Gå til innhold

PAL vs NTSC... og... kjøpe kamera i USA?


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Her kan dere få min mening om å kjøpe NTSC kamera.

 

For det første, hva er fordelen med høyere fps egentlig? Slo-mo vil se forferdelig uansett hvordan du gjør det, og uansett om du har 25 eller 30 bilder i sekundet. For det andre så er et 25fps bilde mye mer behagelig å se på (men slår på ingen måte 25p'en på min dvx100 :cool: ) enn et 30fps NTSC bilde. Etter hva jeg vet så er fargerommet det samme (4:1:1?). Jeg vil ikke påstå at det er nødvendig eller lurt å kjøpe NTSC kamera for bruk i PAL land. Hvor mange ganger vil du ikke irritere deg over at du ikke får vist dine mesterverk? Et NTSC bilde som du ikke kan spille av er det samme som et bilde som ikke eksisterer (i øyeblikket såklart). Så hvorfor betale litt mindre for et kamera som kan gi deg ubrukelige bilder?

 

Dessuten, om du vil konvertere til progressive bilder digitalt (25p), så er PAL en stor stor stor fordel: Det blir mye mindre feil på bildet, enkelt og greit. Dessuten, om du av en eller annen grunn er på jakt etter den lavere oppløsningen til NTSC, så er det jo ikke vanskelig å downrezze til NTSC oppløsning fra PAL. Merk også at det er praktisk talt umulig fra NTSC til PAL (med mindre du kan leve med et strukket, uskarpere bilde).

 

Og bare for å sitere en NTSC-bruker på dvxuser.com når jeg postet noen screengrabs fra mitt (PAL) kamera: "Man, are those real sized PAL grabs? Why am I not using a PAL cam?! :wallbash: "

 

Kjøp PAL, du vil aldri angre.

Endret av I16
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Det er mogeleg å konvertere mellom formata, men det er sjeldan aktuelt, då dei fleste* filmar med noko anna enn PAL eller NTSC. Anten med filmkamera (35mm eller 16mm) eller HD-kamera, som har mykje større oppløysning. Det vert då sikkert ikkje so veldig vanskeleg å nedkonvertere til rett oppløysning (Gjetting/synsing frå mi side akkurat det). Når det gjeld framerate, so veit eg ikkje korleis dei gjer det, men eg reknar med dei har nokre veldig gode verktøy for det.

 

*: Unnataket er "amatørfilmar"/lågbudsjettsfilmar som Broken (filma med Panasonic DVX100) og 28 days later (filma iallfall delvis med eit Canon XL1s).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

det var en som nevnte at ntsc-landene haddde sans for kvalitet:

1. Prisene her i norge er kunstig høye, noe som er blitt avslørt.

2. det er 25 fps på hd-standarden, noe det ikke er på ntsc, en som er på PAL

3. du kan ikke se mer enn 25 bilder i sekundet selv, så hvorfor bry seg om å filme med 30 fps? slo mo blir som nevnt like sugent

4. hdtv har mye til felles med PAL, med tanke på fps, og at oppløsningen er BEDRE enn ntcs, så du kan tenke deg hvem som lærer av hvem her!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som Diabloto sier kan man kjøpe PAL-kamera hos bhphotovideo.com. SÅ dersom grunnen til at du kjøper NTSC-kamera kun er prisen, og ikke at du skal bruke det "over there", ville jeg mye heller gått for et PAL-kamera, du får også det mye billigere enn her i Norge ;-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Jeg ser ingen som nevner at nettfrekvensen er 50Hz i Norge. Et 60fps kamera kan derfor gi flimring om mye av scenen belyses av flimrende lyskilder.

 

-k

8367001[/snapback]

 

På dyre kamera (og sikkert også på endel rimelige) kan du sette lukkerhastigheten. Settes den til 1/60 sekund fungerer det bra i USA, og settes den til 1/50 sekund fungerer det bra her. Er ikke sikker på om kamera i USA kan settes til 1/50 sekund men det finnes i hvert fall trege lukkertider på mitt DVC-30 som er tregere enn 1/50 sekund. Hvis ikke strømforsyningen/laderen tar både 240V/50Hz og 110V/60Hz må du imidlertid ha konvertering der.

 

Anngående fargeoppløsning på tapen, lagrer NTSC-DV 4:1:1 mens PAL-DV lagrer 4:2:0. Det vil si at luminence lagres for hver pixel, mens NTSC chroma lagres for hver fjerde pixel på hver linje og PAL chroma lagres for hver andre pixel på annenhver linje. Er ikke sikker på hvor mye det betyr i praksis, men jeg tror PAL-DV fungerer bedre for blue/greenscreen enn NTSC-DV. Tror betacam lagrer 4:2:2 (altså luminence for hver pixel, og chroma for annenhver pixel på hver linje).

