Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Zetyr, har du funnet deg hybel da?

6550403[/snapback]

Nah :/

Prøver både å finne til meg selv, eller til meg + en kamerat. Er ikke så forbanna enkelt, om man ikke er villig til å sitte 3 timer på buss hver dag.

Har noen få mulige, kanskje, på en god dag, sånn ca. - Ikke noe håndfast.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt mer suksess i dag. Flere mailer og telefoner har kommet tikkende inn :)

Flere virker lugubre, så jeg tror jeg må ta et lite besøk hos dem; "neida, leiekontrakt har aldri vært nødvendig", "neida, behøver ikke komme innom først", "vil gjerne ha betaling på forskudd" osv. osv.

Lenke til kommentar
Ser ut som jeg må på det private markedet, men det frister lite.

6553468[/snapback]

Pga?

 

Sett inn annonse i Adressa, kanskje Byavsia (pris usikkert) og på hybel.no/finn.no.

Ved bare å sette inn annonse på hybel.no har jeg fått flere muligheter på kort tid enn hva jeg har fått ved å sitte og bla i timesvis i annonser og prøve å ringe.

Lenke til kommentar
Ser ut som jeg må på det private markedet, men det frister lite.

6553468[/snapback]

Pga?

 

Sett inn annonse i Adressa, kanskje Byavsia (pris usikkert) og på hybel.no/finn.no.

Ved bare å sette inn annonse på hybel.no har jeg fått flere muligheter på kort tid enn hva jeg har fått ved å sitte og bla i timesvis i annonser og prøve å ringe.

6553503[/snapback]

Det er litt sikrere med SiT og andre mer ograniserte studentbyer. Private hybler må man nesten se før man leier, så det blir vanskelig å ordne noe før jeg reiser til Trondheim.

Lenke til kommentar

Jeg har bare leid på privatmarkedet, og det er ikke BARE useriøse utleiere. Tvert imot er vi dritfornøyde med våre husverter nå (deler over 50kvm med ei venninne). De skal pusse opp kjøkkenet nå og alt, og vi betaler bare 5500 i måneden. Så det er håp!

 

Jeg vil foreslå to ting: Adresseavisen (evt. Finn.no, som adressa.no bruker) og hybel.no. Det er faktisk veldig mye seriøst på hybel.no, jeg fant det første kollektivet jeg bodde i gjennom der.

 

Hovedregler:

- Ikke flytt inn uten kontrakt. Depositum skal på egen konto i DITT navn. (Depositumskonto, som både du og husvert skal skrive under.) Ikke betal masse penger du ikke veit hvor havner, det er mange hushaier i Trondheim også.

- Skal du leie med flere, pass på at alle har sin egen kontrakt med huseieren, slik at én av dere plutselig ikke blir sittende med leia til resten (med mindre det er en barndomsvenn du stoler masse på da.)

- IKKE lei usett. Få heller en bekjent til å se på det for deg.

- Husk også at det eneste husvert kan ta seg betalt for ekstra, er strøm. Ekstra for bruk av vaskerom osv. er dermed ikke tillat.

- Lei gjerne med andre studenter, dette kan være din beste nøkkel til et godt sosialt nettverk :) Kollektivfester er de morsomste!

- Når du ser etter folk å bo med, f.eks. når du ringer på en annonse (RING alltid!) prøv å høres så fun og sosial ut som mulig. Ingen vil ha noen som burer seg inne på rommet sitt og aldri vasker etter seg.

- Når det gjelder Trondheim, unngå plasser som Fossegrenda, Byåsen, Heimdal, Kattem, Byneset, Tiller, Reppe, Ranheim, Charlottenlund... dette er ganske langt unna sentrum, du bør ha bil for å gidde å bo der. (Nedre Byåsen / Ila går tross alt veldig bra.) Havner du litt unna byen bør du sjekke at det ikke er langt til bussholdeplassen, og at bussen går til skolen din. Ingenting er så drit som å må gå i 10 min til busstoppet for så å skifte buss i byen...

 

En annen ting... du kan ta mange forhåndsregler, men du veit aldri på forhånd om noe går galt. Så ikke bli kjempedeppa om det ikke ble som du planla. Sats heller da på å flytte.

 

Men, jeg tror nok det skal mye til før man blir dritskuffa. De fleste studenter i Trondheim er hyggelige og festglade mennesker, og du får det garantert knall :thumbup:

Lenke til kommentar

Meget bra "guide" Anxe. ;)

 

Steder man bør se nærmere på:

 

Gåavstand til sentrum (5-10 minutters gange)

 

- Sentrum (doh)

- Møllenberg

- Singsaker

- Øya

- Ila

 

Buss/sykkel (15-25 minutters gange)

 

- Lerkendal (/m Elgeseter gt)

- Lade/Buran

- Nedre byåsen (Sverresborg, Åsveien, Breidablikk)

 

Tror jeg har fått med de fleste nabolagene i og rundt bykjernen.

