TVen) funket ikke, det var nok et PAL/NTSC problem. Sjekket TV-manualen på forhånd og der stod det at den tok NTSC input fra videomaskiner på AV1 og 2. Har koblet den til PCen og lastet inn SVCHD-filene, og spilt dem av i ImageMixer. Softwaren virker traurig, og krever en meget kraftig PC. Har ennå ikke prøvd den på en HD-TV men regner med at det går minst like enkelt som på den gamle TVen. Laderen var det bare å plugge i veggen (med overgangen), den tok 100-240 V.

 

Alt i alt ser det ut som om dette er en fullgod løsning for "mannen i gata", bildene er utrolig flotte,både på den gamle TVen, og selvsagt på PCen, gleder meg til å prøve den på et HD-TV etter hvert. Har man en filmprodusent i magen er kanskje PAL/NTSC spørsmålet noe å tenke på, men for oss andre som filmer på ferier, barn, konfirmasjoner, jul osv ser jeg ikke poenget med å bruke 3-4000 ekstra for PAL, jeg er i alle fall ikke i stand til å skjelne forskjellen.

Lenke til kommentar

Hei godtfolk!

 

Jeg kan vel bare skrive under med fet skrift det Skat'en har skrevet over. Har selv kjøpt HF10 fra USA (NTSC) og har ikke hatt noe problemer med det i forhold til PAL/NTSC temaet. Disse betegnelsene brukes nå slik jeg har fotstått det kun for å skille frameraten i de forskjellige versonene, som da selvfølgelig er forsjellig. Og som Skat'en så fint skrev så er dette ikke noe den vanlige mann i gaten vil irritere seg så veldig mye over! Jeg er en vanlig mann i gata og jeg kan ikke si at jeg tenker så mye på at jeg filmer i 30fps isteden for 25fps....filmene/ bildene blir skammelig gode uansett!!

 

Jeg har heller ikke hatt noe problem med redigeringen av de opptakene jeg har gjort og har brent DVD'er til familie, slekt og Gudoghvermann!

 

For de som fortsatt er i tvil så sier i hvert fall jeg: løp og kjøp, her er det penger å spare!! Blir kanskje en lang løpetur, men det er verdt det :p

 

Må vel også takke alle dere andre som har postet i denne tråden og andre her på forumet!! Det har vært til stor hjelp i etterforskingsfasen før jeg gikk til innkjøp! Kameraet er bare helt latterlig fantastisk!

 

Peace'n Pitbulls folks

 

Mike

Endret av M-Audio
Lenke til kommentar
Disse betegnelsene brukes nå slik jeg har fotstått det kun for å skille frameraten i de forskjellige versonene, som da selvfølgelig er forsjellig.
Du har ikkje fått med deg alt, det er andre forskjellar. Oppløysninga er litt ulik (PAL har litt høgare), og det er forskjell på måten fargar vert «behandla» (kom ikkje på noko betre ord). Er du interessert er det mykje informasjon på Wikipedia.
Lenke til kommentar
Disse betegnelsene brukes nå slik jeg har fotstått det kun for å skille frameraten i de forskjellige versonene, som da selvfølgelig er forsjellig.
Du har ikkje fått med deg alt, det er andre forskjellar. Oppløysninga er litt ulik (PAL har litt høgare), og det er forskjell på måten fargar vert «behandla» (kom ikkje på noko betre ord). Er du interessert er det mykje informasjon på Wikipedia.

 

Hei mr Torbjørn T.

 

Takk for kontra innlegg, men jeg tror at det er du som ikke har fått med deg alt mtp HD formatet!

 

1. Når vi snakker om full HD så snakker vi 1920x1080. Kjøper du da et full HD kamera så spiller det ingen rolle om det er PAL eller NTSC. Oppløsninga er fortsatt den samme altså 1920x1080. Jeg får da presissere at i om du kjøper et SD-(Standard definition) kamera så er det forskjell på oppløsninga i PAL og NTSC der PAL kommer best ut. Kjøper du et HD kamera så får du HD oppløsning uansett om det er PAL eller NTSC.

 

Betegnelsene PAL og Ntsc henger fortsatt med for å skille på forskjellene i framerates, men har ingenting å gjøre med oppløsning, fargebehandling, gikt eller brokk!!

 

2. Når det gjelder fargebehandlingen så er min mening at dette også henger igjen fra det gamle analoge systemet der faktisk Ntsc fikk litt blassere farger enn PAL.

 

Alt dette har jeg kun lest meg til på nettet i tillegg til å utforske mitt eget kamera. Jeg er på ingen måte ekspert, men er ufattelig nøyaktig i etterforskingen før jeg går til innkjøp. Å lese wiki gjør jeg med en smule skepsis da jeg ofte har erfart at noe av det som står der ikke har vært oppdatert siden Berlinmurens fall!

 

Takk for alt!

