Gå til innhold

Cden eksploderte i dvd rommen!


Anbefalte innlegg

Hadde du satt teip på den?

Da blir selv den mest balanserte spiller satt ut...

 

 

for de som vil lese mer så har disse svenskene noen artige eksperimenter...

 

http://www.qedata.se/e_js_n-cdrom.htm

Det var ikke noe påklistret på cden. Den var nok av dårlig kvalitet som andre har nevt ovenfor.

 

Det er mulig jeg kan få kjøpt en enkelt cd fra el kjøp. Fikk vite i går av en som jobber der at de har flere enkelt cder av spill som folk har stjelt serienummere fra.

 

Jeg kommer nok til patche legge inn no cd cracks på alle kjøpespill fra nå av for sikkerhets skyld. Dette er mulig ulovelig men søren heller, jeg vil ikke riskere flere plater :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe... i følge mythbusters på discovery skal man opp i en rimelig saftigere hastighet enn en 52x cdrom klarer å levere for at dette skal skje, men det er selvfølgelig på plater som ikke har produksjonsfeil.

 

Du kan nok glatt få ny plate på reklamasjonsretten

Som sagt, det gjelder cder i perfekt stand, mythbusters er forøvrig veldig underholdene, men det er ikke alltid de er helt støe på å undersøke ting på en realistisk måte (bru med egenfrekvens del 2 feks).

 

AtW

Lenke til kommentar

For å regne litt på det:

 

standart CD hastighet på ytterste spor er 200rpm. Ved 52X blir dette da 10400rpm eller 173rps. Radiusen på en CD er ca 5 cm. Kraften ved den nevnte hastigheten er F=mv2/r som vil si at hvert gram med plast ytterst på plata blir dratt med en kraft på 0.001*2*pi*r*173*2/r = 0.001*2*3,1415*173*2 = 2,17kg. Dette er uavhengig av radius, da radius over og under streken kan strykes. Dette kan da vel ikke være riktig? En hel CD plate veier ca 15 gram. La oss si at kanskje 5 gram er så langt ute i kanten at man kan se på det, så vil det være mer enn 10 kg trykk utover. Det skal ikke store svakheten til før en plate legger inn årene. Det er jo tross alt bare 15 gram med plast.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Tror ikke mythbusters programmet er helt relevant for denne saken. Det de testet var når *feilfrie* cder eksploderer. En cd med feil vil gå i oppløsning mye tidligere.

De testet faktisk CD-plater som hadde mange forskjellige feil, plater som hadde lagt i solen, plater med kraftig mye riper osv osv.

Lenke til kommentar

Ja, dette er nok ikke noe nytt. Men heldigvis ikke ofte at det skjer. Som Ko_deZ sa (på en fysikkprofessor-lignende-måte): Når plata snurrer på over 10000 RPM, og cd`n kommer i vibrasjon, så ryker den på ett split second. En CD er jo en liten plastskive, og den skal produseres billigst mulig. De er ikke akkurat individuelt balansert heller

Endret av friskies
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at to av spille cdene mine har sprengt. WC3CD OG Diablo2 LOD cd min. WC3 har jeg hatt helt sidenWC3 kom ut i Norge. Den sprengte nok ikke på grunn av en produksjonsfeil. Den sprengte før vinterferien 2005. Det kommer av for svake cd.er og kansje unødvendig høy fart på cd rommene. Og en annen ting som gjør meg irritert. Jeg så også Myth busters episoden hvor de sprengte cdene. Hvor lenge hadde de en cd i cd romen? :thumbdown: Noen minutter. Hvor mye brukes en spille cd? Kansje 1 time hver dag i flere år. :no: Da må det gå galt en gang.

Lenke til kommentar

Mener å huske at det var en større tråd om det samme temaet på forumet her før.

..og angående mythbusters; JA, de tar med mange "uforutsigbare tilfeldigheter" i testingen, men de kommer ikke frem til riktig konklusjon hver gang uansett. Husker når de testet den "malingfjerner i do fra før av, sette seg ned på ramma og ta seg en røyk og BOOM"-teorien.. De busta den myten temmelig mye. De klarte knapt nok å lage problemer med flere liter bensin og krutt.

 

Det sto i en av de større avisene for noen måneder siden om en kar som faktisk hadde blitt sprengt ut av toalettet når han hadde tatt seg en røyk etter å ha sniffet lightergass. :p

Lenke til kommentar
Det sto i en av de større avisene for noen måneder siden om en kar som faktisk hadde blitt sprengt ut av toalettet når han hadde tatt seg en røyk etter å ha sniffet lightergass. :p

Ser det for meg :hrm:

men til dere som får cden herpa er dataen i bevegelse elns ? :p

Lenke til kommentar

CD'er tåler jo mye da...

 

Husker at jeg og en kamerat satt med en dremel for noen år siden. Satte på CD'en. Kjørte vel rundt 15000-20000 (ved høyere turtall ble det jo så vanskelig å holde dremelen.

 

Satt med tapetkniv og spisset cd'en.... Så skjærte vi hakk i plata når den ikke gikk (type sirkelsagblad). Deretter brukte vi CD-plata til å skjære gjennom en 1,5l cola flaske.....

 

Etterpå prøvde vi å "file" vekk hakkene, men da sa plata "bye bye" og for til alle kanter....Kniven fløy også og landet borte ved veggen.....

 

Uten vernebriller btw.... Ikke akkurat det smarteste jeg har vært med på, men det var jo litt morsomt :dribble:

Lenke til kommentar

Man må nok regne med en slags normalfordeling på CD plater. Da vil nødvendigvis en og annen være veldig mye svakere enn det den egentlig skulle være. Ta glass for eksempel. Hvis det ikke kjøles veldig sakte ned etter å ha blitt blåst, så eksploderer det etterhver på grunn av indre spenninger. Det er ikke umulig at det er slike spenninger i ei CD plate også.

 

Man må kanskje også regne med at noen CD-plate-merker er mer normalfordelt enn andre :roll:

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om dvd-brenner som har tatt fyr, men denne tok kaka. Produsenten av brenneren i ditt tilfelle er vel erstatningspliktig.

 

Men jeg har opplevd merkelige ting jeg også. En gang da jeg satt hos pcen min, så reiste jeg meg opp, og der spydde pcen ut begge cd-romene, som jeg kom borti med foten min. Foten min hadde dessverre stor fart, så skade ble det ja. Den nederste cd-romen stod i en 30-graders vinkel(sett ovenfra), og ble helt skjelven. Jeg fikk et lite sår i foten, og blod ble det ja. Dette er bevis på at også pcer kan yte vold. (Sikkert en av de mange selvforsvarsmetodene i windows...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...