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen som nevner at nettfrekvensen er 50Hz i Norge. Et 60fps kamera kan derfor gi flimring om mye av scenen belyses av flimrende lyskilder.

 

-k

8367001[/snapback]

 

På dyre kamera (og sikkert også på endel rimelige) kan du sette lukkerhastigheten. Settes den til 1/60 sekund fungerer det bra i USA, og settes den til 1/50 sekund fungerer det bra her. Er ikke sikker på om kamera i USA kan settes til 1/50 sekund men det finnes i hvert fall trege lukkertider på mitt DVC-30 som er tregere enn 1/50 sekund. Hvis ikke strømforsyningen/laderen tar både 240V/50Hz og 110V/60Hz må du imidlertid ha konvertering der.

8754579[/snapback]

Jeg tror uansett at man uansett lukketid får flimring ved å fange frames 60ggr pr sekund i et rom belyst av 50Hz belysning?

 

-k

Lenke til kommentar
Jeg tror uansett at man uansett lukketid får flimring ved å fange frames 60ggr pr sekund i et rom belyst av 50Hz belysning?

 

-k

8754726[/snapback]

 

Mulig. Har ikke mulighet til å teste det. Husker jeg prøvde å bruke slow shutterspeed på et rimelig Sony handycam til å eliminere rulling på dataskjerm. Hvis jeg ikke husker feil klarte jeg å stoppe rullingen fra 60 Hz, men jeg lurer på om jeg ikke fikk et lysere og et mørkere rolig felt på skjermen. Uansett ble det etterslep hvis noe beveget seg, så det var ingen god generell løsning, så jeg må nok si meg enig i at et 60Hz kamera i et rom med 50Hz lysstoffrør er å be om bråk. Tenkte ikke nok i farten :blush:

Lenke til kommentar
Hvis man har to kameraer ett NTCS og ett PAL, kan man da lage ett filmprosjekt av råmateriale fra de to ?

8769937[/snapback]

Ja, men det blir trolig litt plundrete. Hvis begge kameraene har Firewire, så tror jeg det er problemfritt å få dataene inn i PCen. Der må du trolig endre framerate og oppløsning på filmen fra det ene kameraet slik at det blir identisk med filmen fra det andre kameraet, for å kunne redigere dem sammen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Jeg er ganske grønn og håper å få et enkelt svar på dette.

Skal kjøpe meg et videokamera, panasonic HDC-SD5.

Et HD-"familie"-kamera som lagrer på SD.

Det kommer i butikkene i Norge i slutten av denne måneden, men er allerede kommet i USA.

Koster 5500 i USA og veiledende 10.000 i Norge (8.500 i nettbutikker).

 

Jeg skal til USA og skulle gjerne spart de 3000 kronene.

 

Kan jeg kjøpe det der? Eller vil hele diskusjonen om NTSC vs PAL gjelde også for dette? Eller er det sånn at de også har PAL-versjoner "overalt" i USA?

Siden jeg skal til Chicago kan jeg ikke dra til bhphotovideo.com i New york.

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her var det jaggu liv!

Tydeligvis ingen som leser sticky-trådene....

 

Så jeg svarer på mitt eget innlegg. Var i USA og kjøpte nevnte kamera der. Selgerne der mente det ikke ville gå bra, men hadde lest et annet sted her at det skulle funke, så jeg tok sjansen.

Spenningen var stor da jeg koblet til kamera via hdmi hjemme, 2,5 timers USA-ferie-opptak skulle enten funke eller ikke, og kjøpet av kameraet skulle vise seg å være et kjempekjøp eller totalt bomskudd....

Heldigvis ble det det første!

Krystallklare HD-bilder kom til syne på flatskjermen - digg!

(Så da er det eneste jeg angrer på at jeg ikke kjøpte med meg et lass med iPhones også...)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Her var det jaggu liv!

Tydeligvis ingen som leser sticky-trådene....

 

Så jeg svarer på mitt eget innlegg. Var i USA og kjøpte nevnte kamera der. Selgerne der mente det ikke ville gå bra, men hadde lest et annet sted her at det skulle funke, så jeg tok sjansen.

Spenningen var stor da jeg koblet til kamera via hdmi hjemme, 2,5 timers USA-ferie-opptak skulle enten funke eller ikke, og kjøpet av kameraet skulle vise seg å være et kjempekjøp eller totalt bomskudd....

Heldigvis ble det det første!

Krystallklare HD-bilder kom til syne på flatskjermen - digg!

(Så da er det eneste jeg angrer på at jeg ikke kjøpte med meg et lass med iPhones også...)

 

Kompis av meg kjøpte med Sony SR5 HD kameraet eller hva det heter og det funker smud :)

..han kjøpte et lass av iphones og hehe!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...