Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1242

Skulle gjerne hatt en tab til Supergirl av Minor majority som inneholder soloen. (den er så fin)

Prøvd overalt. finner bare Chords tab :(

Klarer ikke høre meg frem til det heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spiller mye metallica. å skal snart ha meg heilt nyttt utstyr, rundt 10 000, tilsammen for allt, lurer på hvilken gitar, forsterker, og efefektprossesor eg skal ha. har tenkt litt på ibanez RG 370DX gitaren, er usikker på hvilken forsterker og effektprossesor eg skal ha, forslag?

Endret av drugis
Lenke til kommentar
Har mekket endel sanger i Guitar Pro..

 

Ble fornøyd med disse! Ta en titt. =)

 

 

http://www.home.no/toxic-5/guitarpro/

 

 

 

Noen forslag på hva som kunne vært gjort bedre etc mottas gjerne! =)

6588944[/snapback]

Sinnsykt flink du var da! Har du mekket disse alene? Ikke lest noen guider eller noe? Uansett, heftig bra! Det er utrolig vanskelig å komponere sin egen musikk i gp.. Har prøvd utallige ganger, men det blir ikke noe bra!

Lenke til kommentar
Har mekket endel sanger i Guitar Pro..

 

Ble fornøyd med disse! Ta en titt. =)

 

 

http://www.home.no/toxic-5/guitarpro/

 

 

 

Noen forslag på hva som kunne vært gjort bedre etc mottas gjerne! =)

6588944[/snapback]

Sinnsykt flink du var da! Har du mekket disse alene? Ikke lest noen guider eller noe? Uansett, heftig bra! Det er utrolig vanskelig å komponere sin egen musikk i gp.. Har prøvd utallige ganger, men det blir ikke noe bra!

6591920[/snapback]

 

Takktakk=)

 

Stemmer det, har brukt programmet i rundt ett år nå. Bruker som oftest å finne det fram da jeg kjeder meg, og ikke har noe annet å gjøre. Har lært mye nyttig angående takskifter o.l.

 

Det er bare å sette seg ned og prøve, er slettes ikke vanskelig, så lenge du varierer det du lager! =)

Endret av razh0r
Lenke til kommentar
Squier er heilt ok begynnergitarer.

 

 

Ca 1/2 forskjell. håplaust spørsmål. =P

Amstrat låter sjølvsagt betre.

6590512[/snapback]

 

Ikke alltid, jeg var SINNSYKT heldig med min (broren sin) mexico stratt. Skal leite lenge etter et bedre eksemplar. Am-stratt er oppskrytt, men mexico KAN være scammet.

Lenke til kommentar

Jeg var også godt fornøyd med kvaliteten på min Mexico-strat, så lenge jeg hadde den. Jeg solgte den primært fordi den ikke låt slik jeg ønsket, mer en "surf-gitar" sound. Pickuper kan man selvsagt alltids skifte, og det kunne jeg gjort på denne også. men siden jeg alt hadde en strat jeg liker bedre (min '79 Silver Anniverssary), så jeg ikke noe poeng i det.

 

Vi (en av mine sønner) har hatt en Squier strat også. Det er etter min erfaring med disse og andre strater jeg har spilt et tydeligere kvalitetshopp fra Squier til Mexico enn fra Mexico til US. Men Squier'en var helt kurant til formålet (nybegynner-gitar), den billige forsterkeren vi kjøpte med var nok et større problem. Plugget inn i min Mesa låt den slett ikke ille.

 

Nå forandret min sønn stil (og dermed gitar) før jeg kom så langt som til å gjøre noe med det, men jeg hadde nok vurdert å få den skikkelig satt opp.

 

En par ting som etter min mening er verd å tenke på:

1. Det er forskjell på gitarer. Kjøper du en "gitar-pakke" (gitar og forsterker) i eske kan du får en som er veldig dårlig satt opp, og rett og slett ubehagelig å spille. Og i motsetning til en erfaren gitarist vil en begynner ikke vite hvorfor, og det kan være nok til at man gir opp. Du bør prøvespille flere gitarer først. Det er et argument for å kjøpe i en butikk og ikke på nettet.

 

2. I "low-end" spekteret er forsterkeren ansvarlig for mer enn halvparten av lyden. Du kan få god lyd av en simpel gitar i en OK forsterker, men ikke omvendt. Igjen er det greit å prøve. Og en tommelfingerregel: Prisen på en forsterker = lydkvalitet + effekt. Hvilket ikke må leses som at en dyrere forsterker alltid låter bedre, men dersom du har valget (og ikke skal spille i band med folk med mindre vett enn volum) ville jeg heller ta en 15-watter med godlyd enn en 50-watter med møkkalyd.

 

3. Spander gode strenger. Det er lett å tenke seg at en billig gitar klarer seg med billige strenger, men her kan vi bruke en tilsvarende formel: Lyd = pickuper + strenger. Velg heller strenger som varer, altfor mange strenger er laget for å låte godt på en konsert eller to for folk som har råd til å skifte.

 

Her er de tre nevnte gitarene: Fra venstre mot høyre min '79 Silver Anniversary, min (ex-) Mexico strat og Squier'en.

 

TDPRIStrat.jpg

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet American stratt så mye, men Squier er noe hærk uansett hvordan du stiller den inn. Billig plastikk, ikke riktig følelse (jeg finner meg tilrette med mye, men ikke disse). Blir som en dårlig Epiphone les paul kopi. De har noen gode les apul'er, men de for 2000 kan du bare drømme langt etter hvis du ser etter kvalitet for lite penger.

Lenke til kommentar

Hvis man er ute etter kvalitetsstrat til en billig penge bør man gå for Louder Strat. Jeg har en slik en, og den er helt utrolig god! Du kan stille den inn til ganske mange forskjellige lydformer, den er direkte deilig å spille på og den er ganske seig når det gjelder å bli ustemt. Trenger bare stemme den én gang om dagen når den står på et rom der temperaturen varierer en del(sliter på strengene).

 

Tror den koster maks 1600 på nett. :)

Lenke til kommentar

Hva med en god gammeldags Ibanez? jeg elsker saber serie...

 

Og etter min mening så klarer de fleste pick-ups clean lyd med riktig instillinger (både på gitar og forsterker).

 

jeg har forresten en med 2 singelcoils og en humbucker - floyd vib ... Den er da 18 år gammel :love:

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...