 

Jeg vil forresten anbefale alle til å holde seg unna Adresseavisen. Jeg har det rolig på jobb og vil gjerne fortsette med det.

Lenke til kommentar
Hva om vi går sammen noen og leier privat leilighet?

6551738[/snapback]

Bumper meg selv i tilfelle noen skulle være interresert i noe slikt.

Boligsøkerangsten har begynt å slå rot i sjela mi.

 

Er det vanskelig å finne seg et greit krypinn på østsiden av byen, med enkel bussferdsel til Dragvoll, mot slutten av august/begynnelsen av september?

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Sånn tidsmessig går steinan fint, men sykkel er et must, iom at bussrutene opp til steinan fra byen går alt for sjelden(med mindre en vil gå langt til bussstoppen. Med sykkel tar det 5 min med slake bakker nedover til gløs og 10-15min tilbake. Litt i lengste laget å gå. Spesielt hjem fra byen. Men er ganske ok hybler til greie priser.

Lenke til kommentar

Jeg har kommet inn på et ny studieretning innenfor min bachelorgrad. Hvor lang tid tar det før denne studieretningen dukker opp på Studweb? Det er et emne der for høsten som jeg absolutt ikke skal ha fra den gamle studieretningen som er obligatorisk for øyeblikket og dermed ikke kan fjernes.

Lenke til kommentar

Takk, ppl :)

 

Ang. Steinan, husk at Steinan Studentby ligger nærmere Nardo enn Steinan! "Selveste" Steinan ligger ovenfor Moholt, nærmere Dragvoll, dvs. ganske langt på landet. Steinan Studentby ligger i "gryta" nedenfor selve Steinan. Så Steinan studentby = ok, STEINAN on the other hand ville jeg holdt meg unna. For selv om man går på Dragvoll så er det lett 20 min å gå unna selve skolen.

 

Nardo er forresten ingen teit plass å bo, hvertfall om man går på Gløs. Blomsterbyen på Nardo (kjennetegnet med at gatene har alle blomsternavn) ligger ganske nærme Gløs og er ikke så verst langt unna byen. (Ikke gangavstand hjem fra by'n kanskje, men det går da nattbuss. Er det langt å gå ut til Lerkendal/Nardo? 20-35 min kanskje?)

 

Generelt så er det fint med sykkel om høsten/ våren og busskort om vinteren, uansett hvor i Trondheim man bor. Man skal være heldig om man får "alt" innen gåavstand det første året man bor her hvertfall. Men bor man i området rundt Samfundet/ Gløs så har man fiksa seg en ganske grom hybel, hvertfall om man går på Gløs! (Alle må huske å kjøpe Samfundet-kort, det er der det er billig øl og rai rai ;)) (Men er også andre bra plasser med studentrabatt på øllen da...)

Lenke til kommentar

Nope. Jeg sitter enda og venter på dette, og lurer selv på om jeg begynner å henge etter nå..?

Slik jeg har forstått det, får vi denne pinkoden i et papirbrev etter vi har takket ja til studieplassene.

 

Et annet problem er når jeg skal søke studielån på nettet. Har alt en pinkode fra tidligere studielån.

Jeg har takket ja til bachlor i geografi ved Dragvoll, som går under samfunnsvitenskap (SVT, fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse).

Når jeg skal velge utdanning jeg er tatt opp til kan jeg velge følgende som passer til hva jeg er tatt opp ved:

 

* Samfunnsfag, psykologi, bachlor/cand.mag

* Samfunnsfag, psykologi, bachlor/cand.mag., høst

* Samfunnsfag, psykologi, bachlor/cand.mag., vår

 

Hva er forskjellen på bare bachlor og bachlor, høst? :hmm:

Jeg tør ikke søke før jeg med sikkerhet vet hva jeg skal velge av de to.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Nope. Jeg sitter enda og venter på dette, og lurer selv på om jeg begynner å henge etter nå..?

Slik jeg har forstått det, får vi denne pinkoden i et papirbrev etter vi har takket ja til studieplassene.

 

Et annet problem er når jeg skal søke studielån på nettet. Har alt en pinkode fra tidligere studielån.

Jeg har takket ja til bachlor i geografi ved Dragvoll, som går under samfunnsvitenskap (SVT, fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse).

Når jeg skal velge utdanning jeg er tatt opp til kan jeg velge følgende som passer til hva jeg er tatt opp ved:

 

* Samfunnsfag, psykologi, bachlor/cand.mag

* Samfunnsfag, psykologi, bachlor/cand.mag., høst

* Samfunnsfag, psykologi, bachlor/cand.mag., vår

 

Hva er forskjellen på bare bachlor og bachlor, høst?  :hmm:

Jeg tør ikke søke før jeg med sikkerhet vet hva jeg skal velge av de to.

6561296[/snapback]

 

Tror kanskje det er om du søker støtte til hele skoleåret eller bare et av semesterene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...