Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Visst du ser på prisen så er vel både line 6 spider II og marshall mg-100 kurante valg. Men du får hva du betaler for, en 15000 kroners topp vil jo være noe helt annet enn mg-100.

 

Spilte på spider II for to år siden, men bruker nå mg-100. Er greie valg om du ikke vil bruke for mye penger, men likevel ha kraft nok til å spille sammen med slagverk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Visst du ser på prisen så er vel både line 6 spider II og marshall mg-100 kurante valg. Men du får hva du betaler for, en 15000 kroners topp vil jo være noe helt annet enn mg-100.

 

Spilte på spider II for to år siden, men bruker nå mg-100. Er greie valg om du ikke vil bruke for mye penger, men likevel ha kraft nok til å spille sammen med slagverk.

6537317[/snapback]

ok takk :) men kva for ein av dei er det beste valget?

Endret av drugis
Lenke til kommentar
En distortion-pedal dekker så og si hele rocken. :cool:

 

Eller tenkte du på noe litt mer spesifikt?

6537803[/snapback]

egentlig ikke... er ganske fersk på gitaren, tengte jeg skulle kjøpe en efektpedal for å få litt fetere lyd men viste ikke vilken jeg burde satse på :blush:

Lenke til kommentar
Du får ikke noe fetere lyd av en pedal dersom den kjøres i en amp som allerede er kjip. Eller en gitar som låter dritt. Eller en gitarist som ikke kan spille.

6538235[/snapback]

Tåpelig...

1. du får bedre lyd med den rette pedalen, med mindre ampen er ødelagt.

2. du får bedre lyd med den rette pedalen selv om gitaren ikke er noe god.

3. en gitarist kan ikke forandre lyden i stor grad. Du får bedre lyd med den rette pedal uansett gitarist...

 

Det du prøver å si er at lyden ikke blir veldig god om du har en god pedal på en dårlig amp / gitar (flasketut konseptet). Ser ikke helt hva du tenkte med dårlig gitarist. Sant at han ikke spiller bra låter, men lyden er jo den samme :S

Lenke til kommentar
Du får ikke noe fetere lyd av en pedal dersom den kjøres i en amp som allerede er kjip. Eller en gitar som låter dritt. Eller en gitarist som ikke kan spille.

6538235[/snapback]

Tåpelig...

1. du får bedre lyd med den rette pedalen, med mindre ampen er ødelagt.

2. du får bedre lyd med den rette pedalen selv om gitaren ikke er noe god.

3. en gitarist kan ikke forandre lyden i stor grad. Du får bedre lyd med den rette pedal uansett gitarist...

 

Det du prøver å si er at lyden ikke blir veldig god om du har en god pedal på en dårlig amp / gitar (flasketut konseptet). Ser ikke helt hva du tenkte med dårlig gitarist. Sant at han ikke spiller bra låter, men lyden er jo den samme :S

6538384[/snapback]

 

Kjempetåpelig. Omtrent like tåpelig som å anbefale en MG-Marshall...

 

1. du får bedre lyd med den rette pedalen, med mindre ampen er ødelagt.

 

Nei. En amp vil aldri høres noe bedre ut enn hva basislyden i den tillater. Ja, du kan få en annen type (og også "bedre") vreng, reverb eller hva du måtte ønske, men det kjøres fremdeles ut gjennom en høyttaler som låter kjipt, et effekttrinn som låter kjipt og (med mindre man har effekt-loop) en forforsterker som låter kjipt.

 

2. du får bedre lyd med den rette pedalen selv om gitaren ikke er noe god.

 

Samme prinsipp som over. Er lyden fra gitaren i utgangspunktet dårlig, er det lite en pedal kan gjøre. En gitar som ikke gir lyden nok "kropp" eller attack vil ikke låte stort og fett bare fordi man feiter opp vrengen med en pedal. Jeg skjønner at du vil kverulere, og sikter til "den rette pedalen", men poenget er uansett at den såkalte "rette pedalen" ikke eksisterer. Riktignok kan en god EQ-pedal (f.eks) endre karakteristikken i lyden fra en gitar, og en kompressor kan forlenge signallevetiden og forsterke eller myke opp attacket, men det vil sansyneligvis ikke høres "bra" ut, og i alle fall ikke om man kjører det gjennom en, f.eks, Marshall MG.

 

3. en gitarist kan ikke forandre lyden i stor grad. Du får bedre lyd med den rette pedal uansett gitarist...

