Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Åssen effekt er chorus egentlig? Når er det man bruker det?

 

Har det på min forsterker, men syntes lyden bare blir rar når jeg setter det på.

6606959[/snapback]

 

Litt flåsete sagt så kan man si at dersom du tenker deg at du setter på musikk på mobilen din og veiver armen fort rundt i sirkel, så får du en chorus-effekt :p

6607221[/snapback]

 

Øh, nei?

 

Chorus er det engelske ordet for kor, så det sier seg på en måte litt selv hva det er. Enkelt forklart vil en choruseffekt ta lyden fra gitaren og legge til en eller flere "kopier" av signalet ved siden av det eksisterende signalet (typisk er kopisignalet lavere i volum, og havner derfor mer i bakgrunnen). Med dette oppnår man å "feite opp" lyden og gjøre signalet "våtere". Et typisk eksempel på bruk av chorus er når man spiller med clean-lyd, og helst sammen med en touch av reverb og/eller delay, men chorus kan også låte fett med vreng.

 

Ps. Tipper Knut Marius tenker på phaser eller flanger.

Lenke til kommentar
Jeg har en akustisk gitar som har en tendens til å ryke G-strengen på når jeg prøver å stemme den opp en heltone. Dette er selvfølgelig veldig frustrerende, når det skjer selv på dyre Elixir-strenger. Kan det være noe med gitaren, eller hvordan jeg setter på strenger som fører til dette? Det skal jo i teorien ikke være noe problem å stemme opp en streng en heltone... Strengen ryker (hvertfall denne gangen) HELT øverst ved skru-festet.

6604404[/snapback]

 

Bruk en capo på andre båndet istedet. Vanlige strengesett er ikke laget for å takle såpass mye spenn, og ikke gitarer heller. Tynne strenger er bare skit å spille på uansett. Foreslår en Kyser-capo. :)

Lenke til kommentar
Åssen effekt er chorus egentlig? Når er det man bruker det?

 

Har det på min forsterker, men syntes lyden bare blir rar når jeg setter det på.

6606959[/snapback]

 

Litt flåsete sagt så kan man si at dersom du tenker deg at du setter på musikk på mobilen din og veiver armen fort rundt i sirkel, så får du en chorus-effekt :p

6607221[/snapback]

 

Øh, nei?

 

Chorus er det engelske ordet for kor, så det sier seg på en måte litt selv hva det er. Enkelt forklart vil en choruseffekt ta lyden fra gitaren og legge til en eller flere "kopier" av signalet ved siden av det eksisterende signalet (typisk er kopisignalet lavere i volum, og havner derfor mer i bakgrunnen). Med dette oppnår man å "feite opp" lyden og gjøre signalet "våtere". Et typisk eksempel på bruk av chorus er når man spiller med clean-lyd, og helst sammen med en touch av reverb og/eller delay, men chorus kan også låte fett med vreng.

 

Ps. Tipper Knut Marius tenker på phaser eller flanger.

6607983[/snapback]

Ok.. Jeg må vel kanskje bare teste ut chorus effekten litt.. Flanger effekt er tøft! "Waaaaaaaaoooooooooooiiiaaaaaaaaaaoooooooow"

Lenke til kommentar
Bruk en capo på andre båndet istedet. Vanlige strengesett er ikke laget for å takle såpass mye spenn, og ikke gitarer heller. Tynne strenger er bare skit å spille på uansett. Foreslår en Kyser-capo. :)

6607993[/snapback]

 

Jeg har Keyser-capo, og bruker den mye. Dette jeg snakker om er når jeg f.eks. bare må stemme opp èn streng. Jeg kan såklart stemme ned alle de andre strengene en heltone, men det blir mye styr (særlig når strengen og gitaren SKAL tåle å få en streng stemt opp en heltone)

Lenke til kommentar
Ok.. Jeg må vel kanskje bare teste ut chorus effekten litt.. Flanger effekt er tøft! "Waaaaaaaaoooooooooooiiiaaaaaaaaaaoooooooow"

6608009[/snapback]

Tar jeg ikke helt feil nå, så mener jeg Zakk Wylde og Van Halen bruker chorus flittig.

6608576[/snapback]

Det er mulig med Halen, siden lyden hans er helt egen (syntes nå jeg da).

