Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lite innspill fra meg:

denne tråden er så svær at den burde vært delt opp i mindre deler med forskjellige tema... for folk (som jeg) som vurderer NTNU og er svært usikker på hilken linje jeg skal velge, hadde det vært flotters om det var mulig å gå inn her å lese om ulike studier. men jeg gidder ikke lese meg gjennom 434 sider og lese diskusjoner som handler om alt mulig! hadde det vært mulig å gjort noe med det??

hehe

Simen

Lenke til kommentar

Det hadde vel vært en idé om man laget en informativ førstepost, men dette krever bidrag fra ganske mange av denne diskusjonens deltakere, samt en god del redigering, for ikke så snakke om vedlikehold. Tror, inntil noen initiativrike får ånden over seg, at søkefunksjonen er din beste venn.

Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg får ikke bestemt meg om jeg skal prioritere fysmat eller kjemibiotek høyest på søknaden min til høsten.

 

Hadde lenge planlagt kjemi, men nå har det meldt seg flere interesser. Vanskelig.

Øyh, det er jo ingen tvil om at kjemi er veien å gå! Eller OK - det er kanskje litt tvil. Men iallfall - hvis det blir litt vel ensporet fysmatpropaganda fra Knut Erik (:p) så står jeg også til disposisjon (ferdig med 1. klasse på kjemi nå).

 

Hadde for øvrig eksakt samme problem selv da jeg søkte meg til NTNU i fjor - kjemi eller fysmat? Det var nesten så jeg avgjorde det med terningkast, så jeg skjønner hva det er du sliter med :)

Lenke til kommentar
lite innspill fra meg:

denne tråden er så svær at den burde vært delt opp i mindre deler med forskjellige tema... for folk (som jeg) som vurderer NTNU og er svært usikker på hilken linje jeg skal velge, hadde det vært flotters om det var mulig å gå inn her å lese om ulike studier. men jeg gidder ikke lese meg gjennom 434 sider og lese diskusjoner som handler om alt mulig! hadde det vært mulig å gjort noe med det??

hehe

Simen

Med litt god bruk av søkefunksjonen kan du finne mye rart.

 

 

Det hadde vel vært en idé om man laget en informativ førstepost
Holger, hører du? :)
Lenke til kommentar
Ikke verre enn å lage en ny tråd hvor folk skriver ett innlegg hver om hva de studerer, hvordan de opplever studiet, osv. Så kan vi fortsatt ta praten her. :)

Fra 2004 har det vel blitt skrevet etthundreogsøttiseks eller etthundreogsøttisju innlegg der folk forteller om retningen de studererer, hvordan miljøet er der og jobbmuligheter. Hvor mye en objektiv, redigert sammenfatning av dette vil skille seg fra NTNU-sidene er vel heller usikkert. Om det blir noe av er jeg mer enn villig til å skrive noen linjer om komtek, men det er vel heller usikkert om det blir noe mer enn oppgulp fra tidligere innlegg.

 

En wiki e.l. hadde kanskje vært morsom å få opp. Sort of "Holgers lille NTNU-wiki" der vi kunne addressere de fleste spørsmål og redigerer på ting etterhvert som det trengtes. Ha dedikerte sider til enkelte forelesere, fag, uttrykk.

Lenke til kommentar
Dere har sikkert svart på dette før, men jeg spør alikevell.

Hvor mye kan en forvente at opptakskravene på ingeniørlinjene på NTNU vil gå ned det året kunnskapsløftet skal søke på høyere utdanning? Det kan jo åpne mulighetene for meg som går på idrettsfag og ikke har fatt mulighet til å fordype meg i så mange fag...

Selv om kunnskapsløftet bidrar til å senke kravene vil økt realfagspopularitet, etterspørsel etter ingeniører ogrekruttering fra lærestedene bidra til å øke det. Så det er ikke så lett å vite om det vil gå ned eller opp.

 

Vet dette er langt bak i tråden, men svarer forde. Jeg mener det helt klart vil gå ned med mellom 2 og 6poeng. Dette er fordi man mister sjansen til å få fordypningspoeng (maks 4 i dag), realfagspoeng reduseres fra 6 til 4 og militærpoeng reduseres fra 3 til 2. Dette vil si at man mister sjansen til 7 tilleggspoeng. Samtidig må man med det nye kunnskapsløftet velge retninger, og for de som skal begynne på NTNU er det da realfagslinja som blir aktuell. Dette vil føre til at man får et veldig hardt løp, og mange vil nok falle i karakterer. Eksamen vil også telle mer, da det ikke blir regnet en middelverdi av standpunkt og eksamen, og siden mange går ned på skriftlig eksamen ( 3stk i tredje klasse), vil dette føre til lavere snitt.

Lenke til kommentar
Videregående er ikke et hardt løp, selv med realfag. Man trenger å lære seg arbeidsmetoden med jevn innsats, og det er nettopp her de fleste feiler.

 

Helt enig, også noe resultatene mine i tredjeklasse viser. Problemet mitt var at jeg så sent fant ut hvor jeg ville, og dermed var alltid holdningen at 4 og 5 var bra, selv om jeg kunne ha klart bedre.

Lenke til kommentar
Hadde for øvrig eksakt samme problem selv da jeg søkte meg til NTNU i fjor - kjemi eller fysmat? Det var nesten så jeg avgjorde det med terningkast, så jeg skjønner hva det er du sliter med.

Hehe. Vi får håpe det løser seg. Foreløpig står kjemien høyest. Først av alt må jeg faktisk komme inn, dessuten må jeg ha et år i militæret.

Er allikevel utrolig gira på studier nå... :)

Lenke til kommentar

Sendte søknaden min til Sit for en uke siden, samtidig som jeg sendte søknad til Voll. Fikk svar fra Voll allerede dagen etter, at jeg fikk tilbud om en leiekontrakt. Har ikke fått noe svar fra SiT enda, men ser at mange som søkte her mye tidligere enn meg ikke har fått noe svar.

 

Bør jeg slå til, eller vente å se om jeg får tilbud fra SiT selv om jeg har søkt sent? (I følge nettsiden er det mange ledige hybler på moholt). Skal studere på Gløs. btw

Lenke til kommentar

i verste fall tilbyr studiebyEN såkalt "tak over hodet"-garanti, der de driver et overnattingssted til langt uti septermber for de som ikke har klart å skaffe seg bolig.

 

jeg ville heller hatt et worst case-scenario med å måtte bo på befalsskolen midt i sentrum i to-tre uker enn å risikere å ende opp med en ett-årskontrakt på et kjipt sted uti gokk. (som jeg vil påstå voll er, etter å ha vært der oppe en gang)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...