Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En "bone stock" telecaster (to single coils) har gjerne en distinkt og "twangy" lyd, og vil av den grunn være mindre egnet til feit distortion. Telecastere brukes svært ofte av country/roots/garage/blues-folk. Du ser sjelden Telecastere i metal/hardrock/jazz.

 

Pete Townsend fra The Who klarte imidlertid å lage tidvis feit lyd med en telecaster og en modifisert Hiwatt-rigg.

 

Når det er sagt: Det er ikke noe i veien med å modde en telecaster med feitere pickups/elektronikk. Mange monterer en humbucker i bridge-posisjon, feks. (det er produsert ulike tele-modeller med nettopp slike modifikasjoner, men den vi kjenner best er den med to single coils)

 

Dette er selvsagt en smule påståelig, men jeg vil uansett hevde at en original telecaster ikke egner seg til all type musikk.

Lenke til kommentar
Nå har han alt en Les Paul, han trenger ikke mer humbucker-lyd...?

 

Men noen "vreng-gitar" er det selvsagt ikke primært. Skjønt man kan jo godt lage en hot tele. Min nye Esquire (lurer på når den skal bli ferdig) med en Muy Grande Twangbucker vil nok bli rimelig hot:

 

Mahoganytwang.JPG

 

Geir :)

6596304[/snapback]

 

pent!

 

har finni noen jeg synes så interessante ut

 

Link 1

Link 2

Lenke til kommentar

Er ute etter noen stemmeskruer til prosjektgitaren min som skal gjøres ferdig snart. (skulle vel egentlig vært ferdig for leeenge siden, men dere vet hvordan det er) Har titta på litt Gotoh, men fant ikke noe særlig.

Gitaren blir mattsort med enkelte detaljer i krom, så det må være en av de fargene. Enkel venstrerekke, 6 stk. Noen forslag til noen som ser ok ut og "holder" bra?

Lenke til kommentar

Går rykter om at det er skikkelig salg på Imerslund om dagen. Noen som har sjekka det ut? Tenkte jeg skulle ta turen innover i løpet av de nærmeste dagene.

 

Er på utkikk etter en akustisk med mikrofon. Prisklassen bør være under 4000 kr. Noen som har noe bra å anbefale?

Lenke til kommentar
har finni noen jeg synes så interessante ut

 

Link 1

Link 2

6596664[/snapback]

Aerodyne-modellen er laget i Japan. Jeg har ikke spilt på den selv mer enn et par sekunder, men den får meget bra kritikker på Harmony CentraL.Link. Jeg har en Aerodyne Jazzbass, og den er meget bra.

 

72 Custom er laget i Mexico, og er modellen Keith Richard i sin tid gjorde berømt. Råtøff gitar. Merk at den har et tidsriktig 3-skruers halsfeste istedet for 4 som de hadde før og etter 70-tallet, det begrenser utvalget om du noensinne ønsker å skifte hals på den.

 

Førstnevnte har en P-90 (soapbar) i neck position, mens sistnevnte har Fenders "Wide Range" humbucker. Det er nok antagelig en liten forskjell på bridge single coil pickupene også. De må nesten høres.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Går rykter om at det er skikkelig salg på Imerslund om dagen. Noen som har sjekka det ut? Tenkte jeg skulle ta turen innover i løpet av de nærmeste dagene.

 

Er på utkikk etter en akustisk med mikrofon. Prisklassen bør være under 4000 kr. Noen som har noe bra å anbefale?

6597450[/snapback]

 

 

Tror Yamaha er helt kurante gitarer hva angår pris/verdi for pengene.

 

 

_________

 

 

Har nå klart å ryke to av strengene på Straten. Triste saker. Har bestillt nye fra en butikk som heter Musikkbörsen, som faktisk er sykt billig, ift. andre butikker!

 

 

EDIT- Har så sykt lyst på Gibson SG Angus Young Edt. :love:

Endret av Edge
Lenke til kommentar

Jeg har en akustisk gitar som har en tendens til å ryke G-strengen på når jeg prøver å stemme den opp en heltone. Dette er selvfølgelig veldig frustrerende, når det skjer selv på dyre Elixir-strenger. Kan det være noe med gitaren, eller hvordan jeg setter på strenger som fører til dette? Det skal jo i teorien ikke være noe problem å stemme opp en streng en heltone... Strengen ryker (hvertfall denne gangen) HELT øverst ved skru-festet.

