Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo litt relativt, og litt etter hva du vil ha ut av forsterkeren din, men tatt i betraktning prisen ville jeg sagt; ja, microcuben er ingen dårlig forsterker. Men den er som navnet tilsier liten og spiller dermed ikke like høyt som andre øvingsforsterkere. Litt dauere i lyden og lavere volum grunnet mindre element og forsterker.

 

Den har likevel flere effekter og muligheter enn f.eks. cube 15x. nesten på høyde med cube 30x.

 

edit: dessuten er det jo litt stilig med batteridrift. Kan ta den med ut i sola å fyre av en liten solo :)

8880026[/snapback]

 

Hehe, joda. Trenger jo ikke spille superhøyt og sånt, men hva med vreng og den slags? Blir jeg nødt til å kjøpe en effektpedal for å få bra vrengt lyd eller holder den forsterkeren alene?

Lenke til kommentar

Heisann, hadde tenkt å begynne å spille gitar i sommer, men trenger noen tips til å komme i gang. Kan leser noter helt greit, og tabs er ikke noe problem, så burde jeg fokusere på å lære sanger?

Er el-gitar jeg snakker om. Føler at det som hindrer meg er rett og slett at jeg ikke har teknikk for fem flate øre, klarer ikke gjøre noe som helst nesten. Så har dere noen bra øvelser e.l som kan hjelpe?

Har lyst å lære med plekter.

Lenke til kommentar

Første steg:

Lær basic akkordar og lær å progressere mellom dei.

Så kan du begynne med enkle skalaøvelsar, barrègrep osv. Det viktigaste er å ikkje forhaste seg, men å ta seg god tid for å få alt til å sitte skikkeleg frå botnen av. :)

Den største feilen mange nybegnnarar gjer er å gå rett på å lære seg favorittlåta si.

Lenke til kommentar

sjekk ut første side i "gitartråden for nybegynnere"

 

der er det ganske mange sider linket til, somkan hjelpe en nybegynner :) (daha)

 

selv begynte jeg å spille elgitar i januar, og er blitt ganske god på kort tid :)

filmene jeg har på youtube har fått gode responser:

Iron Maiden - Paschendale

Iron Maiden - Aces High

sangene jeg har valgt er jo ikke nybegynnerpensum, men om du trener mye hver dag på skalaer og teknikker, blir du fort god :)

 

om du lurer på hvilken gitar du skal kjøpe, kan du sjekke ut f eks denne eller en av de to på denne siden

 

altid koz med gitar :love:

Lenke til kommentar
Det er sjelden vanskelig å lære seg en eller annen solo. Selve trikset ligger i hvordan man gjennomfører den. Man kan spille alle tonene "riktig" og i "riktig" tempo, men allikevel kan det høres dritt ut.

 

Hvor god man er avhenger ikke etter min mening hva du kan spille, men hvordan du spiller det.

 

Gitarister som Andy Timmons og Steve Vai kan få enhver sang til å bli levende, mens jeg og sikekrt alle dere andre her sliter med det samme. Stikkordet ligger i frasering.

 

Om du kjøper april utgaven av "Guitarist", bør du se videoen som ligger på CDen. Her blitt temaet om frasering endelig tatt opp på en fin og forklarende måte. Absolutt på tide at noen begynner å nevne det, i disse tider hvor gode tekniske egenskaper er på vei tilbake i mainstream musikken.

3978462[/snapback]

 

Veldig sent svar (ny til forumet btw, takk for velkomsten ;) ) men dette høres rart ut. For personlig frasering er vel når en spiller notene på en annerledes måte (tempo, virkemidler som vibrato/bends/whammy. Hvis du spiller "riktig og i rett tempo" så har dette vel ingenting med frasering å gjøre. Faktisk viser du ingen egne "fraseringsevner" hvis du spiller sangen nøyaktig som "the greats" gjør.

 

Grunnen til at de høres så bra ut er vel at etter ørten timer med øving har de lært seg å spille clean og presist, og har funnet seg en god lyd. Dynamikk (hvor hardt en slår på strengene f.eks) har også en god del å si, men henger vel mer sammen med begrepet "frasering".

Lenke til kommentar

såklart, men poenget med cube (og lignende) er jo at de er små og billige øvingsforsterkere. Du ser vel ikke store rørforsterkere i alle gitaristers hjem, selv om de kanskje bruker det onstage... Du kan jo ikke si at det er en forsterker kun for nybegynnere :)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Takk for svar KimNK og Valkyria, har allerede en Squire nybegynner gitar som sikkert funker helt greit til det nivået jeg er på nå.

Så jeg burde begynne med å lære akkorder, er det lurt å følge f.eks å følge programmet til Tom Dooley (haha): http://www.kjetils.nettsider.no/tomdooley/ med akkordene? Ser han har lista opp en god del der. Så spille sanger med dem da? Hvor finner jeg det? Eller vil det funke som vanlig besifring på piano?

 

EDIT: Har en kassegitar også, er det like greit å øve inn akkorder på den? Har jo lyst å dra noen feite soloer på el-gitar, men gjør kanskje ikke noe at jeg begynner på akustisk med det grunnleggende?

Endret av figure_02
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...