Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Vurderer å gå på NTNU til høsten (hvis jeg kommer inn). Har hørt at man må ha minimum 4 i karaktert på 3MX hvis man skal søke til Siv.ing studier. Hva skjer hvis jeg f. eks får en 3'er i 3MX? Går det an å gå et år på realfagslinjen på UiO. Dette gir 60 studiepoeng, og noe av denne matten kommer jeg til å få igjen på NTNU.

Link til UiO realfags linjen:

http://www.uio.no/studier/program/realfag-aarsenhet/

Har tenkt til å ta "matematikk med informatikk" på realfagslinjen

Hvor relevant er denne matten i forhold til Matte 1 eller 2 på NTNU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer å gå på NTNU til høsten (hvis jeg kommer inn). Har hørt at man må ha minimum 4 i karaktert på 3MX hvis man skal søke til Siv.ing studier. Hva skjer hvis jeg f. eks får en 3'er i 3MX? Går det an å gå et år på realfagslinjen på UiO. Dette gir 60 studiepoeng, og noe av denne matten kommer jeg til å få igjen på NTNU.

Link til UiO realfags linjen:

http://www.uio.no/studier/program/realfag-aarsenhet/

Har tenkt til å ta "matematikk med informatikk" på realfagslinjen

Hvor relevant er denne matten i forhold til Matte 1 eller 2 på NTNU?

En årsenhet er et årsstudium som kun gir 60 studiepoeng i de emnene du avlegger eksamen i. 60 studiepoeng med matematikkemner fra UIO er med andre ord ikke det samme som 3MX, og å ta et årsstudium i realfag med matematikk vil ikke gjøre noe som helst med de formelle mulighetene med å søke siv.ing på NTNU. Eneste utbytte du ville kunne ha av å ta et slikt årsstudium er at du får litt mattetrening før du eventuelt begynner på NTNU. Hvor relevant matten er aner jeg ikke siden jeg ikke går siv.ing selv.

Men, om du får en 3'er i 3MX er eneste alternativet å forbedre den, da f.eks ved å melde deg opp til ny eksamen eller ta privatisteksamen. Leit, men sånn er reglene. :)

 

PS. Eneste jeg vet om som kan ligne det årsstudiumet hos UIO, men som i motsetning til UIOs årsstudium gir kvalifikasjoner lik 3MX, er halvårig realfagsforkurs ved HiST. Merk at heller ikke dette er det samme som 2FY/3MX, men gir en noenlunde samme kompetanse og HiST har fått dette godkjent for 2FY/3MX-krav ved alle offentlige høyskoler og universiteter i Norge. Men jeg kjenner ikke til reglene med dette realfagsforkurset når man alt har avlagt eksamen i 2FY og/eller 3MX. Send en mail til HiST og spør i så fall. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Men tingen med 3MX i motsetning til 2FY er at det er karakterkrav, så jeg vil tro at å få godkjent matematikkemner som 3MX med karakterkrav kan bli litt vanskeligere enn å få godkjent uten karakterkrav. Men i hovedsak blir en slik godkjenning gjort på grunnlag av innholdet og pensum i emnene. Men kan være verdt et forsøk. :)

Lenke til kommentar
Har ei veninne som går på medisin som kunne få godkjent kjemi på Gløshaugen isteden for 2KJ, så er mulig han kan få slippe unna 3MX. Men dette er noe herr Magnusha må undersøke selv.

Kjemi på NTNU er nesten bare repetisjon av 2KJ/3KJ, antakelig derfor. Det blir litt annerledes med 3MX.

Lenke til kommentar
Har ei veninne som går på medisin som kunne få godkjent kjemi på Gløshaugen isteden for 2KJ, så er mulig han kan få slippe unna 3MX. Men dette er noe herr Magnusha må undersøke selv.

Kjemi på NTNU er nesten bare repetisjon av 2KJ/3KJ, antakelig derfor. Det blir litt annerledes med 3MX.

Kommer vel an på hvilket kjemi-fag det er snakk om? :p

Lenke til kommentar
Har ei veninne som går på medisin som kunne få godkjent kjemi på Gløshaugen isteden for 2KJ, så er mulig han kan få slippe unna 3MX. Men dette er noe herr Magnusha må undersøke selv.

Kjemi på NTNU er nesten bare repetisjon av 2KJ/3KJ, antakelig derfor. Det blir litt annerledes med 3MX.

Kommer vel an på hvilket kjemi-fag det er snakk om? :p

 

Så jenta tok et høyere årskurs i kjemi for å få godkjent 2KJ, slik at hun kunne begynne på medisin? Nå er du bare kverulant, men det vet du sikkert.

 

Regner med det er TMT4100/4106 det er snakk om, altså faget som rett og slett heter Kjemi? Der er det så vidt jeg vet ikke så veldig mye mer enn 3KJ som gjennomgås.

 

Akkurat. 2KJ/3KJ - det er jo mye det samme.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå tviler jeg på det er noen studiekonsulenter her inne, men tenkte jeg skulle spørre den gemene NTNU-hopen om noen små råd. Går for tiden på UiO, hvor jeg til våren er ferdig med en bachlorgrad i astronomi. Men så har jeg innsett at arbeidsmarkedet for astronomer er svært tynnt, og har dermed kikket en del på masterstudiumet i Energi og Miljø. Noen som tar det? Håpte jeg kunne få til å ta det i løpet av 3 år, iom jeg har en del fag jeg sikkert får godkjent. Så har jeg et par spørsmål:

 

-Hvordan er muligheten til å ta flere fag enn det er lagt opp til pr. semester?