 

Dette er rent pisspreik. Jimi Hendrix låt som Jimi Hendrix, uansett om han spilte Strat, SG, Les Paul eller Flying V. "Lyd" og "tone" ligger i utgangspunktet i hvordan gitaristen håndterer instrumentet sitt. Vibrato, attack, presisjon og touch kan utgjøre store forskjeller i lyden som til syvende og sist kommet ut av forsterkeren. En dyktig gitarist kan få et kjipt oppsett til å høres bra ut, men en kjip gitarist får ikke et topp oppsett til å låte fett.

Lenke til kommentar

Nåh.....den gode Halfdan kom meg i forkjøpet gitt......

 

Uansett, bli kjent med det oppsettet du har, og fokuser på høyrehånden. Det er der det ligger. Anslag, plekter/ikke plekter, hardt, mykt, sweep, flageoletter, doubles, triples etc etc.

 

Erfaringsmessig gjør en ultravreng-pedal mer ugang enn en mediumvreng (eks Ibanez Tube Screamer) når det gjelder presisjon og lyd. I mine dager som studio-gitarist brukte vi små amper (typisk fender og peavey) for å finne den ultimate vrengen. De fleste studios med respekt for seg selv vil kjapt avvise deg om du kommer med schvære stacks med Marshall, Mesa, P-5150 etc etc. Multiboards får rimelig kjapt fyken også.

 

Teknikken blir sannsynligvis bedre om du ikke gjemmer deg bak et 4cm tykt ullteppe av vreng..

 

PS: Ibanez TS 808 er min absolutte favorittpedal når det gjelder vreng.

Lenke til kommentar
Nei. En amp vil aldri høres noe bedre ut enn hva basislyden i den tillater. Ja, du kan få en annen type (og også "bedre") vreng, reverb eller hva du måtte ønske, men det kjøres fremdeles ut gjennom en høyttaler som låter kjipt, et effekttrinn som låter kjipt og (med mindre man har effekt-loop) en forforsterker som låter kjipt.

Herregud, nå skal det jo sies at lyd er nokså subjektivt, og jeg skal ikke komme her å si hva som nødvendigvis er bra lyd i andre sine ører, men en effektpedal forandrer jo lydbildet, og det kan jo fint oppfattes positivt og negativt alt etter hvordan du ser det.

 

Flott eksempel er en gammel neville forsterker jeg har stående. Låter rett og slett utrolig møkk når jeg alene spiller på den, men fyrer jeg gitaren gjennom en peavy preamp først, blir det kjempelyd.

 

2. du får bedre lyd med den rette pedalen selv om gitaren ikke er noe god.

 

Samme prinsipp som over. Er lyden fra gitaren i utgangspunktet dårlig, er det lite en pedal kan gjøre. En gitar som ikke gir lyden nok "kropp" eller attack vil ikke låte stort og fett bare fordi man feiter opp vrengen med en pedal. Jeg skjønner at du vil kverulere, og sikter til "den rette pedalen", men poenget er uansett at den såkalte "rette pedalen" ikke eksisterer. Riktignok kan en god EQ-pedal (f.eks) endre karakteristikken i lyden fra en gitar, og en kompressor kan forlenge signallevetiden og forsterke eller myke opp attacket, men det vil sansyneligvis ikke høres "bra" ut, og i alle fall ikke om man kjører det gjennom en, f.eks, Marshall MG.

 

Nå tar du jo ærlig talt å vrir litt på det du har sagt tidligere. Vi prater da ikke om meget bra lyd. Du sa at en ikke kan få BEDRE lyd med effektpedal om gitar/amp er ræva.

3. en gitarist kan ikke forandre lyden i stor grad. Du får bedre lyd med den rette pedal uansett gitarist...

 

Dette er rent pisspreik. Jimi Hendrix låt som Jimi Hendrix, uansett om han spilte Strat, SG, Les Paul eller Flying V. "Lyd" og "tone" ligger i utgangspunktet i hvordan gitaristen håndterer instrumentet sitt. Vibrato, attack, presisjon og touch kan utgjøre store forskjeller i lyden som til syvende og sist kommet ut av forsterkeren. En dyktig gitarist kan få et kjipt oppsett til å høres bra ut, men en kjip gitarist får ikke et topp oppsett til å låte fett.

