Gå til innhold

tips til oppgradering (s939, PCI-e)


Anbefalte innlegg

I ikke alt for fjern fremtid skal jeg oppgradere maskinen litt. Dvs nytt HK, ny CPU og nytt skjermkort. (Har 1024MB PC3200 minne som jeg tenkte jeg fortsatt kunne bruke)

 

Jeg har tenkt å gå for et X800 XL skjermkort, så jeg trenger PCI-e på kortet. Har også tenkt å gå for AMD. Utover dette er jeg usikker...

 

Jeg ser man kan få nForce4 chipset på både 754 og 939 platformen. Jeg har forstått det som at doble minnekanaler kun tilbys på s939, så det må vel bli s939. Oppgradering til FX-55 CPU gidder jeg ikke tenke på engang for jeg kommer sikkert til å bytte ut HK neste gang det må oppgraderes også.

 

Hvordan er det med overklokkingsmuligheter på disse systemene (nForce4, s939)? Har det noe for seg, eller vil jeg kun merke forskjell i syntetiske tester..? Regner med jeg ikke kan forvente meg tilsvarende forbedring som min nåværende XP2500 -> XP3200..?

 

Forslag til Hovedkort og CPU som gir mest for pengene? Av tunge applikasjoner blir det spill og muligens litt videoredigering som er aktuelt.

 

Er det variasjoner å legge merke til fra produsent til produsent av X800XL?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke ment for å bumpe, men ettersom ingen har svart har jeg sjekka ut ting & tang selv og kommet frem til hva jeg tror det blir til. Hvem vet, kanskje andre er i samme situasjon som meg og lurer på hva de skal ha. Dette blir i så fall som et forslag å regne....

  • AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED (Winchester)
  • MSI K8N SLI Platinum, nForce4 SLI, ATX Socket-939,4xSATA2,GbLAN,Firewire,PCI-E
  • Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI Express,Tv-Out, DVI-I, Full-Retail
  • Arctic Cooling Freezer 64 CPU-Kjøler Socket 754/939/940

Er ikke helt 100% sikker på kjøler/vifte enda, men det ser ut som et greit alternativ.

 

Dette beløper seg for tiden til rett under 7.000,- (alt fra komplett). Noen som har bedre/andre forslag?

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar
Dette er ikke ment for å bumpe, men ettersom ingen har svart har jeg sjekka ut ting & tang selv og kommet frem til hva jeg tror det blir til. Hvem vet, kanskje andre er i samme situasjon som meg og lurer på hva de skal ha. Dette blir i så fall som et forslag å regne....
  • AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED (Winchester)
  • MSI K8N SLI Platinum, nForce4 SLI, ATX Socket-939,4xSATA2,GbLAN,Firewire,PCI-E
  • Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI Express,Tv-Out, DVI-I, Full-Retail
  • Arctic Cooling Freezer 64 CPU-Kjøler Socket 754/939/940

Er ikke helt 100% sikker på kjøler/vifte enda, men det ser ut som et greit alternativ.

 

Dette beløper seg for tiden til rett under 7.000,- (alt fra komplett). Noen som har bedre/andre forslag?

Ser veldig fint ut dette.

Det du kanskje kan vurdere er muligens en annen cpu kjøler, da disse ikke er så veldig bra. Tror jeg da.. Har fått det for meg at de ikke får unna varmen effektivt nok dessverre.

Ellers kan du gå ned på en 3200+ om du vil spare penger. Den koster ca 1000-lappen mindre, og yter ca likt. Du vil ikke merke forskjell, men klokker du vil du kommer langt over i ytelse i alle fall :)

Lykke til!

 

En ting: Hvorfor kjøpe et SLI-kort når du ikke skal ha et skjermkort som støtter dette..?