-Hvordan er selve studiumet Energi og Miljø, interessant, koslig, moro?

-Er der så godt studentmiljø i bartebyen som ryktet skal ha det til?

-Dere som går/har gått sivilingeniørstudier, hvordan er det med jobbtilbud? Er det slik 90% har fått job før endt studietid?

Lenke til kommentar
-Hvordan er muligheten til å ta flere fag enn det er lagt opp til pr. semester?

-Hvordan er selve studiumet Energi og Miljø, interessant, koslig, moro?

-Er der så godt studentmiljø i bartebyen som ryktet skal ha det til?

-Dere som går/har gått sivilingeniørstudier, hvordan er det med jobbtilbud? Er det slik 90% har fått job før endt studietid?

-Du kan ta omtrent så mange fag du vil, men det er litt dritt om forelesninger, oligatoriske aktiviteter eller eksamen kræsjer. Vet om folk som har tatt 6 fag på et semester uten problemer, dog har de en arbeidskapasitet fra hælvete...

 

-Kan ikke skryte på meg å gå på Emil, men kjenner et par stykker som går der, trives og er fast bestemt på å redde verden (og få venner til å resirkulere papir)

 

-Det skal vanskelig gjøres å ikke trives her oppe, har enda tilgode å treffe noen som angret på at de flyttet hit. Mange ting å ta seg til, alle kan finne et miljø de passer inn i. Norges beste studenterby? Ja, det vil jeg tro.

 

-Nå kan det se ut som om vi er på vei inn i en lavkonjunktur, men sivinger pleier ikke bli rammet så hardt som resten av arbeidslivet. Folk trenger sivinger. Om det blir like halleluja de neste årene med jobbtilbud til folk i 3. og 4. klasse er vel tvilsomt, men man utdanner seg ikke til arbeidsledighet eller kassa på Rema (i motsetning til en del andre folk på NTNU hee hee hee :devil: ).

Lenke til kommentar

Jobbtilbudet kommer nok litt an på linja også. Jeg vil (uten å være sikker) si at arbeidsmarkedet ser slik ut:

 

 

Bygg- og miljøteknikk: Veldig bra

Datateknikk: Veldig bra

Elektronikk: Veldig bra

Energi og miljø: Ekstremt bra

Fysikk og matematikk: Veldig bra

Geofag og petroleumsteknologi: Veldig bra

Industriell design: Middels

Industriell økonomi og teknologiledelse: Ekstremt bra

Ingeniørvitenskap og IKT: Veldig bra

Industriell kjemi- og bioteknologi: Bra

Kommunikasjonsteknologi: Veldig bra

Marin teknikk: Veldig bra

Materialteknologi: Bra

Nanoteknologi: Middels

Petroleumsfag: Veldig bra

Produktutvikling og produksjon: Bra

Teknisk geofag: Bra

Teknisk kybernetikk: Bra

 

Mest etter magefølelsen, egentlig.

Lenke til kommentar

Hvordan er ladyene på Gløshaugen faglig sett? Ser at de blir favorisert som bare det framfor guttene?

Det jeg tenker er at de kanskje ikke er like sterk faglig i og med at det skal mindre til for dem å komme inn? Noen som kjenner noen jenter eller vet som ca. hvilke karakter jentene ligger på i fohold til guttene?

Er ikke interessert i jentene på industriell design og slike linjer, der er de nok konge:D, tenker mer på de tradisjonelle linjene som f. eks. bygg, marin og maskin.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å ta Realfag neste år (blir vel kanskje IB egentlig), så jeg lurer på om jeg har valgt "feil" linje. Har elever som går teknikk og industrilinja en fordel i forhold til realfagselever med tanke på ingeniørutdanning? Jeg mener... de har jo på en måte fått god del erfaring i mekaniske fag og tekniske deler osv.

Lenke til kommentar
Hvordan er ladyene på Gløshaugen faglig sett? Ser at de blir favorisert som bare det framfor guttene?

Det jeg tenker er at de kanskje ikke er like sterk faglig i og med at det skal mindre til for dem å komme inn? Noen som kjenner noen jenter eller vet som ca. hvilke karakter jentene ligger på i fohold til guttene?

Er ikke interessert i jentene på industriell design og slike linjer, der er de nok konge:D, tenker mer på de tradisjonelle linjene som f. eks. bygg, marin og maskin.

 

Jenter er nok i snitt mer arbeidsomme enn gutter. Ihvertfall på min linje har jeg ikke merket noe til kvoteringen faglig sett. Hverken som elev eller studass.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å ta Realfag neste år (blir vel kanskje IB egentlig), så jeg lurer på om jeg har valgt "feil" linje. Har elever som går teknikk og industrilinja en fordel i forhold til realfagselever med tanke på ingeniørutdanning? Jeg mener... de har jo på en måte fått god del erfaring i mekaniske fag og tekniske deler osv.

Til gjengjeld kan de veeeldig lite matematikk og fysikk. Kommer nok an på hvilken ingeniørlinje du skal inn på.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å ta Realfag neste år (blir vel kanskje IB egentlig), så jeg lurer på om jeg har valgt "feil" linje. Har elever som går teknikk og industrilinja en fordel i forhold til realfagselever med tanke på ingeniørutdanning? Jeg mener... de har jo på en måte fått god del erfaring i mekaniske fag og tekniske deler osv.

Til gjengjeld kan de veeeldig lite matematikk og fysikk.

 

Heh, snakk for deg selv :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...