6539050[/snapback]

 

Virker jo som du snakker om noe helt annet. LYDEN, ikke det musikalske aspektet, kommer jo fra hvordan strengevibrasjonene blir fanget opp i mic'ene, blir forsterket og kommer ut fra høyttalerene. Streng E låter likt uansett om du har spilt gitar i 40 år eller om du er nybegynner. Klart du kan ta litt triks som vib, mute, pulloffs, harmonics osv. men det forandrer ikke måten gitarlyden blir prossessert i ampen. Det er jo nettop denne lyden effektboksene gjør noe med, ikke hvordan gitaristen spiller :S

 

----

Og jeg aner ikke hvorfor du drar inn mg-100 ... Du ser vel selv hvorfor jeg anbefaler den og ikke, aldri påstått den har god lyd.

 

Men vil du krangle mer tar jeg gjerne den diskusjonen over PM :thumbup:

 

----

edit: Tumbleweed, du nevnte dine dager som studio-gitarist. Det er vel litt annerledes å jobbe studio i forhold til live mhht. gitarlyden?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
1. Streng E låter likt uansett om du har spilt gitar i 40 år eller om du er nybegynner.

 

2. edit: Tumbleweed, du nevnte dine dager som studio-gitarist. Det er vel litt annerledes å jobbe studio i forhold til live mhht. gitarlyden?

6539569[/snapback]

 

1. Niks, ikke i det hele tatt. Det handler om anslaget, og i hvilken sammenheng man spiller. Utsagnet ditt i pkt 1. viser bare at du har mange år som gitarist foran deg.

 

2. Joda, men neida: jeg har erfaringsmessig oppnådd mye bedre, fetere, mer overbevisende lyd med å bruke små kvalitetsforsterkere i konsertsammenheng enn digre stacks med Marshall/Mesa/Peavey etc. Spør hvilken som helst lyd-tekniker.

Lenke til kommentar

1. Synes dere bare prøver å være vanskelige i denne saken. Det er jo ikke så mange måter å spille en streng på, er du en erfaren gitarist så klarer du ikke få en vox-lyd med en marshall forsterker. Lyden blir og høres ut som marshall...

 

2. Spørs vel litt hva stil det hele går i da. Har vel sin grunn til at noen velger å bruke mesa mens andre går får de mindre merkene. Hver sin smak.

Lenke til kommentar

Rull inn puppen. Du kverulerer jo noe helt vilt.

 

Ja, god og dårlig lyd er subjektivt. Men er man allerede enig om at (la oss si) en cleankanal låter skit, og deretter kjører en vrengpedal gjennom den, vil lyden fremdeles være veldig farget av cleankanalen og deretter låte dritt. Enkel logikk. En pedal gjør ikke at forsterkeren slutter å støye, eller reagere sært på enkelte frekvenser (risting, skjærende lyder etc.).

 

Ja, det er strengevibrasjoner gjennom mikker gjennom forsterker gjennom høyttaler osv. som avgjør lyd. Men hva avgjør strengevibrasjonene, og derfor også basislyden? Fingrene!

 

Ja, til og med åpen E vil låte forskjellig ved forskjellige gitarister. Som sagt, attack. Du har rett i at forskjellen ikke vil være gigantisk, men den er der. Forskjellen er, på den annen side, gigantisk om man faktisk spiller musikk.

 

Synes dere bare prøver å være vanskelige i denne saken. Det er jo ikke så mange måter å spille en streng på, er du en erfaren gitarist så klarer du ikke få en vox-lyd med en marshall forsterker. Lyden blir og høres ut som marshall...

 

Ja, men det vil høres ut som deg selv gjennom enten Marshall eller Vox. En forsterker gjør ikke mer enn å gjengi lyden. Forskjellige forsterkere gjengir lyden forskjellig, spesielt om man vrenger lyden. Noen forsterkere farger lyden mye (f.eks både Vox og Marshall), andre mindre, men det er fremdeles fingrene dine som avgjør store deler av lyden. Det er flere faktorer som spiller inn, fingrene er bare en av mange, men en veldig viktig en.

 

2. Spørs vel litt hva stil det hele går i da. Har vel sin grunn til at noen velger å bruke mesa mens andre går får de mindre merkene. Hver sin smak.

 

Igrunn ikke. Hensikten med å kjøre små amper live vil være at man har mulighet til å tyne utgangstrinnet skikkelig (blant annet) samtidig som man beholder trommehinnene intakte (og lydteknikeren lettere har kontroll over lydnivå på scene kontra lokale). Aller mikker jo opp forsterkerene nå til dags uansett. Det er også en fordel at det ikke er så mye vekt å rigge opp og ned.