Lenke til kommentar

Jeg kjører Platinum-kortet selv, med Winchester 3500+. Meget bra, totalstabilt. Ble meget positivt overraska over boxed-kjøleren til cpu. Var skeptisk, men tenkte likevel å prøve den før jeg kjøpte en bedre kjøler. Så viser det seg at idle-temp er noen og 40 grader, load kommer til ca 52. Har riktignok grei kjøling i kabinettet, men med tanke på at støyen også er lav virker denne meget bra.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

  •  
     
  • AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED (Winchester)
     
     
  • MSI K8N SLI Platinum, nForce4 SLI, ATX Socket-939,4xSATA2,GbLAN,Firewire,PCI-E
     
     
  • Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCI Express,Tv-Out, DVI-I, Full-Retail
     
     
  • Arctic Cooling Freezer 64 CPU-Kjøler Socket 754/939/940
     
     

Hvorfor kjøpe boxed når du kjøper egen kjøler? :)

 

En ting: Hvorfor kjøpe et SLI-kort når du ikke skal ha et skjermkort som støtter dette..?

Kan hende han ønsker muligheten for dette, samt at nForce4 nok er mer fremtidsrettet enn nForce3, samt at han nok ønsker søtte for S-ata2 og PCI-e.

 

Du sier du vil bytte hovedkort også neste gang du skal oppgradere, og da ser jeg ingen vits i å bygge på 939 plattformen all den tid du får 754 kort som støtter pci-e. Du får da en bedre maskin til en atskillig billigere penge.

Atskillig billigere? Er snakk om veldig små marginer ...

 

Edit: Legge til noe.

Endret av Nomix
Lenke til kommentar

Ser ut til at du har ca samme planen som jeg hadde for to mdt. siden. Dette kjøpte jeg:

 

hk:Asus a8n deluxe SLI

cpu: amd64 3500+ winchester

grafikk: MSI 6600gt

ram: Geil 1024mb 3200ddr

 

Svært godt fornøyd med oppsettet og det går så det griner. Systemet er ganske overklokkingsvillig

 

bestilling ligger nå hos psdata på en artic cooling freezer64 som etter det jeg har lest av tester er svært bra. Videre har jeg bestilt bedre kjøling til vga fra samme sted og passiv kjøling til chipset kjølern. (den bråker litt). Du bør sjekke priser på psdata, mpx og pcutstyr. Komplett er sjeldent den billigste. (cpu-vifta er nesten 100kr dyrere hos komplett)

 

Alt i alt kom dette på under 7000kr.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg går for 939 primært pga doble minnekanaler... Dessuten kan jeg jo ikke utelukke ny CPU om et års tid heller, dersom det ikke har kommet annen teknologi jeg bare MÅ ha :roll: Priser er ikke SÅ mye høyere enn 754 heller. Mulig jeg senker kravene til en 3200 CPU. Må se det an litt.

 

Når det gjelder MSI K8N kortet er det også mulig jeg dropper SLI på det om jeg fortsatt får det samme ellers til en billigere penge. Har bare bestemt meg for MSI K8N kortet etter at jeg så en test av s939 kort (på Anandtech tror jeg det var)

Lenke til kommentar
Jeg går for 939 primært pga doble minnekanaler... Dessuten kan jeg jo ikke utelukke ny CPU om et års tid heller

Hjelper lite med doble minnekanaler når den jobber saktere. Har ikke noe imot 939, men når du tenker å bytte hovedkort ved neste oppgradering også ville jeg heller gått for 3400+ til 754

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=14782

 

som yter bedre enn 3500+ til 939 for 1000-lappen mindre. Du får 754 kort som støtter pci-e skjermkort, så når neste oppgradering kommer trenger du bare det nye hovedkortet og ny prosessor. Alt det andre kan brukes videre. Ikke bare billigere løsning, men faktisk også raskere.

 

Skjønner ikke helt 939 hypen all den tid det ikke er såååå vanskelig å bytte hovedkort senere. Skulle tro 754 --> 939 oppgradering var skikkelig komplisert.

Lenke til kommentar

myyyye bedre? fint at du selv sier det er noe du tror :p poenget er at hvilken som er hårfint raskere enn den andre er ganske likegyldig. For forskjellen er minimal. Og hva er da vitsen i å betale masse ekstra for å kunne si at du har en 939? Selv sitter jeg og leker på en socket A, så er ikke noe personlig :p Vet bare med meg selv at hvis jeg skulle bygd en maskin idag, hadde jeg gått for 754 fordi 939 er å kaste penger ut vinduet. Beklager hvis jeg fornærmer noen.

Endret av gunnberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...