Lenke til kommentar
Jeg har en akustisk gitar som har en tendens til å ryke G-strengen på når jeg prøver å stemme den opp en heltone. Dette er selvfølgelig veldig frustrerende, når det skjer selv på dyre Elixir-strenger. Kan det være noe med gitaren, eller hvordan jeg setter på strenger som fører til dette? Det skal jo i teorien ikke være noe problem å stemme opp en streng en heltone... Strengen ryker (hvertfall denne gangen) HELT øverst ved skru-festet.

6604404[/snapback]

 

kjøp tynnere strenger :-)

Lenke til kommentar
Jeg har en akustisk gitar som har en tendens til å ryke G-strengen på når jeg prøver å stemme den opp en heltone. Dette er selvfølgelig veldig frustrerende, når det skjer selv på dyre Elixir-strenger. Kan det være noe med gitaren, eller hvordan jeg setter på strenger som fører til dette? Det skal jo i teorien ikke være noe problem å stemme opp en streng en heltone... Strengen ryker (hvertfall denne gangen) HELT øverst ved skru-festet.

6604404[/snapback]

 

Det kan være at hullet i stemmeskruen har litt skarpe kanter. Om du kjøper deg et lite billig nålefil-sett kan du forsøke å file kantene rundt hullet litt "mykere" om du skjønner. Dette har jeg gjort på omtrent alle standard stemmesett jeg har montert, for sikkerhets skyld. Ellers er det jo smart å være pertentlig når du monterer strengen. En velbrukt metode er "en over, resten under"

Lenke til kommentar
Det kan være at hullet i stemmeskruen har litt skarpe kanter. Om du kjøper deg et lite billig nålefil-sett kan du forsøke å file kantene rundt hullet litt "mykere" om du skjønner. Dette har jeg gjort på omtrent alle standard stemmesett jeg har montert, for sikkerhets skyld. Ellers er det jo smart å være pertentlig når du monterer strengen. En velbrukt metode er "en over, resten under"

6604901[/snapback]

 

Takker for tipset! Skal gjøre det. Men bare for å ha det klart: Det _skal_ ikke være noe problem å stemme strengen opp en tone?

 

Når du sier "en over, resten under" er jeg litt usikker.. Mener du at første runde skal legges "over hullet", og resten under? Jeg har isåfall ikke vært nøye på dette. Har bare latt den legge seg tilfeldig. Er det noen tommelfingerregel for hvor mange runder rundt skruen man bør ha strengene forresten? (Varierer vel fra streng til streng men..)

Lenke til kommentar
Takker for tipset! Skal gjøre det. Men bare for å ha det klart: Det _skal_ ikke være noe problem å stemme strengen opp en tone?

Skal ikke det nei. Jeg har også hatt problemer med dette, bare at der røk strengene i stolen. Fiksa det med en liten fil :)

 

Når du sier "en over, resten under" er jeg litt usikker.. Mener du at første runde skal legges "over hullet", og resten under? Jeg har isåfall ikke vært nøye på dette. Har bare latt den legge seg tilfeldig. Er det noen tommelfingerregel for hvor mange runder rundt skruen man bør ha strengene forresten? (Varierer vel fra streng til streng men..)

Er nok det han mener ja. Når det gjelder de tykkeste strengene pleier jeg bare ha 2 runder eller noe, med de tynnere strengene har jeg en del fler.

Lenke til kommentar
Åssen effekt er chorus egentlig? Når er det man bruker det?

 

Har det på min forsterker, men syntes lyden bare blir rar når jeg setter det på.

6606959[/snapback]

 

Litt flåsete sagt så kan man si at dersom du tenker deg at du setter på musikk på mobilen din og veiver armen fort rundt i sirkel, så får du en chorus-effekt :p

 

Hvis du vil ha en faglig beskrivelse, må nesten noen andre svare

 

CP-nilsen: Fila du NED stolen (senka den), eller bare fila bort skarpe kanter som har kontakt med strengen?

Endret av Knut Marius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...