 

Forresten er noen av Mesas mest suksessrike modeller forholdsvis små. Mark-serien, for eksempel. Grunnen til at noen velger stort er vel ofte "kul"-faktoren. Det er klart det ser fett ut med stack, men det gir ikke nødvendigvis noe fetere lyde fordet. En av forskjellene kan f.eks være at et 4x12 høres annerledes ut enn 1X12 fordi det takler frekvenser annerledes og kaster lyden ut på en annen måte. Det vil gi forskjellig lyd, men ikke nødvendigvis noe bedre eller dårligere. Dersom man mikker opp forsterkeren uansett, er det ikke sikkert at utsalget blir så stort. Men for all del, smakssak.

Lenke til kommentar
Rull inn puppen. Du kverulerer jo noe helt vilt.

 

Ja, god og dårlig lyd er subjektivt. Men er man allerede enig om at (la oss si) en cleankanal låter skit, og deretter kjører en vrengpedal gjennom den, vil lyden fremdeles være veldig farget av cleankanalen og deretter låte dritt. Enkel logikk. En pedal gjør ikke at forsterkeren slutter å støye, eller reagere sært på enkelte frekvenser (risting, skjærende lyder etc.).

6539826[/snapback]

 

Tja... når jeg koblet til min Boss GT-8 på en skikkelig drittforsterker til 1000kr så ble lyden _mye_ bedre. Cleanen er mye mye bedre, fyldig og fin med god klang, mens den tidligere bare var søppel. Distortion er også mye bedre og det er mindre støy fra forsterkeren. Lydene forsterken laget på egenhånd, det være seg clean eller distortion, var helt grusomme, men dette fikset effektpedalen på. Nå kan du sikkert si at den cleanen fra effektpedalen ikke er "clean", men den låter veldig veldig mye penere nå.

Lenke til kommentar

Ok med andre ord så er vi enige, bare begge vil så absolutt ha rett.

Synest du legger for mye vekt på at fingrene faktisk styrer lyden. Men tenk over det, hva forandrer lyden mest? En annen gitarists fingrer, eller en annen forsterker, mic og høyttaler. :)

(Nei tenker ikke jimi kontra en 12 åring på gitar, la oss ikke være vanskelige)

 

Men pointet mitt var vel fra begynnelsen av at har du en dårlig amp, gitar eller høyttalere, kan du likevel få bedre (ja adjektivet bedre som ikke behøver bety godlyd, men bedre enn utgangspunktet) lyd med en ok dist. pedal. Noe du igrunn påstod var umulig. Kall det kvirulering om du vil, jeg vil bare fram til at jeg har rett.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Men pointet mitt var vel fra begynnelsen av at har du en dårlig amp, gitar eller høyttalere, kan du likevel få bedre (ja adjektivet bedre som ikke behøver bety godlyd, men bedre enn utgangspunktet) lyd med en ok dist. pedal. Noe du igrunn påstod var umulig. Kall det kvirulering om du vil, jeg vil bare fram til at jeg har rett.

6539902[/snapback]

 

Vel, du kan til en viss grad ha et poeng i og med at lyden kan bli annerledes enn utgangspunktet. Om den er bedre eller ikke er vel subjektivt, men faktum er vel smertefullt nok at du dessverre ikke blir noen bedre gitarist ved å kjøpe en ny og antatt bedre vrengboks. Konsentrer deg om høyrehånda! (eller venstre, om du er kjeivhendt) Det er her det skjer.

 

Og som Haltan er inne på (bekreftes herved for andre gang) en liten forsterker låter som oftest mye bedre enn et fullt stack når det er snakk om studio eller P.A. Noe av den beste lyden jeg har oppnådd ever har vært via en liten Peavey Classic (30 eller 50w, husker ikke ikke i farten), med både feit vreng og mektig clean uten så mye annet enn en t.c labs stereochorus som hjelpemiddel. Vrengen i et slutt-trinn på smertegrensen kan aldri sammenlignes med pedaler, uansett merke og navn.

 

Tips 1: I studio får man den beste og feiteste vrengen ved å doble gitarsporet med en moderat vreng. Så kan man faktisk høre hva man spiller også.

 

Tips 2: Kjør to små forsterkere på scenen, og legg dem i stereo over P.A.-anlegget. Doble Marshallstacks (feks) blir som oftest lite distinkte, og du ender opp med å kjøre altfor høyt utgangsvolum, og dermed ødelegge hele miksen. I beste fall kutter lydteknikeren mic'en, og du høres fantastisk ut akkurat der du selv står, og kanskje en meter foran riggen. For resten av publikum vil det være som å høre å en voksen ansamling veps.

 

Tro meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...