 

Mike

Lenke til kommentar
Hei, ser at debatten stadig går om dette temaet, og melder derfor at jeg nylig kjøpte et Canon HF100 da jeg besøkte USA (New York, på B&H). Inkl. 2x8 GB minnekort(2x210 kr), to Lowepro vesker (ca. 250 kr, en stor med plass til ledninger, lader etc. og en liten som tar bare kameraet), 3 års "idiotforsikring" (ca. 500 kr) der reparasjoner blir foretatt i Norge etter anvisning fra USA, mini HDMI kabel (100 kr) og overgang på stikkontakten (20 kr) ble prisen 4800 kr. Har filmet et par-tre timer så langt og koblet det til et gammeldags TV fra år 2000 og det funket fint med NTSC. Måtte imidlertid kjøpe en RCA/S-VHS-til-SCART overgang på Chlas Ohlson til 79 kr for å plugge den til AV1 eller AV2 på TVen. AV3 (gul plugg på fremsiden av TVen) funket ikke, det var nok et PAL/NTSC problem. Sjekket TV-manualen på forhånd og der stod det at den tok NTSC input fra videomaskiner på AV1 og 2. Har koblet den til PCen og lastet inn SVCHD-filene, og spilt dem av i ImageMixer. Softwaren virker traurig, og krever en meget kraftig PC. Har ennå ikke prøvd den på en HD-TV men regner med at det går minst like enkelt som på den gamle TVen. Laderen var det bare å plugge i veggen (med overgangen), den tok 100-240 V.

 

Alt i alt ser det ut som om dette er en fullgod løsning for "mannen i gata", bildene er utrolig flotte,både på den gamle TVen, og selvsagt på PCen, gleder meg til å prøve den på et HD-TV etter hvert. Har man en filmprodusent i magen er kanskje PAL/NTSC spørsmålet noe å tenke på, men for oss andre som filmer på ferier, barn, konfirmasjoner, jul osv ser jeg ikke poenget med å bruke 3-4000 ekstra for PAL, jeg er i alle fall ikke i stand til å skjelne forskjellen.

 

Du må umiddelbart anskaffe en HD-Ready eller Full-HD tv! Når jeg kobler til mitt Sony SR-1 HD kamera til min 46" full-hd Samsung skjerm blir bildene helt fantastiske, og det i en vanvittig størrelse! Kjøp tv umiddelbart! :)

Lenke til kommentar
Problemet blir om man skal redigere videoen til DVD.

 

 

Hei mister!

 

Kan du utdype din påstand. Hva eksakt blir problemet når du skal redigere til DVD. Har redigert masse og brent DVD'er uten noe som helst problem! Så om du har oppdaget problemer som jeg kan komme til å møte så vil jeg gjerne høre...

 

Men som sagt så har jeg brent mange DVD'er med redigert film fra mitt kamera (Cn HF10) til stor fornøyelse for besteforeldre og røkla. Bruker Vegas Pro 8 - null problem!

 

Støtter forøvrig helt og fullt innlegget til mr.Cartman over...Skaff deg en ny tv i en fart skat'en...du kommer til å få hakeslepp!

 

Peace'n Pitbulls!!

 

Mike

Endret av M-Audio
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Problemet blir om man skal redigere videoen til DVD.

 

 

Hei mister!

 

Kan du utdype din påstand. Hva eksakt blir problemet når du skal redigere til DVD. Har redigert masse og brent DVD'er uten noe som helst problem! Så om du har oppdaget problemer som jeg kan komme til å møte så vil jeg gjerne høre...

 

Men som sagt så har jeg brent mange DVD'er med redigert film fra mitt kamera (Cn HF10) til stor fornøyelse for besteforeldre og røkla. Bruker Vegas Pro 8 - null problem!

 

Støtter forøvrig helt og fullt innlegget til mr.Cartman over...Skaff deg en ny tv i en fart skat'en...du kommer til å få hakeslepp!

 

Peace'n Pitbulls!!

 

Mike

 

Info om NTSC - DVD PAL

Lenke til kommentar
Hei, ser at debatten stadig går om dette temaet, og melder derfor at jeg nylig kjøpte et Canon HF100 da jeg besøkte USA (New York, på B&H). Inkl. 2x8 GB minnekort(2x210 kr), to Lowepro vesker (ca. 250 kr, en stor med plass til ledninger, lader etc. og en liten som tar bare kameraet), 3 års "idiotforsikring" (ca. 500 kr) der reparasjoner blir foretatt i Norge etter anvisning fra USA, mini HDMI kabel (100 kr) og overgang på stikkontakten (20 kr) ble prisen 4800 kr. Har filmet et par-tre timer så langt og koblet det til et gammeldags TV fra år 2000 og det funket fint med NTSC. Måtte imidlertid kjøpe en RCA/S-VHS-til-SCART overgang på Chlas Ohlson til 79 kr for å plugge den til AV1 eller AV2 på TVen. AV3 (gul plugg på fremsiden av TVen) funket ikke, det var nok et PAL/NTSC problem. Sjekket TV-manualen på forhånd og der stod det at den tok NTSC input fra videomaskiner på AV1 og 2. Har koblet den til PCen og lastet inn SVCHD-filene, og spilt dem av i ImageMixer. Softwaren virker traurig, og krever en meget kraftig PC. Har ennå ikke prøvd den på en HD-TV men regner med at det går minst like enkelt som på den gamle TVen. Laderen var det bare å plugge i veggen (med overgangen), den tok 100-240 V.

 

Alt i alt ser det ut som om dette er en fullgod løsning for "mannen i gata", bildene er utrolig flotte,både på den gamle TVen, og selvsagt på PCen, gleder meg til å prøve den på et HD-TV etter hvert. Har man en filmprodusent i magen er kanskje PAL/NTSC spørsmålet noe å tenke på, men for oss andre som filmer på ferier, barn, konfirmasjoner, jul osv ser jeg ikke poenget med å bruke 3-4000 ekstra for PAL, jeg er i alle fall ikke i stand til å skjelne forskjellen.

 

Pris på HF100 PAL er 6200.

 

I PAL land er vekselstrøm 50hz, i NTSC land 60hz. Filmer man med feil kamera, blir effekren flimring av elektrisk lys. Jul er vel talglys. Ellers må man bruke likestrømlys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...