Det er egentlig en merkelig effekt.. Har ikke fått den til å passe helt enda... Bruker mest delay og flanger. Forresten, så har jeg en egen skruknott for både chorus og delay. Er vel kanskje tøft hvis man justerer forskerkeren til å gi skikkelig trøkk så du får bakoversveis.

 

Får teste det når ingen andre er her i huset! :p

Lenke til kommentar
Ok.. Jeg må vel kanskje bare teste ut chorus effekten litt.. Flanger effekt er tøft! "Waaaaaaaaoooooooooooiiiaaaaaaaaaaoooooooow"

6608009[/snapback]

Tar jeg ikke helt feil nå, så mener jeg Zakk Wylde og Van Halen bruker chorus flittig.

6608576[/snapback]

Det er mulig med Halen, siden lyden hans er helt egen (syntes nå jeg da).

Det er egentlig en merkelig effekt.. Har ikke fått den til å passe helt enda... Bruker mest delay og flanger. Forresten, så har jeg en egen skruknott for både chorus og delay. Er vel kanskje tøft hvis man justerer forskerkeren til å gi skikkelig trøkk så du får bakoversveis.

 

Får teste det når ingen andre er her i huset! :p

6608646[/snapback]

 

 

Uff nei, ikke skru for mye - du får jo bare feedback :p

 

jeg har ihvertfall litt problemer med feedback fra marshall stacken min, skrur jeg over 8-9 så blir det bare helt feil

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

 

 

Uff nei, ikke skru for mye - du får jo bare feedback :p

 

jeg har ihvertfall litt problemer med feedback fra marshall stacken min, skrur jeg over 8-9 så blir det bare helt feil

6613109[/snapback]

 

prøv å ikke stå rett foran forsterkere og kanskje et stykke fra...

Lenke til kommentar

 

 

Uff nei, ikke skru for mye - du får jo bare feedback :p

 

jeg har ihvertfall litt problemer med feedback fra marshall stacken min, skrur jeg over 8-9 så blir det bare helt feil

6613109[/snapback]

 

prøv å ikke stå rett foran forsterkere og kanskje et stykke fra...

6614316[/snapback]

Ja hvis man skal ha høyt volum gjelder det å ha lang nok kabel! :p Når jeg sitter helt innpå forskereren og høvler (1 meter) blir det en del ulyder hvis jeg skrur litt på volumet. Det er vel dette som kalles feedback? At magneten i høytalerene påvirker micene på gitarn, og dermed begynner strengene å vibrere av seg selv. Riktig`?

 

EDIT: Ser forresten ut som det er noe bug med Quote funksjonen..

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Jeg har nå ingått en avtale med min far at jeg skal få/låne en gitar, en hvit selvbygd fender strat :love: Forskjellen på den og f.eks american-modellene er at den har noe bredere hals tror jeg, bare. Skal legge ut bilder når den er i mitt eie :love:

6617889[/snapback]

Hvit strat. Yummy. Ser fram til bildene!

 

Når du sier selvbygd, har han bygget den selv, inkludert å skjære ut kropp og hals? Jeg har "bygget" flere gitarer, men alltid av ferdige deler.

 

Jeg har bestilt en custombygget melkehvit strat. (Mary Kaye på flammelønn.) Det trekker litt ut fordi vi ikke har funnet det riktige stykket lønn ennå. I grunnen like greit, siden jeg er litt skrapet for cash for tiden... ;)

 

Fedre med gitarer er greit å ha. Min ene sønn har lånt min "sunset orange" Thinline Tele, og den andre min Aerodyne Jazz Bass. Godt jeg har noen å ta av. :cool:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Apropos Warmoth, Geir, har du fått gjort noe med basskroppen du kjøpte for noen måneder siden?

6626089[/snapback]

Slapp fryktelig opp for penger. Jeg hadde kanskje funnet en løsning allikevel, men når man er gift råder man ikke alene over sin lommebok.

 

Og så ble jeg ikke enig med meg selv om halsen. Jeg har lyst på en fretless, men har liten erfaring med det og er usikker på om jeg fikser å spille på det. Jeg skal prøve å få lånt meg en fretless bass noen dager, så finnner jeg forhåpentlig ut om det er noen god ide...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...